Сбъдване на мечтата: Американската Synechron купува българската Dreamix

Софийската софтуерна компания с оборот 35 млн. лв. и над 200 служители ще запази автономност

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Американската софтуерна компания Synechron купува българската Dreamix.
  • Придобиването става малко преди Synechron да излезе на борсата в САЩ.
  • През последните три години Dreamix порасна четирикратно до 35 млн. лв. приходи.

Софтуерният сектор е свикнал с истории за бурен растеж на компании, основани преди броени години. Обичайно това са фирми, които още в началото са подкрепени със солиден финансов ресурс. В сянката на тези компании стоят дружествата, които предпочитат да се развиват по-бавно, но със собствени средства и външни инвеститори. Този април една от най-големите органични софтуерни компании - американската Synechron, обяви, че придобива една от най-големите български софтуерни компании, създадени по този начин - Dreamix.

Цената на сделката за 100% от дяловете на софийското дружество не е публична, но пред "Капитал" изпълнителният директор на Dreamix Стоян Митов, който е и сред вече бившите собственици на компанията, коментира, че цената е "много над нормалното" за подобен вид сделки.

Сделката идва в интересен момент и за двете компании. Dreamix, която работи през едноименното дружество "Дримийкс", отчита няколко поредни години на силен растеж. Приходите на фирмата за 2022 г. са 23.8 млн. лв., над 60% скок спрямо 14.2 млн. лв. оборот през 2021 г. Стоян Митов казва, че приходите за 2023 г. са около 35 млн. лв. Компанията е печеливша - финансовият резултат за 2022 г. е 2.3 млн. лв. Наетите в България към края на 2023 г. са 190 души, като в Турция работят още 20.

В същото време купувачът Synechron, един от най-големите разработчици на софтуер по поръчка в света, излиза на борсата. В края на март Reuters обяви, че фирмата тихомълком е подала документи за първично публично предлагане на Nasdaq, което трябва да се случи в първата половина на 2024 г. Според източниците на агенцията, планът е да бъдат набрани около 400 млн. долара при оценка 3 млрд. долара. Компанията има над 15 хил. служители в 48 офиса по света.

Третият път

Dreamix не е нито нова, нито млада компания. Тя е основана през 2006 г., като в офиса на дружеството, под стъклен похлупак, стои отворена тетрадка, която по онова време е служила като неформален учредителен договор.

Растежът през първите години е бавен. Dreamix преминава границата от 1 млн. лв. приходи едва през 2015 г. След това минава на по-бърза скорост и започва да се развива с ускорен темп.

След като през последните три години приходите растат четирикратно, екипът на българската компания стигат до заключението, че има три възможности - първата е да потърсят външно финансиране от фонд за рисков капитал; втората е да продължат с органичния растеж, с риск той да бъде по-бавен; третата е да се присъединят към по-голяма компания.

"В последните четири години съм казвал "не" на поне 30 компании, а на още толкова дори не сме им отговаряли", казва Стоян Митов. "Synechron ни убедиха да станем част от тях между Коледа и Нова година. Причината да се съгласим е, че те са вероятно единствената компания в глобалния IT сектор, която е достигнала 1 млрд. долара оборот без външна инвестиция."

Другият важен фактор българската компания да се съгласи на придобиване е, че тя ще остане автономна - ще запази името си, както и клиентите. Именно второто е от особена важност за Synechron. Според Митов американската компания работи почти изцяло за финансовия сектор, заради което търси диверсификация. "Ние сме много силни в други сектори - авиация, производство, логистика, фармация. Затова и ще имаме голяма свобода", казва той.

"Това е разликата между Synechron и други компании. Особено тези, които са собственост на фондове - те мислят в екселски таблици. Приходи, печалба и ръст. Другото не ги интересува. Затова се съгласихме."

Тежест и опит

Dreamix ще продължи да разчита основно на собственото си представяне, или както казва Митов: "Сами ще изкарваме парите, с които да си плащаме заплатите и да се развиваме." Това, което българската компания получава, са два основни плюса. Първо, тя ще може да разчита на името на Synechron, когато преговаря с по-големи клиенти. Митов разказва, че някои по-големи компании отказват да работят с малки по техните стандарти фирми, каквато е Dreamix.

Вторият плюс е, че българската компания ще може да назначи опитни търговски представители в ключови свои пазари като Германия, Ирландия и Великобритания. Допълнително Митов се надява след придобиването Dreamix да може да добави няколко направления на експертиза, конкретно специалисти по анализ и управление на данни.

Чрез придобиването ще дойде и спокойствие, че Dreamix ще може да се развива по начина, по който иска. Една от големите гордости на компанията е, че фирмата задържа средно 95% от служителите си. Това се потвърждава и от статистиката - броят на осигурените в дружеството "Дриймикс" не е имал намаление месец спрямо месец от август 2020 г. насам, но дори тогава разликата е от само един човек.

