Сбъдване на мечтата: Американската Synechron купува българската Dreamix
Софийската софтуерна компания с оборот 35 млн. лв. и над 200 служители ще запази автономност
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
- Американската софтуерна компания Synechron купува българската Dreamix.
- Придобиването става малко преди Synechron да излезе на борсата в САЩ.
- През последните три години Dreamix порасна четирикратно до 35 млн. лв. приходи.
Софтуерният сектор е свикнал с истории за бурен растеж на компании, основани преди броени години. Обичайно това са фирми, които още в началото са подкрепени със солиден финансов ресурс. В сянката на тези компании стоят дружествата, които предпочитат да се развиват по-бавно, но със собствени средства и външни инвеститори. Този април една от най-големите органични софтуерни компании - американската Synechron, обяви, че придобива една от най-големите български софтуерни компании, създадени по този начин - Dreamix.
Цената на сделката за 100% от дяловете на софийското дружество не е публична, но пред "Капитал" изпълнителният директор на Dreamix Стоян Митов, който е и сред вече бившите собственици на компанията, коментира, че цената е "много над нормалното" за подобен вид сделки.
Сделката идва в интересен момент и за двете компании. Dreamix, която работи през едноименното дружество "Дримийкс", отчита няколко поредни години на силен растеж. Приходите на фирмата за 2022 г. са 23.8 млн. лв., над 60% скок спрямо 14.2 млн. лв. оборот през 2021 г. Стоян Митов казва, че приходите за 2023 г. са около 35 млн. лв. Компанията е печеливша - финансовият резултат за 2022 г. е 2.3 млн. лв. Наетите в България към края на 2023 г. са 190 души, като в Турция работят още 20.
В същото време купувачът Synechron, един от най-големите разработчици на софтуер по поръчка в света, излиза на борсата. В края на март Reuters обяви, че фирмата тихомълком е подала документи за първично публично предлагане на Nasdaq, което трябва да се случи в първата половина на 2024 г. Според източниците на агенцията, планът е да бъдат набрани около 400 млн. долара при оценка 3 млрд. долара. Компанията има над 15 хил. служители в 48 офиса по света.
Третият път
Dreamix не е нито нова, нито млада компания. Тя е основана през 2006 г., като в офиса на дружеството, под стъклен похлупак, стои отворена тетрадка, която по онова време е служила като неформален учредителен договор.
Растежът през първите години е бавен. Dreamix преминава границата от 1 млн. лв. приходи едва през 2015 г. След това минава на по-бърза скорост и започва да се развива с ускорен темп.
След като през последните три години приходите растат четирикратно, екипът на българската компания стигат до заключението, че има три възможности - първата е да потърсят външно финансиране от фонд за рисков капитал; втората е да продължат с органичния растеж, с риск той да бъде по-бавен; третата е да се присъединят към по-голяма компания.
"В последните четири години съм казвал "не" на поне 30 компании, а на още толкова дори не сме им отговаряли", казва Стоян Митов. "Synechron ни убедиха да станем част от тях между Коледа и Нова година. Причината да се съгласим е, че те са вероятно единствената компания в глобалния IT сектор, която е достигнала 1 млрд. долара оборот без външна инвестиция."
Другият важен фактор българската компания да се съгласи на придобиване е, че тя ще остане автономна - ще запази името си, както и клиентите. Именно второто е от особена важност за Synechron. Според Митов американската компания работи почти изцяло за финансовия сектор, заради което търси диверсификация. "Ние сме много силни в други сектори - авиация, производство, логистика, фармация. Затова и ще имаме голяма свобода", казва той.
"Това е разликата между Synechron и други компании. Особено тези, които са собственост на фондове - те мислят в екселски таблици. Приходи, печалба и ръст. Другото не ги интересува. Затова се съгласихме."
Тежест и опит
Dreamix ще продължи да разчита основно на собственото си представяне, или както казва Митов: "Сами ще изкарваме парите, с които да си плащаме заплатите и да се развиваме." Това, което българската компания получава, са два основни плюса. Първо, тя ще може да разчита на името на Synechron, когато преговаря с по-големи клиенти. Митов разказва, че някои по-големи компании отказват да работят с малки по техните стандарти фирми, каквато е Dreamix.
