Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

За по-добро обслужване в митници и пощи

21 9 мар 2010, 81708 прочитания
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
Каузата на: ANTONIA PETROVA
Преглед на профил
Каузата е активна и подкрепена от 217 човека
Защо е важна

Всичко започна на 5 януари вечерта, когато колегата ни Еленко Еленков описа на dnevnik.bg преживяванията си в столичната митница, докато опитвал да освободи няколко тениски, поръчани онлайн от САЩ. Преминал 14 гишета, загубил 4 часа, платил близо 60 лева, мита, ДДС и разни такси – част от тях без да е нужно и в нарушение на закона.

Оказа се, че преди 1 януари 2010 г. пазаруващите онлайн извън пределите на ЕС са били подложени на ада "от гише на гише", ако пратката им е над 150 евро. Според последната промяна в Закона за ДДС обаче потребителите е трябвало да посетят митницата и да платят данък за всяка стока на стойност над 15 евро (30 лева). Към това се прибавя системно грубо отношение, незаинтересованост и некомпетентност на служителите, отговорни за освобождаване на пратките в митническата служба.

"Капитал", заедно със стотиците читатели, които споделиха личните си истории, започна кампания, която предизвика бърза реакция на институциите. Потърсихме отговори от вносителя на промените в данъчния закон, депутата Менда Стоянова, която описа в блога си виновните евродирективи. От пресцентъра на Агенция "Митници" признаха, че процесът по получаването на закупените онлайн стоки би могъл да стане по-улеснен за гражданите. Коментарът на министъра на финансите Симеон Дянков пред "Дневник" беше: "Ужасно, процедурите са ужасни. Знаех за това, наредил съм проверки. В митниците определено трябва да има огромни реформи и ги планираме в най-скоро време."

Следващата стъпка на Капитал беше да публикува списък от искания, формулирани след прочитане на всички коментари от читателите на capital.bg и dnevnik.bg в най-четената и обсъждана тема от съществуването на двата сайта.  

Решението

На 11 януари изпълнителният директор на "Български пощи" Милен Керемедчиев се срещна с директора на Агенция "Митници" Ваньо Танов и се споразумяха "освобождаването" на пратки да се случва на едно гише чрез митнически пунктове в пощенските станции и всички дължими суми ще се изплащат там.

Пълното развитие на казуса и позициите на "Капитал", "Дневник" и замесените институции, както и реакцията на читателите и споделените от тях истории може да проследите в статиите "по темата".

Коментарът на


18 юни, 2010
Кои обещания изпълниха Агенция "Митници" и Български пощи към 18 юни

26 ноември, 2010
Близо година след като институциите обещаха по-лесни процедури при получаване на пратки от чужбина, положението на митница "Аерогара" е все същото



Развитието на случая "Евала бе, митница" показа, че заедно с подкрепата на читателите на dnevnik.bg и capital.bg можем да променяме ситуации, наредби и постановления, които превръщат ежедневието ни в кошмар. Каузата предизвика светкавична и невиждана досега обратна връзка и се превърна в повратна точка, която ни показа, че толкова дълго чаканата зрялост на гражданското обществото вече е факт.

Ето какво поискахме и какви отговори получихме от Агенция "Митници" и Български пощи до 15 януари:

1. Освобождаването на пратките да става на едно гише, да отнема не повече от 10 минути чрез автоматично и облекчено генериране на EORI номер, предварително подготвени документи и т.н. На гишето да има POS терминал, така че да може да се плаща и безналично.

Митниците и пощите обещаха, че ще уважат това искане, като дори ще премахнат EORI номера за пратки до 150 евро.


2. Без обедна почивка за "гишето", то да работи и извън класическото работно време, за да не са принудени хората да си взимат "отпуск" или да бягат от работа, за да си освободят пратки.

Началникът на митница Столична Юлия Йорданова обяви в студиото на БНТ, че митническите служители е работят от 8 до 19.30 вечерта, включително в почивните дни.


3. Да се осигури възможност за доставка на адрес и плащане онлайн. Това предполага пазарни споразумения (след конкурс) на Агенция "Митници" с "Български пощи" и други куриерски фирми.

