🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Бианор" напълни кошницата си с IT компании

Холдингът набра 8 млн. лв. от борсата и се впусна в три придобивки в рамките на шест месеца

Коста Йорданов отново води "Бианор", след като продаде FITE за над 50 млн. долара
Коста Йорданов отново води "Бианор", след като продаде FITE за над 50 млн. долара
Коста Йорданов отново води "Бианор", след като продаде FITE за над 50 млн. долара    ©  Цветелина Белутова
Коста Йорданов отново води "Бианор", след като продаде FITE за над 50 млн. долара    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • "Бианор холдинг" първо купи две IT компании през пролетта, а сега добави и още една.
  • През лятото компанията набра 8 млн. лв. от Българската фондова борса.
  • Холдингът ще има около 20 млн. лв. приходи през 2023 г., с цел да достигнат 50 млн. за три години.

Технологичните холдинги са екзотично животно за България. За повечето стартъпи логичната цел е да се продадат на някой международен играч и това води до малко на брой вътрешни сделки. Затова и да се създаде група от компании, които да споделят собственост, но същевременно да са отделни една от друга, е трудна задача. Именно с нея обаче се е заело публичното дружество "Бианор холдинг", което иска да консолидира средните по големина компании за софтуерни услуги в страната. И макар компанията да съществува от над 20 години насам и да е на Българската фондова борса (БФБ) през по-голямата част от корпоративния си живот, едва от тази година тя запълва със смисъл думата "холдинг" в името си.

Доскоро, след екзита от миноритарното й участие във Flipps Media през 2021 г., под шапката на холдинга стоеше само една компания - "Бианор сървисиз", която разработва софтуер в сферата на телекомуникациите и отбраната. От началото на годината обаче "Бианор" закупи три български компании - две през пролетта и една през есента. В средата на март бяха придобити ITIDO и Databreathe, а в средата на септември - и GotoAdmins.

Това е по същество възраждане на самата "Бианор", след като през последните десет години голяма част от настоящия ѝ мениджмънт се занимаваше с разработката на отделен продукт, зароден в нея, но продължен в спиноф компанията Flipps - стрийминг услугата FITE, която през 2021 г. бе продадена за 52.5 млн. долара на американската TrillerNet, една от най-големите сделки за български стартъпи.

"Имаме списък, в който сме набелязали интересни компании по отношение на качество на мениджмънта, инженерите и финансовите резултати. Познаваме средата, защото сме отдавна в нея и в България достигаме сравнително лесно до всеки. Търсим компании с тясна специализация", казва Коста Йорданов, изпълнителен директор на "Бианор сървисиз" по отношение на новата стратегия на компанията.

От дотком балона до борсата

Историята на "Бианор" е дълга и заплетена - през 1998 г. Йорданов и Николай Рашев създават софтуерната компания "Арексус". През 2001 г. мажоритарният дял от нея е продаден на най-голямата европейска консултантска компания по онова време, Framfab. Впоследствие обаче, заради пукането на дотком балона, Рашев и Йорданов откупуват обратно компанията си и през 2002 г. я преименуват на "Бианор".

През 2007 г. "Бианор холдинг", която юридически е собственик на "Бианор сървисиз", излиза на БФБ. "Ние бяхме първата софтуерна компания на борсата, нямаше други. Донякъде беше от любопитство. Това е може би най-глупавия отговор, но това наистина е интересен процес. По-смисленият отговор е, че през борсата набрахме пари, с които направихме FITE като отделен продукт", казва Йорданов.

По това време FITE въобще не е стрийминг услуга, още по-малко такава, която да стриймва мачове на Майк Тайсън. Всъщност първоначално Йорданов и екипът му разработват технология, която позволява излъчването на съдържание от телефон върху телевизионен екран. Показателно е, че първоначално продуктът е брандиран като "дистанционно".

"Дадохме си сметка, че вместо да пускаш лични неща от телефона, може да стриймваш от облака, което си е кабелен оператор без кабелите и хардуера. Голямата еволюция след това не беше технологична, а осъзнаването, че трябва да се фокусираме върху съдържанието. Ние стриймвахме малко музика, малко новини, малко сериали - тоест нищо, което да има конкретна аудитория. В един момент се фокусирахме върху спорта и живите излъчвания", разказва Йорданов.

FITE е отделена в друга компания, Flipps Media, в която инвестират българските фондове LAUNCHub и след това BrightCap, както и международния фонд Earlybird и едно от големите имена на Силициевата долина, Тим Дрейпър. Самата "Бианор холдинг" има 14% дял във Flipps и при продажбата през 2021 г. получава 7.5 млн. долара, при обща оценка 52.5 млн. долара.

