🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Обещаните нови паркинги на София: в "Надежда" тази година, "Младост" и "Ситняково" засега чакат

За единия има осигурено финансиране, за другия се търси частен партньор, а трети е спрян от областен управител

Паркингът на пазар "Ситняково" може да започне да се строи най-рано през лятото, в зависимост от процедурата за избор на изпълнител
Паркингът на пазар "Ситняково" може да започне да се строи най-рано през лятото, в зависимост от процедурата за избор на изпълнител
Паркингът на пазар "Ситняково" може да започне да се строи най-рано през лятото, в зависимост от процедурата за избор на изпълнител    ©  Столична община
Паркингът на пазар "Ситняково" може да започне да се строи най-рано през лятото, в зависимост от процедурата за избор на изпълнител    ©  Столична община
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Общината е задействала изграждането на два общински паркинга в "Надежда" и "Гео Милев".
  • Търси се и частна фирма, която да строи и експлоатира още един, до метрото в "Младост". Същото се готвеше и в "Студентски", но жалба е спряла процеса.
  • Сроковете говорят, че паркингът в "Надежда" ще е готов това лято, а останалите - догодина.

София има голям проблем с колите. Те са все повече, мястото - все по-малко, а рестрикциите са си същите. Кметът на София Йорданка Фандъкова и сегашният председател на общинския съвет Георги Георгиев признаха, че са нужни действия по въпроса в началото на мандата. И обявиха програма за ударно строителство на паркинги.

Проекти за такива се изработиха в няколко района. Реши се част от тях да се правят с общински средства и да се управляват от общински дружества, а друга част - да се построят на базата на публично-частно партньорство. Те са в кварталите "Надежда", "Слатина", "Младост", "Сердика", "Студентски". Към края на мандата, изглежда, ще бъде изграден само паркингът в "Надежда", който би трябвало да е готов през лятото, а другите три ще са в процес на изграждане, ако процедурите са успешни.

"Стартирахме много амбициозна програма. Не показваме само картинки, говорим за цялостна политика. Паркингите са няколко: за два от тях осигурихме финансиране с европейски средства, а другите два са на принципа на публично-частното партньорство", коментира за "Капитал" председателят на общинския съвет Георги Георгиев.

Ето на какви етапи се намират четирите паркинга към момента:

1. Паркинг на ул. "Кирил Дрангов" в "Надежда" за 5.9 млн. лв. Срок: това лято

Първият паркинг вече се строи в близост до метрото на "Надежда", на ул. "Кирил Дрангов". Строителството започна миналото лято, като се очаква да приключи в средата на 2023 г. Размерът на инвестицията в паркинга е 6.3 млн. лв., от които 4.4 млн. лв. са били осигурени от Фонда за устойчиви градове, а останалите 1.9 млн. лв. - от общинското дружество "Софийски имоти". То би трябвало да стопанисва и самия паркинг, като досега няма опит с подобна дейност.

Паркингът е върху терен с площ 5766 кв.м. Предвидените нива са четири, като местата за паркиране са 310, от които 14 за хора в неравностойно положение и 32 места, позволяващи зареждане на електромобили. Проектът за паркинга е на фирмата "Ей Зет партнърс", като за него бяха платени 172.5 хил. лв. Тя е регистрирана през 2017 г. и е собственост на Павел Ангелов.

2. На пазар "Ситняково", "Слатина" - до две години

Друг паркинг, за който предстои да започне процедура за избор на изпълнител, е този на пазар "Ситняково" в "Слатина". Общината вече разполага с одобрени архитектурни книжа и всички съгласувания, обясни председателят на СОС Георги Георгиев. Ако строителна фирма бъде избрана оптимистично след три месеца, паркингът ще бъде изграден най-рано през лятото на 2024 г. Той ще се стопанисва от общинското дружество "Пазари Изток".

Отново се планират 4 нива с не по-малко от 150 паркоместа. Предвиждат се и зони за бизнес събития (на 4-ото ниво), както и спортно игрище 20х40 метра на покрива, две спортни зали, съблекални и кафе-сладкарница.

Одобреното финансиране е в размер на 4.6 млн. лв., от които 2.7 млн. лв. са съфинансиране от Европейския фонд за регионално развитие по програма "Региони в растеж", предоставено от Фонда на фондовете. Общият бюджет на проекта е 6.6 млн. лв., като останалите средства са осигурени от общинското дружество.

