🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Колко взимат кметовете

Да управляваш село в Шумен е по-добре от това да водиш Пловдив, излиза от статистиката, която "Капитал" събра от над 40 общини

Заплатите на кметовете са срочни, определят се в началото на всеки мандат, а при необходимост се актуализират - отново с решение на общинския съвет в рамките на допустимия лимит (да не надвишава заплатата на министър).
Заплатите на кметовете са срочни, определят се в началото на всеки мандат, а при необходимост се актуализират - отново с решение на общинския съвет в рамките на допустимия лимит (да не надвишава заплатата на министър).
Заплатите на кметовете са срочни, определят се в началото на всеки мандат, а при необходимост се актуализират - отново с решение на общинския съвет в рамките на допустимия лимит (да не надвишава заплатата на министър).    ©  Георги Кожухаров
Заплатите на кметовете са срочни, определят се в началото на всеки мандат, а при необходимост се актуализират - отново с решение на общинския съвет в рамките на допустимия лимит (да не надвишава заплатата на министър).    ©  Георги Кожухаров
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • Липсват каквито и да е критерии за определяне или увеличаване на заплатата на кметовете на общини, райони и кметства, освен допустим максимум.
  • Това води до липса на пропорционалност между възнаграждението на кмета и общината (или кметството, или района), която той управлява.
  • "Капитал" изпрати въпроси до над 60 общини от 7 области, като получи отговори от близо 40 от тях.

Знаете ли къде се намира община Никола Козлево? Едва ли. Никола Козлево е община в Шуменска област - изцяло селска, предпоследна по територия в областта и последна по население с около 6 хил. души.

За да управлява тази община, кметът ѝ - Ешреф Реджеб (от ПП "ГЕРБ", осъден за конфликт на интереси и ощетяване на държавата с близо 90 хил. лв.) с благословията на местния общински съвет получава заплата в размер на 4,4 хил. лв.

Това е с 400 лв по-малко от депутатите в 47-то Народно събрание, но е с над хиляда лева повече от кмета на Пловдив, който получава 3350 лв. Също така Реджеб е с по-голяма заплата от кметовете на Бургас (3330 лв), Варна (3500 лв), Стара Загора (3280 лв): най-големите градове в страната.

Определена така, заплатата му (която е била последно увеличена през август с 12%), не противоречи на законовата уредба, защото там има само едно ограничение - да не надвишава тази на министър, което е спазено.

В годината на местните избори, "Капитал" реши да провери какво се случва със заплащането на местно ниво и събра от над 40 общини данни за заплатите на кметовете им. Резултатите показват, че средните заплати на градоначалниците варират изключително много - между 2 и 5 хил.лв. (като средната е около 3-3,5 хил.лв.) Това се дължи на липсата на ясен регламент как и с какви мотиви се регулира заплащането на кметове.

Има и една очевидна тенденция, която не важи само за Никола Козлево: кметовете на по-малки населени места взимат повече от тези на големите градове.

За заплатите - по пощата

Въпреки че голяма част от информацията за възнагражденията, които получават кметовете на общини, кметства и райони, както и кметските наместници и заместник-кметове следва да е публична и достъпна онлайн в решенията на съответните общински съвети, намирането им е трудна задача, особено за по-малките населени места, където дигитализацията не е на почит.

"Капитал" изпрати запитвания до всички общини в по-големите области (Стара Загора, Варна, Бургас, Русе и Пловдив), както и няколко извън тях (като Пазарджик и Плевен), за да сравни нивата на заплащане на ръководителите им.

Това упражнение ни доведе до няколко извода. Пръв и най-очевиден е изводът, че каквото и да се случи, "Български пощи" винаги ще имат сигурни клиенти в лицето на българските общините. Въпреки опитите за електронно управление, местните власти все още трудно се доверяват, че имейлът върши официална работа.

Това води до любопитната практика да се принтират и скенират документи, пълни с хиперлинкове. Така, независимо дали са пратени по имейл, или по пощата, тези линкове трябва да се пренапишат на ръка.