"Български пощи" и сега предлагат доставка на адрес за София и се ангажираха, че когато заработи Националният център за международните пратки, ще предлагат тази услуга и за клиентите си в провинцията.
А от митниците обещаха от април да въведат възможност за електронно попълване на митническа декларация и плащане онлайн.

4. Обслужващите фирми да предвидят и "интелигентно" известяване за получена пратка - имейл, на сайт и т.н., не само с бележка по пощата.

Изпълнителният директор на пощите Милен Керемедчиев обясни, че европейска директива ги задължава да известяват чрез хартиен носител, но намират идеята за безналично известяване интересна и ще мислят върху нея.

5. Междувременно процедурата за освобождаване на пратки за физически и юридически лица да е описана на български и на английски. Да е качена на сайта на Агенция "Митници" и на видимо място до гишетата за обслужване. Документите, които трябва да се попълват и подписват да са на български и английски, защото и много чужденци ползват тези услуги.

Двете ведомства се ангажираха да направят съвместна информационна кампания. На двата езика.

6. Агенция "Митници" да формулира и огласи принципите, на които избира кои пратки се отварят за проверка и кои не. (виж блица с директора на митниците Ваньо Танов)

7. Агенция "Митници" да се ангажира със срокове за промяната и етапите за случването й.

Обслужването на едно гише в София ще е факт от 25 януари, а до началото на май и в цялата страна.


8. Да се приеме максимално допустимият праг за ЕС от 22 евро.

Според депутатът от ГЕРБ Менда Стоянова това ще е възможно едва в края на годината, когато се обсъждат данъчните закони за 2011
Искам да получавам съобщение за развитието на каузата
Подкрепете позицията си с коментар

21 коментара

Избор на тип:
Преглед на профил mapto Рейтинг: 1293 Неутрално
20 мар 2010 13:48 1
- +Оценка
+9

Има един голям проблем: служителите в държавната администрация са апатични. Това обрича всяко решение, спуснато отгоре да бъде прието като поредната формалност. Но качеството може да бъде подобрено истински, едва когато въвлечените хора желаят това. Ето едно по-добро обяснение: http://www.ted.com/talks/barry_schwartz_on_our_loss_of_wisdom.html

_____

Включете се в свободния интернет, без цензура на корпорации, партии, олигарси,... https://bg.wikipedia.org/wiki/Мастодон_(социална_мрежа) https://masto.bg
 
Преглед на профил mapto Рейтинг: 1293 Неутрално
20 мар 2010 14:51 2
- +Оценка
-4 +12

От една страна държавните служители не получават достатъчно, за да развият чувство за финансова сигурност.
От друга, за държавата работят много повече хора, отколкото е необходимо и ефикасно.

_____

Включете се в свободния интернет, без цензура на корпорации, партии, олигарси,... https://bg.wikipedia.org/wiki/Мастодон_(социална_мрежа) https://masto.bg
 
Преглед на профил goblenka Рейтинг: 728 Гневно
25 мар 2010 06:43 3
- +Оценка
-1 +40

До коментар [#2] от "mapto":

Стига, бе! Като чуя,че някой работи лошо, защото му плащат малко... откачам.Какво значи малко? Кой се чувства финансово сигурен? Глупаво е! Знаете ли колко хора работят за минималната и по-ниска заплата?/примерно на процент от оборота/ по 12 часа на ден, 6.5 дни от седмицата? Те какъв стимул за работа имат? Оборота? Значи можело да се стимулират и с малко пари?! А, знаете ли колко домакинства се издържат от 350-400 лева? Колко хора се мятат в кошмари, да не загубят работата си, да намерят работа, да получат най-сетне заплатата си, как да оправят просрочените си плащания... Айде стига с това клише! Който е приел дадена работа, трябва да я работи добре, че и повече. Ако не му харесва, да потърси друга, да си създаде... Каквото реши. Все някой друг ще вземе неговата!

_____

goblenka
 
Преглед на профил Стефан Василев Рейтинг: 217 Неутрално
2 апр 2010 23:06 4

В дърйавните институции няма да има промяна скоро.
http://vassilev12.blogspot.com/2009/01/blog-post_07.html

_____

www.vassilev12.blogspot.com
 
Преглед на профил alex_qakulov Рейтинг: 0 Неутрално
12 апр 2010 11:29 5
- +Оценка
+8

Съвсем скоро ми се наложи да се разходя за пореден път до Столичната митница и за съжаление установихр че работното им време си е същото и за да успея да свърша работа се налага да излизам в работно време и да се разкарвам половин София!

