🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

В DISCORDIA поставяме клиента в центъра на всичко, което правим

Желязко Желязков - търговски директор за България, Румъния и Украйна и член на управителния съвет на DISCORDIA

Желязко Желязков - търговски директор за България, Румъния и Украйна и член на управителния съвет на DISCORDIA
Желязко Желязков - търговски директор за България, Румъния и Украйна и член на управителния съвет на DISCORDIA
Желязко Желязков - търговски директор за България, Румъния и Украйна и член на управителния съвет на DISCORDIA
Желязко Желязков - търговски директор за България, Румъния и Украйна и член на управителния съвет на DISCORDIA
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Желязко Желязков е търговски директор за България, Румъния и Украйна и член на управителния съвет на DISCORDIA. В компанията е от две години. Има над 20 години опит в областта на маркетинга и продажбите, от които над 15 в телеком индустрията и 3 години в банковия сектор. През последните 15 години е заемал ръководни позиции в няколко компании: директор "Корпоративни продажби" в GLOBUL, директор "Продажби" в T-Mobile Albania, директор "Продажби - магазинна мрежа и корпоративни клиенти" в "Мтел", директор "Продажби" в TBI Bank.

Какво показва международното проучване сред вашите клиенти за удовлетвореността от услугата, която предлагате? Какви препоръки отправят те?

За първи път проведохме проучване, в което успяхме да измерим степента на удовлетвореност на нашите клиенти и свързаните с това причини, както и готовността им да ни препоръчат на техни клиенти и партньори. В онлайн проучването се включиха 33% от поканените над 1200 български и международни компании, което показва ангажираност и представителност на резултатите.

Степента на удовлетвореност от предоставените от DISCORDIA транспортни и логистични услуги е висока - оценка 8.7 от 10. Основна заслуга за това са качеството на услугата (спазване на договорени срокове за доставка и липса на увреждане на стоките), предоставеното клиентско преживяване, продажбеното и следпродажбеното обслужване, както и демонстрираните професионализъм, бързина, компетенции и умения за решаване на възникнали проблеми. Интересен факт е, че въпреки общото схващане, че цените са определящи за степента на клиентската удовлетвореност, проучването показва, че за клиентите е по-важно вече изброеното.

Готовността на клиенти да ни препоръчат като партньор и постигнатият резултат от индекс 67 (при скала от -100 до +100) освен много добър е и може би най-добрата и надеждна реклама за бизнес модела на DISCORDIA. Гордеем се и с факта, че когато сравнихме нашия резултат с постигнатия в транспортно-логистичната индустрия в EMEA (Европа, Среден изток и Африка) регион през същия период, който е 30%, затвърдихме още веднъж позицията си на водеща компания във и извън България.

Резултатите са много добри, но и задължаващи, защото за DISCORDIA тези два показателя - степен на удовлетвореност и склонност за препоръка, са ключови и свързани с дългосрочния фокус на компанията за устойчиво развитие и присъствие в топ 10 на индустрията в Европа. Вече работим усилено по направените от клиентите предложения и препоръки и в края на 2023 отново ще направим проучване, за да проверим доколко сме успели да задържим или подобрим постигнатите резултати през 2022.

По време на пандемията много бизнеси ускорено заложиха на дигитализацията си. При вас в какво се изразяват тези процеси и какъв ще е или вече е ефектът от тях върху клиентите?

- Не просто следваме, а налагаме високи стандарти в нашата индустрия и в тази сфера, които отново ни нареждат на челните места не само в България, но и в Европа. Инвестициите в технологии, които ще направим през 2023 г., надхвърлят 10 млн. лева и ще ни позволят в следващите няколко месеца да имплементираме последно поколение решения - OTM (Oracle Transportation Management) и ERP- SAP S/4HANA RISE Private Cloud, които ще ни помогнат да модернизираме и оптимизираме всички дейности в компанията, подобрявайки скоростта и качеството в управлението на бизнеса и процесите, обслужването на клиентите и възможностите за дигитално проследяване и управление на поръчките и продажбите.

