Новите електробуси пристигат бавно

Засега само София, Бургас, Враца и Русе могат да се похвалят с нови превозни средства на ток, и то не в пълен състав

В София "Чериът моторс - Хайгър" вече достави 15 бързозарядни електробуса, които се движат по линии 84,184 и 123
В София "Чериът моторс - Хайгър" вече достави 15 бързозарядни електробуса, които се движат по линии 84,184 и 123
В София "Чериът моторс - Хайгър" вече достави 15 бързозарядни електробуса, които се движат по линии 84,184 и 123    ©  Надежда Чипева
В София "Чериът моторс - Хайгър" вече достави 15 бързозарядни електробуса, които се движат по линии 84,184 и 123    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Миналата година екоминистерството пренасочи 510 млн. лв. по оперативна програма "Околна среда" за електрически автобуси, тролеи и трамваи.
  • Те са разпределени между десет общини, които заложиха най-вече за доставка на електробуси.
  • Засега обаче само София, Бургас, Враца и Русе могат да се похвалят с нови превозни средства на ток, и то не в пълен състав.

Близо 300 електрически автобуса трябва да получат 10 града в страната като мярка за подобряване на качеството на въздуха в дългосрочен план. Средствата за тях бяха осигурени още през пролетта на 2019 г. от екоминистерството, което пренасочи общо 510 млн. лв. от мерките за подобряване на ВиК сектора по оперативна програма "Околна среда" към такива за закупуване на превозните средства.

До момента четири града вече са сключили договори за доставка. Обратно на традиционния им стил, управляващите обаче не се хвалят особено с тази стъпка. Причините за това са две - България се възползва от мярката не заради далновидност и желание, а просто защото не успя да предложи навреме съответните проекти и да ги използва за ВиК сектора. В същото време голяма част от общините не успяха да проведат правилно процедурите за новите електробуси заради неразбиране на технологиите и се наложи да ги спират и провеждат наново. А има и градове, които са още в началото и едва сега ще започнат с търгове.

Хубавата новина е, че най-късно в рамките на две години електробусите ще бъдат налични, и то най-вече защото не изискват твърда политика по отношение на проблема с въздуха, от каквато София например се страхува. Доколко полезни ще са обаче, тепърва ще стане ясно.

София на бърз заряд

Засега само четири града са успели да завършат донякъде процедурите по избор на изпълнител, обявени миналата година. Това са София, Бургас, Враца и Русе. Единствено столицата реши да приложи изцяло новата за България бързозарядна технология, като пусна търг за 30 нископодови електробуса през дружеството си "Столичен електротранспорт". Причината да се спре на нея най-вероятно е това, че фирмата има опит с трамвайните и тролейбусните мрежи, което е важно за правилното разположение на бързите зарядни станции. Те се поставят обикновено на крайните станции и затова добрият достъп до електрическа мрежа е важно условие. Вместо с кабел зареждането им става чрез пантограф, като тролеи (виж снимката).

Технологията е подходяща за по-кратки маршрути, тъй като с едно зареждане в рамките на осем минути се гарантира пробег между 25 и 50 км. Това е и основната разлика с батерийните автобуси, които изминават по-голямо разстояние, но се нуждаят от повече време за зареждане. В изискванията на повечето общини то е до пет часа за пробег от 200 км.

За победител в търга за бързозарядни електробуси на София беше избран китайско-българският консорциум "Чериът моторс - Хайгър". Те предложиха сумата от 34.95 млн. лв при прогнозна стойност от 38.4 млн. лв. и имат пълен брой точки на техническото си предложение. "Новите електробуси ще пристигнат в столицата най-късно през септември 2021 г. и ще обслужват до четири линии на градския транспорт", обясни изпълнителният директор на "Чериът моторс" Милен Милев за "Капитал".

Фирмата всъщност вече достави бързозарядни електробуси в столицата след търг, проведен от Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) за 8.37 млн. евро. Те са общо 15 и се движат по линиите 84, 184 и 123. След стартирането на проекта Столичната община обаче промени разположението на зарядните станции. Това обърка плановете за зареждане и доведе до оплаквания от някои пътници, че се налага да чакат превозните средства да зареждат по средата на маршрута - в локалното при спирката "София тех парк". От "Столичен електротранспорт" обясниха за "Капитал", че "по разписание електробусите имат много малък престой на последните си спирки" и затова дозареждат за 1-2 минути на спирката срещу технопарка. При промяна на организацията на движението, каквато например се наложи заради антиправителствените протести през лятото и затварянето на "Орлов мост", са възможни и по-дълги забавяния, тъй като се променя маршрутът и времето за почивка на шофьорите.

Перник и Сливен ще обявят търгове за доставка на нови електробуси в следващите няколко седмици.

Смяна на батериите

София поръча и малки батерийни електробусчета за довеждащ транспорт до метрото в кварталите. Макар че кметът Йорданка Фандъкова обеща те да тръгнат още през 2020 г., процедурата на "Столичен автотранспорт" за 52 такива електробуса с прогнозна стойност 27.6 млн. лв. без ДДС беше спряна този септември. Формалната причина бе, че на финала е стигнала само една оферта, която отговаря на изискванията, и така няма конкуренция. Това обаче е доста странно, защото в такива случаи почти винаги се сключват договори - нещо, което се позволява и от Закона за обществените поръчки. Затова се породиха съмнения, че допуснатия кандидат - консорциум "К-Бул" с участието на фирмите "Карсан Ич Ве Дъш Тиджарет Аноним Ширкети" и българската "Булавто", не е "правилният" за общината.

