Новите електронни билети в градския транспорт на София ще са почти като старите

Поне в първите 6 месеца струващата близо 100 млн. лв. тикет система няма да предложи нови начини за таксуване - за разстояние или за време

Валидаторите в градския транспорт ще заработят до края на януари
Валидаторите в градския транспорт ще заработят до края на януари
Валидаторите в градския транспорт ще заработят до края на януари    ©  Юлия Лазарова
Валидаторите в градския транспорт ще заработят до края на януари    ©  Юлия Лазарова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Вместо да бъде пусната през 2020 г., каквито бяха обещанията на кмета на София Йорданка Фандъкова от изборната кампания през октомври 2019 г. и на тогавашният директор на Центъра за градска мобилност Христиан Петров, новата тикет система в столицата за близо 100 млн. лв. ще започне да функционира от 11 май 2021 г., и то без да предлага всички услуги.

След пет месеца ще се задействат новите функции за безконтактно плащане на валидаторите, но все още няма да има билет за време или разстояние, който всъщност ще бъде истинската реформа в системата. Как да се промени таксуването тепърва ще се решава от общинските съветници, които след години на бездействие едва сега ще започнат да обсъждат по-сериозно темата.

Всичко това поставя въпроса защо цялата тази работа не е била свършена досега, в обещаните срокове, както и защо през изминалите две години не е направен анализ за пътникопотока, на база на който общинският съвет да реши как да се таксуват пътници.

Новите опции

По думите на изпълнителния директор на ЦГМ Димитър Дилчев до края на месец януари ще заработят валидаторите в наземния транспорт. Те ще могат да валидират старите абонаментни карти, както и новите, които предстоят да бъдат доставени. За тях ЦГМ обяви обществена поръчка с прогнозна стойност от 3.5 млн. лв. Единственият кандидат, който бе обявен в понеделник, е фирмата "Комитекс". Тя е предложила да достави новите карти за 2.2 млн. лв. - общо един милион пластични, както и 400 хиляди хартиени. Срокове за замяна на старите карти с нови няма да има.

Докато решат по какъв начин да се таксуват пътниците - за време или разстояние, тикет системата ще позволява плащане на билет чрез банкова карта, мобилно приложение или QR код, продаван от шофьорите. Тези услуги ще започнат да действат със стартирането на системата, което е предвидено за 11 май.

ЦГМ ще изплаща на "Си Ен Си-София тикетинг систем" над 85 млн. лв. без ДДС до 2028 г., разпределени на 120 вноски. Към момента дружеството е изплатило 15 млн. лв. по договорите

При плащане с банкова карта - VISA, Mastercard безконтактни, тя ще се чекира на валидатора, а при проверка контрольорът ще разполага със специално устройство, приличащо на вид като ПОС терминал. То ще чете единствено валидираното плащане с картата към ЦГМ, като всички останали данни ще са затворени. "Нашето предложение е при таксуване с банкова карта от датчиците, поставени в метрото и наземния транспорт, да се таксува с билет от 1.60 лв., но максималната стойност, която да се плаща за ден, независимо колко често някой е валидирал картата си, да е 4 лв., колкото струва дневната карта. От общинските съветници обаче зависи дали това ще бъде начинът", коментира пред "Капитал" изпълнителният директор на ЦГМ Димитър Дилчев. Плащането ще може да става и чрез различни платежни инструменти като телефон или смарт часовници, обяснява той. За да заработи това ще трябва сертификация от НАП, както и промени в нормативната уредба.

Друг вариант за плащане е чрез мобилното приложение MPASS. Засега с него могат да се купуват само еднодневни карти, като от средата на февруари ще се включи възможността и за билети. "Работим за варианта след пускането на системата, да има виртуални карти. Така вместо да се носи превозен документ, картата може да бъде на мобилния телефон", коментира Дилчев за "Капитал". В момента, в който заработи системата, новата пластика ще може да се зарежда от уеб портала на ЦГМ. Там всеки ще може и да наблюдава историята на пътуванията си, както и разходите, които е правил.

Неясното забавяне

Като причина за забавянето от Центъра за градска мобилност посочват интегрирането на третия метродиаметър в системата, който, неясно защо, не е бил включен в сметките на общината при сключването на договора. За тази неуредица Центърът за градска мобилност е платил допълнителни 1.8 млн. лв на изпълнителя "Си Ен Си-София тикетинг систем", с което сумата за доставката и интеграцията на системата набъбва до 85.172 млн. лв. без ДДС. Друго обяснение за изместването на срока е сертификацията от НАП. Тя включва работата на уеб портала, чрез който ще се купуват онлайн карти и билети, както и възможността за плащане с банкови карти. Остава да се монтират и още 10 автомата за билети, които ще са разположени на Централна гара, летището и по метролиниите.

"Според вашата информация системата е готова на 100%, но все още се чакат тези четири неща. Те са включени в рамките на договора и е трябвало да приключите в рамките на първоначалния срок. Защо обаче това не е станало и дали това е основната причина за забавянето? Какво налага още пет месеца пътниците на София да живеят в агония?", попита по време на извънредното заседание на транспортната комисия във вторник независимият общински съветник Борис Бонев. Вместо да даде отговор на този, както и на други въпроси, зададени от съветника от ДБ Симеон Ставрев за центровете за данни и автоматите, разговорът между изпълнителния директор на ЦГМ общинските съветници по-скоро приличаше на прехвърляне на топката.

Не се знае как ще се таксува

Столичният общински съвет трябва да избере по какъв начин да се таксуват пътници - дали на време или за разстояние. В същото време съветниците искат анализ от дружеството за пътникопотока, коефициента на прекачванията и др., на базата на който да вземат това решение. От заседанието на комисията се разбра, че ЦГМ разполага с такъв, но той е за месец октомври, когато пътуванията са били значително по-малко заради пандемията с коронавирус. Заради това Дилчев посъветва да се изчака и да се съберат нужните данни в по-нормална обстановка. Което може да излезе и извън рамките на тази година.

Заявката на комисията по транспорт пък е да обсъждат темата за таксуването по-често оттук насетне. "Новият начин на таксуване няма да касае пенсионери или деца, както и всички с абонаментни карти. Дискусията е важна, но засяга само тези, които си купуват инцидентно билет, които са около 8%", припомни изпълнителният директор Дилчев пред "Капитал".