Ако НАТО не реагира на орязания ни военен бюджет, значи новините са лоши

Велизар Шаламанов, бивш служебен министър на отбраната, пред "Капитал"

Велизар Шаламанов    ©  Велко Ангелов
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Заложеното като разходи за отбрана в тазгодишния бюджет драстично се различава от това, което бе поето като ангажимент на срещата на НАТО в Уелс и предвиденото във Визия 2020 и модернизационната програма към нея. Какъв според вас ще е ефектът от това в краткосрочен и дългосрочен план?

Доколкото ми е известно, това предложение не е съгласувано от Министерство на отбраната (МО) и предстоят разговори с парламентарните групи и в Министерския съвет (МС). Ангажиментът към отбраната е преди всичко към българската държава и народ. Нивото от 1.5% от БВП е ангажимент на българския парламент от 2010 г. с приемането на Бялата книга за отбраната и Въоръжените сили, а не към НАТО. Ангажиментът от срещата в Уелс е заради новата среда за сигурност (съществено променена спрямо 2010 г. поради агресията на Русия срещу Украйна и развитието на така наречената "Ислямска държава"), на което НАТО отговаря с план за действие за повишена готовност в северната, централната и южната зона. За съжаление България е в централната зона, където и двата сериозни фактора за дестабилизиране на обстановката имат силно въздействие.

В този контекст Визия "България в НАТО и в Европейската Отбрана 2020" определя насоките за отговор от страна на България на новите рискове, както и за използване на възможностите за коопериране и развитие на индустрията ни в контекста на НАТО и ЕС членството, инициативите в сферата на отбраната в двата съюза. Националната програма прави следващата крачка като очертава конкретните проекти, механизмите им за финансиране и за управление (за първи път в последните 25 години МС приема такъв документ). Решението на МС от 1 октомври задължава министъра на отбраната във взаимодействие с министрите на икономиката и на финансите да развие проектите за реализация на програмата и ги внесе в МС и НС в следващите 6 месеца. Вероятно при приемане на конкретните проекти парламентът ще гласува и нивата на финансиране за 2016-2020 и напред по реализиране на тези проекти.

В този смисъл за 2015 е важно да се спази решението на НС от 2010 г., взето с мнозинството на ГЕРБ при премиер г-н Борисов за разходи в отбраната на ниво 1.5% от БВП или със специално решение на парламента да се коригира ситуацията и се направи изключение за 2015 г., ако има основания да се приеме, че сме в сериозна финансова криза поради решението за КТБ. Всъщност решението за КТБ бе взето от този парламент след срещата в Уелс и ако това решение налага отлагане на изпълнението на Бялата книга и националната програма, то трябва да се каже ясно колко е това отлагане и как парите, които ще се съберат от ликвидацията на КТБ, ще се реинвестират в проектите, отложени поради тази криза.

Означава ли тазгодишният военен бюджет практическо бламиране на Визия 2020, без това да се казва в прав текст ?

Още нямаме приет бюджет, а и както виждаме напоследък, бюджетът се актуализира по два пъти на година поради трудностите в планирането на приходите и управлението на разходите. Така че докато няма решение на парламента за промяна на ангажимента за 1.5% от БВП за отбрана и решение на МС за отмяна на Национална програма 2020, не може да говорим за бламиране на Визия 2020. Нещо повече – програмната декларация на правителството е в светлината на тази политика и ще е интересно да се види как това е развито в управленската програма на правителството през следващата седмица.

Най-важното, е че министър Ненчев и екипа му доказват пълна приемственост и решимост по модернизация на армията, преодоляване на лошите практики в управление на дружествата и собствеността на МО, укрепване на проектното управление на новите инициативи и активно сътрудничество със съюзниците в НАТО и ЕС, агенциите на НАТО и ЕС при намаляване на зависимостта от страни извън НАТО и ЕС. България има изключително силен екип в МО, в целия сектор за сигурност – МВнР, МВР, Правосъдие и вицепремиер в този сектор с голям европейски опит. Имаме и едно брилянтно лидерство на президента Плевнелиев. Няма да е лесно, но никога досега не сме били толкова близо до успеха, а както знаем винаги е "най-тъмно преди да съмне".