"Компанията расте много постепенно - наемат се хора, те стават част от цялата култура, наемат се други хора и така, докато не стане ефектът на снежната топка от редица правилни решения", казва Митов. "При корона пандемията например се наемаха хора наляво и надясно от другите компании. Ние винаги сме избягвали това. Преди две години, когато скочи така пазарът в България, ние отидохме в Турция. Аз лично съм провел 200 интервюта, преди да наемем първите си двама души там."

Процентът на задържане на хора не е важен само за компанията, но и за работата с клиенти. Митов казва, че когато служители на Dreamix работят дълго време за даден клиент, те започват да държат ключови знания за технологии. Те също така често стоят при клиентите по-дълго, отколкото част от собствените им служители. Причината е, че когато има съкращение на разходи, фирмите обичайно режат първо доставчици. В случая на Dreamix, която е в ролята на доставчик, българската компания често се оказва страната, която държи знанието за даден продукт.

След придобиването

Първата задача пред Dreamix след придобиването е да разбере как работи Synechron отвътре. През април в България ще гостува Файсал Хюсейн, изпълнителен директор и мажоритарен собственик на американската компания. Той ще дойде заедно с екип от 20 души, за да се запознае с Dreamix.

След това компанията ще премине към търсене на търговски представители в най-важните си пазари. Това е единствената част от дейността на компанията, която ще бъде извън България. Разработването на софтуер ще остане в България, както и малка част в Турция.

Митов казва, че няма да бъдат търсени допълнителни индустрии, а по-скоро задълбочено познание по вече съществуващите направления на компанията - авиация, фармация и производство. "Тези индустрии сами по себе си са огромни. Сега ще добавим хора, които са истински експерти в тези индустрии, които четат и пишат доклади от съответните сектори", казва Митов.

С придобиването идва и малка доза притеснение. Досега Dreamix винаги е разчитала на вътрешната си фирмена култура. Фокусът върху нея е очевиден - представителите на компанията говорят за нея във всяко свое интервю и според тях именно тя е причината за високия процент задържане на хора. Сега, когато компанията става част от значително по-голяма компания (и индиректно се превръща в листнато на борсата дружество), стои въпросът дали тя може да бъде задържана.

"Винаги има притеснение, когато градиш нещо. Ние обаче оставаме в бизнеса, а отделно от това виждаме и припокриване по отношение на начина на работа и културата със Synechron. Ние трябва да продължим да растем, защото само така може да задържиш добрите хора - те искат да се развиват и единственият шанс да останат е да се развиват с нас. В един момент въпросът не е как да пораснеш с 1 млн. лв. приходи, а с 20 млн. лв. приходи. Това е нещо, което постоянно мисля", завършва Митов.

Кои са най-големите ви клиенти?

- Най-големите ни клиенти са в Ирландия и Германия. Като примери мога да дам CERN, MyComplianceOffice, Aer Lingus, VistaJet. С VistaJet започнахме да работим, когато бяха още на ниво стартъп. В момента са най-големият частен чартърен превозвач в света, с 500 самолета флотилия. Когато започнахме, бяха осем самолета.

Как изглежда работата ви с тях?

- Ние работим основно в четири направления - дигитална трансформация, модернизация на стари системи, решение от-до и интеграция на софтуер. Миналата година направихме най-голямата си сделка отведнъж. Става дума за милиардна компания в авиационната индустрия, която иска да се направи специфичен продукт заради нови европейски регулации. Първоначално те ни отказаха, защото сме малки, но после се върнаха, защото не са успели да намерят друга компания, която да разбира от авиационния бизнес. Това е специфично знание, което затваря сделки.

Търсите ли хора?

- Да, винаги търсим, но ние освен програмисти търсим и продуктови хора. Много често нашите хора работят с клиентите на нашия клиент, за да разберем какво се търси в даден продукт. Това е голямата ни добавена стойност. Търсим хора в България, Ирландия, Германия, които да имат опит в бизнес продажбите.
5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 3
    krf54523578 avatar :-|
    krf54523578
    • - 9
    • + 2

    Тя е основана през 2006 г., като в офиса на дружеството, под стъклен похлупак, стои отворена тетрадка, която по онова време е служила като неформален учредителен договор.

    ХАХАХА ХА ХА - А, Блъсков бе започнал с бюро на три крака и счупена пишеща машиина, а Илия Павлов бе започнал с един "Вартбург" и т.н. Да, и червеното отроче - кмет на София едва ли не бе започнал с продажба на джапанки. Тоя филм сме го гледали. А отзад наднича чичковците от ДС. Всички успешни компании в България са на комунисти.

    Нередност?
Нов коментар