🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Какво искат кандидат-кметовете за Пловдив

Идеите за алтернатива в управлението на града на Славчо Атанасов (Патриотичен фронт-НФСБ и ВМРО) и Дани Каназирева ("Съюз за Пловдив")

   ©  Анелия Николова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

В седмицата преди местния вот, "Капитал" потърси мнението на основните претенденти за кметското място в по-големите градове по най-важните теми за живота в града. Представяме ви отговорите на Славчо Атанасов (Коалиция за Славчо Атанасов: Патриотичен фронт-НФСБ и ВМРО") и Дани Каназирева (ПП "Съюз за Пловдив") преди вота в Пловдив. Изпратихме същите въпроси и до останалите основни кандидати за кметското място в града - Иван Тотев и Здравко Тодоров. И двамата отказаха участие, тъй като графиците им са запълнени с платени интервюта. 

Повече за визията на кандидатите в други градове може да прочетете тук:

Какво искат кандидат-кметовете за Варна

Славчо Атанасов, кандидат за кмет на Пловдив от "Коалиция за Славчо Атанасов: Патриотичен фронт-НФСБ и ВМРО"

Кои са трите най-големи проблема на града? Какво е вашето решение?

Първият и най-важен проблем, който засяга всички пловдивчани в момента и прави живота им труден, това са непосилните данъци. Всички анализи на експертите сочат, че разумната данъчна политика е в основата на това управлението да бъде стабилно и градът да се развива. Местните данъци трябва да бъдат по-поносими за хората и да създават по-добра среда за бизнес. Градът може да се развива добре и с по-ниски данъци и ние го показахме по време на моето управление в мандат 2007-2011. Първо, защото събираемостта веднага ще се увеличи при по-ниските ставки и второ, защото ще премахнем от раздутия по времето на мандата на сегашния кмет Иван Тотев щат на общината  -"калинките" и "павлинките", както пловдивчани ги наричат. Защото около 2/3 от бюджета на града отива за издръжка на администрацията, а доходите на близо 10 000 човека в Пловдив зависят от общинския бюджет. Няма нужда да вдигаме данъците и да натоварваме пловдивчани, за да "връзваме" бюджета, издържайки подобен раздут щат.

Другите водещи кандидат кметове за Пловдив отказаха да отговорят на нашата анкета, тъй като графиците им вече бил натоварени с платени интервюта. В. "Капитал" не взима платени интервюта, тъй като нашата цел е да информираме читателите си.

Аз няма да се откажа от това социалните придобивки на пловдивчани да им бъдат върнати и Пловдив отново да се превърне в най-социалния град.Затова съм категоричен - безплатни детски ясли, по-ниска такса за детски градини, данък МПС,  такса-смет и пътуването на пенсионери, ученици и студенти на преференциални цени в градския транспорт.

Мой категоричен приоритет е строителството и насочването на усилията и ресурса на общината към кварталите. Разбира се, общината ще изпълни условията по тегления 30-милионен заем за ремонт и дострояване на 5 основни пловдивски булеварди, но ще работим и за реконструкция и преасфалтиране на вътрешнокварталните улици, защото повечето са в коаяно състояние. В тази посока - задължително възстановяваме  работата на общинското звено за спешно запълване на уличните дупки, което работеше бързо, ефективно и евтино срещу 18 лв. на кв. метър ремонт, а не както е сега по 54 лв. на кв. метър.

И не на последно място ще посоча бездушното и отдалечено управление. Защото това е проблем, от който произтичат всички останали. Отдалечи ли се човек от хората – губи реална представа за това какво се случва в града. От кметския кабинет животът изглежда различно. Затова като кмет въведох практиката приемен ден за граждани-всеки ден. Няма как да не видиш, че решението ти да вдигнеш данъците е грешно, ако си сред хората, ако ги приемаш и разговаряш с тях. Убеден съм, че град като Пловдив трябва да се управлява почтено и със сърце.

Как ще се справите с ниската събираемост на местните данъци, които все още остават високи едни от най-високите за страната?