Каква според вас ще е реакцията от щаб-квартирата на НАТО, ако се стигне до поредното намаляване на разходите за отбрана?

Щаб квартирата и командванията на НАТО служат на държавите и нациите. Реакцията ще е адаптиране към суверенните решения на България. В същото време лидерите на страните от НАТО ще изразят своето отношение пред българския президент и премиер, външен министър и се притеснявам, че то няма да е в интерес на повишаването на доверието в България и подкрепата й за другите приоритетни проекти извън отбраната. В общността на свободните нации сигурността и отбраната са важни и са въпрос на най-високо доверие. Ако получим критични бележки, всъщност ще е добре – значи ни имат доверие, ако не чуем нищо – новините са лоши, означава че не ни считат за достатъчно близки и отговорни, за да дискутират въпроси на сигурността и отбраната с нас. Последното означава самоизолация с всички последици за нас в този несигурен регион.

Кои са бойните способности на армията ни, които са поставени под най-голяма опасност заради орязването на военния бюджет?

Практически всички бойни способности не са финансирани през последните години и разчитат на техника от времето на Варшавския договор или дарения от САЩ. Именно затова е нужна Национална програма 2020.

Кои са бойните способности, които най-спешно трябва да развиваме от гледна точка на коалиционните ни ангажименти към НАТО?

Първо трябва да решим как ще афилиираме нашите сили със структурата на силите на НАТО. След това чрез националната програма по многонационални проекти и общо финансиране трябва да постигнем оперативна съвместимост и готовност на тези сили. Определено способностите за въздушен и морски суверенитет са приоритетни, защото са ежедневни задачи, също способностите по плана на действие за повишена готовност, а и да не забравяме ролята в поддръжка на гражданските власти при бедствия и аварии. Всичко това е заложено в Националната програма 2020 – просто трябва да се разработят в следващите 4 месеца конкретните проекти и да се управляват като портфолио в съответствие с приоритетите и финансирането по възможно най-професионалния начин.

Какъв ще е ефектът от отлагането на предложението за закупуване на нов изтребител? Докога България може да пази небето си с използваните в момента МиГ-29, ако не се направи инвестиция в удължаването на летателния им ресурс и модернизацията им?

Практически по-важния въпрос е кога България ще е готова да приеме съюзнически изтребители по задачи за въздушен суверенитет, защото и сега при усложнена обстановка ние не можем да решаваме тези задачи сами. Има проблем с радари, с комуникации, със системата за управление и естествено с броя и способностите на самолетите и зенитно-ракетните комплекси. През 2000 г. имаше съвместно изследване на ПВО с експерти от НАТО – изводите са ясни, а за съжаление ситуацията никак не се е променила в тези 4 области, анализирани и оценени през 2000 г.

Какви са опциите за военно-въздушните сили на страната ни, в случай че Русия откаже да поддържа изтребителите ни МиГ-29? Обсъждан ли е вариант, при който въздушното ни пространство се охранява от чужди самолети по подобие на модела, използван от прибалтийските държави?

В някаква степен суверенитета на въздушното пространство на НАТО е отговорност на Командващия на съюзното командване на НАТО – ген. Брийдлав в случая, изпълнявана от страните и координирана от авиационното командване и два регионални центъра за северната и южна зона. Страните, които нямат възможност да изпълняват задачата – Исландия, балтийските страни, Албания се покриват на ротационна база от други държави членки на съюза. Изпълнението на тази задача се проверява от НАТО периодично. Това означава, че всяка страна може да поиска помощ в тази област, както и НАТО може да предложи опции за усилване на ПВО при необходимост, оценена от Командването по операциите. Решението е изцяло суверенно право на България.

Има ли нещо, което Министерство на отбраната би могло да направи за запазване на бойните способности на армията при настоящия бюджет?