Обновихме и интернет страницата на компанията, която освен информационен е вече и бизнес портал, който клиентите могат да използват, за да изпращат запитвания за всички видове транспорт и спедиторски услуги и да получат конкурентно предложение в рамките на само 30 минути.

Дигиталното ни присъствие в социални мрежи и бизнес платформи също се подобри, което ни позволи, освен да споделяме новини за услуги, постижения или предизвикателства и възможни решения в индустрията, да сме още по-близо до нашите клиенти и партньори и да идентифицираме техните нужди и решаваме проблеми бързо и ефикасно.

Пандемията, от която последва нарушение във веригите на доставките, както и последвалата инфлация глобално, до какви промени вече или вбъдеще ще доведат за отношенията ви с клиентите?

- Определено не е скучно през последните няколко години - ковид, загуба на цикличност и предвидимост в производство и продажби, война и инфлация. Бизнес средата и климатът стават все по-предизвикателни и изискващи всеки ден, но успешните компании като DISCORDIA приемат новата реалност като възможност, а не като проблем. През последните няколко години все по-често коментирам с екипа си, че единственото сигурно нещо е несигурността, но това прави компаниите по-силни и успешни, когато успеят да го преодолеят. Истината, е че бизнесът изисква много повече усилия, енергия, иновативност, креативност, дисциплина, гъвкавост и ефективност, отколкото преди, особено когато пазарът е слаб. Инфлацията повиши не само стойността на активите и редица други разходи, но и създаде сериозни предизвикателства пред много компании да съберат дължимите плащания. Ние не останахме изолирани от тези проблеми, но се справяме добре като екип и не изоставихме своите клиенти и партньори, когато имаха нужда от помощ и разбиране. Истинският партньор се познава, когато е трудно, а не когато пазарът е силен. Клиентите ни получиха поредното доказателство, че DISCORDIA е партньор, който държи на думата си и изпълнява поетите ангажименти не само на думи, но и на дела.

В редица сфери персоналното обслужване на клиентите е поставено в центъра на бизнеса. Това възможно ли е във вашия бизнес и как може или се прилага?

- В нашата компания поставяме клиента в центъра на всичко, което правим. Освен проучвания и участия в специализирани изложения залагаме и на много срещи с клиенти, за да разберем по-добре техните нужди и да подобрим и обогатим портфолиото от услуги и решения, които предоставяме. Като част от този процес в края на миналата година създадохме нов отдел в компанията - "Ключови клиенти", който има важната задача да развива и управлява взаимоотношенията и бизнеса ни с нашите най-големи български и международни, съществуващи и потенциални клиенти.

Другата новост, е че вече участваме активно в локални и международни търгове, където развиваме новата си бизнес линия за предоставяне на гарантиран капацитет и фиксирани цени за транспорт. Проучването за степента на удовлетвореност и склонност за препоръка също ни окуражи да тръгнем в тази посока, защото близо 60% от интервюираните клиенти посочиха този модел на работа като предпочитан.

Нашите гъвкавост и ориентираност към клиента ни убеждават да продължим да предлагаме всички възможни бизнес модели на работа и да оставим клиента да има свободата да избере дали иска да си сътрудничи с нас на спот принцип, на договор или и по двата модела. Това позволява да бъдем търсен и предпочитан партньор както от големи, така и от компании в сегмент малък и среден бизнес.

В момента кои са конкурентните предимства на компанията и кои от тях ще бъдат ключови и ще се развиват през годината?

- Основните ни конкуренти предимства са свързани с над 30-годишния ни опит на българския и международния пазар, пълното портфолио от транспортно-логистични услуги, които предлагаме, ангажираните млади, талантливи и клиентски ориентираните служители и професионалисти, които работят в компанията, добре развитата ни партньорска мрежа и, разбира се, активите на компанията, сред които са и нашите собствени камиони, които вече надхвърлят 1400, а до края на годината ще достигнат почти 2000.

