Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:
K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).
Коментарът на 18 юни, 2010 Кои обещания изпълниха Агенция "Митници" и Български пощи към 18 юни 26 ноември, 2010 Близо година след като институциите обещаха по-лесни процедури при получаване на пратки от чужбина, положението на митница "Аерогара" е все същото Развитието на случая "Евала бе, митница" показа, че заедно с подкрепата на читателите на dnevnik.bg и capital.bg можем да променяме ситуации, наредби и постановления, които превръщат ежедневието ни в кошмар. Каузата предизвика светкавична и невиждана досега обратна връзка и се превърна в повратна точка, която ни показа, че толкова дълго чаканата зрялост на гражданското обществото вече е факт. Ето какво поискахме и какви отговори получихме от Агенция "Митници" и Български пощи до 15 януари: 1. Освобождаването на пратките да става на едно гише, да отнема не повече от 10 минути чрез автоматично и облекчено генериране на EORI номер, предварително подготвени документи и т.н. На гишето да има POS терминал, така че да може да се плаща и безналично. Митниците и пощите обещаха, че ще уважат това искане, като дори ще премахнат EORI номера за пратки до 150 евро. 2. Без обедна почивка за "гишето", то да работи и извън класическото работно време, за да не са принудени хората да си взимат "отпуск" или да бягат от работа, за да си освободят пратки. Началникът на митница Столична Юлия Йорданова обяви в студиото на БНТ, че митническите служители е работят от 8 до 19.30 вечерта, включително в почивните дни. 3. Да се осигури възможност за доставка на адрес и плащане онлайн. Това предполага пазарни споразумения (след конкурс) на Агенция "Митници" с "Български пощи" и други куриерски фирми. "Български пощи" и сега предлагат доставка на адрес за София и се ангажираха, че когато заработи Националният център за международните пратки, ще предлагат тази услуга и за клиентите си в провинцията. А от митниците обещаха от април да въведат възможност за електронно попълване на митническа декларация и плащане онлайн. 4. Обслужващите фирми да предвидят и "интелигентно" известяване за получена пратка - имейл, на сайт и т.н., не само с бележка по пощата. Изпълнителният директор на пощите Милен Керемедчиев обясни, че европейска директива ги задължава да известяват чрез хартиен носител, но намират идеята за безналично известяване интересна и ще мислят върху нея. 5. Междувременно процедурата за освобождаване на пратки за физически и юридически лица да е описана на български и на английски. Да е качена на сайта на Агенция "Митници" и на видимо място до гишетата за обслужване. Документите, които трябва да се попълват и подписват да са на български и английски, защото и много чужденци ползват тези услуги. Двете ведомства се ангажираха да направят съвместна информационна кампания. На двата езика. 6. Агенция "Митници" да формулира и огласи принципите, на които избира кои пратки се отварят за проверка и кои не. (виж блица с директора на митниците Ваньо Танов) 7. Агенция "Митници" да се ангажира със срокове за промяната и етапите за случването й. Обслужването на едно гише в София ще е факт от 25 януари, а до началото на май и в цялата страна. 8. Да се приеме максимално допустимият праг за ЕС от 22 евро. Според депутатът от ГЕРБ Менда Стоянова това ще е възможно едва в края на годината, когато се обсъждат данъчните закони за 2011 Още по тематаБлизо година след като институциите обещаха по-лесни процедури при получаване на пратки от чужбина, положението на митница "Аерогара" е все същото 26 ное 2010Читателски клуб "Евала бе, митница!": За 2 книги - няколко дни и 100 лева за Васко от Дневник,17 ное 2010или няколко полезни съвета как да освободим пратки от митницата 16 юли 2010Гражданското недоволство срещу НАП Обслужването и отношението към клиента в приходната агенция са далеч от перфектни 5 юли 2010Митниците и пощите не улесниха получаването на малките пратки от чужбина 18 юни 2010Как освободих 22 диска на митницата Читател ни изпрати своя версия на "Евала бе, митница" 15 юни 2010Какво се случва с обещанията на Митниците и Пощите за малките пратки от чужбина три месеца по-късно? 10 юни 2010Приключение с митниците - епизод пореден Наш читател подаде сигнал срещу митнически служител 21 апр 2010В митниците наистина вече се работи по нов начин, но чиновническото поведение трудно ще си отиде 29 яну 2010Митниците и пощите:презареждане От днес двете институции стартират обслужване на малките пратки от чужбина на едно гише. Да проверим как работят! Администрацията обещава до седмица пратките от чужбина да се получават на едно гише 15 яну 2010След седмица От 25 януари пощенските пратки от чужбина за София - на едно гише Колетите ще се получават от Столичната митница, където ще работят и служители на пощата от Дневник,14 яну 2010Експерти от Агенция "Митници" и "Български пощи" обсъждат пратките от чужбина от Дневник,14 яну 2010EORI номерът ще отпадне за пратки под 150 евро от Дневник,12 яну 2010
от Дневник,6 яну 2010
|
За да подкрепите тази кауза, моля влезте в профила си или посочете двете си имена и валиден email адрес.
