🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Има ли светлина в тунела под Петрохан

Съоръжението към Северозапада и изграждането на магистрала "Рила" могат да се случат бързо, ако бъдат дадени за стопанисване на частни фирми

Идеята за изграждането на тунели под Стара планина има десетилетна история. Една от причините да не се случват тези проекти е липсата на финансиране.
Идеята за изграждането на тунели под Стара планина има десетилетна история. Една от причините да не се случват тези проекти е липсата на финансиране.
Идеята за изграждането на тунели под Стара планина има десетилетна история. Една от причините да не се случват тези проекти е липсата на финансиране.    ©  Надежда Чипева
Идеята за изграждането на тунели под Стара планина има десетилетна история. Една от причините да не се случват тези проекти е липсата на финансиране.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Тунел под Петрохан, магистрала "Рила" и други бъдещи големи обекти да бъдат построени на концесия предлага министър Шишков на политиците.
  • Проектът за тунел под Петрохан е с одобрен вариант, но без ОВОС.
  • Според предварителното проучване изграждането на съоръжението би струвало 623 млн. лв.

Няма правителство в последните три десетилетия, което да не е обявявало гръмко за свой приоритет изграждането на поне един от двата тунела по Стара планина - под Петрохан и под Шипка. В програмата на бившия регионален министър Гроздан Караджов имаше дори три идеи за тунели (Петрохан, Шипка и един между Варна и Бургас). Досега обаче няма и конкретна реализация, като причините за това варират от липса на финансиране, до липса на всякакъв вид капацитет - административен, управленски и строителен.

Настоящият служебен министър на регионалното развитие Иван Шишков също говори за нуждата от строителство на тези обекти, но за разлика от предшествениците си той категорично измества въпроса с финансирането извън ангажиментите на държавата.

"Досегашният начин на строителство на магистрали и пътища в България не работи", заяви в разговор за "Капитал" служебният министър на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков. Повод за коментара му е предложението, което той направи към политиците - някои големи инфраструктурни обекти да се изградят чрез концесия. Това също е стара идея, многократно обсъждана и отхвърляна, вероятно поради факта, че по-трудно може да се отклоняват средства от изграждането на обектите.

"Имаме да строим около 1200 км магистрали, които ако искаме да ги построим и да ги използваме докъм след 10 години и да живеем нормално, трябва да похарчим близо 20 млрд. лв.", поясни министър Шишков. "Ясно е, че такова финансиране е непосилно за държавата, защото неин ангажимент не са само и единствено строителството на магистрали, а и покриването на редица социални дейности например", посочи още той.

Тезата си министърът изложи и аргументира и при проведения между него и депутатите дебат с изслушване в Народното събрание във вторник. Тогава той подчерта, че инфраструктурните обекти в България са в отчайващо положение. "Ние сме магистрално бедни", каза Шишков пред депутатите и добави, че не е толкова сложна сметка как и откъде да се финансират от тук нататък големите инфраструктурни обекти, за да се случват те на практика, а не само на думи.

За момента министър Шишков определя два ключови проекта като възможни за реализация чрез концесия - тунелът под Петрохан и магистрала "Рила". Всъщност изграждането на тунел под Петрохан е важно и ключово в няколко направления. Първо, защото участъкът съкращава движението в посока от столицата до Видин със 70 км и второ, защото потокът от товарни автомобили, които се движат по направлението към моста на Дунав и Кулата и правят тапи и задръствания по "Хемус", ще имат възможност за алтернативен скоростен път.

Възможно решение

Проектът за тунел под Петрохан обаче съдържа редица въпросителни, които не влизат в уравнението на министър Шишков, а то, както той сам се изрази, е само "експертно предложение към политиците". Реализацията е в техните ръце. "Решението е политиците да съберат смелост и да предложат на българския народ част от магистралите и големите инфраструктурни обекти да бъдат дадени на концесия", предложи министър Шишков.

Всъщност това е метод за изпълнение, който е прилаган и в други държави и който при добре обоснована рамка гарантира ползи и за двете страни. В случая в България така или иначе големите инфраструктурни обекти се изпълняват от определен малък кръг от фирми, които печелят обществените поръчки с финансирането за тях, без да постигат необходимите резултати, а за гаранции не може и да се мисли. Така погледнато, ако бъдещият строител е и концесионер, ще има интерес съоръжението да е възможно най-качествено и ще го поддържа възможно най-добре, за да си върне инвестицията.

Тунел под секрет

Подземният път от северозапад през Стара планина е голямата мечта не само за този регион, но и за страната като цяло. В последните 20 години обаче до реализация така и не се достигна.

Последният опит за това започна след протест на жители от региона на Видинско и Монтанско през 2017 г., които чрез гражданска инициатива направиха подписка (подкрепена с около 17 хил. подписа) с искане за изграждане на тунел под планината. Организираха се и пътни блокади под инициативата на Гражданско сдружение за магистрала до Видин и тунел под "Петрохан", ръководено тогава от Росица Кирова (сега депутат от ГЕРБ).

В резултат на тези инициативи и протести в средата на 2018 г. АПИ, под ръководството в този момент на Георги Терзийски, подготви обществена поръчка за проектиране на трасето на тунела под прохода Петрохан. От явилите се седем кандидата икономически най-изгодната оферта беше на обединение "Петрохан 2019" с участници "Трансконсулт 22" и Университет по архитектура, строителство и геодезия - Център за научни изследвания и проектиране.

