В края на кампанията: ГЕРБ увеличава преднината, но многото колебаещи се правят прогнозите несигурни

Според изследванията на социолозите поне ¼ от гласуващите не са решили кого да подкрепят, а избирателната активност ще е ниска. Това може да промени картината

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

На финала на предизборната кампания за вота на 2 октомври ГЕРБ увеличава с малко преднината си пред "Продължаваме промяната", като тя достига 6-9% според прогнозите на различните агенции. "Възраждане" също увеличава подкрепата спрямо предходните си резултати, като според едно от проучванията е дори трета сила. "Има такъв народ" и "Български възход" остават на ръба на четирите процента и дали ще попаднат в следващото Народно събрание ще зависи както от избирателната активност, която се очертава да бъде доста ниска, така и от големия дял на колебаещите се и нерешилите за кого да гласуват. Това сочат данните от социологическите проучвания, публикувани в края на предизборната кампания в петък.

Последните две тенденции правят подредбите в социологическите проучвания доста несигурни. Пълен обрат в челните позиции е малко вероятен, но е възможно разликите на върха да намалеят значително, както и да има размествания в по-долните позиции, отбелязват социолози.

Но дори това да се случи, то едва ли ще доведе до качествена промяна в ситуацията, която в политически смисъл е силно поляризирана между двете водещи партии - ГЕРБ и "Продължаваме промяната". Минимални са шансовете и на двете да успеят да съберат формално мнозинство и да излъчат устойчив кабинет.

Сред политолози и социолози преобладава мнението, че в идните месеци на тежки кризи за никого не е добър вариант държавата да се управлява от служебен кабинет и да няма работещ парламент. За това повечето от тях смятат, че по-скоро партиите ще се съгласят на "надпартиен" вариант с някакъв вид антикризисно правителство (програмно или експертно). Подобен кабинет обаче не се очаква да има дълъг живот и изборният цикъл вероятно ще продължи - ако не веднага, то в рамките на година. А рисковете от продължаващата политическа криза се засилват.

Прогнозите

Според последното проучване на "Алфа рисърч", проведено между 25 и 27 септември, разликата на върха е вече над 8% в полза на партията на Борисов. В хода на кампанията пък формацията на Кирил Петков и Асен Василев е загубила 1 процентен пункт.

Според Боряна Димитрова от "Алфа рисърч" обаче "Продължаваме промяната" е една от партиите, които има периферия от колебаещи се избиратели, като от тях ще зависи и представянето й на изборите. По думите й шансът за обрат този път не е голям - около 5-10%. Това се случи на последните избори - тогава агенциите до последно не успяха да пронозират победата за ПП.

Трета политическа сила според "Алфа рисърч" е ДПС, а "Възраждане" се изкачва до четвърта сила с 11%, което е двоен ръст спрямо последните избори. След нея са БСП, ДБ, а на бариерата са ИТН и партията на Стефан Янев.

Над 9% преднина на ГЕРБ пред ПП дава "Галъп" в последното си проучване, направено между 20 и 27 септември. Според тази прогноза партията на Петков и Василев е загубила цели 3 пункта в хода на кампанията. ДПС и "Възраждане" спорят за третото място, следвани от БСП и "Демократична България". ИТН и "Български възход" са на самия ръб, което прави предвижданията още по-трудни.

Също над 9% разлика между ГЕРБ и ПП е прогнозата на "Тренд", според проучването, проведено между 21 и 27 септември. Агенцията също така смята, че "Възраждане" ще са трета политическа сила с 13.9% - пред ДПС, БСП и "Демократична България". Двете формации на опашката - ИТН и "Български възход" по данните на "Тренд" имат малко по-добър шанс да минат 4-те процента, но това е несигурно.

Последните данни на "Маркет линкс", обявени във вторник, не се различават съществено от прогнозите на останалите. И според тази агенция ГЕРБ убедително води, макар и с по-малка разлика - около 6%, пред ПП. Трета е ДПС пред БСП, "Възраждане" и ДБ. Според изследването на "Маркет линкс" ИТН и "Български възход" са близо, но под 4-процентната бариера.

Нисък интерес към вота и голям процент нерешили

Всички агенции имат очаквания за доста ниска избирателна активност, като не изключват броят на гласувалите да падне и под 2.6 млн. души, колкото бяха на предишния вот през ноември. Това е едната причина, която намалява предвидимостта на настоящия вот.

Другата е големият дял нерешили все още кого да подкрепят. Според Боряна Димитрова от "Алфа рисърч" предизборната кампанията не е довела до увеличаване на желанието за гласуване и категоричността на избора. Една четвърт от обявилите, че ще гласуват, още се колебаят между партията, която са подкрепили на предишните избори и друга партия. И според "Тренд" 26% от решилите да гласуват все още се колебаят кого да подкрепят. От "Галъп" също посочват, че моментната снимка на нагласите показва ниска степен на предвидимост и следващите дни стотици хиляди гласоподаватели предстои да решат какъв да е изборът им.

Това е достатъчно голям дял, за да доведе до значително по-различни резултати от тези, които социолозите могат да прогнозират сега.

Особено несигурни са прогнозите за малките партии. Комбинацията от ниска активност, голям дял нерешили за кого ще гласуват и сравнително малките извадки в изследванията (около 1000 души) е такава, че малко на брой отговори могат да променят значително резултатите на малките партии. Поставянето им около бариерата за парламента изглежда и като презастраховка на социолозите в тази несигурна обстановка.

Какви са възможните сценарии за формирането на правителство след вота можете да прочетете в темата на броя на "Капитал".

Изследването на "Алфа рисърч" е проведено сред 1025 пълнолетни граждани от цялата страна в периода 27 - 29 септември 2022 г. и е реализирано със собствени средства на агенцията.

Изследването на "Галъп интернешънъл Болкан" е проведено и поръчано за Българското национално радио и осъществено между 20 и 27 септември сред 1009 пълнолетни българи.

Проучването на "Тренд" е с финансиране на вестник "24 часа" и е проведено сред 1001 респонденти в периода 21-27 септември 2022 г.

Проучването на "Маркет линкс" е финансирано и реализирано съвместно от "Би Ти Ви" и агенцията сред 1024 души в страната в периода 17 - 23 септември.
Все още няма коментари
Нов коментар