Ниската събираемост е само един от сериозните негативи, които последваха драстичното увеличение на местните данъци и такси, което сегашният кмет Иван Тотев предприе. Хората спряха да плащат. А в моя мандат Пловдив имаше най-добрата данъчна събираемост в България. Сега е точно обратното, а колко са несъбраните данъци в града е най-тежко пазената тайна на общината. По наши пресмятания недоборите вероятно надхвърлят 50 млн.лв. Това е сериозна сума и показва колко грешно решение е било увеличението. То се отрази не само на пловдивчани, но и на изнеса – много от малките фирми фалираха, а големите избягаха от общината и регистрираха дейността си в други, съседни на Пловдив общини. Връщането на местните данъци на старите им, справедливи нива ще помогне както на пловдивчани, така и на бизнеса – да има условията той да се развива.

Какво мислите за териториалното разпределение на община Пловдив и нейните граници? Смятате ли,че има нужда от промяна?

Аз отдавна твърдя, че Пловдив е притиснат от своите табели. Това е пагубно за икономическото развитие на града, защото той няма подходящи територии, които да предложи на по-сериозните инвеститори. Този проблем може да се реши на държавно ниво с ново административно деление и аз ще помагам на този процес по всякакъв начин.

Как смятате да се справите с високите нива на безработица и увеличаващата се нужда от кадри?

Бизнесът в момента бяга от Пловдив, защото се чувства некомфортно, бяга заради високите данъци. Прозрачната и работеща администрация също е условие бизнесът да иска да стъпи в Пловдив и да се развива в Пловдив. Когато правилата са ясни и видими за всички, когато няма корупция и сделки под масата, бизнесът е в добра кондиция. В момента това не може да се каже за община Пловдив и тук е насочена и нашата битка.  

Какво смятате да промените в транспортната схема на Пловдив, което да се отрази на проблема с паркирането в града?

Вече имам изготвена програма, която имаме готовност да приложим веднага. Това е така нареченото "смарт", интелигентно паркиране, което се прилага на много места в Европа. Изграждат се сглобяеми модули на няколко етажа, в които автомобилите се паркират и в рамките на половин минута можете да си получите колата обратно, когато ви е нужна. Идеята е, че на малко пространство се паркират повече автомобили, а достъпът до тях е лесен и става бързо. В Пловдив има достатъчно подходящи места за изграждането на такива интелигентни паркинги, които ще облекчат изключително тежкия в момента проблем с хаоса в паркирането. Това ще ни помогне да намалим драстично и синята зона, която сега тормози излишно всички пловдивчани и се превърна в проблем, вместо в добро решение.

Кой е следващият голям проект, който вие ще започнете?  

Няма да започвам – ще продължа. Сегашното управление замрази един стратегически проект, който ние доведохме до много напреднала фаза в мандата ни – водоснабдяването на Пловдив и още няколко съседни общини с чиста, балканска питейна вода от Каскада "Въча".

Ще направя с екипа си прецизен анализ на Транспортния проект, който също започнахме по време на моето управление. Веднага може да се пристъпи към реализиране на проекта за Голямоконарско шосе и осигуряване на  финансиране и старт на изпълнението за чисто нов вход и изход към Пловдив през него. Тази година година ОбС даде зелена светлина за съвместна работа  между Пловдив и съседната й община – "Марица", по проекта.

Ускоряваме и процедурата за удвояването на Асеновградско шосе, която се проточи с години. Довършваме работата по външния транспортен ринг на Пловдив - още 7 км по околовръстното не са затворени - тежките камиони продължават да преминават през града, което амортизира инфраструктурата и пречи на движението сериозно. Стартираме и проекта "Модър-Царевец", също готов на идейна и работна фаза от моя мандат. Този пътен възел е важен за пловдивчани, защото ще свърже директно два от големите пловдивски района.

Заложили сме като приоритет и проекта за социализирането на река Марица, защото е важно качественото му изпълнение за социализация на 10 километра от коритото с алеи и градинки. Още в моя мандат лансирахме тази идея. Реката няма как да стане плавателна - нека да не хвърляме фойерверки. Но задължително трябва да се превърне в красива и любима за пловдивчани зона за отдих с алеи за пешеходци и велосипедисти със зони за отдих, възможност за открити сцени за културни събития. Ако щете - дори и плажове, но със създаването на всички нужни условия за отдих и безопасност. Това не означава асфалт и бетон навсякъде, а съвременни решения, съобразени с опазването на екологията.