Подкрепям идеята за облекчаване на процедурата и за обработка на едно гише в Митницата.
До коментар [#2] от "mapto":
Много точен коментар.
С малко думи много истина.+++..
_____
Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !Здравейте. И аз доживях да се сблъскам с Митница Аерогара София. Става въпрос за поръчка от amazon.com на часовник, който струва има няма 40 долара.
Написах пълномощно, заверено натариално и одисеята започна.
Първо, трябваше да се мина през спедитора - Fedex - от където да се вземат товарителницата и фактурата.
След това, на митницата започва купона - на митничаря му се сторило, че 40 долара за часовник са много малко! и ми звъня по телефона да ме пита, дали нямам разпечатка на плащането, че да проверял...даже ме пита за сайта, от който е поръчан, за да проверял аджаба, дали наистина струва толкова!
След загубени 2 часа, пратката е успешно освободена. За момента подробности не знам, но като си получа докуметите за платените такси пак ще пиша.
Единственият начин за по-добро обслужване в митниците е следното: Постоянно да се въртят митничарите на различни митници в определен регион, например. По този начин, когато попаднат в нова среда, най-вероятно сред непознати, едва ли ще посмеят да си искат или да се правят на интересни. Няма кой да го позволи, защото те са един от основните спонсори на партиите чрез тази схема.....
Подкрепям каузата, защото и на мен са ми се случвали подобни неща миналото лято (това на 2010), когато поръчвах техника от интернет за значителна сума. Няма да Ви отегчавам с подробности относно обслужването на митниците, но ще Ви кажа следното. Дори да се занимавате със спедиторски фирми (UPS, FedEx, DHL, TNT и т.н.), които предлагат размитяване и обработка на митнически документи, пак се получва така, че цените са различни, при различните фирми. В един от случаите е например една цена, в друг направо е безплатно, да не говорим за времето, което им отнема. Ако се подобри обслужването в митниците и пощите (за което се бори каузата тук), мисля, че ще се подобри и обслужването, поето от трети лица, като спедиторските фирми. Подобри ли се това на базово ниво, предполагайки, че то е митниците, мисля, че всичко по веригата ще започне да се нарежда. Колкото и да ги контролират, на всеки от нас ни се струва, че нищо не се върши като работа - няма чувствителна промяна. Съмнявам се да е точно така, но не ми казвайте голословно - "Не е така!" Дайте примери, напишете фактите, убедете ме в това, нека мислим положително!
+2
"Митницата с нож зад гърба ни" - това е гражданската ми представа за Агенция Митници към ден днешен. Ето ви реален случай със служба Митници от преди броени дни: "Получавам употребяван ръчен инструмент, изпратен ми от физическо лице и на стойност 40 USD, деклариран като подарък и обозначен с етикет CN 22.При получаване на пратката ми е начислен ДДС в размер на 11.58 лв., което е в нарушение на Регламент (ЕО) № 1186/2009 и чл. 58 от Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС).
Пратката е отворена и разгледана без мое знание и в мое отсъствие, като не ми е аргументирана необходимостта за това, което е нарушение на чл. 93 от ЗПУ.
Не ми е представен протокол за проверката, което е в нарушение на към Решение № 646/22.01.2004 г.
На въпроса ми защо проверката не става в присъствие на получателя, крайно арогантно ми бе заявено следното: „Като не искате да ги отваряме, спрете да поръчвате от интернет”. Служителката нямаше легитимираща табелка, освен това упорито отказваше да се представи.
Това поведение на служителката е в пълен разрез с Кодексите за поведение на митническия и на държавния служител.
+1
Тази кауза е винаги актуална, даже когато въпросното обслужване е на висота:).
_____
Yet another blue planet.+4
Днес си получих дребна пратка за долар и нещо от Хонгконг, дойде в кварталната поща. Отне ми минутка на гишето. Как на едното място може, а на другото не?