Вероятно има много варианти, но един от тях, развит в Националната програма, чийто автор е сегашният заместник министър доц. Йосифова, е условно нареченият фонд "Интелигентна отбрана" – т.е. механизъм за акумулиране на средства за модернизация извън бюджета от продажба на излишно въоръжение, техника, имоти, дивиденти от дружествата, защо не и дарения от родолюбиви българи за развитие на БА и отбранителната индустрия. Това е вид доврителен фонд, каквито например сега НАТО създаде за Украйна по решение на външните министри от 2-ри декември - България е водеща нация на един от тях, на друг основния изпълнител е българска ИТ фирма.

С една дума доверителен фонд за модернизация и превъоръжаване на армията със срок 10 години е едно много добро решение. Там естествено могат да се добавят и парите, които сега поради кризата с КТБ не могат да се заделят в бюджета за отбрана, но като се възстановят от продажба на активите на банката могат да се върнат на отбраната и така "със задна дата" да се коригира бюджета за отбрана през този фонд.

Ако българския народ, правителство и парламент държат на армията си и евроатлантическата принадлежност, има много опции. И понеже сме суверенна държава решението изцяло зависи от нас.

Какво може да се направи в тази насока по линия на двустранното ни споразумение със САЩ в сферата на отбраната?

Може да се върви на консолидация на различните програми на сътрудничество със САЩ и то да стане повече стратегическо партньорство в отбраната, а не механизъм за финансова помощ за БА поради липса на интерес от наша страна да инвестираме в отбраната. При издигане на сътрудничеството със САЩ на стратегическо ниво, освен парите и подкрепата с оборудване и подготовка, ще може да имаме съвместни проекти за нов въоръжение и техника, получаване на оборудване по програмата за военни излишъци (excess defence articles – EDA), повече съвместни съоръжения. Това важи със същата сила и за Германия, която е водеща по програмата за рамкови нации в развитието на важни за нас способности (ние получихме съгласие през октомври да се включим в тази програма), а и с Полша, Румъния, други страни от НАТО и ЕС. Всичко това е анализирано и заложено в Национална програма 2020.

От МО обявиха, че при настоящото орязване на военния бюджет може да се наложи съкращаване на над 4000 души. Ако това наистина се наложи, според вас откъде трябва да започне оптимизация на структурите?

Надявам се че ще се вземе по-добро решение за бюджета, но ако наистина като изключение трябва да се намалят разходите за 2015 поради кризата с КТБ, то намалението не може да стане със съкращаване на хора, а само със закриване на празни щатове и забавяне на окомплектоването до 2016 или извеждане от МО на цели дейности и структури, които не са същностно военни. Това означава обаче те да идат в друг бюджет или да се оформят като търговски дружества.

Има ли опасност от социален взрив в армията заради всички натрупани проблеми и системния отказ от решаването им ?

Лидерството на министър Ненчев е силно насочено към хората и защита на техния авторитет, сътрудничество със синдикатите. Позицията му в парламента, МС и пред президента е изключително силна и съм сигурен, че ще се намерят решения на проблемите с участието на всички заинтересовани в МО и другите институции. Според мен за последните 25 г. не сме имали по-благоприятна обстановка за решаване на натрупаните проблеми в сферата на сектора за сигурност и в частност отбраната, но това не може да стане за месец-два.

Нека видим управленската програма, пътната карта за реформи, нивото на сътрудничество със съюзниците и структурите на НАТО и ЕС. Нека дадем 100 дни на министър Ненчев – толкова има до срещата на министрите на отбраната през февруари в НАТО, а тогава изтича и срока за внасяне на проектите по националната програма 2020.

С една дума МО има нужда от пълната ни подкрепа като общество да докаже, че проблемите се решават – поне до март следващата година и нека се надяваме, че дотогава ще има решение по ресурсните въпроси, ще имаме добро управление на отбраната, което българите заслужават.

34 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    chicago514 avatar :-|
    chicago514
    • - 5
    • + 17

    НАТО реагира.Ако ние не реагираме,новините са лоши.