Устойчивото и успешно развитие, стремежът за самоусъвършенстване и монетизиране на потенциалa и възможностите на компанията, предоставяни от пазара, е силен двигател и конкурентно предимство, което трудно може да бъде копирано и ни отличава от конкурентите.

Повишението в цените на горивата пренареди ли по някакъв начин бизнеса ви?

- Цените на горивата са сериозна част от директните разходи в транспортно-логистичния бизнес. Увеличените разходи в това перо се отразиха и в цените на предлаганите транспортни и спедиторски услуги, което доведе до увеличение в цените на продуктите, които купуваме като крайни потребители. Немалко клиенти и превозвачи загубиха рентабилност, като част от тях бяха принудени да намалят бизнес обемите си и планираните транспорти, което обаче даде възможност за ръст и по-добро представяне на по-рентабилните и ефективни компании.

Дисбалансът между брой товари и брой транспортни средства и превозвачи, които да ги осъществят, не се подобри, дори напротив, а непрекъснато променящите се цени на горивата принудиха много превозвачи и спедиции да се оттеглят и да не изпълнят ангажиментите си по сключени договори.

В подобна пазарна ситуация DISCORDIA се превърна в още по-търсен и предпочитан партньор, който изпълнява поетите ангажименти и договорености. Тази устойчива тенденция продължава и през 2023, но ние сме готови да продължим и да оправдаем доверието, което ни гласуват съществуващи и нови клиенти.

За това ни помага и програмата, която DISCORDIA създаде и активно развива, за екологично шофиране. През 2022 г. собствените ни камиони, които са средно на 1.5 години и са сред най-екологичните в индустрията, направиха 150 млн. км пробег, а въведеният от нас щадящ стил на управление ни помогна да спестим между 3 и 5 литра на всеки 100 км. Освен по-добра рентабилност това допринесе и за опазване на околната среда - спестихме 12 000 тона СО2, а предвид че едно дърво абсорбира около 20 кг СО2 за 1 година, ефектът е равностоен на 600 хил. новозасадени дървета, или почти 4 пъти големината на Борисовата градина в София.

Какви са плановете ви развитие тази година - нови маршрути, нови пазари, нови услуги?

- През 2022 успяхме да реализираме транспортно-логистични услуги в над 60 държави в света. През 2023 ще продължим развитието си и ще засилим фокуса си върху българския и останалите европейски пазари.

В транспортната ни дейност ще продължим да увеличаваме броя на нашите собствени камиони и да развиваме достигнатите пазарни позиции от Балканската ни флота във внос и износ - България, Гърция и Турция. В Западноевропейската ни флота основни и приоритетни за нас пазари ще бъдат отново Великобритания, Италия, Испания, Германия, Белгия, Холандия и Франция, но плановете ни за развитие предвиждат да предложим транспортна услуга и до скандинавските държави - Дания, Швеция, Норвегия и Финландия.

В спедиторската ни дейност основен фокус ще бъде да задоволим нуждите на клиентите в България, Румъния и Украйна и да предложим освен традиционната спедиция на цели и частични товари и нови възможности за складиране, групиране, митнически услуги, както и старт на нови групажни линии до редица европейски държави, включително Великобритания. Възможностите и опитът ни в областта на спедиция по въздух и вода или с железопътен транспорт също се развиват успешно, което е още една възможност, от която ще могат да се възползват нашите клиенти и партньори.

През 2022 г. реализирахме приходи над 412 млн. лева и се превърнахме в най-голямата българска транспортно-логистична компания, но това постижение ни задължава още повече да подобрим клиентското преживяване чрез предвидим, гарантиран и висококачествен сервиз и да предложим на клиентите пълно портфолио от услуги на едно място - тук, в DISCORDIA.