Няма как да подмина и проекта "Пловдив – 2019", европейска културна столица и неговата достойна реализация. Горд съм, че този значим за Пловдив проект, който започнахме в моя мандат, днес е защитен и градът ни получи заслуженото признание. Но,  вече измина една година от победата. Време е да отрезнеем и се захванем за работа. Длъжни сме да довършим нещата на ниво, защото Пловдив е културният град на България. Сега вече и на Европа.  

Дани Каназирева, кандидат за кмет и водач на листата за Общински съвет на ПП "Съюз за Пловдив"

Кои са трите най-големи проблема на града? Какво е вашето решение?

В последната година аз и моите колеги се срещнахме с хиляди пловдивчани. Проблемите, които посочват хората са много - от липсата на грижи и занемаряването към символите на Пловдив до качеството на храната в детските градини; от непрестанните ремонти на едни и същи улици до обществените поръчки и толерирането на малко на брой фирми; от липсата на чистота, зеленина и ред там където живее. Всеки от тези проблеми е най-важният за някой пловдивчанин.

Но ако аз мога да обобщя в три проблема ще кажа: Първо колкото и нелогично да звучи причината за проблемите, за каквито и да говорим, е липсата на уважение и недопустимото надменно поведение. Липса на уважение към Пловдив и към пловдивчани, към културноисторическото наследство на града ни, липсата на диалог с работещите хора и бизнеса. Все още продължава старият модел на партийни схеми и обвързаности, унижаващата човешкото достойнство практика на партийни уволнения и респективно затваряне на общината в тесен партиен кръг, в който няма място за експертния потенциал на Пловдив.

Вторият проблем е недалновидната данъчна и финансова политика. От една страна е налице неправилно формиране на такса смет, един от най-високите налози, и то не само в Пловдив. Няма община в България, където темата за боклука да не е взривоопасна. По този въпрос обичайно се мълчи, защото за почистване на боклука се събират много повече пари, отколкото реално е необходимо. Плащанията неизменно вървят към едни и същи фирми. Тези интереси определят мнозинствата в общинските съвети и пълнят партийни каси. Пловдив е най-красноречивият пример. За последните 10 години парите за боклука нараснаха от 15 на 30 милиона лева, но Пловдив не е два пъти по-чист. Всичко това става без обосновка, общините събират все повече пари, а хората имат правото само да плащат. В последните три мандата Пловдив бе управляван от Иван Тотев, Славчо Атанасов и Иван Чомаков. Тримата са от различни политически сили, но фирмите и подизпълнителите за боклука са едни и същи. Това подчинява общините на този бизнес. Тази порочна традиция е възможна, защото определянето на такса смет е несправедливо и с договорки на тъмно. Ако навсякъде в Европа действа принципът "Замърсителят плаща", то само в България плащаме такса смет на база данъчна оценка – т.е. според квадратурата на имота и независимо от това колко души живеят в него. Това на практика е втори данък – и абсурдно, и незаконно. И единствената причина е, че в тази дейност има огромни възможности за надписване на разходите от всяка Община услуга и осигуряване на огромни комисионни. Дори за празни парцели се дължи огромна такса смет. В това няма никаква логика. За намаляване на този "данък" с моя екип от "Съюз за Пловдив" внасяме предложение от 2009 г. до сега всяка година. За другите данъци и такси също. Естествено предложения ни се блокират в Общински съвет, защото са в разрез с икономически и партийни интереси. Следващият данък, неправилно определен, който мога да посоча, е данък МПС. Още преди три години "Съюз за Пловдив" единствени внесоха пълен анализ, съпоставка с данъка в София и по-високите нива в града ни, и предложение за намаляването му отново с ясни аргументи "високите нива на данъка ще доведе до пререгистрация на автомобили в съседни общини на Пловдив и спад в приходите". Все повече и фирми, и граждани пререгистрират автомобилите си в съседни общини, в които нивото на данъка е в пъти по-нисък.

Не по-малък проблем е и липсата на ясни правила и вечно абонираните за парите на Пловдив "приятелските фирми", които са едни и същи от години.

