Проектът за продължаване на метрото до "Икеа" отново се задвижи

Спорна остава обаче необходимостта от новите две станции в зона с малко жители и с много частни интереси

Възможно е скоро да бъдат отворени първите осем метростанции от третия метродиаметър, по който ще се движат нови влакове Siemens.
Възможно е скоро да бъдат отворени първите осем метростанции от третия метродиаметър, по който ще се движат нови влакове Siemens.
Възможно е скоро да бъдат отворени първите осем метростанции от третия метродиаметър, по който ще се движат нови влакове Siemens.    ©  Юлия Лазарова
Възможно е скоро да бъдат отворени първите осем метростанции от третия метродиаметър, по който ще се движат нови влакове Siemens.    ©  Юлия Лазарова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Отговорът на въпроса дали ще има метро до Симеоновския лифт и "Икеа" на Околовръстния път все повече се приближава към "да". Идеята е да се продължи първият метродиаметър с още две станции от съществуващата сега "Бизнес парк" до бул. "Климент Охридски". Предвижда се да има и буферен паркинг при началото на лифта, където ще се обособи и автогара, която да поеме някои от междуградските линии от югозападната част на страната.

Това предложение вече бе разгледано на някои от комисиите в общината, като остава съветници да го одобрят окончателно. Критики към проекта обаче имат съветници от "Демократична България" и независимият Борис Бонев. Според тях не е уместно метрото да продължава в тази посока, тъй като по този начин с общински средства ще се обслужват ограничени частни интереси - освен търговските центрове там зоната е изключително слабо населена. Освен това градовете обикновено гледат да не "слагат край" на метрото и винаги да има възможности за продължението му, докато планината в случая би спряла този процес.

Главния архитект Здравко Здравков обаче припомни, че още през 2014 г. е взето експертно решение метрото да продължи в тази посока и са отделени средства за изготвянето на проекта. Кога и дали ще бъде осигурено финансиране за осъществяването му обаче е въпрос на приоритети, след като сега целите са предимно за довършване на третия метродиаметър.

Защо точно там

Обикновено на новите метростанции се гледа като на нови възможности за развитие. Това важи както за живущите в района, така и за инвеститорите, затова е оптимално да се търси балансът между двете. В случая избраната зона е с изключително малко жители. "Метрото има капацитет от 40 хил. пътника на час в посока, докато живущите в момента в цялата зона, която ще бъде обслужвана, са 5 хил. души", заяви независимият общински съветник Борис Бонев по време на обсъждането на проекта в архитектурната комисия. И добави, че е против идеята до всеки мол да има метро.

Любо Георгиев от "Софпроект", което е изготвилото проекта и анализа, твърди, че с годините работещите в района ще растат значително и това е водеща причина транспортът там да се подобри. По думите му към 2030 г. се очаква да има малък брой жители - 5300, но само за тази година се очаква броят на работещите в зоната да нарасне с 10 хил. души, а след 10 години да достигне 28 хил. души. "Доколкото ми е известно, в Плана за устойчива градска мобилност са предвидени с метрото да пътуват 26 хил. пътника на ден", обясни той.

От решението къде ще бъдат разположени следващите метростанции до голяма степен зависи и накъде като цяло ще се развива градът. При този план метрото от "Младост" ще завива в западна посока. Според съветника от "Демократична България" Симеон Ставрев обаче е по-удачно то да върви на изток, към "Горубляне". Това би дало и възможност за строителство на голям буферен паркинг на кръстовището със "Самоковско шосе", където трафикът е сериозен. "Витошката дъга може да бъде обслужвана от втория метродиаметър (по бул. "Черни връх") при доказване на нужда, за да може първият да остане "отворен", твърди той.

Според координатора на "Зелена София" арх. Елица Панайотова пък метрото трябва да бъде разглеждано като по-мащабен стратегически обект. Тя дава пример с решението за строежа на Бизнес парка - един от основните аргументи той да бъде там беше предвиденото в Общия устройствен план (ОУП) метро.

Метро или нищо

По думите на Борис Бонев в момента районът разчита на три крайградски линии, които идват на интервали от 30-40 минути. "Не може толкова слабо транспортно обслужвана зона изведнъж да премине към най-високия възможен капацитет на обслужване - метрото. Освен това по бул. "Св. Климент Охридски" има предвиден трамвай, който ще излезе много по-евтино на общината. В момента от гола поляна скачаме на метро", коментира той. А ако се предвиди да минават повече автобуси, петте ленти по околовръстния път биха ускорили времето на пътуване. Ставрев от "Демократична България" също е на мнение, че нищо не пречи да се заложи на скоростните автобуси (BRT).

Аргументът на управляващите е, че с метрото ще се подобри достъпа до Витоша. Не е сигурно обаче дали това е най-добрият начин в сегашното положение. "Безумно е желанието да се върже лифта с метрото - "Въжени линии" беше приватизирана през 2007 г. и Столичната община няма никакви основания да накара собственика да направи каквото и да е с нея. Ски центърът на Витоша също не работи и като скиор бих бил учуден някой да ходи на ски с метро", коментира Бонев.

11 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kkozarev avatar :-?
    Kamen Kozarev
    • - 7
    • + 7

    Хубаво е да имаш активност, но е още по-добре да оцениш всички гледни точки. Визирам г-на Бонев.
    Като гледам, се опитва да провали готова работа. Лесен достъп до туризъм на Витоша, до ИКЕА и Ринг Мол-а, до и от никнещите като гъби офиси и жилищни комплекси над и под околовръстното - това са доста основателни причини да се удължи метрото с още две станции. Аз гласувам за прогреса.

