🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Саудитска Арабия инвестира милиарди, за да стане лидер в гейминг индустрията

Целта е това да се случи до края на десетилетието

Страната също така се стреми да стане център за 250 гейминг компании, като по този начин ще създаде 39 хил. работни места.
Страната също така се стреми да стане център за 250 гейминг компании, като по този начин ще създаде 39 хил. работни места.
Страната също така се стреми да стане център за 250 гейминг компании, като по този начин ще създаде 39 хил. работни места.    ©  Reuters
Страната също така се стреми да стане център за 250 гейминг компании, като по този начин ще създаде 39 хил. работни места.    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

През последните 18 месеца Саудитска Арабия е вложила близо 8 млрд. долара за закупуване на дялове в гейминг компании, като част от мащабна инвестиция, целяща да превърне страната в "главен световен център за гейминг и е-спорт сектора". За тази цел през януари 2022 г. е създадена Savvy Games Group (SGG), която е изцяло собственост на саудитския Public Investment Fund (PIF) и се председателства от престолонаследника принц Мохамед бин Салман.

Според официални лица, цитирани от Financial Times, кралството иска да използва финансовите си възможности, за да спечели значителен дял в сектора. Стратегията на SGG е стимулиране на растежа чрез инвестиции в гейминг и е-спорт индустрията. Страната също така се стреми да стане център за 250 гейминг компании, като по този начин ще създаде 39 хил. работни места и ще увеличи приноса на сектора към БВП до 50 млрд. риала (12.3 млрд. евро). За тази цел групата възнамерява да инвестира 142 млрд. риала (35 млрд. евро) в четири програми, като 50 млрд. риала са заделени за "придобиване и развитие на водещ издател на игри, който да се превърне в стратегически партньор за разработка".

"Savvy Games Group е част от амбициозната ни стратегия, целяща да превърне Саудитска Арабия в главен световен център за гейминг и е-спорт сектора до 2030 г", заявява саудитският престолонаследник. "Възползваме се от неизползвания потенциал в гейминг и е-спорт сектора, за да диверсифицираме икономиката си, да стимулираме иновациите в сектора и да увеличим още повече предлагането на развлечения и състезания по е-спорт в цялото кралство".

За момента SGG е инвестирала 265 млн. долара в китайския организатор на е-спорт турнири VSPO, придобила е 8.1% в шведската Embracer Group за 1 млрд. долара и е купила американската Scopely за 4.9 млрд. долара. Отделно от сделките на Savvy PIF е купил 8% в Nintendо, с което фондът е станал най-големият чуждестранен инвеститор в японската компания, както и акции в Activision Blizzard и Ubisoft.

PIF инвестира особено много в спорта, като е вложил 305 млн. паунда за закупуването на английския футболен отбор Newcastle United и е заделил приблизително 3 млрд. долара, за да финализира сливането между подкрепяния от Саудитска Арабия LIV Golf и базирания в САЩ PGA Tour.

Предлагане на различни стимули

Правителствата използват данъчни облекчения, финансиране на стартъпи и други стимули, за да привлекат кадри, но според ръководители в индустрията само парични средства може да не са достатъчни, за да се спечели някой предприемач, към когото Savvy може да се насочи. За някои представители на сектора сделката със Scopely за 4.9 млрд. долара просто показва, че Savvy ще трябва да плати повече, за да придобие която и да е компания. "Цената, която получиха, никой не можеше да повярва", каза експерт в бранша, цитиран от FT, добавяйки, че Scopely е търсила излизане от инвестицията си или първично публично предлагане "от известно време".

"Те са доста категорични в това отношение: има премия за всичко, свързано с тях", заяви той, добавяйки, че саудитците са били готови да платят над пазарната цена. "Никой няма да се премести в Рияд или Джеда заради нощния живот".

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    stq011168455 avatar :-P
    Ionian
    • - 1
    • + 1

    Gaming industry се употребява главно за хазартни игри. До началото на 60-те и в Америка се е казвало хазартни игри (gambling), но след като Хауърд Хюс поема Лас Вегас го променят на gaming, защото залагания носи отрицателна конотация и са се опитвали да си променят имиджа. Мафията също е била намесена много.
    Както и да е, на български си има отделни думи видео игри и хазартни игри. В София хората приличат на индийци, които говорейки вкарват английски думи, доста често без да знаят какво говорят. Същото правят и ромите в България, говорейки на цигански и вкарвайки бълграски думи.

    Нередност?
Нов коментар