На трето място като сериозен проблем ще поставя договорките в гетата, и преди, и след избори. Беззаконието в гетата е умишлено, властта е подарена срещу гласове за изборите. Това води до анархия и липса на какъвто да е ред и прилагане на закона в няколко от кварталите на Пловдив. Това кара хиляди хора да не се чувстват сигурно в града си, психическият тормоз е постоянен, вандалските прояви също. Дори в централната част на Пловдив, хората от 20 години се принуждават да заграждат домовете си с бодлива тел, за да се опазят от търговията с плът. Кмет, който не може да осигури ред и чувство за сигурност у хората, няма как да се нарече успешен. На второ място продължават договорките с гетата и в Общински съвет. И в този, и в миналия ДПС винаги е във властта, без хората да са гласували за това. Този мандат тези уговорки ни струват: 1 милион 140 хиляди лева на ромски фондации; продажба и отдаване под наем на имоти за жълти стотинки; заместник кметове в районите на Пловдив, както и още десетки назначения в общинската администрация на по-ниски нива. Докато не развалим сделката "компромиси срещу изборни гласове" , няма да има ред и сигурност. Докато не променим модела на управление в Общински съвет, ще има отново грозни договорки. Моето решение е в съответсвие с всяка нормална страна: Видеонаблюдение на всички обществени места и рискови зони в Пловдив. Създаване на единен център за наблюдение. Поддържане на мобилни екипи, базирани на ключови места в районите, които да реагират незабавно при нарушение на обществения ред. Възстановяване на нормалната комуникация с органите на МВР. Забрана на ромските сватби на открито. Безкомпромистно прилагане на закона и пълен анализ на строителството в махалите и премахване на незаконно построеното.

Как ще се справите с ниската събираемост на местните данъци, които все още остават високи едни от най-високите за страната?

Дългосрочно предвидима данъчна политика на община Пловдив. Справедливо определяне на таксите без изненади в движението на размера и начина на изчисление на задълженията. Пълна ревизия как се формират, какви разходи се калкулират и намаляване на всички данъци и такси, събирани от граждани и фирми и то с ясни аргументи – надписват се сметките, калкулират се разходи, които реално не се извършват, а ние ги заплащаме. Задължително намаляване на данък МПС, защото както казах това води до загуба на средства за бюджета. Не е една фирми, а и физически лица пререгистрират автомобилите си извън Пловдив. Съответствие и препокриване на разходите със събираните такси. Това е реалната и честна политика, всичко друго са манипулации. Ако това се случи ще доведе и до по-висока събираемост и приходи. Високите налози не водят до повече приходи, а напротив. Но това е и вследствие на непрекъснатото затъване в заеми на града ни в размер вече над 80 милиона лева.

Какво мислите за териториалното разпределение на община Пловдив и нейните граници? Смятате ли,че има нужда от промяна?

Моята докторска дисертация е точно на тази тема "Местната власт в условията на членство на България в ЕС". Мога много да говоря, но ще бъда кратка. За мен като цяло в страната ни е задължително обединяване на области и общини в България, придружено с финансова и административна децентрализация, което ще доведе до съкращаване на огромната и тежка администрация и респективно спестяване на огромен финансов ресурс. Ако това бъде направено ведно с въвеждането на изборност на областните управители, ефектът ще бъде много по - бързо и качествено обслужване на местното население и решаване на неговите проблеми. Несериозно е държава с размерите на България да има 265 общини. В европейските държави те са в пъти по-малко. Това е пилеене на средства. От друга страна аз добавям и пряк избор на областните управители и обособяването на бюджети към управите ще въведе истинско местно самоуправление на две нива. Ще ангажира и тези хора към региона. В момента те са командировани представители на правителството без трайна връзка с Пловдив.

Как смятате да се справите с високите нива на безработица и увеличаващата се нужда от кадри?