    Нередност?
  • 2
    reaper33 avatar :-|
    не на безразличието
    • + 30

    устройството на армията и така наречените въоръжени сили е абсолютно несъвместимо с това което имат като очаквания съюзниците ни,който и да реагира с това устройство самата система няма как да се реформира отвътре върха на пирамидата (който е обърнат) абсолютно ще се противопостави на всякакви реформи и оптимизации,с две думи те са си свикнали да си я карат по старому и далаверката да я има винаги,а огромната шуробажданащина и неясно израстване на наши и ваши е друга тема с тия 'генерали' и о. з. толква , повече с други нови хора с морал и обичащи професията си ,не гледащи на нея като крава която да доят в собствена и партийна полза

    Нередност?
  • 3
    dobivelkov avatar :-|
    Велков
    • - 5
    • + 26

    Алмия, банка, партия се правят с пари. Не съм го измислил аз. За сигурност се плаща. Държавата плаща за армия, жилището иска СОТ, колата застраховка.

    Нередност?
  • 4
    rosiraycheva50._ avatar :-|
    Роси
    • - 1
    • + 9

    То толкова пробойни,че коя по-напред да се запушва.

    Нередност?
  • 5
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 17
    • + 13

    И армията ни е толкова бутафорна, колкото и държавата.

    Фуражките все искат да им купуваме скъпи играчки като прословутите безмислени хеликоптери, фрегатите и ония джипове "мерцедес", дето летят празни по софийските улици , а политиците си чакат комисионните...

    Нередност?
  • 6
    fred avatar :-|
    Fred
    • - 3
    • + 27

    Да вземат от МВР и да дадат на армията, МВР показа пълната си безпомощност и направо ненужност за справяне с битовата престъпност. Поетапен план за съкращаване на личният състав с 25% а администрацията с 50% със срок на изпълнение 5 години. И дори тези бройки им са много.

    Нередност?
  • 7
    kapitalcho avatar :-|
    kapitalcho
    • - 6
    • + 18

    До коментар [#2] от "не на безразличието":

    Абсолютно си прав,само ,че войът в случая не е за липсата на реформи,а за повече пари.
    При сегашното устройство,повече пари няма хич да се усетят освен да се нправи някой нова далаверка като с Кругарите и фрегата дръзки.
    Такова пенсиониране(45 г и 20 заплати накуп),къде го има другаде ?

    Нередност?
  • 8
    vesko_dechev avatar :-|
    Веселин Дечев
    • - 13
    • + 4

    За армията ще има пари колкото за всичко друго-колкото има/няма да здравеопазване, образование, пенсии и т.н.
    САЩ да дадат някойо друг самолет, имат към 6000! Стига само са печатали долари и ограбвали света!

    Нередност?
  • 9
    reaper33 avatar :-|
    не на безразличието
    • - 8
    • + 12

    не искам да поучавам никой но повечето тука са пълни лаици на тема армия и подобни,кой какво прочел по вестници или бил наборняк и коментира,реалноста винаги е малко по различна....всички обясняват за 20 заплати и 27 те години за пенсия и подобни...няма нито една уважаваща себе си държава където условията са по лоши от нашите,само не ми давайте примери с някакви измислени държавици които до вчера бяха в федерация,и военната професия трябва да е привлекателна с нещо,не става само с пари трябва да има нещо което да задържа хората,пример така коментираната американска армия може да се пенсионираш след 20 г служба с 50% от последната ти заплата 20г...не 27,всеки не може да кара 27г по полета и полигони не всички дремят в софия по щабове и канцеларии ,да те са прекалено много но вината не е на тия по полигони и поделения че е така, и няма изискване за възраст а за другите компенсации няма да коментирам,това някои от вас мислят че са 'привилегии' но по добре да не опирате до тия хора които ги ползват тези така наречени 'привилегии' елементарно,не всичко е наред в държавата ни както и армията ни не е,но кой е по виновен за това? военните или "магистратите' или крадливите ни политици,замислете се преди да се хванете на поредното настройване едни срещу други,военните както всички носещи униформа са част от народа не са кацнали от марс...

    Нередност?
  • 10
    hellwitch avatar :-|
    hellwitch
    • - 2
    • + 7

    Реформата в БА трябва да е най вече в щабовете и канцелариите. А за военни способности се искат и инвестиции най вече в оборудване. А най добрия начин да стане това е да съживят ВПК. Ако ще се купуват скъпи самолети то да е обвързано с инвестиции

    Нередност?
Нов коментар