А1 ще поддържа електронните табла по спирките в София срещу 1 млн. лв.

От компанията обещават одит на настоящото положение и по-добри услуги

Често таблата по спирките се развалят при различни атмосферни условия или се случва да не показват точно разписанията
Често таблата по спирките се развалят при различни атмосферни условия или се случва да не показват точно разписанията
Често таблата по спирките се развалят при различни атмосферни условия или се случва да не показват точно разписанията    ©  Цветелина Белутова
Често таблата по спирките се развалят при различни атмосферни условия или се случва да не показват точно разписанията    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Вече близо една година електронните табла на спирките в София би следвало да са оставени "на произвола" - последният договор за поддръжката им приключи през юни 2023 г. Гражданите обаче едва ли са забелязали особена разлика - и с наета фирма те често "бъгваха". Сега има шанс това да се промени.

Този април Центърът за градска мобилност (ЦГМ) е избрал нова компания за поддръжката, различна от досегашните свързани изпълнители, а именно фирмата А1. Телекомът обещава качеството на услугата да се промени към по-добро.

Това се случи, след като ЦГМ промени прогнозната цена в търга за следгаранционна поддръжка на ел.-таблата. Първо през юни 2023 г. общинското дружество обяви бюджет от 480 хил. лв., какъвто даваше в последните две години, но не получи оферти от нито една компания. Шест месеца по-късно обяви нов търг, този път за 828 хил. лв. без ДДС или близо 1 млн. лв. с ДДС, в който се явиха четири кандидата. Това бяха "Телелинк инфра сървисис", собственост на "Телелинк България", с акционери Йордан Попов и Любомир Минчев, който за кратко беше общински съветник от ГЕРБ, но подаде оставка през януари; "Сиском инженеринг", която вече е била финалист в минали търгове на ЦГМ за същото и за подобни дейности, телекомът А1, която се явява самостоятелно, и "Ентърпрайз комюникейшънс груп", която е собственост на Siemens.

Според класирането "Сиском" е била отстранена, тъй като е предложила прекалено ниска цена и не е обяснила как я е формулирала. На първо място е А1 с 97.54 т., на второ - "Телелинк" с 85 т., на трето "Ентърпрайз" с 83.6 т.

Срокът, за който се търси поддържаща фирма, е една година.

Какво се променя

Бюджетът от 828 хил. лв. без ДДС се предвижда да отиде за следгаранционната поддръжка на 1251 електронни табла. В миналите две години търговете бяха за 480 хил. лв. годишно, като в тях се явяваше само един кандидат, навързан в по-голяма мрежа от работещи компании с общината, както и с държавен фонд (виж повече тук).

Мобилният оператор обещава като за начало да предприеме "одит на настоящото положение". "Ще работим както винаги професионално, за да отговорим на изискванията за ниво на услугите по договора и да подсигурим работещи електронни табла с коректна информация по всички спирки за гражданите на Столична община", казват оттам в отговори за "Капитал".

От ЦГМ пък аргументираха близо двойното поскъпване на поддръжката с модернизирането и надграждането на съществуващата система, което да намали текущите разходи и времената за реакция при неизправности в бъдеще. Също така инфлацията през изминалите две години беше рекордно висока, а имаше и значително повишаване на възнагражденията.

Иначе в условията на поръчката исканията са обичайните - "технически, административни и управленски действия, предприемани по отношение на таблата по време на техния експлоатационен живот или всеки един отделен компонент (...), превантивна защита от аварии или от влошаване на състоянието му", според документацията.

В отговори за "Капитал" от А1 посочват, че поддръжката на електронните табла по спирките на общината е пореден проект в сферата на технологичните решения за общини, по които компанията работи.

"Развиваме технологични услуги, подходящи за нуждите на общинските администрации по концепцията Smart City, като умно сметосъбиране, интелигентно паркиране, умно осветление, интелигентно управление на водните ресурси и др. В А1 имаме изключително богат опит в ICT и решения от този тип са част от портфолиото ни. Ние поддържаме едни от най-големите ITS интелигентни трафик системи в страната. Разполагаме с екип от над 500 висококвалифицирани IT и ICT експерти с опит в работата по технологични проекти, които вече имат общо над 3000 сертификата и непрекъснато надграждат знанията и уменията си", казват оттам. Възложител на поръчката е Центърът за градска мобилност, който наскоро сключи договор и за "дигитализация на паркирането" (повече по темата тук).

Същевременно мандатът на директорите на ЦГМ изтече този март. Към момента общинският съвет не е предприел действия за провеждането на нов конкурс, което значи, че назначените с мнозинството от миналия съвет (ГЕРБ и ВМРО) ще продължат да управляват дружеството.