🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Директорът на Wizz Air: Ерата на билетите от 10 евро не е приключила

Новите и по-големи самолети ни позволяват по-ниска цена на седалката, казва Йозеф Варади

Йозеф Варади, главен изпълнителен директор на Wizz Air
Йозеф Варади, главен изпълнителен директор на Wizz Air
Йозеф Варади, главен изпълнителен директор на Wizz Air    ©  Цветелина Белутова
Йозеф Варади, главен изпълнителен директор на Wizz Air    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Унгарецът Йозеф Варади е един от основателите на Wizz Air през 2003 г. Има магистърска степен по икономика от Университета за икономически науки в Будапеща и магистърска степен по право от Лондонския университет. Между 1991 и 2001 г. Варади работи в Procter and Gamble като директор продажби за глобални клиенти. След това се присъединява към Malév Hungarian Airlines, като е главен търговски директор в унгарската държавна авиокомпания, а между 2001 и 2003 г. е и главен изпълнителен директор. Членува в борда на компании като Lufthansa Technik Budapest, Mandala Airlines, JetSMART.

Wizz Air започна да лети до София през 2005 г. Към момента компанията има вече седем самолета в София и 11 в страната, като три са базирани във Варна и един през летния сезон в Бургас. През 2022 г. Wizz Air е превозила 27.1 млн. пътници, като през 2022 г. е обслужвала 194 дестинации в 50 държави, а приходите й са били 1.7 млрд. евро.

Какво лято можем да очакваме? Мислите ли, че ще бъде различно от предишното, като се вземат предвид всички оперативни предизвикателства, като закъсненията на полетите например?

Операционната среда ще остане предизвикателна. Наблюдаваме социални вълнения в Западна Европа. Виждаме, че европейският контрол на въздушното движение все още изпитва недостиг на служители. Така че мисля, че ситуацията ще бъде малко предизвикателна. Но ние като Wizz Air сме много по-добре подготвени за тези предизвикателства, отколкото миналата година. Направихме много инвестиции, за да направим нашите операции по-устойчиви. Ще имаме повече резервни самолети, повече резервни части. Ще имаме много повече хора в оперативното управление. Почти удвоихме броя на хората, които се занимават с ежедневни оперативни въпроси - 400 души в офиса. Имаме повече резервни екипажи в готовност, които да се включват при нужда. Направихме някои промени в начина, по който разпределяме екипажите, за да се уверим, че дори и да страдаме от закъснения, ние няма да загубим екипажа в крайна сметка. Така че имаме много инвестиции и вече виждаме някои добри резултати, като в първата част на годината от 1 януари сме номер в Европа по отношение на изпълнението на летателната програма - 99.8% от нашия график, като това беше най-доброто представяне в авиоиндустрията.

Какво планирате по отношение на увеличаването на капацитета или откриването на нови линии при трафика от България?

Добавихме към мрежата от София Ереван и Рияд, Саудитска Арабия. Имаме редица други маршрути в Европа. Разширяваме не само нашата европейска мрежа от България, но и Източната мрежа, добавяйки към разнообразието Саудитска Арабия.

И искам да ви попитам за цените, разбира се, като много важна тема за клиентите. Вече чухме, че ерата на билетите от 10 евро е приключила. И вие ли сте на това мнение?

Не, аз имам различно мнение. Според мен различните авиокомпании ще се справят по различен начин със ситуацията. Индустрията е под натиска на разходите заради инфлацията. По-високата цена на труда и особено по-високите разходи и най-вече този за гориво. Но в същото време мисля, че Wizz Air има уникална позиция да компенсира част от тези разходи и да продължи да предоставя на клиентите си ниски цени.