На въпрос на "Капитал" от Фонда на фондовете отговориха, че конкретният проект е подкрепен от Фонда за градско развитие София, като посредник на ФФ е Фонд за устойчиви градове (ФУГ), в който партньори са ОББ, Фондът за устойчиво градско развитие и Българската консултантска организация. "Същите осигуряват и 41% от средствата за всеки кредит, включително и този", обясниха от там. На въпрос на каква база е избрано фондът да подкрепи именно този проект от там обясниха, че той "отговаря изцяло на изискванията за допустимост за сектор градска среда по оперативна програма "Региони в растеж".

"Проектът ще се реализира на мястото на съществуващ открит паркинг в недобро състояние, като ще допринесе за оползотворяване на площите с изграждане на модерен, автоматизиран обект за платено паркиране, което се очаква да доведе до освобождаването на ключови улици и зелени пространства от автомобили. В допълнение, покривното ниво ще бъде използвано за изграждане на съоръжение за спорт, с покрито спортно игрище, спортен център с две зали и съблекални, както и кафе-сладкарница за нуждите на посетителите."

Фонд за устойчиви градове

За паркинга в ''Слатина''

Инвестиционният проект за паркинга е изготвен от проектантската "Биас-М" срещу сумата 84.6 хил. лв. Фирмата изготви и проекта за пробива под Водната палата в Пловдив, който предизвика протести в града.

Другите два проекта за паркинги са на друг принцип - на публично-частното партньорство. Идеята е частни инвеститори да строят и стопанисват паркинги върху общински имоти 30 години, след което да ги върнат на общината.

3. Нов в "Младост" - търси се инвеститор

Преди седмица общинският съвет гласува доклад, който позволява да се проведе процедура за предоставяне на общински терен в "Младост", в непосредствена близост до метрото, върху който да се построи паркинг с 229 паркоместа.

"Бизнес моделът е следният: при публично-частното партньорство общината предоставя терен, а на конкурс частни инвеститори кандидатстват, за да го построят и да го експлоатират като паркинг. Предвижда се върху паркинга да бъде учредена ипотека в полза на Столичната община за всички задължения, които имат, както и да се предоставят паркоместа по програмата "Паркирай и пътувай". Наред с това и еднократно обезщетение на общината, за което се наддава в тръжната процедура", обясни Георгиев за "Капитал", като добави, че след три месеца е реалистично да има класиране по процедурата, която ще се обяви съвсем скоро. "Търсим инвеститори. Конкуренцията ражда качеството и се надяваме на интерес", заяви той.

След края на срока на експлоатация (за който пак се наддава и колкото е по-малък той, толкова повече точки печелят кандидатите) паркингът става собственост на общината.

4. Забавяне на паркинга до NV Tower в "Студентски"

Първият проект по модела на публично-частното партньорство се предвиждаше в район "Студентски". Теренът, който общината беше харесала за паркинга, се намираше точно до 106-метровата кула на "Минстрой пропъртис", собственост на бившия вицепрезидент на "Мултигруп" Николай Вълканов. Предвидените места бяха 250, между сградата NV Tower и автокъща "Софавто" на бул. "Г. М. Димитров". Процедурата обаче се забави, след като постъпи жалба в съда в последния работен ден на предишния областен управител, който е поискал деактуване. "Той ни спря тогава заради претенции за две малки постройки на Минно-геоложкия университет", казва Георгиев.

Да си наемеш паркинг от ЦГМ

Това не са първите паркинги, които общината притежава. Докато сега общинските дружества "Софийски имоти" и "Пазари Изток" ще трябва да стопанисват паркинги, любопитно е, че Центърът за градска мобилност дава своите такива под наем. От протоколи на заседанията на съвета на директорите, които "Капитал" получи по Закона за достъп до обществена информация, се вижда, че през 2015 г. ЦГМ е дал под наем пет свои паркинга. Те са в районите "Младост", "Искър" и "Подуяне", като месечният наем за четири от тях е между 1000 и 1200 лв., а за петия - 500 лв. Обяснението защо тези паркинги не се управляват от общината е, че са в периферията на София и всички клиенти са на месечен абонамент, поради което приходите от тях не можели да покрият преките и експлоатационни разходи.

Всички пет паркинга са наети от охранителната "Булрат", чийто едноличен собственик и управител е Цветан Танев и която има дълга история с паркингите в София.
Все още няма коментари
Нов коментар