Кулинарната година: Бум на улична храна и пица и гурме на село

Три промени в софийската кулинарна сцена, които пандемията и инфлацията донесоха

Едва ли е имало по-силен период за уличната гурме храна в София
Едва ли е имало по-силен период за уличната гурме храна в София
Едва ли е имало по-силен период за уличната гурме храна в София    ©  Shutterstock
Едва ли е имало по-силен период за уличната гурме храна в София    ©  Shutterstock
Темата накратко
  • След пандемията и инфлацията през 2022 г. удари тежко ресторантьорския бизнес.
  • Новите инвестиции в класически тип заведения за хранене в София са много малко, а предпочитаната ниша е италианската кухня.
  • Гурме фаст фуудът обаче е в силен подем, а топ готвачи избират отдалечени места за ексклузивните си ресторанти.

Да имаш ресторант никога не е било лесно, но последните три години бяха ад за предприемачите. Ковид епидемията донесе фалити, ликвидна криза и остра кадрова криза в бранша. Последната година беше също тежка заради силно завишените разходи около инфлацията, цените на горивата, заплатите за персонала - всичко това рефлектира болезнено в крайните цени, а често и в качеството.

Особено трудно е в най-високия клас. Възходът на авторската гурме кухня преди пандемията се дължеше до голяма степен на платежоспособните западни гости, но туристическият поток в София така и не се възстанови изцяло. Едни компенсират със сезонни обекти на Черноморието, докато други решиха да заложат на нетрадиционното и отвориха ексклузивни ресторанти в обезлюдени села далече в Североизтока и Северозапада, поставяйки може би началото на нов тренд.

Още в разгара на пандемията някои предприемачи прогнозираха, че скоро значителни инвестиции в сектора едва ли ще има. И бяха прави. В столицата всъщност новите ресторанти с качествена кулинария се броят на пръсти. В ежеседмичната рубрика "Ново място" на "Капитал" например от общо над 100 селектирани обекта за три години едва десетина влизат в тази графа. Рубриката, разбира се, не претендира за изчерпателност, но дава добра представа за развитието на кулинарната сцена. Кризите рефлектират и върху разнообразието, карайки предприемачите да залагат на сигурното - комфортна храна. Пет от тези десетина ресторанта например са с италианска кухня, предимно пица - това е и друг видим тренд в последната година.

Но всички тези проблеми създадоха нова динамика в една по-специална ниша - уличната храна. Креативни, модерни шеф-готвачи и млади ентусиазирани предприемачи се обърнаха към свободата на стрийт културата. Изведнъж в града се появиха малки заведения, фургони и щандове с гурме улична храна от всякакъв вид: кацу-сандо, такояки, поке и още имена, които само до преди година-две бяха напълно непознати в София.

И така кулинарията в града отново е интересна, макар и "на крак".

1. Годината на уличното гурме

Бързата "занаятчийска" храна отдавна е в световен възход, като гурме бургерът властва и в София в последните 6-7 години. Показателен за тренда е и големият интерес към StrEAT Fest-а, организиран от сп. "Бакхус" от 2017 г. насам. Пандемията обаче беше тази, която даде голям нов тласък на бързото хранене, а отварянето на цял парк с гурме фаст фууд - Quartal, през първото ковид лято на София опакова тенденцията в мащаб. Инфлацията и постпандемичната икономика накараха уличното гурме да избухне във всякакви форми и видове. Без особено усилие в момента в София може да се намерят пържено пиле, гурме дюнер, близкоизточни лафа сандвичи, мексикански такоси и кесадии, бейгъли, гурме хот-дог, хавайско поке и много азиатска улична храна - от бао сандвичи през виетнамските бан-ми до рамени и гьози.

Някои имат постоянни адреси, други са мобилни и се включват във фестивали и събития, трети са наели щандове в молове или в общи гурме пространства. Последните също се множат. Quartal подготвя втори голям парк, a тази есен се появи и другият тип споделено пространство за бързо хранене - Bohemian Hall на ул. "Раковска", който обединява 12 щанда на закрито.

Ако преди уличната храна беше безлична, сега в някои случаи зад нея стоят добре познати шеф-готвачи. Небезизвестният Джун Йошида, собственик на прогресивния, но несъществуващ вече ресторант "Щастливото прасе", наскоро отвори тематично място за пиле - Pop-up Chicken. Владимир Тодоров, носител на приза "Готвач на България" и бивш главен готвач в няколко популярни столични ресторанта, създава Sando Shop - място за азиатска улична храна. Кулинарният шеф-инструктор и преподавател Робин Виляреал създава Podlez - място за улично гурме от различни краища на света, с двама свои ученици.

Нишата е във фокуса и на тв звезди от Masterchef - Ивайло Спасов прави дюнери в берлински стил в Dönerstag, Божана Кацарова залага на азиатски бао сандвичи в Bao Bar в мол "Сердика", а Красимир Низамов е човекът зад Fōku - каравана с азиатска улична храна.

Уличното гурме дава свобода и независимост - малко помещение, малък и доверен екип, по-ниски разходи, по-достъпни цени, гъвкавост и креативност в менюто. Така не е изненада, че мнозина опитни готвачи избират засега да се развиват точно в тази ниша и не я приемат задължително като стъпка назад.