_____
Сложете бутон "редактирай" на собствените комeнтари.+2
От Менда ни вест ни кост:
http://www.menda.bg/
Цял януари си чесахме клавиатурите, а резултатът клони към нула.
Бюджета май мина, а за колетите не се чу и дума.
+6
Нещата в пощенската станция към митницата съвсем не са каквито ги представят разни ръководни кадри по телевизията или вестниците. Все още е страшна мъка да си получиш пратка от страна извън ЕС. Още по-смешна е ситуацията като обявената сума на пратката не е в долари или евро. В случая моята беше от Дубай в дирхами, докато го разберат ме пратиха да дам заявка за ЕОРИ номер и прочие глупости, минах поне в 10 различни кабинета. Служителите некомпетентни и заинтересовани. В голямата стая на пощенската станция решаваха много важни кръстословици и пиеха кафета, говореха си за лични проблеми и въобще не влагаха малко мисъл в това което вършат. Работата е страшно неорганизирана и хаотична. На митничаря например му трябваха 25 минути за да дойде до пощенската станция, а би трябвало да е там и за не повече от 2 минути да си взема пратката. Държат се нагло и надменно все едно съм отишъл у тях без покана. Не разбирам за какво има 10 души в една стая като само двама са активни. Страшна бумащина, безумие е че в ерата на компютрите има хора които събират папки и бележки. Страшна бюрокрация. Пратка от ЕС например си взимам от кварталната поща за 2 минути. Отделно материалната им база е стара и негодна. Компютрите им са на повече от 15 години, само ДОС, мониторите са черно-зелени, лазерните принтери са рядкост, да не говоря че те пращат до близката книжарница да копираш нещо.
_____
Сложете бутон "редактирай" на собствените комeнтари.+2
Интересувам се някой може ли да ми даде информация ако изпратя колет ( подаръци) от Кувейт до България ( Пловдив), трябва ли и за този пакет в България да плащат мито. Тук попитах дали ще обявявам стойността на подаръците но ми казаха , че не , само трябва да си платя таксата за кг. Пратката ще се праща по държавна поща Кувейт до български пощи България. Изпратих човек да попита за инфо в Пловдив , но от всичко са му казали да чете - извън ЕС трябва да е на стойност до 40$ , е да ама тук няма да обявявам стойност и да сложа касови бележки в пакета те са на валута с която България на търгува. Звънях от тук на някакви телефони в България но нито отговор нито обяснение.
+5
Нищо не се е променило. Отидохме да свършим работа в митницата с пълномощно, което беше нотариално заверено. Отказаха ни, защото не било на тяхна бланка. Твърдяха, че имало Директива на Европейския съюз, която ги задължава да имат пълномощното на тяхна бланка и задължително да съдържа реквизитите, които са в нея. Понеже знам, че такова нещо няма, поисках да ми кажат коя е Директивата. Не ми казаха, но и отказаха да ми заверят пълномощното и да ми свършат работа. Нейсе, шефът реши, че ще иде втори път до нотариус. Вторият път ни върнаха, защото не била това бланката и с това пълномощно не можело. Всъщност, тъпаците се сетили, че бланката им е калпава и са я променили. Трети път. В третото пълномощното (второто по бланка на митницата) пишеше, че пълномощникът може да направи точно това, което трябва. Но юристът на митницата каза, че не е сигурен, че може да ни завери това пълномощно. Тогава вдигнахме див скандал. Прати ни да питаме колегите му, дали ще ни обслужат с това пълномощно и те потвърдиха. Но юристът не ни повярва. Тръгна да им звъни по вътрешния телефон, не го знаеше, тръгна към кабинета им, но се върна (не знам защо) и след това звъня по мобилен телефон. Завери ни пълномощното, но ни обясни, че не е сигурен, дали ще ни обслужат с това пълномощно. После трябваше да ни ударят печат на документа на друго гише. После да ни обслужат. Цялата работа отне повече от 2 часа, а просто трябваше да ни дадат един документ, който беше готов и ни чакаше. Нищо друго. Предложих на шеф...
Прочитане на целия коментар а да ги съдим за времето и разходите, които са ни нанесли.
Какво прави този некадърен некомпетентен служител там? При положение, че самата организация на процесите е напълно идиотска, комбинацията с малоумни изпълнители е просто блокираща. Честно, такава идиотщина не съм преживял през живота си.
