Околната среда и водите: първи стъпки в превзетата крепост

Една от задачите на това управление беше да възстанови единния образ на министерството като орган по контрола, но времето не му стигна

Соловите акции на Борислав Сандов не са достатъчни за институционална промяна
Соловите акции на Борислав Сандов не са достатъчни за институционална промяна
Соловите акции на Борислав Сандов не са достатъчни за институционална промяна    ©  Юлия Лазарова
Соловите акции на Борислав Сандов не са достатъчни за институционална промяна    ©  Юлия Лазарова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Едно от най-предизвикателните министерства се оказа това на околната среда и водите. МОСВ поначало е сложна структура, която трябва да балансира на ръба между инвеститорския интерес и опазването на природата и ресурсите. За тази цел е важно да има солидна експертиза, добър състав и мотивирано ръководство.

През годините постепенно всяко от тези условия отпадна. МОСВ стана едно от най-непрозрачните ведомства, а управлявалите го министри често имаха за последна грижа опазването на околната среда.

Множеството му регионални структури, от които зависят инвестициите по места, правеха процесите още по-трудно проследими.

Една от задачите на това управление беше да възстанови единния образ на министерството като важен орган по контрола върху опазването на околната среда. За първи път в управлението влезе Партията на зелените, а начело на ведомството застана техен представител - Борислав Сандов. Сандов се прочу с няколко солови акции, като последната беше закарването на премиера Кирил Петков в"Брикел", откъдето самият министър малко по-рано беше изхвърлен при опит за внезапна проверка. Тогава заяви, че със сигурност някои служители, включително от неговото ведомство, са "били в подчинение" и са опъвали чадър. Това не е новина - МОСВ и регионалните му дирекции от години са "разпродадени" на местни интереси. Някои от директорите на най-проблемните регионални структури бяха сменени - в Бургас, Хасково, Стара Загора, Велико Търново. Но един от проблемите на настоящото ръководство остана, че соловите акции на Сандов рядко водят до институционална промяна.

Сериозен опит за такава промяна беше направен с повторното включване на неправителствения сектор в дебатите по въпросите на околната среда. Проведени са три редовни тематични срещи - две по темите биоразнообразие, защитени територии и "Натура 2000" и една по управление на водите.

Дали защото времето бе малко или по друга причина, но сигналите от ведомството продължиха да не са с единен знак и МОСВ продължи да изглежда като разпокъсана структура.

Европрограма пред провал

Още при поемането на министерството беше ясно, че европейската оперативна програма, за която то отговаря - "Околна среда", се намира в частичен колапс, както и че я очаква пълен провал, ако за по-малко от две години не бъдат инвестирани над 1.5 млрд. лв. Заради пандемията този програмен период допусна удължение: парите и проектите могат да се усвояват до края на 2023 г. Това обаче няма да помогне особено - повечето от проектите по тази програма искат дълги предварителни процедури и строителни дейности.

Равносметката на министерството от началото на програмния период до средата на юни 2022 г. показва, че са изпълнени 162 проекта, или 43% от договорените 373 проекта. В изпълнение са 211 проекта, представляващи 57% общия брой договорени. В зависимост от темповете на изпълнение се очаква плащанията по програмата до нейното приключване да достигнат до 3.2 млрд. лв.

От министерството твърдят, че за 2021 г. не е допусната загуба на средства. През последните 3 месеца се разработват и 3 нови процедури за релокация на средства в риск, които са за подобряване на горските и степните местообитания, както и за разширяване на системата за ранно предупреждение на населението на обща стойност 123.4 млн. лв.

Въздух и отпадъци

Друга проблемна сфера в полето на МОСВ е качеството на атмосферния въздух. Като успех министерството посочва, че през 2021 г. за пръв път националната система за мониторинг не отчита превишения на нормата за фини прахови частици на национално ниво, като се увеличил и броят на общините, постигащи съответствие с нормата. А надеждите са това да се отрази положително при определяне на санкциите от съда на ЕС в Люксембург срещу България за наднормените нива на фини прахови частици.

Проблемът обаче остава в редица градове като София и Пловдив, където липсват единен надзор и ръководство на процеса по изчистване на въздуха. Пловдив току-що приключи цяла година, в която не се придвижи особено с плана си за изчистване на въздуха (виж текста "Въздухът на Пловдив: мръсно, с надежди"). Позитивно е, че РИОСВ започна да глобява града за неизпълнените мерки, но липсват съвет и експертиза, която да помага на общините в пътя им напред.

В полето на отпадъците министерството твърди, че са предприети мерки за доизграждане на регионалните системи за управление на отпадъците, включително дейности за осигуряване на необходимата инфраструктура за предварително третиране на смесени битови отпадъци. Актуализирана е Стратегията и план за действие за преход към кръгова икономика за периода 2022 - 2027 г., документът е в етап на съгласуване. Започната е и работа за въвеждане на депозитна система за опаковки, като е създадена работна група. Отпадъците обаче остават тиктакаща бомба, като промените там се случват бавно и незабележимо, изпреварвани от скоростта на трупане. По време на настоящото управление не се стигна и до по-сериозен анализ и санкции спрямо Столичната община, която от години не изпълнява комплексното разрешително на завода си за отпадъци.

Защита на природата

Най-мащабна работа остава в сферата на биоразнообразието. Министерството може да се похвали с одобрена от ЕК Национална рамка за приоритетни действия за "Натура 2000" за периода 2021 - 2027 г. Приет е план за управление на Природен парк "Българка" с решение на Министерския съвет. Одобрен е от висшия експертен екологичен съвет План за управление на Природен парк "Русенски Лом", като предстои внасянето му в Министерския съвет. Възложено е и осъвременяване на плановете за управление на Национален парк "Пирин" и Национален парк "Рила".

Министерството твърди, че е спряна и негативната тенденция за необявяване на защитени територии, като за седем месеца са били защитени над 10 кв. км територии и акватории - повече от всяка от последните 10 години, изчисляват от МОСВ. Сред тях са първата защитена река - река Лом, заливът Корал, както и емблематични места като Белинташ. Възложено е осъвременяване на документации за защитени територии, застинали на различни етапи в МОСВ през последните 25 години.

Националният съвет за биологично разнообразие прие първите специфични и подробни цели на опазване за 41 защитени зони от "Натура 2000". Започнал е и процесът за обявяване на морските защитени зони, като заповедите за три зони са публикувани за обществено обсъждане. Приети са планове за действие на 15 редки животински и растителни вида. Издадена е и заповед на министъра за забрана на вноса и развъждането на американски норки в България.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    evpetra avatar :-(
    evpetra

    Жалко, жалко, че мафията не позволи на това правителство да работи!

    Нередност?
Нов коментар