Освен това останах безкрайно неприятно изненадан от още 2 неща:

1.Необлагаемата стойност за колети извън ЕС се е сринала на цели 15 евро, при 45 преди реформата.
2.Таксата за обслужване е в пряка функция от това дали трябва да плащаш мито и ДДС или не - в първия случай е 6 лева, а във втория е 4 лева. На въпроса ми защо е тази разлика не получих смислен отговор.

Това ако не е абсурд здраве му кажир жалко за шумно рекламираните мерки на Ръководството на БП и министър Дянковр но нищо добро не се е получило за съжаление!

 
Преглед на профил Стефан Василев Рейтинг: 217 Неутрално
17 апр 2010 19:50 6
- +Оценка
+4

Бих искал да си коригирам предишния коментар....
http://vassilev12.blogspot.com/2010/04/20.html

Може би има някаква положителна промяна, но за сега е въпрос на гледна точка и не се набива на очи ... все още

_____

www.vassilev12.blogspot.com
 
Преглед на профил The.Teacher Рейтинг: 725 Неутрално
19 юни 2010 11:45 8
- +Оценка
+14

Трябва да се подеме кампания за поставяне на ПОС терминали във всички гишета на държавната администрация - от общини до паспортна и кадастъра. Какви са тези препращания към банки. НА ВСЯКО ГИШЕ - ПОС ТЕРМИНАЛ. Това трябва да е национална кампания. Вън на офисите на банки от държавните учреждения.

_____

Местоживеене:---> Магратеа. Образование:---> Антична филология, трансформационна етика и вълново-хармонична теория на историческата перцепция.
 
Преглед на профил Ганева Рейтинг: 625 Неутрално
25 юни 2010 12:18 9
- +Оценка
+7

Според мене Пощите са най-нереформирана сфера на обществените услуги ( е, на влак скоро не съм се возила :-)). Обикновено избягвам да правя генерални обобщения, но впечателнията ми от обслужването в клон 1421 в София са толкова лоши, че в момента не се притеснявам да твърдя това, дори и да преувеличавам. Единственото нововъдение е да се обадят по телефона, когато имаш пратка, но в момента, в който се появиш пред гишето, смразяващото изражение на служителката убива и най-малките наченки на културно обслужване, на което евентуално си се надявал. Не мога да разбера защо тези хора са перманентно сърдити или в лошо настроение. Държат се така, като че ли клиентите им пречат или им се натрапват в най-неподходящия момент. Не знам дали ще доживея деня, в който ще видя някакъв намек на ведро излъчване от тези служители, или просто ще се откажа от услугите на Пощите. Изборът засега май че е между тези две алтернативи, освен, ако междувременно не са открили частни Пощи, но лично аз не съм чувала за това.

 
Преглед на профил Димитров Рейтинг: 1035 Неутрално
1 окт 2010 18:58 10
- +Оценка
+5

Нищо не се е променило. Отидохме да свършим работа в митницата с пълномощно, което беше нотариално заверено. Отказаха ни, защото не било на тяхна бланка. Твърдяха, че имало Директива на Европейския съюз, която ги задължава да имат пълномощното на тяхна бланка и задължително да съдържа реквизитите, които са в нея. Понеже знам, че такова нещо няма, поисках да ми кажат коя е Директивата. Не ми казаха, но и отказаха да ми заверят пълномощното и да ми свършат работа. Нейсе, шефът реши, че ще иде втори път до нотариус. Вторият път ни върнаха, защото не била това бланката и с това пълномощно не можело. Всъщност, тъпаците се сетили, че бланката им е калпава и са я променили. Трети път. В третото пълномощното (второто по бланка на митницата) пишеше, че пълномощникът може да направи точно това, което трябва. Но юристът на митницата каза, че не е сигурен, че може да ни завери това пълномощно. Тогава вдигнахме див скандал. Прати ни да питаме колегите му, дали ще ни обслужат с това пълномощно и те потвърдиха. Но юристът не ни повярва. Тръгна да им звъни по вътрешния телефон, не го знаеше, тръгна към кабинета им, но се върна (не знам защо) и след това звъня по мобилен телефон. Завери ни пълномощното, но ни обясни, че не е сигурен, дали ще ни обслужат с това пълномощно. После трябваше да ни ударят печат на документа на друго гише. После да ни обслужат. Цялата работа отне повече от 2 часа, а просто трябваше да ни дадат един документ, който беше готов и ни чакаше. Нищо друго. Предложих на шеф...