Въпреки многото реклама, нашият град не е сред първенците по привличане на инвестиции. Статистиката отрежда на Пловдив едва шесто място. Пред нас са София, Бургас, Варна, Габрово и Стара Загора. Това е много ясен показател, че градът ни не е достатъчно добър за правене на бизнес. Когато няма инвестиции отвън, няма как да очакваме и самите пловдивчани да инвестират средствата си в града, а и няма как да очакваме откриване на работни места. Главната причина е отношението. Администрацията на Пловдив все още мисли, че инвеститорите трябва да се молят на властта и да търсят "връзки" до нея. А трябва да е точно обратното – управляващите трябва активно да търсят и да привличат инвестиции в града. Отношението към бизнеса е сбъркано - партийните схеми са водещи при усвояване средствата на града ни. Победителите в търговете са предварително известни. Кой нормален инвеститор ще иска да рискува парите и времето си в такава среда? Трябва да има честна конкуренция и ясни правила. Вместо това властта все още третира бизнеса единствено като донор на средства към партийни каси, неаргументирани данъци и такси, налагат се много често и необосновано санкции, глоби, изпращат се данъчни ревизии. Все още са факт тежките бюрократични режими и всякакви административни спънки, както и бавни темпове на работа. Няма диалог между властта и бизнеса. Това не е нормална среда за бизнес и развитие на икономиката ни. Управлението все още не уважава работещи хора и бизнеса.

А относно липсата на кадри, мога да изредя поне пет причини защо младите и образовани хора напускат Пловдив, но ще кажа най-важното – от една страна липсата на сериозни инвестиции и възможност за добра работа, поради причини, които изброих по-горе. А от друга страна Община Пловдив е най-големият работодател в града. Над 10 хиляди души са заети в институции на пряка или косвена общинска издръжка. Но все още не младите хора не могат да се преборят честно, без да търсят "връзки", за работното си място тук.

Какво смятате да промените в транспортната схема на Пловдив, което да се отрази на проблема с паркирането в града?

Моите решения накратко: Актуализиране на градската транспортна схема след подробен и обективен анализ. Проучване на пътникопотока и идентификация на зоните, в които автобусите са недостатъчни или изобщо ги няма. Увеличаване на броя на автобусите с предимство в часовете, когато ученици и работещи отиват или се прибират от училище или работа. Повече часове работа за градския транспорт – от по-рано сутрин до по-късно вечер. Преференциални пакети на по-ниска цена "една карта-няколко линии" за работещите пловдивчани. Прекратяване на договорите за старите автобуси, въвеждане на задължителна климатизация в автобусите и условия за хора с увреждания. Допълване в договорите на изисквания за минимален екологичен клас евро 4. Строг контрол в спазването на разписанията.

А относно паркирането: Въпреки обещанията, градът ни остава без нови места за автомобили. Паркирането в Синя зона и наказателните мерки чрез поставяне на скоби и репатриране с паяк се превърнаха в златна мина за общинския бюджет. Но тези пари не сe реинвестират в паркинги, липсва дори и концепция за поетапно решаване на проблема с паркирането. До този момент няма нито един изграден подземен или надземен паркинг. Утопия си остана и препоръката в генералния план за организация на движението в Пловдив за изграждане на буферни паркинги, където могат да спират пристигащите извън Пловдив коли.

Като сапунени мехури се спукаха обещанията за етажни паркинги в Капана и в Стария град. По лансираната в началото на мандата идея за многоетажен паркинг до Съдебна палата днес се мълчи.

Задължително е: изграждане на буферни паркинги в широк център с ниска цена за престой – 0,50 лв. за час. Това ще разтовари идеалния център. Изграждане на обществени паркинги в жилищните квартали, без такса за ползване от живущите, което да извади автомобилите от зелени пощи и тротоари. Изравняване цената за паркиране в Синя зона и общинските паркинги в "идеалния" център. Към момента, заради по-високата цена, паркингите са празни, а улиците в Синя зона са задръстени Ограничаване на Синя зона след анализ и обсъждане с пловдивчани. Прецизиране на софтуера за плащане с SMS. Изграждане на паркоместа тип "джобове".

Кой е следващият голям проект, който вие ще започнете?

Превръщането на Пловдив в доказателство, че може да има и друг модел на поведение и управление, различен от досегашния. Да покажем, че Пловдив е различният град в България и не може да остане част от този овехтял партиен модел. Да изградим истинско в неговия европейски смисъл местно самоуправление – близо, в услуга и в интерес на местното население.