🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Най-накрая спасителни хеликоптери на хоризонта

Обществената поръчка за медицински хеликоптери е пусната. Търсят се 6 машини за 135 млн. лв., ще се управляват от ново държавно дружество

От десетки години у нас няма нито един опериращ медицински хеликоптер или такъв за планинско спасяване
От десетки години у нас няма нито един опериращ медицински хеликоптер или такъв за планинско спасяване
От десетки години у нас няма нито един опериращ медицински хеликоптер или такъв за планинско спасяване    ©  Велко Ангелов
От десетки години у нас няма нито един опериращ медицински хеликоптер или такъв за планинско спасяване    ©  Велко Ангелов
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Парите за проекта са осигурени по Плана за възстановяване
  • Държавата създава своя авиационна компания, която ще се управлява от Георги Гвоздейков
  • Правителството иска до края на тази година дружеството да получи лиценз за авиационен оператор и за цела търси и още един хеликоптер на лизинг

След години протакане България най-накрая ще има медицински хеликоптери и организирана въздушна спешна помощ. Преди дни Министерство на здравеопазването обяви обществена поръчка за закупуване на "6 броя санитарни превозни средства за транспорт по въздух (хеликоптери), осигурени с необходимото оборудване и апаратура за нуждите на спешната медицинска помощ и обучението на посочените от възложителя екипи."

Обществената поръчка беше публикувана във вторник и оферти по нея могат да се подават до 1 септември. Прогнозната стойност на процедурата е 135.6 млн. лв. без ДДС, а финансирането е по Плана за възстановяване на ЕС.

С обявяването на тази поръчка страната най-накрая даде заявка да въведе нормални условия за транспорт на болни по въздух. България е единствената страна в Европейския съюз, която няма техника за извършване на въздушни спешни спасителни операции. Идеята е те да се управляват от новоучредено държавно дружество, начело на което застава Георги Гвоздейков - доскорошен депутат от "Продължаваме промяната".

Откъде са парите

Проектът HEMS (Helicopter Emergency Medical Service) залегна като приоритетен в Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ), от където всъщност е осигурено и финансирането му.

"Това е дългогодишен проблем, което е и основно липсващо звено в осигуряването на спешна помощ в България", коментира пред "Капитал" експерт, който е изпълнявал спасителни операции с медицински хеликоптери в единствения лицензиран на времето оператор за такава дейност "Ер Бан". От 2009 година в страната ни не функционира адекватна възможност за спасяване по въздух, посочва още експертът.

Няколко спешни полета все пак във времето са извършени с помощта на армията или правителствения авиоотряд, но това са невъзможни мисии, защото нито военните машини, нито тези на ДАО (Държавен авиационен оператор) са оборудвани за такава дейност.

С волята на държавата

На последното си заседание в сряда Министерският съвет взе решение за учредяване на еднолично акционерно дружество с държавно участие в капитала "Хели Мед Сървиз" ЕАД - София. Дружеството ще е търговско, защото трябва да е такова по изискване на законодателството в областта на авиационното право, с принципал Министерство на транспорта. А вноската на държавата в капитала му е 3 млн. лв.

"Дружеството ще извършва полети за спешна медицинска помощ по въздух, с цел бързо транспортиране на медицински персонал или медицински доставки (оборудване, кръв, органи, лекарства), както и болни или ранени лица", се посочва в съобщението на пресслужбата на Министерския съвет.

Факт е, че до този момент никоя власт не се ангажира с трудната и тежка задача по сложното изграждане на цялостната система на въздушно спасителна дейност. А тя обхваща поне два сектора - здравеопазване и транспорт, които следва да заработят в пълен синхрон.

За да може обаче този новосъздаден държавен авиационен оператор да заработи и да извършва дейност, той трябва да бъде лицензиран от Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГД ГВА). Но преди това трябва да притежава хеликоптер, екипажи за него, оборудване и всичко, необходимо за изпълнение на проекта HEMS.

Кога ще заработи

Остава въпросът новосъздадената компания да се управлява добре. "Нашият ангажимент и нашето желание е до края на годината да имаме един хеликоптер и той да извършва реална дейност по спасителни операции", заяви в разговор за "Капитал" Георги Гвоздейков, който ще поеме ръководството на новия държавен авиационен оператор. Досега той беше депутат от "Продължаваме промяната", но изненадващо преди дни пожела да напусне парламента.

От думите на Гвоздейков стана ясно, че ще бъде обявена още една обществена поръчка - за доставка на хеликоптер на лизинг. "Средствата за този хеликоптер и дейността, която той ще изпълнява са съгласувани с министър Асен Василев и са предвидени в актуализацията на бюджета", посочи Гвоздейков. Според него лизингът на една такава машина за една година би струвал около 2 млн. лв.

От документацията по публикуваната поръчка за шестте хеликоптера става ясно, че те трябва да бъдат нови, а в разговора си с нас Гвоздейков поясни, че никой производител няма на склад налични машини. Това означава, че след сключването на договор с евентуален производител той ще започне да се произвеждат и първа доставка по тази процедура може да се очаква най-рано след година и седем месеца до две години. "Производителите в целия авиационен бизнес произвеждат по поръчка след платен аванс", уточни Гвоздейков. Така се стига до варианта за закупуване на лизингов хеликоптер, който да започне работа максимално бързо.

Междувременно този един хеликоптер ще работи по облитанията за изграждането на базите към болниците, ще поддържа летателната годност на екипажите и ще осъществява дейността по спешен въздушен транспорт. По информация на Георги Гвоздейков е предвидено да бъде ситуиран в Централна България, за да покрива най-уязвимите райони от липса на помощ. В това време ще текат и обученията на парамедици и медицински персонал, който трябва да извършва спасителните операции. Идеята е така почти цялата система по HEMS да бъде изградена предварително, а когато бъдат доставени новите хеликоптери, те да могат да влязат в експлоатация веднага.

А пилоти откъде?

Все още не е ясно и дали ще се намерят нужните кадри, за да може спешната въздушна помощ да заработи без проблеми. Според хора от вертолетната авиация например в България няма толкова много пилоти на хеликоптери, които да отговарят на изискванията за HEMS.

Осигуряването на екипажи за въздушните линейки няма да е лесна задача, но според Георги Гвоздейков и тя има своето решение към този момент. "Осигурени са трима пилоти, отговарящи на изискванията за нальот и опит в дейността, които могат да започнат работа веднага след получаването на тип за летателното средство", твърди Гвоздейков.

"Ако до 10-ти август впишем дружеството и до края на август обявим новата обществена поръчка за един лизингов хеликоптер, през октомври можем да имаме наличен хеликоптер, а на екипажите ще им трябват 20 дни за лицензиране", добавя Гвоздейков. Предвиден е и финансов ресурс необходим за закупуване на два малки учебни хеликоптера във военното училище в Долна Митрополия за обучение на пилоти. Според Гвоздейков един такъв хеликоптер би струвал около 720 хил. евро.

Твърде смела е идеята за академия, която да обучава пилотите, парамедиците и кадрите, ангажирани в процесите по HEMS, но началото е положено и от волята и на обществото и на правителствата зависи тя да бъде завършена и осъществена.

Все още няма коментари
Нов коментар