Зафир Зарков: До 24% от колите в София ще бъдат засегнати при въвеждането на нискоемисионната зона

Вероятно е тя да започне да действа още през декември 2022 г., ако се приеме наредбата

Зафир Зарков е зам.-председател на транспортната комисия в Столичната община и оглавява работната група по въпроса с въвеждането на нискоемисионни зони
Зафир Зарков е зам.-председател на транспортната комисия в Столичната община и оглавява работната група по въпроса с въвеждането на нискоемисионни зони
Зафир Зарков е зам.-председател на транспортната комисия в Столичната община и оглавява работната група по въпроса с въвеждането на нискоемисионни зони    ©  Надежда Чипева
Зафир Зарков е зам.-председател на транспортната комисия в Столичната община и оглавява работната група по въпроса с въвеждането на нискоемисионни зони    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

За нискоемисионните зони в София се говори от години, но защо все още ги няма?

Накратко, заради нормативни пречки. На първо място, не всички автомобили в България притежават евростандарт - от евро 1 до 6, не фигурират в талона, не присъстват в регистрацията в КАТ. Става въпрос за над 20-25% от автомобилния парк в страната. Заради това с писмо на кмета на София беше поискано да се разработи единен екологичен критерий за автопарка. И министерството на транспорта разработи този механизъм, в който включи този микс от фактори за определяне на екологични критерии.

Тоест общините да определят дали и как да функционират зоните, а министерството - на национално ниво какви да са екокатегориите?

Да. Но тогава стана ясно, че кметовете на общини нямат право да ограничават движението на автомобили по типове и това наложи промени в Закона за атмосферния въздух. Те са в сила от 1 януари тази година. Преди тази дата и да искаше някоя община, нямаше как да въведе зона или каквито и да е рестрикции на различен тип автомобили.

Готова ли е наредбата на София?

Проектът ѝ ще бъде представен публично следващия месец. В нея на база анализите, които сме направили, се посочва обхватът на нискоемисионните зони. Едната ще е в идеалния център и обхваща разширената синя зона, както и Орлов мост, а втората ще е по-широка.

Кога се планира да бъде въведена реално зоната?

Целта ни е до лятото всичко да е обезпечено, тъй като след юли всички автомобили ще имат чипове в стикерите от техническите прегледи. После ще влезем в тестов режим и ще въведем зоната от декември. Разбира се, след необходимото обществено обсъждане - следващия месец ще разговаряме с всички организации, ангажирани по темата, и март, април тази наредба може да се приеме.

И ще работи само зимата, не целогодишно?

Нашето предложение и това на експертите е да функционира през зимните месеци, когато градът изпитва затруднения с ФПЧ. Защото София има проблем само с този периметър, няма например проблем с промишлено замърсяване, каквото имат други градове.

По какъв начин ще се "хваща" каква екологична категория са автомобилите, влизащи в периметъра на зоната?

Тръгнахме с опцията, с която разполагаме - да разчитаме номерата на автомобилите чрез камерите за видеонаблюдение, както и да изградим директна връзка със сървъра на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", откъдето в реално време да се обменя информация. От там ще прочитаме зад този номер какъв екологичен клас автомобил стои. И когато системата върне информация, че автомобилът е екологичен клас първи, това автоматично ще генерира съответно уведомяване за нарушаване на наредбата и ще се тръгне по процедурата по общия административен път за налагане на нарушение така, както е за всичко друго.

Другата идея беше това да става с четци, които да четат чиповете в стикерите на колите?

Това е възможността за надграждане. Нашата по-предпазлива идея беше да видим как ще функционира с камери системата през един сезон, какви ще са дефектите, колко номера няма да бъдат разчетени. Защото специалистите казват, че в дни с повече снеговалеж може да стигне до 20 - 30 процента нечетимост на номерата. Тук, ако имаме датчици, четящи екостикерите, биха свършили чудесна работа. Те гарантират 100% възможност за разчитане на всичко. Тези устройства се слагат до камерата, като едно устройство върши работата на двете камери. По характеристики ни казаха, че може да прочете огромен брой автомобили, които минават под него, почти няма ограничение.

Колко биха стрували тези четци?

Доколкото ни казаха, между 200 и 400 лв. на устройство, което за нашите нужди не предполага сериозна сума. Затова, когато осъзнах, че не е сериозна инвестиция, започнах да мисля, че оборудване за 40 - 50 хил. лв. ще ни даде много повече - 100% контрол плюс вдигане на сигурността за всякакви други нарушения. Но този сезон ще използваме само камерите и после ще мислим да надградим с четците.

Какви функции изпълняват в момента тези камери, които ще четат регистрационните номера?