    Нередност?
  • 2
    m_todorov avatar :-|
    m_todorov
    • - 1
    • + 4

    До коментар [#1] от "Kamen Kozarev":

    Не й преди други зони да бъдат обслужени с метро - визирам линията към Слатина. След това нека направят и метро до поляните извън София.

    Нередност?
  • 3
    ltoshev avatar :-|
    Lubomir Toshev
    • - 3
    • + 5

    Аз подкрепям господин Бонев. Смятам че метрото трябва да върви на изток към Горубляне/Лозен, и разклонение за Панчарево. Там е гъсто населен район и се пътува много трудно до там. Това ще даде възможност на тези 3и квартала да пътуват лесно и удоно до работа.
    Не е оправдано да има метро на ИКЕА и РИнг Мол. Като искат ИКЕА И Ринг Мол да дадат парите и да си го финансират.

    Нередност?
  • 4
    stanley.nikolov avatar :-|
    Stanislav Nikolov
    • - 4
    • + 5

    Господин Бонев и Демократична България са се изказали малко недалновидно.
    Първо между София и Самоков има страшно много села и села станали квартали на София, чийто жители в момента пътуват с колите си до центъра. Става дума за поне 20-30 000 души. Ако има буферен паркинг, до който могат да стигат без да минават през всички възможни задръствания, това ще облекчи и трафика в София.
    Второ, аз като скиор, ако искам да направя едно нощно каране след работа, винаги ще предпочета комбинацията от метро и лифт пред това да загубя два часа в задръстване. И да, това е уникално предимство на София ако може да предложи такъв продукт, за разлика от много други градове. Трябва да се използва на максимум.

    Нередност?
  • 5
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 3
    • + 10

    До коментар [#4] от "Stanislav Nikolov":

    Г-н Бонев и Дай, БГ в случая са много точни за общинската далавера с метро до ИКЕА и обслужването на олигархическите интереси. Защото:

    1. При капацитет на метрото в една посока от 40 хил пасажери, населението в близкия район е в пъти по-малко.
    А и метростанцията е предвидена не е предвидане на разклона на околовръстното при Горубляне/Панчарево, а около сегашното кръгово за БистрицаДървеница, т.е. единствените населени места в съседство са селата Бистрица и Железница, което обуславя ненатовареността на начинанието;
    2. Подземната железница е възможно най-скъпия транспорт. До последно ЕС финансираше половината от разходите по строителството, но вече ще са само 10%.
    3. Това със ските от метрото на лифта и на Лалето са станьолчета, които чудно защо разхвърляте. Откъде 40 хил. скиори, колкото е капацитета на метрото?! Алеко не е Шамони, все пак... При това ски сезонът на Витоша е едва 3 месеца. Не се сещам за турист, който е склонен да даде на въжената 2х15 лв за воаяж.
    Пък и кабинковият лифт е частна собственост и няма вариант общината да я съгласува да работи или да й диктува цените на билетите. Помните ли как преди няколко години Витоша ски заключи планината за цяла година, като спря съоръженията? Кой гарантира, че пак няма да го направи, за да извива ръцете на правителството за отстъпки? И тогава празно ли ще се търкаля метрото?

    Видимо е грозен лобизъм.
    Традиционният гербав грозен лобизъм в мътната вода на к-инфекцията на да гуши олигарси.

    С едни и същи пинизи ни еб@в@т 15 г в тая клисава община!

    Нередност?
  • 6
    smart_za_batkov avatar :-|
    Батков-вън
    • - 4
    • + 4

    Ной капацитетът хубаво е 40 хил на час, но ако на първата спирка се качат 40 хил, хората от останалите 20 спирки къде точно ще се качат :) Несериозно е да я повтаряте тази цифра толкова пъти, на всяка линия максималното натоварване ще е в средата, а крайните спирки ще имат значително по-малко. Нима в Обеля или при летището се возят по 40 хил :) Така че с 20-30 хил работещи и 5-10 живеещи в района , плюс няколко хиляди до мола икеа и лифта уикенда - ей го трафика

    Нередност?
  • 7
    milenmihailov avatar :-|
    milenmihailov
    • + 3

    А не може ли за има метро с една станция при Икея и евентуално новият лифт, но да се направи с единична линия (за по ефтино) и не всички влакчета да се качват до там. По принцип, целият район там ще се застрои...

    Нередност?
  • 8
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf
    • + 6

    За пореден път ДБ и Бонев са на еднакви позиции. Ако бяха обединили сили, сега щяха да имат много повече съветници, а защо не - и кмет.

    Нередност?
  • 9
    mickmick avatar :-|
    mickmick
    • - 5
    • + 4

    С чужда пита помен правят. Разбирам София да строи метрото със свои средства.. да ама не - парите са от европомощи за цяла България. Реално София краде от провинцията с пълни шепи. Това е като при онова село Чавдар - дето са "спечелили" 20 европроекта за десетки милиони, при положение, че селото е 500 къщи. Аман от такава демокрация. Единици ги поливат с пари, на другите места - нищо 30 години. После се чудим защо не остават хората в България.

    Нередност?
  • 10
    m_todorov avatar :-|
    m_todorov
    • - 2

    До коментар [#9] от "mickmick":

    Кога в историята изобщо на България София е крала? Моите родители безплатно да ходили да събират на селяните продукцията едно време. Моите баби, дядовци и родители не са можели да си купят жилище в собствения си град, защото селяните са по-равни. Работническо-селската власт откъде произлиза? Не е от София. И сега София дава работа на МИЛИОНИ от цяла България. Как точно София ви краде, не мога да разбера. Единствените, които са поляти с пари, са на герберастите приближените. А те всичките са селяни.

    Нередност?
Нов коментар