🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Стачките в Европа вещаят нови проблеми за авиоиндустрията през лятото

Пенсионната реформа във Франция може да доведе до хаос с полетите през ваканционния сезон

Общо около 33 300 полета бяха отменени тази година по време на Великден в сравнение със 7800 миналата година, докато 9 хил. полета са забавени с повече от три часа в сравнение с 6800 миналата година
Общо около 33 300 полета бяха отменени тази година по време на Великден в сравнение със 7800 миналата година, докато 9 хил. полета са забавени с повече от три часа в сравнение с 6800 миналата година
Общо около 33 300 полета бяха отменени тази година по време на Великден в сравнение със 7800 миналата година, докато 9 хил. полета са забавени с повече от три часа в сравнение с 6800 миналата година    ©  Reuters
Общо около 33 300 полета бяха отменени тази година по време на Великден в сравнение със 7800 миналата година, докато 9 хил. полета са забавени с повече от три часа в сравнение с 6800 миналата година    ©  Reuters

След като миналата година имаше хиляди отменени или закъснели полети заради стачки на персонал на авиокомпаниите, шансът подобен сценарий да се разиграе и тази година нараства. Причината са стачките, които обхващат няколко европейски държави, което ще доведе до повтаряне на ситуацията с липса на работна ръка.

Най-сериозни протести са тези във Франция, където недоволството срещу вече приетата пенсионна реформа не стихва вече няколко месеца. В страната вече имаше 12 национални стачки, като това дава пряко отражение върху работата на летищата. Граничните стачки във Великобритания също предизвикаха смущения на аерогарите в цялата страна, като тези в Лондон са изправени пред най-големи закъснения, показват данни на AirHelp. През февруари наземният персонал на седем германски летища излезe на протест, което доведе до отмяната на над 2 хил. полета. В Хамбург служители на летището ще стачкуват в четвъртък и петък, което принуди отмяната на всички излитащи полети.

Общественото недоволство във Франция оказва най-голямо влияние върху европейското въздушно пространство. Парижкото летище "Шарл дьо Гол", което е едно от най-големите на континента, е хъб на Air France. По този начин редица полети на авиокомпанията минават през столицата, което води до проблеми в различни части на света. В стачките се включват и ръководителите на полети, което води и до отмяната на полети, които не кацат или излитат от страната, а просто минават през въздушното й пространство.

Възходяща тенденция

Анулираните полети и закъсненията от над три часа в Европа са се увеличили спрямо 2022 г. и 2019 г. през Великденския празничен уикенд от 5 до 11 април, най-забележимо във Франция и Великобритания, според данни от фирмата за управление на искове за полети AirHelp. Шесдесет и два процента от полетите във Франция са били навреме, в сравнение със 75% през 2022 г. и 76% през 2019 г., преди пандемията да спре международните пътувания, показват данните на Airhelp, споделени с Reuters.

Общо около 33 300 полета бяха отменени тази година по време на Великден в сравнение със 7800 миналата година, докато 9 хил. полета са забавени с повече от три часа в сравнение с 6800 миналата година. Трансферите и планираните престои през летище Шарл дьо Гол в Париж са намалели с около 75% в сравнение с нивата от 2019 г. до средата на март, показват данни на ForwardKeys.

Допълнителни разходи за обезщетения

Нежелан страничен ефект от целия процес са увеличените разходи за изплащане на обезщетения на пътници, чиито полети са били отменени или закъснели с повече от три часа. Според правилата за правата на пътниците в Европа, клиентите на авиокомпаниите, които се сблъскват с много часове закъснения, имат право на обезщетение, което отдавна е болна тема за авиокомпаниите, които се борят с изключително ниски маржове. Според тях обаче не трябва единствено те да изплащат подобни суми, а летищата и другите заинтересовани страни също трябва да се включат, така че тежестта да не е изцяло върху тях.

Несигурността също така води и до намален интерес към летенето като цяло, което сваля печалбите на компаниите. Билетите от Европа до летище "Шарл дьо Гол" са намалели с 30% в сравнение с 2019 г. през седмицата на 16 март, каза ForwardKeys. При тези идващи от САЩ спадът е 8%.