Прочитане на целия коментар
а да ги съдим за времето и разходите, които са ни нанесли.

Какво прави този некадърен некомпетентен служител там? При положение, че самата организация на процесите е напълно идиотска, комбинацията с малоумни изпълнители е просто блокираща. Честно, такава идиотщина не съм преживял през живота си.

 
Преглед на профил A.K Рейтинг: 759 Неутрално
25 ное 2010 19:01 11
- +Оценка
+2

Интересувам се някой може ли да ми даде информация ако изпратя колет ( подаръци) от Кувейт до България ( Пловдив), трябва ли и за този пакет в България да плащат мито. Тук попитах дали ще обявявам стойността на подаръците но ми казаха , че не , само трябва да си платя таксата за кг. Пратката ще се праща по държавна поща Кувейт до български пощи България. Изпратих човек да попита за инфо в Пловдив , но от всичко са му казали да чете - извън ЕС трябва да е на стойност до 40$ , е да ама тук няма да обявявам стойност и да сложа касови бележки в пакета те са на валута с която България на търгува. Звънях от тук на някакви телефони в България но нито отговор нито обяснение.

 
Преглед на профил Кум Вълчан Рейтинг: 814 Неутрално
1 дек 2010 09:06 12
- +Оценка
+6

Нещата в пощенската станция към митницата съвсем не са каквито ги представят разни ръководни кадри по телевизията или вестниците. Все още е страшна мъка да си получиш пратка от страна извън ЕС. Още по-смешна е ситуацията като обявената сума на пратката не е в долари или евро. В случая моята беше от Дубай в дирхами, докато го разберат ме пратиха да дам заявка за ЕОРИ номер и прочие глупости, минах поне в 10 различни кабинета. Служителите некомпетентни и заинтересовани. В голямата стая на пощенската станция решаваха много важни кръстословици и пиеха кафета, говореха си за лични проблеми и въобще не влагаха малко мисъл в това което вършат. Работата е страшно неорганизирана и хаотична. На митничаря например му трябваха 25 минути за да дойде до пощенската станция, а би трябвало да е там и за не повече от 2 минути да си взема пратката. Държат се нагло и надменно все едно съм отишъл у тях без покана. Не разбирам за какво има 10 души в една стая като само двама са активни. Страшна бумащина, безумие е че в ерата на компютрите има хора които събират папки и бележки. Страшна бюрокрация. Пратка от ЕС например си взимам от кварталната поща за 2 минути. Отделно материалната им база е стара и негодна. Компютрите им са на повече от 15 години, само ДОС, мониторите са черно-зелени, лазерните принтери са рядкост, да не говоря че те пращат до близката книжарница да копираш нещо.

_____

Сложете бутон "редактирай" на собствените комeнтари.
 
Преглед на профил ju.li Рейтинг: 818 Неутрално
1 дек 2010 09:40 13
- +Оценка
+2

От Менда ни вест ни кост:
http://www.menda.bg/
Цял януари си чесахме клавиатурите, а резултатът клони към нула.
Бюджета май мина, а за колетите не се чу и дума.

 
Преглед на профил Кум Вълчан Рейтинг: 814 Неутрално
1 дек 2010 17:33 14
- +Оценка
+4

Днес си получих дребна пратка за долар и нещо от Хонгконг, дойде в кварталната поща. Отне ми минутка на гишето. Как на едното място може, а на другото не?

_____

Сложете бутон "редактирай" на собствените комeнтари.
 
Преглед на профил uran Рейтинг: 1316 Неутрално
23 яну 2011 10:58 15
- +Оценка
+1

Тази кауза е винаги актуална, даже когато въпросното обслужване е на висота:).

_____

Yet another blue planet.
 
