Глобалните цени на морските превози се връщат на нивата отпреди пандемията

Но вълната от случаи на ковид-19 в Китай заплашва отново да наруши световните вериги за доставки

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

На 9 януари 2022 г. 109 контейнеровоза се намират край бреговете на Калифорния в очакване на своя ред за разтоварване в пристанищата Лос Анджелис и Лонг бийч. Една година по-късно почти няма такива. Облекчаването на пристанищния трафик и отварянето на други тесни места по веригата на доставки доведоха до срив на цените за превоз на товари от рекордно високите стойности, достигнати по време на пандемията. Цената за превоз на 40-футов контейнер от Китай до западното крайбрежие на САЩ сега е 1400 долара, което е с 93% по-малко от пиковата стойност от 20 600 долара през септември 2021 г., според онлайн платформата за товарни превози Freightos.

Тя е приблизително равна на тази от февруари 2020 г., преди да настъпи пандемията. Разходите по други основни транспортни маршрути също намаляват. Това би трябвало да е облекчение за потребителите. Банката на Федералния резерв в Ню Йорк изчислява, че 40% от инфлацията между 2019 и 2021 г. е причинена от шокове в предлагането.

Връщане към нормалното

Веригите за доставки се нормализираха отчасти благодарение на промяната в потребителските разходи. Затворени в домовете си по време на пандемията, хората в богатия свят харчеха за телевизори, мебели и уреди. Но когато случаите на ковид започнаха да намаляват, потребителите започнаха да харчат по-малко за стоки и повече за услуги, като например посещения на ресторанти, пътувания и развлечения. Тази промяна е особено ясно изразена в САЩ. От март 2021 г. насам разходите за стоки в Америка са намалели с 4.3% в реално изражение, докато разходите за услуги са се увеличили с 8.6%. Това е довело до забавяне на пристанищната дейност. През ноември 2022 г. пристанищата Лос Анджелис и Лонг бийч обработват общо 566 522 натоварени входящи контейнера, което е с 26% по-малко от предходната година.

По-ниските цени са добра новина за инфлацията.

Излишен персонал

Някои логистични фирми, които по време на пандемията се бореха да наемат персонал, сега съкращават. C.H. Robinson, голям американски брокер на товари, съкрати 650 служители през ноември. Двете големи спедиторски компании Kuehne + Nagel и DSV A/S също се стремят да намалят броя на служителите си. Американският сектор на складирането и съхранението, в който от началото на пандемията са създадени над половин милион работни места, е намалил персонала си с 65 900 души от юни насам.

Това е добро предзнаменование за инфлацията. Но нов доклад показва, че неотдавнашното нарастване на броя на заразените с ковид-19 в Китай може отново да наруши веригите за доставки. Глобалният индекс на натиска върху веригите за доставки, разработен от икономисти на Федералната резервна банка на Ню Йорк, показва, че натискът е намалял през първите три тримесечия на 2022 г. Спадът на индекса се задържа през последните три месеца на годината. Икономистите от Фед обясняват това с премахването на ограниченията за политиката на "нулев ковид" в Китай, което доведе до увеличаване на инфекциите и "влошаване на условията на предлагане".

2023, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар