Пловдив очаква по 10-15 нови инвеститора всяка година

Зелената икономика, технологичните производства, както и услугите също са ключови в стратегията за развитие на областта

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Пловдив и регионът ще продължат да привличат по 10-15 нови компании инвеститори на година, секторното разнообразие ще се увеличава с акцент към услугите и производства с по-висока добавена стойност, за сметка на ниско профилните. Зелената икономика, технологичните производства, както и услугите също са ключови в в стратегията на местната власт.

Със своята метрополия от 550 хил. човека Пловдив и регионът дават голям потенциал за бъдещ растеж. Това се случва с активното участие на бизнеса, местната власт и образователните институции, стана явно по време на срещата на бизнеса и местната власт в Пловдив и региона, част от проекта "Градове" на "Капитал".

"В последните години вече идват не толкова големи компании, а по-технологични, които произвеждат крайни продукти и изнасят своите продукти за западните пазари. Те могат да си позволят по-високи заплати. Това ще е и бъдещето", каза Стефан Стоянов, зам.-кмет на Пловдив, по време на онлайн дискусията и допълни: "Сектор производство, машиностроене, тежката индустрия, хранително-вкусовата промишленост ще продължат да се развиват. Ще нараства и миксът между български и международни компании. Ще виждаме по 10-15 нови инвеститора на година, каквато е тенденцията последните години. Дори и в момента се строят 6 нови завода."

С увеличаването на компаниите Пловдив става по-скъп град. Така в един момента нископрофилните производства ще отидат в съседни региони, където заплатите са по-ниски. "Дори и при високата динамика на привличане на инвеститори, почти нямаме изнасяне на производство, дори и на ниско профилно, но това ще се случи в един момент, защото регионът става скъп", каза Стоянов. Това обаче не е непременно проблем. Стоянов дава и пример с чешкия производител на медицинска апаратура BTL, която изгражда производство в широкия център на Пловдив. "Тоест вече компанията може да си позволи да купи скъпа земя в града", казва той.

Зелени и въглеродно неутрални

Стратегията на общината и на "Тракия икономическа зона" е към развитие на въглеродно неутрална икономика - електромобилност, нови производства за електрически колела, автомобили. Компанията "Милара" вече има намерение да пусне серийно производство на електрически автомобил. Тя вече прави това с е-камионче. Стоянов заяви, че се преговаря и с двама потенциални международни производители на батерии, като има желание да се включат и български инвеститори. Индустриалните зони ще вървят към високо технологично производство.

Услугите също са във фокуса на стратегията - ITO, BPO, финансово-счетоводни услуги. "Имаме амбиция да бъдат разкрити между 5 и 7 хиляди работни места през следващите години, имаме университети, 18 хиляди експата. Интернационализирането на града е много важно", казва Стоянов.

Инвестиции по време на COVID-19

Край Пловдив работи и една от най-големите български компании не само в региона, но и в България. Производителят на цветни метали и изделия "КЦМ 200" провежда дългосрочна инвестиционна политика през годините и не спира да го прави. "Днес за нас най-важно е да не спираме да работим, за разлика от пролетта, когато веригите на доставка бяха нарушени", каза Румен Цонев, главен изпълнителен директор на компанията. "Ние сме специалисти по инвестиране по време на криза, сега е време да се инвестира, защото кризата в крайна сметка ще премине и ще дойде моментът за нови пазари", казва още той.

Идването на повече компании инвеститори е положителен момент. Те все повече ще работят с местни партньори и суровини и продукти. "Говорейки за глобализация, всеки може да си купи всичко. С очертаващия се протекционизъм обаче нещата се променят, идват нови специални политики в Европа. Затова се надяваме всички тези нови производства, които ще се правят в Пловдив и региона да ползват български суровини. Така ще се постигне и по-висока ефективност, защото тя вече е много по-важна от самото производство."

Образование и пазар на труда

Според Румен Цонев това, че идват нови компании в региона, е много добре и за пазара на труда - увеличава се конкуренцията за кадри, което е положителен процес. "КЦМ 200" е един от пионерите на дуалното образование в региона, освен това дава и специални стипендии за учащи.

Университетите в града са добър източник за кадри, но се иска и активна работа с бизнеса и нуждите му. От десетилетия софийският Технически университет има филиал в Пловдив, който през последните години е създал няколко нови специалности, съобразени с новите икономически реалности и "по заявка на бизнеса", по думите на неговия директор проф. Въльо Николов. "Разкрихме специалност мехатроника, която се оказа необходима за развитието, на което сме свидетели през последните години", каза той. В Пловдив и региона са един от най-големите транспортни фирми, което е довело до магистърска програма "Мениджмънт на автомобилния транспорт", програма по индустриална електроника, която пак е по заявка на бизнеса. Проф. Николов казва, че хората, които завършват тези специалности, остават в региона. Нещо повече - чрез тях се привличат млади хора и от други региони.

От няколко години в Пловдив тече и процес по дигитализация на обучението в училищата. От миналата година учениците използва и облачни технологии, нещо, което се оказва ключово, и сега по време на дистанционното обучение заради коронавируса. "Дигитализацията помага на учениците да изградят съвсем други и полезни умения - от малки знаят как да боравят с имейл, интернет, да презентират", казва зам.-кметът Стефан Стоянов. Което ще помогне и за професионалното им развитие в бъдеще.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bat_plamen avatar :-|
    bat_plamen
    • - 2
    • + 3

    Звучи добре и според моето скромно мнение е много по-добре да се живее в Пловдив , отколкото в прехвалената София!

    Нередност?
  • 2
    veli7820 avatar :-|
    veli7820
    • - 2
    • + 4

    След като минаха рекламите да погледнем по-трезво на нещата и да споменем и някои по-неудобни факти-лош градски транспорт с неудобни автобуси и липса на екологичен такъв като тролейбуси, презастрояване на квартали без нужната инфраструктура, лошо качество на въздуха от автомобилния трафик, липса на достатъчно работна ръка-прираста на жители на Пловдив е чисто механичен, като Тракия Икономическа зона дори търсеха работници чак в Северозапада, но не ми отговориха на запитването дали са намерили, студентите в университетите намаляват като цяло в страната вследствие на демографската криза. Положително е, че града е галеник на управляващите и получава щедри подаръци, каквато е спортната зала Колодрум например.

    Нередност?
  • 4
    ckr1529263557567674 avatar :-|
    lel
    • - 2
    • + 1

    Хаха, да си очакват. Прехвалените и далече от реалността анализи за Пловдив приключиха с 2019 година. Вече е време всички да влязат в реалността.

    Нередност?
  • 5
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf
    • + 3

    Пловдив се развива добре, но си остава за пловдивчани. Имат хубави паркове и река, това е. Пловдив ще се пренасели по-светкавично и от София. Реално в България няма градове, които са подготвени за растеж и продължителен механичен прираст.

    Ако Пловдив наистина искат да се превърнат в град на бъдещето, технологичен и индустриален център - трябва вече да мислят за метро. Околовръстното е неописуем ужас също така.

    Нередност?
Нов коментар