Преглед на профил Нина Ог Рейтинг: 708 Гневно
25 май 2011 22:41 16
- +Оценка
+2

"Митницата с нож зад гърба ни" - това е гражданската ми представа за Агенция Митници към ден днешен. Ето ви реален случай със служба Митници от преди броени дни: "Получавам употребяван ръчен инструмент, изпратен ми от физическо лице и на стойност 40 USD, деклариран като подарък и обозначен с етикет CN 22.При получаване на пратката ми е начислен ДДС в размер на 11.58 лв., което е в нарушение на Регламент (ЕО) № 1186/2009 и чл. 58 от Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС).
Пратката е отворена и разгледана без мое знание и в мое отсъствие, като не ми е аргументирана необходимостта за това, което е нарушение на чл. 93 от ЗПУ.
Не ми е представен протокол за проверката, което е в нарушение на към Решение № 646/22.01.2004 г.
На въпроса ми защо проверката не става в присъствие на получателя, крайно арогантно ми бе заявено следното: „Като не искате да ги отваряме, спрете да поръчвате от интернет”. Служителката нямаше легитимираща табелка, освен това упорито отказваше да се представи.
Това поведение на служителката е в пълен разрез с Кодексите за поведение на митническия и на държавния служител.

 
Преглед на профил само букви Рейтинг: 656 Неутрално
1 авг 2011 11:36 17

Подкрепям каузата, защото и на мен са ми се случвали подобни неща миналото лято (това на 2010), когато поръчвах техника от интернет за значителна сума. Няма да Ви отегчавам с подробности относно обслужването на митниците, но ще Ви кажа следното. Дори да се занимавате със спедиторски фирми (UPS, FedEx, DHL, TNT и т.н.), които предлагат размитяване и обработка на митнически документи, пак се получва така, че цените са различни, при различните фирми. В един от случаите е например една цена, в друг направо е безплатно, да не говорим за времето, което им отнема. Ако се подобри обслужването в митниците и пощите (за което се бори каузата тук), мисля, че ще се подобри и обслужването, поето от трети лица, като спедиторските фирми. Подобри ли се това на базово ниво, предполагайки, че то е митниците, мисля, че всичко по веригата ще започне да се нарежда. Колкото и да ги контролират, на всеки от нас ни се струва, че нищо не се върши като работа - няма чувствителна промяна. Съмнявам се да е точно така, но не ми казвайте голословно - "Не е така!" Дайте примери, напишете фактите, убедете ме в това, нека мислим положително!

 
Преглед на профил Иво Иванчев Рейтинг: 8 Неутрално
25 авг 2011 15:49 18

Единственият начин за по-добро обслужване в митниците е следното: Постоянно да се въртят митничарите на различни митници в определен регион, например. По този начин, когато попаднат в нова среда, най-вероятно сред непознати, едва ли ще посмеят да си искат или да се правят на интересни. Няма кой да го позволи, защото те са един от основните спонсори на партиите чрез тази схема.....

 
Преглед на профил bubsata Рейтинг: 5 Гневно
12 окт 2011 15:11 19

Здравейте. И аз доживях да се сблъскам с Митница Аерогара София. Става въпрос за поръчка от amazon.com на часовник, който струва има няма 40 долара.
Написах пълномощно, заверено натариално и одисеята започна.
Първо, трябваше да се мина през спедитора - Fedex - от където да се вземат товарителницата и фактурата.
След това, на митницата започва купона - на митничаря му се сторило, че 40 долара за часовник са много малко! и ми звъня по телефона да ме пита, дали нямам разпечатка на плащането, че да проверял...даже ме пита за сайта, от който е поръчан, за да проверял аджаба, дали наистина струва толкова!
След загубени 2 часа, пратката е успешно освободена. За момента подробности не знам, но като си получа докуметите за платените такси пак ще пиша.

 
Преглед на профил 'ΕΡΕΒΟΣ Рейтинг: 1351 Неутрално
7 яну 2012 07:36 20

До коментар [#2] от "mapto":

Много точен коментар.
С малко думи много истина.+++..

_____

Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
 
Преглед на профил kony Рейтинг: 217 Неутрално
3 сеп 2014 16:08 21

Подкрепям идеята за облекчаване на процедурата и за обработка на едно гише в Митницата.

 

За да подкрепите тази кауза, моля влезте в профила си или посочете двете си имена и валиден email адрес.

Искам да получавам съобщение за развитието на каузата
217 човека подкрепят каузата Легенда
  • Регистриран потребител

  • Потвърден имейл