Но това са детайли. По-важно е, че отвъд техническите им способности, някои общини са открити и прозрачни, докато други продължават да крият информация, дори когато тя трябва да е публична.

Такъв пример е кметът на община Аксаково, област Варна, който съдейки по декларацията, представена пред Сметната палата, отчита основно трудово възнаграждения от над 50 хил.лв. годишно или над 4,3 хил.лв./месец. В мотивите за отказ на изпратеното от нас запитване за размера на възнаграждението му се посочва, че това е лична информация без обществена полза и няма причина да бъде дадена. По подобен начин се аргументираха и от община Родопи.

Какво казват числата

Кметовете на по-малки населени места получават повече пари. Това е изводът от статистиката, която "Капитал" събра.

Средната заплата на кметовете на общините Пловдив, Варна, Бургас и Стара Загора е 3.3 хил.лв. В същото време кметовете на средни общини (20-100 хил.човека) като Асеновград, Карлово, Раковски и Айтос, получават средно 4,3 хил.лв. (виж таблицата).

Що се отнася до средната заплата на кметовете в малки общини до 20 хил. души - тя е около 3 хил.лв., но и сред тях не липсват изненади. Така, например, в община Белослав с население от 10 хил.човека (в област Варна), кметът взима 4,2 хил.лв., а в Павел Баня - 14 хил. човека (Стара Загора) заплатата му е 4 хил.лв. - и в двата случая са по-големи от тези на кметовете на областните градове.

Въпреки че от НСОРБ твърдят, че "в повечето случаи е намерен баланс на местно ниво по както отношение на разполагаемите средства, така и по отношение на средните работни заплати в администрацията или в общината като цяло", събраната от нас информация показва, че възнагражденията на голяма част от кметовете не са съобразени с никакви показатели, различни от допустимия лимит.

Как се определят заплатите на кметовете

Отговорът на този въпрос е всъщност доста лесен. "Правилото гласи, че конкретните размери на индивидуалните основни месечни заплати на кметовете на общини, райони и кметства се определят от съответния общински съвет при условията на Закона за местното самоуправление и местната администрация, като размерът на определените заплати не може да надхвърля основната месечна заплата на министър", обяснява д-р Десислава Калчева, експерт в сферата на фискалната децентрализация, регионалното развитие и общинските финанси.

Заплатите на кметските наместници са в размер до 80 на сто от средната основна месечна заплата за кмет на кметство в общината, допълва тя, което ще рече, че с вдигането на едното, има възможност за увеличаване и на другото.

Заложеният максимум (министерска заплата) е променен през 2018 г. (и влиза в сила от 1 януари 2019 г.), когато тогавашното мнозинство от депутати от ГЕРБ гласуват увеличението им. Дотогава възможност да взима министерско възнаграждение е имал само кметът на София, а на останалите са били определени минимуми и максимуми в зависимост от броя на населението в общината, като крайното решение отново се е взимало от общинският съвет, но таванът е бил по-нисък. Относно това изменение от НСОРБ считат, че "възприетият от 2019 г. подход за лимитиране на възнагражденията на изборните лица е достатъчно обективен и на този етап не се налага неговата промяна".

Някои общини включват и допълнителни критерии като брой население, казва Калчева, като примерите за това са малки и са предимно за кметове на кметство, а не и за кметове на общини.

Откъде идват парите

Кметските заплати зависят предимно от държавния бюджет. Финансирането на възнагражденията на кметове и кметски наместници става за сметка на общата субсидия за делегираните от държавата дейности.

В определени случаи може да има дофинансиране от общинския бюджет, което обаче е възможно само за общините, които имат достатъчно свободни средства за да направят съответното дофинансиране, обяснява Калчева.

Идеята заплатата да е свързана с финансовото представяне на общината се отхвърля от НСОРБ, заради концентрирания модел в България, където огромна част от парите идват от държавния бюджет.

Общата субсидия, предвидена в Закона за бюджета за 2022 г. за възнаграждения на кметове и кметски наместници според данни от НСОРБ възлиза на 93 млн.лв., което е почти два пъти повече от сумата през 2017 г., когато сумата е била 57 млн.лв. Тези средстват представляват около 20% от цялата сума, която е предвидена за останалата общинска администрация (464 млн.лв. за 2022 г.).