Вторият плюс е, че българската компания ще може да назначи опитни търговски представители в ключови свои пазари като Германия, Ирландия и Великобритания. Допълнително Митов се надява след придобиването Dreamix да може да добави няколко направления на експертиза, конкретно специалисти по анализ и управление на данни.
Чрез придобиването ще дойде и спокойствие, че Dreamix ще може да се развива по начина, по който иска. Една от големите гордости на компанията е, че фирмата задържа средно 95% от служителите си. Това се потвърждава и от статистиката - броят на осигурените в дружеството "Дриймикс" не е имал намаление месец спрямо месец от август 2020 г. насам, но дори тогава разликата е от само един човек.
"Компанията расте много постепенно - наемат се хора, те стават част от цялата култура, наемат се други хора и така, докато не стане ефектът на снежната топка от редица правилни решения", казва Митов. "При корона пандемията например се наемаха хора наляво и надясно от другите компании. Ние винаги сме избягвали това. Преди две години, когато скочи така пазарът в България, ние отидохме в Турция. Аз лично съм провел 200 интервюта, преди да наемем първите си двама души там."
Процентът на задържане на хора не е важен само за компанията, но и за работата с клиенти. Митов казва, че когато служители на Dreamix работят дълго време за даден клиент, те започват да държат ключови знания за технологии. Те също така често стоят при клиентите по-дълго, отколкото част от собствените им служители. Причината е, че когато има съкращение на разходи, фирмите обичайно режат първо доставчици. В случая на Dreamix, която е в ролята на доставчик, българската компания често се оказва страната, която държи знанието за даден продукт.
След придобиването
Първата задача пред Dreamix след придобиването е да разбере как работи Synechron отвътре. През април в България ще гостува Файсал Хюсейн, изпълнителен директор и мажоритарен собственик на американската компания. Той ще дойде заедно с екип от 20 души, за да се запознае с Dreamix.
След това компанията ще премине към търсене на търговски представители в най-важните си пазари. Това е единствената част от дейността на компанията, която ще бъде извън България. Разработването на софтуер ще остане в България, както и малка част в Турция.
Митов казва, че няма да бъдат търсени допълнителни индустрии, а по-скоро задълбочено познание по вече съществуващите направления на компанията - авиация, фармация и производство. "Тези индустрии сами по себе си са огромни. Сега ще добавим хора, които са истински експерти в тези индустрии, които четат и пишат доклади от съответните сектори", казва Митов.
С придобиването идва и малка доза притеснение. Досега Dreamix винаги е разчитала на вътрешната си фирмена култура. Фокусът върху нея е очевиден - представителите на компанията говорят за нея във всяко свое интервю и според тях именно тя е причината за високия процент задържане на хора. Сега, когато компанията става част от значително по-голяма компания (и индиректно се превръща в листнато на борсата дружество), стои въпросът дали тя може да бъде задържана.
"Винаги има притеснение, когато градиш нещо. Ние обаче оставаме в бизнеса, а отделно от това виждаме и припокриване по отношение на начина на работа и културата със Synechron. Ние трябва да продължим да растем, защото само така може да задържиш добрите хора - те искат да се развиват и единственият шанс да останат е да се развиват с нас. В един момент въпросът не е как да пораснеш с 1 млн. лв. приходи, а с 20 млн. лв. приходи. Това е нещо, което постоянно мисля", завършва Митов.
5 коментара
Тя е основана през 2006 г., като в офиса на дружеството, под стъклен похлупак, стои отворена тетрадка, която по онова време е служила като неформален учредителен договор.
ХАХАХА ХА ХА - А, Блъсков бе започнал с бюро на три крака и счупена пишеща машиина, а Илия Павлов бе започнал с един "Вартбург" и т.н. Да, и червеното отроче - кмет на София едва ли не бе започнал с продажба на джапанки. Тоя филм сме го гледали. А отзад наднича чичковците от ДС. Всички успешни компании в България са на комунисти.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.