Впоследствие общинското дружество обяви наново търга и тази сряда (2 декември) стана ясно, че в него са се включили общо пет кандидата за двете обособени позиции - за доставката на 30 броя електробуси между 5.5 и 7.5 метра, както и за 22 броя с размер от 7.6 до 9.6 метра. Участниците отново са същите, но предишният финалист "Карсан Ич Ве Дъш Тиджарет Аноним Ширкети" този път не участва заедно с "Булавто", а с "Булбус трейд" ООД - дилър на автобусите Karsan. Фирмите се състезават със специализираната в доставка на техника "Екселор холдинг груп" за първата позиция. Оферта за доставката на по-големите автобуси пък е подало дъщерно дружество на санкционирания от САЩ производител на телекомуникационно оборудване ZTE - китайската Zonson Smart Auto Corporation. Тя се занимава с продажбата на електрически и хибридни автобуси, както и на такива с горивни клетки, оперирането на автономни превозни системи и услуги, свързани с 5G технологията. В търга фирмата участва в обединение "Смартбус" заедно с българския системен интегратор и IT дистрибутор "Контракс" АД. Другите кандидати са споменатата "Чериът моторс" и "Българска автомобилна индустрия".

Сериозно презареждане в Бургас

Бургас обяви значителната сума от 64.4 млн. лв за доставката на 56 нови електробуса с батерии, като за две от общо трите обособени позиции общинското транспортно дружество "Бургасбус" вече е избрало победител - консорциум "Ел Бус България". Той включва фирмите "Бест Брокърс" и "Пожарна сигурност" и ще доставя електрически автобуси с марка Irizar, испанско производство. По втората обособена позиция са подадени доста жалби от другите участници в Комисията за защита на конкуренцията. Всички те са отстранени от процедурата заради несъответствие с техническите изисквания.

Ако жалбите бъдат отхвърлени, "Ел Бус България" ще трябва да достави по 10 нови 18-метрови електробуса и станциите към тях, както и 34 броя 12-метрови с допълнително оборудване по втората. Третата обособена позиция за още 12 електробуса пък беше прекратена.

"Бест Брокърс" се управлява от Ирена Георгиева - майката на певицата Гери-Никол. Тя нашумя в публичното пространство с друга своя фирма - "Финанс груп 2013", която изграждаше Ларгото в центъра на София и заради която гръмна скандалът "Ало, Банов" с министъра на културата Боил Банов.

"Пожарна сигурност" пък е собственост на Павлин Бошнаков, който е и неин управител. Дейността ѝ включва доставки на специализирано пожарно оборудване, както и долекарска помощ на обектите на "Лукойл Нефтохим Бургас", която е основна площадка на завода, и пристанищен терминал "Росенец". По информация на "Капитал" въпросната компания е доставяла пожарни коли на "Лукойл", както и Karsan дизелови бусове на "Бургасбус".

Нови възможности във Враца и Русе

Във Враца новите 13 електрически автобуса за 12.7 млн. лв. ще се доставят от "Авто инженеринг холдинг груп". Фирмата е собственост на Юлиан Димов и има 20-годишен опит в сферата на доставките на специализирани превозни средства, автобуси и оборудване за България и света.

Електрическите автобуси, които ще достави в града, са с марка Golden Dragon и са китайско производство. Те ще бъдат оборудвани с LFP батерии, които се зареждат за четири часа и половина. Любопитно е, че като допълнение ще бъде доставена и бързозарядна станция, която позволява едновременното зареждане на два автобуса за по-малко от два часа и четиридесет минути, обясниха от фирмата за "Капитал". Тази технология дава възможност електрическият автобус да покрие дневния си пробег по маршрута с едно нощно зареждане и автономен пробег от над 300 км. Очаква се превозните средства да пристигнат в срок от една година. Пак след толкова време в Русе ще бъдат доставени и нови 20 електробуса с марка SOR от чешката фирма "Биофрог ЦЗ" за 21.9 млн. лева. Идеята е отново да се комбинират двете технологии, като се позволява както зареждане с батерии, така и чрез пантограф.

По улиците на Варна, Перник и Сливен нови електробуси ще започнат да се движат най-вероятно след около две години. Причината е, че процедурите за избор на доставчици тепърва започват. В същото време тази в Хасково е прекратена заради грешки в документацията, а в Плевен - защото нито един от явилите се кандидати не отговаря на изискванията. Търгът в Стара Загора пък е в начален етап, като скоро ще бъдат разгледани техническите предложения на участниците.

Ефектът на електробуса

Предимствата на електробусите като цяло могат да се разделят на екологични и икономични. Много градове по света поръчват електробуси, за да се справят с проблема с мръсния въздух, но това е политика, която трябва да бъде постоянна във времето, за да доведе до желания резултат. "Първият ефект е свързан с по-доброто качество на въздуха, вторият - с това, че са безшумни, а третият - с комфорта. Пътуването е по-меко и без вибрации", обяснява изпълнителният директор на "Чериът моторс" Милен Милев.

От икономическа гледна точка се намаляват драстично разходите за километър пробег и тези за поддръжка. "За оператора или в случая за общината разходът за километър пробег е 7-8 пъти по-нисък от този на дизелов автобус и 5-6 пъти по-нисък в сравнение с такъв на природен газ. Отново в сравнение с дизелов автобус разходите за поддръжка са намалени с около 40%", твърди още Милев.