2. Пица forever!

Пицата беше първата "западна" храна, която завладя българите през 90-те години на миналия век, а тридесет години по-късно италианската кухня продължава да е на върха.

В последните десетина години няколко много успешни инвестиции с участието и на италиански готвачи и предприемачи надградиха концепцията за семплата италианска храна в София. Места като Forno Cipollini, Franco's, Il Fornetto, Manzzo, ресторантите La Terra на майстора пицар Радо Кирязов и други запознаха публиката с дълго втасвалото тесто, различните стилове пица, фокачите, ръчната паста, зрелите стекове, автентичните продукти.

В последната кризисни година именно пицариите и италианските ресторанти бяха тези, които продължиха да се множат и развиват в София. Една от знаковите инвестиции беше Unica - италиански ресторант в по-високия клас от собствениците на "Космос". Друг показателен момент беше затварянето на японските ресторанти Sasa на веригата Happy и превръщането им в италиански - Burrata. Много от споменатите по-горе брандове също се размножиха и разшириха периметъра си през годината, появиха се и нови качествени места - като Sorrento на неаполитанеца Джанфранко Монети.

Спор няма: в момента в града има чудесни майстори пицари и прекрасна пица във всеки клас - "на крак", за вкъщи, в уютна или луксозна обстановка. И това не е изненада - италианската кухня е най-разпространената в света. А кризите не са време за експерименти, в такива периоди хората се придържат към семплата, комфортна и достъпна храна, а предприемачите залагат на сигурното.

Но скучничко ли е на кулинарната сцена? И още как.

3. Toп гурме на село

Това не е нито ново, нито нечувано. Всъщност някои от най-отличените и луксозни гурме ресторанти в света са разположени в отдалечени местности, в села или в покрайнините на града. В тази концепция има две основни предимства - ексклузивност и пряк достъп до чиста, тероарна, регионална, а често и собствена продукция. В България може би първият и единствен ресторант близо до този модел беше Chef's на Ивайло Петков и Виктор Ангелов близо до Пасарел, на 20-ина км от София, който просъществува между 2007 и 2013 г.

Сега двама други шеф-готвачи направиха още по-смели стъпки. През пролетта на 2021 г. италианецът шеф Джанфранко Киарини и съпругата му Анна Киарини отвориха ексклузивен гурме ресторант - Dieci Boutique Restaurant, в почти обезлюденото село Девино, на 50 км западно от Търговище и на още толкова източно от Велико Търново. Тази година един млад шеф с опит в скандинавските страни - Филип Захариев, направи същото в село Стакевци, Врачанско. Наскоро около неговия ресторант ONÀ се вдигна и сериозен шум заради новината, че екипът на Илън Мъск е запазил маса в ресторанта за април догодина.

Един луксозен обект насред "нищото" можеше и да си остане ексцентричен прецедент, но два може и да са началото на тенденция. Тя, разбира се, не е автоматично обречена на успех. Българската провинция не е нито френската, нито италианската - основните й отличителни черти са лошата инфраструктура, разрухата и обезлюдеността. В България публиката за подобни ексклузивни обекти е все още ограничена, а трудната достъпност на тези ресторанти не помага за изграждането на лоялни клиенти. Освен това хората с високи доходи, които са им клиенти, търсят и настаняване в по-високия клас, а такова и в двата случая липсва в радиус от десетки километри. Местното предприемачество е твърде неразвито и достъпът до локални качествени продукти не е толкова безбрежен, колкото звучи.

От другата страна обаче е природата, вълнуващото и ексклузивно преживяване. И Dieci, и ONÀ са много, много малки - с капацитет от максимум 10 гости всеки, и не се нуждаят от големи обеми продукти и много посетители, за да работят успешно. Могат да разчитат и на гъвкавост и креативност - почти като да готвиш за гости у дома. Така не е изключено те да са първите от нова вълна в гурме кулинарията в България. Предстои да видим.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    svetlozar_savov avatar :-P
    SS
    • - 1
    • + 4

    Гурме фаст фуудът си е жив оксиморон ...

    Нередност?
  • 2
    dobadoba avatar :-|
    dobadoba

    Мхм, гледам у всяко село дьонер и пицария на центъра :)

    Нередност?
  • 3
    ......... avatar :-|
    .........

    До коментар [#2] от "dobadoba":

    Как беше лафчето на Бацето - на всеки ъгъл дюнер в БГ, кви терористи да има тук...

    Нередност?
  • 4
    zmuz avatar :-|
    zmuz

    Има ли начин "Капитал" да избави читателите си от езиковите комплекси или невежество на някои от авторите си? След като прочетеш "Гурме фаст фуудът обаче е в силен подем" отпада всякакво желание за по-нататъшен запознанство с темата. Насилвам се и откривам още бисери: "авторската гурме кухня" - това що за звяр е? Или "От другата страна обаче е природата, вълнуващото и ексклузивно преживяване"? Природата - вълнуващо и "ексклузивно преживяване? Думата "гурме" - е употребена поне 20 пъти в текста. Не става за съчинение в средно училище, а вие сте го публикували на страницата на уважавано издание.

    Нередност?
Нов коментар