🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Продължаваме нашата стратегия да сме близо до клиентите

Данаил Данаилов - изпълнителен директор на "ГеоПост България"

Данаил Данаилов, изпълнителен директор на "ГеоПост България"
Данаил Данаилов, изпълнителен директор на "ГеоПост България"
Данаил Данаилов, изпълнителен директор на "ГеоПост България"
Данаил Данаилов, изпълнителен директор на "ГеоПост България"
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Данаил Данаилов е изпълнителен директор на "ГеоПост България". Има над 25 години задълбочен опит в бизнеса и финансите със специфичен опит в сферата на дяловите инвестиции, управленското консултиране, приватизацията и капиталовите пазари. От 2010 г. е част от екипа на "Спиди" и работи по развитието на стратегическото партньорство с "ГеоПост", регионалното разширение в Румъния и Гърция, дизайна на нови бизнес сегменти и излизането на компанията на капиталовия пазар. В периода 2000-2010 е част от екипа на SEAF (американска компания, управляваща фондове за дялово инвестиране) в Балканския регион.

След три трудни за бизнеса години - заради отрицателното въздействие върху икономиката на коронавирусната пандемия, войната в Украйна, инфлационната криза, кои според вас ще са предизвикателствата и проблемите, които 2023 г. поставя пред сектора на логистиката и куриерските услуги? Каква е вашата прогноза за развитието му през годината?

През последните три години бяхме в поредица от кризи, продължаваме да сме и най-вероятно ще продължим да бъдем и през следващите две години, в различни варианти на криза. Разбира се, кризите имат различни конкретни измерения и ние, в куриерския бизнес, не можем да се оплакваме, защото пандемията специално ни донесе много повече пратки и бизнес. Трябваше бързо да се адаптираме, за да увеличим капацитета си и да работим в нови, по-трудни условия, за да запазим качеството на услугата си и същевременно да пазим служителите си здрави и трудоспособни.

Конкретно през миналата 2022 г. с ръста в цените на горивата транспортният сектор беше тежко засегнат, като общият ръст на инфлацията доведе до задължителни увеличения в цената на работната сила и като цяло: на почти всички разходи.

С какви бизнес намерения и цели влезе в новата година "Спиди"? Каква е стратегията на най-голямата българска компания на пазара на куриерски услуги за запазване и развитие на лидерската си позиция?

- Ние успяхме да се справим сравнително добре и постигнахме 21% ръст на общите приходи - 261 млн. лв., като близо 10% е ръстът в броя на пратките, а останалите 11% идват от корекциите на цените през годината.

През 2023 г. основните проблеми не са по-различни. Остават подобни: недостигът на работна ръка и натискът за увеличение на заплатите, високите цени на горивата, рискът от свиване на бизнеса заради обща рецесия в Европа и, не на последно място - политическата нестабилност в страната, която очевидно ще продължи през цялата 2023 г. В тази връзка "Спиди" има по-скоро консервативни очаквания за развитие на бизнеса през 2023 г. - скромен едноцифрен ръст и продължаване на нашата стратегия да сме близо до клиентите с добре балансирано портфолио от услуги за вътрешния, регионалния и европейския пазар на куриерски услуги.

През последните месеци открихте много нови офиси, логистичната ви мрежа покрива 100% от територията на страната. Къде в тази ситуация са възможностите за растеж на компанията? Как се отразява върху него експанзията на онлайн търговията?

- Логично и тази година ще продължим политиката си по оптимизиране на офисната си мрежа и предлагане на достъпни услуги както за корпоративните, така и за крайните ни клиенти. През 2023 г. ще са по-активни и някои от нашите нови конкуренти, които - като цяло - са полезни за развитието на пазара на куриерски услуги.

Онлайн търговията ще продължи да е основният генератор на растеж в бизнеса, но ще трябва внимателно да следим негативните ефекти от високите цени, намаленията на разполагаемите доходи на домакинствата и ефекта от рецесията в Европа върху българската икономика.

Куриерските услуги са сред секторите, чието развитие ще бъде силно повлияно от цифровия и зеления преход. Как "Спиди" ще отговори на тези икономически предизвикателства?

- Куриерските услуги все повече се влияят от цифровия и зеления преход, а ние винаги сме се старали да разчитаме трендовете, което ще продължи по същия начин - прагматично, навреме и с мащаб.

В условията на растящи цени на горивата и инфлация, конкурентни ли са цените на услугите, които предлага "Спиди"? Каква е вашата прогноза за тренда им през годината?

- Както и досега, а и заради изброените фактори, и тази година ще продължим политиката си по предлагане на конкурентни и приемливи цени, като, разбира се, следим инфлационните трендове във всички сектори, които ни касаят: работна заплата, енергийни източници и преки разходи, които биха ни накарали да повишаваме цените, което (нашите клиенти го знаят добре) правим само в случай, че сме принудени от външните фактори. За 25-а поредна година "Спиди" ще бъде предсказуем и стабилен партньор на онлайн бизнеса в България.