ИТ приоритети за 2011

Какви са целите на министерството на транспорта и кои са най-важните от тях

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) публикува своите цели за 2011 г. в края на февруари. Седемнадесет са пряко свързани с информационните технологии и съобщенията. Разговаряхме със зам.-министъра с ресор ИТ и съобщения Първан Русинов, за да разберем кои от тях са най-важни и върху кои ще се работи приоритетно. Целият документ можете да видите в сайта на МТИТС, както и на www.capital.bg.

Извадихме 5-те приоритетни дейности, които, ако бъдат реализирани в посочените в плана срокове, би трябвало да дадат сериозен ефект, който ще се усети от всички - администрация, бизнес, граждани.

Става въпрос за няколко основни неща: промени в законите за електронни съобщения и електронно управление; актуализиране на основните стратегически документи в областта на е-управлението, развитие на широколентовия достъп и пространствените данни; изготвянето на десетки е-услуги по проект, финансиран по оперативна програма "Административен капацитет"; решаване на институционалния пъзел, съпътстващ стартирането на изграждане на широколентова инфраструктура в слабонаселените райони на страната и започване на процес по сливане на двете държавни комуникационни мрежи - НАМДА и ЕСМ, което ще спести милиони левове на бюджета след реализацията му.

Нормативна дейност

Изготвяване и приемане на изменения и допълнения в Закон за електронни съобщения (ЗЕС) и Закон за електронно управление (ЗЕУ), както и последващо привеждане в съответствие на подзаконовата нормативна уредба. Законопроектът за изменения и допълнение на ЗЕС вече е изготвен и качен за обществено обсъждане в сайта на министерството на транспорта. Крайният срок за гласуването му е месец май, когато вече трябва да са въведени измененията на регулаторната рамка (2009) на ЕС в националното законодателство.

До края на годината трябва да се изготви и законопроект за изменение и допълнение на ЗЕУ. Приемането му ще се отрази положително върху процесите, свързани с електронното правителство, сертифицирането на електронните системи на държавните администрации и добавянето на техните услуги в общия портал

>

Стратегическо планиране

Актуализиране на стратегиите в областта на електронното управление, широколентовия достъп и пространствените данни. Според плана на МТИТС до края на месец май трябва да е гласувана актуализираната Национална стратегия за развитие на широколентовия достъп в България (2010 - 2015). Целта е да се съобразят актуалните параметри, заложени в европейския цифров ред. До ноември пък трябва да е готово техническото задание за изграждане на Национален портал за пространствени данни и да стартира неговото създаване. До края на годината трябва да бъдат внедрени и изискванията на директива 2007/2/ЕО в Закона за достъп до пространсвените данни във връзка с изграждането и наличието на Национален портал за пространствени данни.

Електронно управление

Може би най-важната задача на МТИТС за 2011. За е-управление вече са наляти стотици милиони, а видимият ефект за гражданите и бизнеса, а и за администрацията, е крайно неубедителен. Министерството си е поставило за цел през тази година да осигури комуникационна свързаност на трите центъра на е-правителството (до декември) и най-вече да реализира десетки е-услуги, финансирани по оперативна програма "Административен капацитет". Първите обществени поръчки за реалното създаване на е-услуги трябваше да стартират още през март, но процедурата е забавена, заради жалба на търга, организиран за изготвяне на самата документация по проекта. В момента жалбата се гледа от Върховен административен съд (ВАС) и се очаква решение в близките седмици, което да отпуши процедурата.

Развитие на широколентов достъп

Според плановете на министерството процедурите, свързани с проекта за развитие на бързия интернет трябва да стартират в следващите две седмици, а преди края на годината да се проведат първите обществени поръчки за възлагане на изпълнение на широколентова инфраструктура в определените слабонаселени райони. Все още това е реалистична цел на теория. Проблемът обаче идва от факта, че зад реализацията на проекта стоят три институции - МТИТС, Министерството на земеделието и храните и Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Поради тази причина проектът буксува вече повече от година. Ако и а сега координацията се провали и се получи забавяне дори и с месец, със сигурност възлагането на поръчките няма да се случи през тази година.

Сливане на държаните комуникационни мрежи

Има решение на Министерски съвет (МС), с което е одобрен планът за интеграция на двете най-големи държавни мрежи - тази, която обслужва комуникационните нужди на МС (НАМДА) и по-съвременната мрежа (известна като ЕСМ), която МТИТС наследи от Държавната агенция по информационни технологии и съобщения (ДАИТС). Планът за интеграция трябва да приключи през втората половина на 2012 г. Ще се премине през 3 етапа: административна и финансова интеграция; изготвяне на проект за техническо интегриране и реализиране на цялостно интегриране. В момента министерството е все още на първия етап. Според разчатите, които използва ведомството, интеграцията ще спести допълнителни 10 млн. лв. на бюджета от поддръжка и осигурен интернет на администрациите в страната.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    obender avatar :-|
    obender
    • + 8

    Единственият начин да мине проектът за Широколентовия Достъп е да се представи пред ББ като "Да изградим Широки Информационни Магистрали". Така ще се постигне двоен ефект - пътни магистрали между градовете, информационни магистрали навсякъде. Respect !

    Нередност?
  • 2
    epoc avatar :-|
    epoc
    • - 2

    На кой вече му трябва широколентов достъп (под това се разбира само и единствено DSL), при положение, че през мобилните оператори може да се пусне почти всичко, необходимо за бай сулю и баба пенда в малките села? Някой спомня ли си как пенсионерите в едно читалище ги бяха показали в провинцията с пръсти на "Enter"-a, готови да се преброят? Нещо повече да им трябва, че да плащаме за DSL до всяка паланка?

    Нередност?
  • 3
    nightowl avatar :-|
    nightowl
    • + 1

    В малките села мобилните оператори не предлагат нищо повече от мърляв ГПРС (със скоростта на аналогов модем). Докато DSL-а е поне 1,5 МБ/с. Не съм фен на БТК ;-). А има места (планински) където просто НЯМА покритие на мобилен оператор, да не говорим за данни, просто защото не е изгодно да се разходват ресурси за слабо населени със старци места.

    Нередност?
  • 4
    dreamer79 avatar :-|
    атанас
    • - 2

    3,
    А защо държавата да харчи милиони от нашите пари за интернет до села, където и кметът няма рс и живеят 10 старци? Ако няма интерес за услугата на място, то държавата да бъде така добра да не я предоставя, защото търсела повод да каже, че данъците ми са малки.

    Нередност?
Нов коментар