Повечето участват в управлението на трафика на града (към Дирекция за управление и анализ на трафика). Те ще могат да разчитат регистрационния номер, да сверяват каква екологична категория има колата в общата база данни в "Автомобилна администрация". Например оказвате се нарушител с най-ниска категория, с димяща кола. След което на базата на тази проверка излиза името на собственика. Прави се справка в КАТ - дали има смяна на собствеността. Впрочем тук има един месец "дупка", в която по закон може да смените регистрационния номер и може да се води на стария собственик. В тази хипотеза сме предвидили да се покани лицето за връчване на административно нарушение и ако той не е собственик, трябва да предостави данни за новия собственик - да удостовери с продажба на автомобил. Така че няма да глобяваме хора, които реално не са направили нарушение.

Всичко това обаче зависи от годишните технически прегледи и дали реално се отчита замърсяването. Ще се подобри ли контролът?

Всички сме наясно, че прегледите в България не са на необходимото ниво по отношение на своята стриктност. Дори основни противници при въвеждането на чиповете бяха самите пунктове за технически прегледи. От там неслучайно дойде отпор, защото сега министерството иска да обвърже изцяло техните системи за преглед в единна система. Това би трябвало да повиши контрола.

Да, прегледът ще отнема повече време, но това е нормално - няма как за 6-7 минути един автомобил да минава. В Германия отнема 40 минути.

Когато бъде въведена единната система, всичко ще става онлайн и те няма да могат да повтарят измерванията, както се прави сега на някои места - да се пуска газ до определени обороти по няколко пъти, докато не се докарат данните, които са "необходими". Проверката по време на годишен технически преглед според мен е една от тези дейности, които имат нужда от повече контрол, ако искаме повече безопасност на пътищата.

Каква ще е глобата за нарушител със замърсяващ автомобил?

Посочена е в закона за атмосферния въздух - от 50 до 500 лв. за физическите лица и от 200 до 1000 лв. за юридическите. Като е предвидено, че ако някой системно прави нарушение и е решил, че тази наредба не го интересува, ще му се налага по-висока глоба, за да има дисциплиниращ ефект.

Някои питаха как ще доставят стока до магазините си, като са със замърсяващи автомобили - ами, нямат работа в центъра, да намерят вариант да зареждат от автомобили, които не димят.

Глобите ще се получават по същия механизъм, както е при тези за превишаване на скоростта.

Колко време ще важи нискоемисионната зона, след като бъде въведена, и какви резултати очаква София?

Ще важи целия зимен сезон. Анализът на неправителствената организация ICCT за София показа, че единият сценарий е всяка година да се вдига стандартът на допусканите коли - примерно, ако първата година ограничим само първа, следващата година да обхванем втора, после трета и т.н. Колкото по-рестриктивни ще сме, толкова по-добре, но и колкото повече вдигаме екологичната категория, толкова повече намалява ефектът, защото автомобилите с по-висока категория отделят по-малко вредни емисии.

И не на последно място, трябва да имаме предвид, че 33% от автомобилите в България всъщност са екологична категория едно, но в София автопаркът е по добър от този за страната. Нашите разчети говорят, че около 22-24% от автомобилите в общината ще бъдат засегнати при въвеждането на нискоемисионната зона.

Интервюто взе Анина Сантова

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    vmware18 avatar :-|
    vmware18
    • + 2

    Стига с тия стикери
    Стикери за едно, за друго, за трето- абсурд.

    Ориентирайте се към използване на регистрационните номера и толкоз - по закон те трябва да са чисти и да се виждат.

    Нередност?
  • 2
    dobadoba avatar :-|
    dobadoba
    • + 1

    Хех, засегнали щели да бъдат. АБЕ пич, ти колко от колите виждаш да влизат в баш центъра? Колко???

    Нередност?
  • 3
    sfl32583434 avatar :-?
    sfl32583434

    При първа регистрация от кат не поставят "еко" стикер, нито определят категория....тях какво ги правим?

    Нередност?
  • 4
    lob18635382 avatar :-|
    пРезидента!
    • + 3

    Ще падне голям купон, когато измерванията покажат, че драстичната мярка за ограничаване на 25% от автопарка не дава резултат.

    Вече стана ясно, че автотранспорта замърсява въздуха в София с до 10%. Като спрени ще бъдат леки коли, но не и камиони и други МПС. Т.е., ако вярваме на измерванията, то въздуха в София ще се подобри с 1%, което ще е в рамките на грешката. Още един фактор не е отчетен - не е ясно, колко се карат леките коли 1-ва категория. Това е най-бедната прослойка и тези коли със сигурност не се карат много. От цялата работа ще остане една горчилка за поредните милиони завряни в кофата, заради простотията и лакомията на общинските корумпета.

    Нередност?
  • 5
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    До коментар [#2] от "dobadoba":

    Елементарен пример - Дондуков към Тодор Александров. Огромно количество автомобили се точи през тази артерия всекидневно, а това е в центъра на града.

    Иди виж в центъра на големите западноевропейски градове колко коли минават.

    Нередност?
Нов коментар