+7
Според мене Пощите са най-нереформирана сфера на обществените услуги ( е, на влак скоро не съм се возила :-)). Обикновено избягвам да правя генерални обобщения, но впечателнията ми от обслужването в клон 1421 в София са толкова лоши, че в момента не се притеснявам да твърдя това, дори и да преувеличавам. Единственото нововъдение е да се обадят по телефона, когато имаш пратка, но в момента, в който се появиш пред гишето, смразяващото изражение на служителката убива и най-малките наченки на културно обслужване, на което евентуално си се надявал. Не мога да разбера защо тези хора са перманентно сърдити или в лошо настроение. Държат се така, като че ли клиентите им пречат или им се натрапват в най-неподходящия момент. Не знам дали ще доживея деня, в който ще видя някакъв намек на ведро излъчване от тези служители, или просто ще се откажа от услугите на Пощите. Изборът засега май че е между тези две алтернативи, освен, ако междувременно не са открили частни Пощи, но лично аз не съм чувала за това.
+14
Трябва да се подеме кампания за поставяне на ПОС терминали във всички гишета на държавната администрация - от общини до паспортна и кадастъра. Какви са тези препращания към банки. НА ВСЯКО ГИШЕ - ПОС ТЕРМИНАЛ. Това трябва да е национална кампания. Вън на офисите на банки от държавните учреждения.
_____
Местоживеене:---> Магратеа. Образование:---> Антична филология, трансформационна етика и вълново-хармонична теория на историческата перцепция.http://www.facebook.com/group.php?gid=14673098945& amp;v=wall#!/photo.php?pid=4027539&id=54596376 7&fbid=385191438767
+4
Бих искал да си коригирам предишния коментар....
http://vassilev12.blogspot.com/2010/04/20.html
Може би има някаква положителна промяна, но за сега е въпрос на гледна точка и не се набива на очи ... все още
_____
www.vassilev12.blogspot.com+8
Съвсем скоро ми се наложи да се разходя за пореден път до Столичната митница и за съжаление установихр че работното им време си е същото и за да успея да свърша работа се налага да излизам в работно време и да се разкарвам половин София!
Освен това останах безкрайно неприятно изненадан от още 2 неща:
1.Необлагаемата стойност за колети извън ЕС се е сринала на цели 15 евро, при 45 преди реформата.
2.Таксата за обслужване е в пряка функция от това дали трябва да плащаш мито и ДДС или не - в първия случай е 6 лева, а във втория е 4 лева. На въпроса ми защо е тази разлика не получих смислен отговор.
Това ако не е абсурд здраве му кажир жалко за шумно рекламираните мерки на Ръководството на БП и министър Дянковр но нищо добро не се е получило за съжаление!
В дърйавните институции няма да има промяна скоро. 7.html
http://vassilev12.blogspot.com/2009/01/blog-post_0
_____
www.vassilev12.blogspot.com-1 +40
До коментар [#2] от "mapto":
Стига, бе! Като чуя,че някой работи лошо, защото му плащат малко... откачам.Какво значи малко? Кой се чувства финансово сигурен? Глупаво е! Знаете ли колко хора работят за минималната и по-ниска заплата?/примерно на процент от оборота/ по 12 часа на ден, 6.5 дни от седмицата? Те какъв стимул за работа имат? Оборота? Значи можело да се стимулират и с малко пари?! А, знаете ли колко домакинства се издържат от 350-400 лева? Колко хора се мятат в кошмари, да не загубят работата си, да намерят работа, да получат най-сетне заплатата си, как да оправят просрочените си плащания... Айде стига с това клише! Който е приел дадена работа, трябва да я работи добре, че и повече. Ако не му харесва, да потърси друга, да си създаде... Каквото реши. Все някой друг ще вземе неговата!
_____
goblenka-4 +12
От една страна държавните служители не получават достатъчно, за да развият чувство за финансова сигурност.
От друга, за държавата работят много повече хора, отколкото е необходимо и ефикасно.
_____
Включете се в свободния интернет, без цензура на корпорации, партии, олигарси,... https://bg.wikipedia.org/wiki/Мастодон_(социална_мрежа) https://masto.bg+9
Има един голям проблем: служителите в държавната администрация са апатични. Това обрича всяко решение, спуснато отгоре да бъде прието като поредната формалност. Но качеството може да бъде подобрено истински, едва когато въвлечените хора желаят това. Ето едно по-добро обяснение: http://www.ted.com/talks/barry_schwartz_on_our_los s_of_wisdom.html
_____
Включете се в свободния интернет, без цензура на корпорации, партии, олигарси,... https://bg.wikipedia.org/wiki/Мастодон_(социална_мрежа) https://masto.bg