През последните няколко години получихме много доставки на нови самолети. Преди пандемията имахме 119 доставки на самолети онлайн. Днес имаме 180, като до края на годината ще станат 200. И всички тези самолети са напълно нови, доставени директно от производителя, като, разбира се, новата технология винаги е с по-ниски оперативни разходи от старата. Междувременно ние надграждаме нашите Airbus А320 със 180 места до Аirbus A321 с 239 места. И другият икономически фактор в инженерството е, че колкото по-голям е самолетът, толкова по-ниска ще бъде цената на седалката. Така че благодарение на тази технологична иновация и модернизация на самолета, всъщност спестяваме значителни оперативни разходи и това може да се превърне в компенсация на инфлационния натиск, идващ по линия на разходите за заплати и за гориво. И това създава доста уникална позиция за нас в сравнение с останалата част от индустрията, защото никоя друга авиокомпания в Европа наистина няма тези лостове, които ние имаме. Така че всъщност нашата относителна конкурентна позиция ще се подобри и като резултат ще можем да предложим ниски цени на пазара, което може би други няма да направят, защото разходът няма да им позволи. Но нашите разходи ще продължат да ни позволяват да прилагаме тези ниски тарифи. Те са важни, защото ниските тарифи стимулират пазара. Това е начинът, по който вкарваме хората в самолетите и сме сигурни, че ще летят повече.

Казахте, че ще имате 200 самолета в края на годината. Ще има ли закъснения, предвид забавеното производство?

Когато казвам 200, забавянията са включени.

Ще успеете ли с плана си да утроите флота си до 2030 г.?

Да, абсолютно. По отношение на търсенето на нашите услуги - абсолютно. Виждаме голямо търсене и имаме достъп до самолети. Още 360 самолета ще бъдат доставени между този момент и края на десетилетието и ние продължаваме да се стремим към това да имаме около 500 самолета до 2030 г. срещу 200 самолета в края на тази година.

Airbus обяви, че до 2035 г. ще има самолет с нулеви емисии. Вие обявихте ново партньорство за устойчиво авиационно гориво. Кога смятате, че тези нови технологии ще излязат от тестовата фаза и ще станат реалност за авиационния бизнес?

Всъщност имаме партньорство с Airbus, когато става въпрос за това развитие на самолети. Така че ние сме пилотна авиокомпания, която работи заедно с Airbus в опита да се въведе новата технология и водородните самолети и това е, което Airbus иска да стартира през 2035 г. Ние сме част от тази програма. Но междувременно ние смятаме, че устойчивото авиационно гориво ще бъде мостовият механизъм, докато не излезе новата водородна технология, за да се гарантира, че карбоновият отпечатък на индустрията се намалява и контролира. И въпреки факта, че ние сме най-малкият емитент от авиокомпаниите в Европа с нашия въглероден отпечатък, ние се стремим към още 25% намаляване на нашия въглероден отпечатък и разбира се, част от процеса е обновяването на флота, както и устойчивото авиационно гориво. И всъщност направихме инвестиции в производството на SAF. Току-що обявихме инвестицията в Обединеното кралство. Искаме да бъдем на преден план в областта на иновациите и в тази област, за да гарантираме, че индустрията наистина се занимава с въпроси, свързани с околната среда. Ние вече сме най-устойчивата авиокомпания в света и смятаме, че имаме мисия да продължим пътуването и да водим индустрията, когато става въпрос за устойчивост.

Предвиждате ли нова консолидация в авиационния сектор?

Мисля, че секторът продължава да се консолидира. Една от причините е фалитът на авиокомпаниите. Виждате, че доста по-малки авиокомпании фалираха в последно време и ние запълваме пазара. Също така има още един слой на консолидация чрез придобиване на активи. Така че придобихме портфолиото от слотове за излитане и кацане на Norwegian Airlines на лондонското летище "Гетуик" и се базирахме за операции с тези слотове там. Мисля, че това е вид консолидация, към която имаме интерес, за да можем да поддържаме нашия органичен растеж в определени области и пазари. Може да има и консолидация чрез сливане и придобиване, но Wizz Air няма да е авиокомпанията, която да направи това, защото нашата най-важна цел е да доставим възможно най-ниските разходи в индустрията, а и M&A създават сложност и повече разходи за системата, затова не сме развълнувани от тях. Но органичният растеж е наистина това, което разглеждаме.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    tehnolog avatar :-|
    Технолог
    • + 1

    Отмениха ни полета от Бергамо днес и с големи усилия се прибрахме в България. Лошото е, че колкото и да искаш да избягваш да се возиш с Уиз, те държат много директни полети и понякога разписанията им са по-добри от на нормалните компании.

    Нередност?
Нов коментар