🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Не вярвайте на интернета", или пътеводител на пловдивския пътник

Вторият по големина град в страната има проблемни връзки както с близките, така и с далечните населени места

Пътуването извън Пловдив без личен автомобил е приключение само по себе си
Пътуването извън Пловдив без личен автомобил е приключение само по себе си
Пътуването извън Пловдив без личен автомобил е приключение само по себе си    ©  Юлия Лазарова
Пътуването извън Пловдив без личен автомобил е приключение само по себе си    ©  Юлия Лазарова
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

"Немаш мекици, бе!" - силно възмутено възкликва възрастен пътуващ на автогара "Юг" в Пловдив, докато си купува храна преди пътешествие извън града.

Мекиците не са единственото, което липсва. Верни разписания онлайн за автобусните линии от Пловдив до заобикалящите го градове например също няма. Това обаче се разбира впоследствие.

Разписанията, които можете да намерите в поне четири или пет сайта, ще създадат във вас едно фалшиво чувство на спокойствие, че автобуси има регулярно. Със сигурност може да се каже, че в случая с Пловдив - Карлово например това се оказва невярно. А когато отидете на място и попитате защо няма такъв автобус, ще бъдете посрещнати с "Ами то това не е вярно, къде го четете? Не вярвайте на интернета".

Даже и най-добре планиращият пътешественик, какъвто е методологичният и стриктен Финиъс Фог от класиката на Жул Верн "Около света за 80 дни", би се видял в абсолютно чудо за това как би могъл да стигне от точка А до точка Б в България. За негово щастие пътят му не е минал през Балканите, защото, освен че липсва информация, тук би бил засмукан от пространствено-времевия континуум, който се огъва около Пловдив. За да дадем пример - пътуване с влак от Пловдив до Търговище (285 км) би ви отнело 13 часа. С автобус даже не е известно дали има такава опция. Но да не бъдем амбициозни. Да започнем с...

Автобусите

Първият проблем: градският транспорт. Неговите разписания са по-скоро пожелания, отколкото действителен източник на информация. Липсват карти и обозначения по спирките, с които можете да се информирате за дестинациите на всяка линия. Електронните табла спорадично нацелват правилно, но предимно изглежда да работят по теорията на хаоса.

Преди няколко години този проблем беше решен, като с частна инициатива се даде право на Google да работи с информацията и сега смартфоните до голяма степен нацелват поне посоките на транспорта. Разписанията отдавна не са верни и в интерес на истината е възможно след няколко месеца Google съвсем да спре да ги поддържа, което би било кошмар за туристически град.

Междуградският транспорт обаче е няколко епизода назад. На пръв поглед град с три или четири автогари би могъл съвсем лесно да направи централен уебсайт за пътувания, където разписанията на всеки от маршрутите да бъдат обновявани дневно или най-малко седмично. Има уебсайт на "Хеброс бус", които са собственик на част от тези автогари, където има в подменю информация за "заминаващи в близкия час". Ако не пътувате в този час, ще трябва да гадаете.

На перон 8

Състоянието на автогарите е другият момент. Половината от тяхната РЗП, където различни табели сочат, че едно време е имало активни кафенета, са барикадирани и затворени, оставяйки пътниците да се сгушат нагъсто в малкото свободно пространство или да си търсят съдбата навън - в жега или студ. Хвърчащи листове в пликчета са залепени върху прозорците на отделните гишета. На тях пише, че от всяка каса може да се купи билет само за един вид дестинация, а някои от възможните часове на пътуване са задраскани. Тази информация също не е 100% достоверна.

А ако имате нещастието да не говорите български, може само да ви пожелаем късмет.

Когато откриете своя автобус и купите билет, чакате на самия перон, където естествено мястото не стига. Проблемът е, че много от пътуващите с такъв вид транспорт са възрастни хора. За всички тях има едва четири места за сядане.

Но да се върнем към сутрешния рейс към Карлово, който най-накрая потегля и обещаното време за пристигане е 1 час. С тази успокоителна мисъл репортерът на "Капитал Пловдив" заспа на седалката.

35 минути по-късно

Пътят не само не е преполовен, а автобусът даже не е стигнал до сградата на "Ален мак", разстояние от 5 километра. Проблемът е, че задръстването в града вече е толкова сериозно, че трябва да се предвиждат поне 40 минути за излизане от самия Пловдив. Но едва напуснал града, автобусът отново спира - на необозначена спирка в средата на нищото, откъдето се качват трима души.

Това отново се случва след няколко километра, където до мебелен магазин автобусът отново спира, този път без качващи се и слизащи пътници, само за вкарване на неща в багажното отделение.