Голяма част от тези пари са раздадени като дивиденти на холдинга, който по това време Йорданов описва като неактивен на борсата. По-важното е, че една част от парите са насочени към съживяването му, а след придобиването Йорданов, който в продължение на около десет години е бил фокусиран върху FITE, се връща и активизира компанията.

Големият пазар

Събуждането на "Бианор" пролича през март, когато бяха придобити две компании - Databreathe и ITIDO. И двете са софтуерни компании в сферата на услугите, но с различна специализация - Databreathe работи по изкуствен интелект, а ITIDO оптимизира бизнес процеси в компании. Всъщност до някаква степен придобиването на Databreathe е връщане на "Бианор" към нейните корени, защото тя е основана от Николай Рашев, съосновател и на "Бианор".

През септември към тях бе добавена и GotoAdmins, компания за облачни услуги и дигитална трансформация на бизнес клиенти. Така, като се добави и дейността на самата "Бианор сървисиз", която разработва видеоплатформа за медийни компании (като "Нова" в България или AT&T в САЩ) и софтуер за отбранителната индустрия, в частност European Defence Fund, "Бианор холдинг" вече наистина може да твърди, че е холдинг.

Въпреки че компанията е публична, тя не публикува условията по придобиванията, под предлог че те са част от основната ѝ дейност. Йорданов обаче дава известна яснота - трите придобивания са изразходвали почти целия ресурс от 8 млн. лв., който бе набран от борсата в края на юни. Компаниите през пролетта са закупени с мостово финансиране чрез банков кредит, който впоследствие е върнат.

При набирането на нов капитал в компанията са влезли три фонда с миноритарни дялове - "Карол", "Импетус" и Гаранционния фонд. "Доволни сме от набирането на капитал, защото си бяхме задали доста по-консервативни очаквания. Всъщност ние не правихме роудшоу, така да се каже. Срещнахме се с четири фонда, три от тях влязоха, на четвъртия не му стигна времето", казва Йорданов.

С поглед към борсата

Така след години на неактивност сега почти целият фокус на "Бианор" е насочен към фондовата борса. Компанията вече гласува сток сплит, при който акциите ѝ ще бъдат разделени на шест, за да има по-висока ликвидност. Заедно с това компанията смята да наеме маркетмейкър и да гласува програма за обратно изкупуване на акциите. Допълнително акциите на компанията вече се търгуват на основния сегмент, а не на алтернативния, който поради малкото сделки се оказва в периода си на бездействие.

"Всичко това е с цел да станем по-разпознаваеми сред инвеститорите. Не че ще спечелим доверието на инвеститорите само с това, но са стъпки в тази посока", казва Йорданов. Той добавя, че ако има още придобивания, те вероятно ще бъдат финансирани с кредит. Целта на всички новопридобити компании е да останат независими и отделни една от друга. Изключение би имало само, ако "Бианор" придобие компания в сфера, в която вече има друга такава.

Съвкупният ефект от хиперактивната година на "Бианор" е, че през тази година целият холдинг, в който влизат и новите придобивки, ще има консолидирани приходи от около 20 млн. лв. при общ брой на служителите от едва 135 души, седем от които са администрацията на холдинга. Йорданов подчертава, че това не е ефект само на придобиванията - "Бианор сървисиз" има органичен растеж от 26% от началото на годината и всички останали придобити компании също са във възход.

"Съвсем реалистично е и виждаме ясния път до 50 млн. лв. приходи в следващите три години. И в телекомуникациите, и в отбраната, и навсякъде, където работим, ще задълбочаваме в профила на клиентите. Нов профил ще има само ако има ново придобиване в друга ниша", завършва Йорданов.

Как бяха разпределени функциите ви, когато бяхте и във FITE?

- В началото беше много тежко, защото е много трудно да балансираш две места, които трябва да управляваш. Първоначално фокусът върху FITE имаше негативен ефект върху услугите на "Бианор сървисиз". Впоследствие успяхме да създадем силен екип в "Бианор" и показахме устойчив ръст. В този период от време моето участие в "Бианор" значително намаля. Винаги съм бил част от борда на директорите, но оперативно бях във FITE до момента, в който продадохме компанията и може би година след това. От края на 2022 г. вече ми се освободи време за "Бианор", но трябва да кажа, че колегите се справят страхотно и аз нямам много какво да добавя, освен стратегията по придобивания.

Какви компании търсите още и колко?

- Нямаме специфична цел като брой сделки. Важното е сделките да имат смисъл. Планът ни е да направим още 1-2 сделки, които вероятно ще са по-малки, след което да забавим темпото. Разбира се, ако излезе добра възможност, този план може да се промени.