И трите мобилни оператора ще променят месечните сметки с натрупаната инфлация*
Очакванията са цените за потребителите да се повишат с около 4-5% от февруари
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
*Текстът е обновен в 16:55 на 22 декември с отговорите на БТК
И трите мобилни оператора в България обявиха, че ще индексират месечните такси за всички услуги (тв, интернет, мобилна телефония и съответните пакети) и всички потребители (фирми и домакинства) спрямо инфлацията през последните две години. "А1 България" и "Теленор" се позовават на растящите цени в България и увеличените си разходи заради по-високото потребление на мрежата през последните две години. Очакванията на А1 са цените да се вдигнат с общо 4.1%, сборът от средногодишния индекс на потребителските цени през 2020 и 2021 г. (от А1 се базират на прогнозата за тази година на финансовото министерство, която е за 2.4%). От "Теленор" съобщават за около 5% ръст на сметките.
От третия голям телеком - БТК, първоначално не обявиха позиция. В сряда обаче отговориха на въпроси на "Капитал", че също ще има индексация на сметките на потребителите.
"Внимателно следим и анализираме динамиката в цените на основните енергоносители, оборудване и услуги. В резултат на цялостното им увеличение и след задълбочен анализ, Vivacom планира да индексира месечните абонаментни такси, като промените ще бъдат минимални и няма да надвишават натрупаната инфлация за 2021 г. Увеличението на месечните такси ще бъде не повече от 1 лв. с ДДС за всяка услуга", пишат от БТК.
Обявяването на планираното увеличение от "А1 България" и "Теленор" стана през един час, което предизвика недоволство сред потребителите в социалните мрежи. Но според източници на "Капитал" съвпадението е случайно и телекомите са планирали индексиране от поне месец. В същото време съобщаването на такава новина точно преди коледните празници надигна недоволство сред клиентите.
Мотивите на операторите
"През последните месеци се наблюдава увеличение на ценовите индекси. С течение на времето инфлацията намалява стойността на парите, което е ясно видимо и при увеличението на цените на енергийни продукти като електричество и гориво, цените на хранителните стоки и на повечето услуги. Нашите разходи за създаване и предлагане на висококачествени продукти и услуги се увеличават, докато цените ни останаха без промяна през 2020 година, а мрежата ни регистрира все по-голямо натоварване. Поради тези причини се налага да индексираме цените на нашите услуги, за да компенсираме нарастващата инфлация и предизвиканите от нея по-високи разходи за компанията", пишат от "А1 България" в отговори към "Капитал".
От "Теленор" дават подобно обяснение: "Взехме това бизнес решение поради значителното нарастване на оперативните разходи, предизвикано от покачването на цените на различни продукти и услуги на пазара, както и на вносните компоненти. През последните няколко месеца тези тенденции се наблюдават ежедневно с още по-високи инфлационни амплитуди."
Най-голямата инфлация през последните месеци е при цените на горивата и електричеството, като за ток компаниите обаче получават компенсации от държавата. В данните за разходите на трите оператора за 2020 г. се вижда, че тези две пера не са гигантски, но все пак са съществени. Най-ниски са при "Теленор България" - 6.9 млн. лв. (6.1 млн. лв. за ток и 800 хил. за горива). При БТК те са 22.9 млн. лв. (20.3 млн. лв. за електричество и останалите за горива). Най-високи са при "А1 България" - общо 28.1 млн. лв. (26.8 млн. лв. за ток и 1.3 млн. лв. за горива).
Индексирането ще влезе в сила от февруари. Възможността за такъв тип увеличение е вписана в договорите с потребителите, които не могат да използват промяната в цените като мотив да прекратят взаимоотношенията си с телекомите, без да бъдат платени всички дължими месечни такси до края на периода. В случая обаче от прекратяването на договор така или иначе няма голям смисъл, защото и трите телекома вдигат цените си едновременно.
7 коментара
Въпрос 1 - След като операторите едностранно вдигат цените по договорите, клиентите имат ли право да ги прекратят или по добра българска традиция имат право само да плащат?
Въпрос 2 - Едновременните действия на големи фирми, които извършват конкурентна дейност не се ли наричат картелни практики които са забранени? Има ли закони в тази страна или пак няма да го забележим както десетилетия наред не забелязваме банковия картел?
Плюли са си в устата, иначе е случайно съвпадение е че едновременно вдигат цените.
В разходите на цитираните компания също така са: голям брой реклами (вкл. в primetime); служебни автомобили, които се използват от служителите денонощно, като лични; спонсорства, които често имат само рекламен, но не и социален или друг ефект и др.
Аз лично управлявам услугите на 3 домакинства и виждам в един от случаите за едни и същи услуги разлика в месечната цена от 2 пъти!!! Това поставя въпроса и за себестойността и ценообразуването. Особено когато се предлагат и "неограничени" (но всъщност с условие) минути, МБ и т.н., но на практика всеки потребител има свое обичайно и разумно потребление.
Да не забравяме и практиката при подновяване на договора задължително да се предлагат допълнителни и обикновено ненужни "подобрения" на договора срещу "само 2-3-4 лв. допълнително на месец".
Много се коментира по темата .
Работил съм и в двата оператора над 10 години и в централите и в магазините .
Обяснявам за неразбралите :Клаузата за индексация по която в момента вдигат цените я има подчертавам дебело от както изобщо има договори и сте ги разписвали над 10 години назад .
Тази клауза БЕШЕ в спящ режим и тя си прилага при шокови ситуации и процеси в икономиката като инфлационен шок,дори война или други големи сътресения .
Не съм сигурен сега дали не използват ситуацията че могат да пренесат инфлация върху нас защото това е услуга от ключово знчение за всички хора или наистина шока с цените на енергията удря и тях ,това не знам .
Но факта че след 20 години история я използват говори за това какво се случва с икономиката а то хич не е розово
НАй-вероятниата причина е големият отлив на абонати, само от мен А1 загуби едни 60 лева месечно, след като с голямо удоволствие прекратих наскоро 14 годишен договор за скъпите им и некачествени услуги. Голямя драме беше раздялята с тях, какви ли не трикове и приоми, обещания за по добро бъдеще и т.н. след това заплахи за големи неустойки и глобим, присмех, драматизъм от тяхна страна.
Повишават се тока/материалите за поддръжка/заплатите - качва се и цената на услугата...
До коментар [#1] от "kratun.ko":
В статията пише. В договорите е записана опция за индексация. Но нищо не можем да направим, а и да се махнеш, ще отидеш при другия “индексатор”.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.