Това се повтаря във всяко селище по пътя на иначе директния автобус Пловдив - Карлово. Тук постепенно става ясно, че селищата по трасето са свързани предимно от тази една линия, която (ако се вярва на онлайн разписанията) очевидно непрекъснато свива броя автобуси. Тъй като други алтернативи няма - влаковете не са се подобрили особено - има два варианта: или са намалели пътуващите хора (по-слабо вероятно), или те са се прехвърлили към лични автомобили. Това от своя страна скапва и без това не твърде качествената транспортна услуга и затваря един порочен цикъл.

Късо Съединение

Карлово е на час път, но какво бихте казали за дестинация, която се намира в покрайнините на Пловдив и е толкова близо, че в други държави би било логично да има градски транспорт дотам? Съединение се намира на 24 км от центъра на града. Но е свързан с него по същия начин, по който е свързан и Лондон. Ако от летище Пловдив до британската столица има два полета - един сутрин и един вечер, до Съединение има три автобуса, като допълнителният е на обед.

Вероятно вече ви е ясно, че информация как да се вземат тези автобуси не може да бъде намерена онлайн. Автогарата е "Филипово", а обявеното в интернет пътуване на автобуса в 12 часа се оказа фикция - такъв автобус няма и никога не е имало. На помощ се притичва работеща в бюфета пред супермаркет Lidl, която уточнява "автобусът тръгва в 13:30, защото и аз пътувам с него". Самият шофьор лично познава всички пътуващи и ги изчаква накуп, така че някой да не остане в града.

Влаковете

Ситуацията, ако решите да пътувате с влак, е малко по-различна, но в същата тоналност.

Да вземем посоката Пловдив - Стара Загора. За самото пътуване има бързи и пътнически влакове, но действителна разлика между тях няма - времетраенето на маршрута е минимум два часа и половина за 100 км разстояние, а повечето от тези са и с прeкачване, включващо автобус.

Но нека скочим в дълбокото. Да предположим че нямате или не искате да ползвате автомобил и искате да стигнете с влак до по-далечна точка. Да речем, Видин. Опциите за пътуване на това разстояние на пръв поглед са пет, като най-ранното е винаги в 03:08, а най-късното към 18:00. Реално изборът ви се свежда до два варианта - да пътувате бързо за 9 часа и 30 минути или бавно за 15 часа. Ако ползвате гореспоменатия самолет до Лондон, ще можете да направите две пътувания дотам и обратно, с все чакането на опашки, преди да сте стигнали "бързо" до Видин. Какъв точно е смисълът от тръгването в 3 сутринта, след като така или иначе ще стигнете за края на работния ден, не е ясно.

В тяхна чест трябва да се признае, че жените, продаващи билети за БДЖ, ви предупреждават. Когато си купувате този маршрут, жената зад прозорчето пита: "Ама това е далече, сигурен ли си?".

Тук може да ви предупредим също, че влакът има прекачване в столицата, което е цял друг епизод и лесно може да се окажете на грешния влак за грешния град. Но може би да оставим това за когато пишем за столичната Централна гара.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dimiterivanov avatar :-|
    Zurigo
    • + 5

    Потвърждавам написаното.
    Живеем в чужбина. Синът ни отиде това лято на практика в България, в една биоферма в едно пловдивско село.

    Трябваше да питаме приятели, които живеят в Пловдив, кога и къде има автобуси за това село. Другият вариант е да се пита по телефона на официалните номера на трите пловдивски автогари. Чувството е, че разписанията на автобусите са почти държавна тайна.

    Нередност?
  • 2
    tyc16215409341055258 avatar :-@
    Maria Simova
    • - 1
    • + 1

    Пълна трагедия е междуградският автобусен превоз от и за Пловдив! Кой е виновен за това? Отговорност и наказани ще има ли?

    Нередност?
  • 3
    qvd50491823 avatar :-|
    Костадин Иванов

    До коментар [#2] от "Maria Simova":

    Констатацията е вярна, но желанието да има наказани е несериозно. Кой точно е ЗАДЪЛЖЕН да ви осигури удобен транспорт? После ще поискате и да е евтин.
    Познавайки ситуацията в страната, аз се придвижвам само по два начина - пеш и с кола.

    Нередност?
  • 4
    qay16647280581143602 avatar :-P
    Magazin Radovene

    Ако в местните общини не харчат средства за транспорт- да, тогава не ще са длъжни.
    До коментар [#3] от "Костадин Иванов":

    Нередност?
Нов коментар