Заплатите на кметовете са срочни, определят се в началото на всеки мандат, а при необходимост се актуализират - отново с решение на общинския съвет в рамките на допустимия лимит. В момента обикновено се случва следното: по предложение на кмета, общинският съвет гласува дадено възнаграждение, без да е нужно да посочват каквито и да е мотиви за това, освен министерското постановление за възнагражденията в бюджетната сфера.

Малки и големи

Именно това е и казусът с кмета на община Никола Козлево. Когато през август 2022 г. той внася предложение до общинския съвет заплатата му да бъде увеличена с 12% (ведно с тази на всички кметове на кметства в рамките на общината), той се позовава на постановление на МС от 29 юни 2022 г., според което е възможно да бъде гласувано увеличение на възнагражденията в размер до 12%, но не е задължително.

Липсата на критерии (каквито и да са те) за определяне на възнагражденията, както и липсата на изискване за мотиви на увеличението на това възнаграждение, водят до това изкривяване. В малките населени места, където няма местни медии, активни граждани и в които общинският съвет наброява 10-ина души (обикновено от една партия - тази на кмета), е лесно да се прокарва увеличение на заплатата, без това да е обвързано с резултати.

За сравнение, в края на 2021 г. столичният кмет Йорданка Фандъкова отказа предложението да повиши заплатата си до максимално допустимото тогава (от 2,9 на 6,4 хил.лв.).

Изворът на корупцията

Това обаче изглежда сбъркан модел. Големите общини са тези, през които преминава сериозен финансов ресурс, включително европейски средства. Само до 2027 г. Пловдив, Варна, Бургас и Стара Загора са предвидили да реализират проекти с над 1,3 млрд.лв. европейски пари.

Това са и областни центрове с концентрация на хора, индустрия и транспорт, т.е. проблемите за решаване и парите, за които кметовете там отговарят, са много повече. В този ред на мисли, проблемът не са толкова по-големите заплати на малките кметове, а по-ниските такива на големите.

Заплатата обаче сама по себе си не е условие да няма корупция - това изисква както интегритет на самия кмет, така и увереност, че има разследващи органи, които да преследват нарушенията. Емил Кабаиванов, който взима 5,5 хил.лв. като кмет на Карлово (това е и най-високата цифра от всички, от които получихме отговор), е осъден за безстопанственост и нерегламентирани разплащания с европейски средства на близки до него хора.

В момента отговорността за милиони левове превръща общините в един от най-големите извори на корупция в България.

По данни от Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ) в страната има 265 кмета на общини. Останалите изборни органи на изпълнителната власт на местно ниво са кметове на райони (каквито има само във Варна, София и Пловдив) и кметове на кметства (по-малки населени места в рамките на общината), които са общо малко под 2 хил. Извън тази бройка остават около 3 хил. кметски наместника, които не се избират, а се назначават от кмета на общината в населени места с между 100 и 350 жителите.

От сдружението отбелязаха, че с промени в преходните и заключителни разпоредби на Изборния кодекс са направени изменения в Закона за административно-териториалното устройство, с които е занижен изискуемият брой жители за създаване на на кметство - от 350 на 100 души, което означава, че в предстоящите местни избори ще бъдат избирани още около 950 кметове на кметства (по техни данни към декември 2022 г.).
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    gmalinov avatar :-?
    gmalinov

    И колко може да е трудно да се въведе таван на кметските възнаграждения и според броя жители на населеното място? Има още фактори, които трябва да бъдат включени в това уравнение - големина на населеното място, икономика, реализирани проекти и т.н.... Явно у нас всичко си върви по инерция още от комунистическо време, въпросът е докога...

    Нередност?
  • 2
    kerra avatar :-|
    kerra
    • + 1

    Според мен заплатите за публични длъжности трябва да са съпоставими с тези в частния сектор. В противен случай шансовете за корупция са огромни.

    Нередност?
Нов коментар