Срещу сумата от 330 хил. лв. с ДДС и за 180 дни консорциумът трябваше да посочи най-малко три варианта за развитие на ново пътно трасе с тунелно преминаване под Петрохан.

Обединението предаде проекта през 2020 г., но пътната агенция отказа всякаква информация по него. Разработените варианти така и не бяха подложени на публично представяне и обсъждане.

Тъкмо обратното - проектите за трасето бяха засекретени не само от обществото, но и от Министерството на околната среда и водите (МОСВ). То разбра, че има одобрен вариант на трасе, едва когато единствен такъв беше представен във ведомството за извършване на оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС).

"Представянето само на едно трасе за екооценка не е приемливо, трябва да знаем всички разглеждани от пътната агенция варианти, защото е възможно да има такива, които не преминават през защитени зони, но ние не ги знаем", каза тогавашният служебен министър Асен Личев пред Mediapool. Така в края на май 2021 министър Личев прекрати процедурата по ОВОС за прединвестиционно проучване за тунел под Петрохан.

"Капитал" също направи опит тогава да получи документацията с вариантите за тунел, но АПИ отказа да предостави, какъвто и да е електронен достъп до досието. Беше разрешено журналист да чете самостоятелно документите при тях в определен ден и час. Това компрометира на практика цялата процедура по извършване на някакви дейности в посока изграждане на транспортното съоръжение. Липсата на обсъждане на проекта с експерти от проектантската гилдия или местните общности и вземането на решение от пътната агенция сама, без да предоставя проучването, което все пак е платено с пари на данъкоплатците, сложи проекта в графата секретно.

Защо на концесия

"Това трасе под Петрохан е може би в процес на разработване още от преди 90-те години", посочи за "Капитал" министърът на регионалното развитие Иван Шишков. "Ще стане така, че за него наистина само ще се говори, както за голяма част от инфраструктурните обекти, и няма да му дойде времето никога", добави още министърът.

По думите му финансирането за този тунел е непосилно за държавата в този момент и за решаването на тези пътни проблеми трябва да се дадат много пари. Изграждането на тунела на концесия е в интерес на всички страни според архитекта. За гражданите и обществото ще има възможност за алтернативен, по-къс участък с нормален трафик, а за инвеститора ще има възможност за реализация и изплащане на инвестицията чрез въвеждане на такса за преминаване. Не на последно място поддръжката на съоръжението също ще бъде гарантирана чрез концесията като задължение на концесионера. С въвеждането на поносима такса за преминаване могат да бъдат гарантирани интересите на всички страни.

Бързото изграждане на тунел по пътя Монтана - София е от особена важност и за региона. "Ако строителството на концесия на тунел под Петрохан ще позволи проектът да бъде реализиран скоро, това, разбира се, е много по-приемливо, отколкото да чакаме още неизвестно колко време за реализацията на подобен важен проект за цялата област", сподели пред "Капитал" независимият общински съветник Милован Жан от община Берковица. Според него това е въпрос, който стои пред местната общественост от десетки години, но без решение, защото е скъп и трудно изпълним обект.

Подобна е ситуацията и за други големи инфраструктурни обекти, които са само на идейна фаза и изграждането се бави заради липса на финансиране. "Към строителство на концесия може да се помисли и за автомагистрала "Рила" от Ихтиман през Дупница, смята министър Шишков.

Какво ще представлява тунелът под Петрохан

Според избраният от АПИ вариант за изграждане на тунел под Петрохан става ясно, че съоръжението трябва да бъде 6.8 км, като проектът включва още обход на село Бучин проход, откъдето започва и нов път, следва източен обход на село Гинци и накрая - тунел под Петрохан. У нас досега не изграждан толкова дълъг тунел - най-дългият, който се строи в момента, е тунел "Железница" на магистрала "Струма", като той е 2 км.

В предварителното проучване стойността, за която трябва да бъде изградено съоръжението, първоначално е 610 млн. лв., но след разглеждане от експертен съвет тя се вдига на 623 млн. лв. Тази сума изглежда достатъчна предвид факта, че тунелът под Шипка, за който вече има сключен договор, ще струва 358 млн. лв. и е наполовина по-къс от предвидения под Петрохан (този под Шипка трябва да е 3.2 км).

От прекратения пък с решение на министър Асен Личев ОВОС става ясно, че тайният проект всъщност предвижда изграждането на скоростен път с дължина 97 км, с по две ленти за движение в посока. Предвидената проектната скорост е 80 - 90 км/ч. По-голямата част от трасето се ще реализира чрез разширение на сега съществуващия второкласен път ІІ-81.
4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    western_ avatar :-|
    western_
    • + 2

    Концесията е добър вариант, стига да се намерят заинтерсовани и да е икономически обусловено. В Европа има доста участъци от магистралите и тунелите, които са скъпоструващи и затова са дадени на частни изпълнители

    Нередност?
  • 2
    ichibane avatar :-P
    ichibane
    • - 2

    За какво са ни тези тунели,да има какво да ремонтират още 30 г ли?

    Нередност?
  • 3
    kcr10919295 avatar :-|
    kcr10919295
    • + 2

    Не сте запознати със случая. Това е хронологията на проекта:

    07.03.2018, Заседание на МС, присъстват представители на протестиращите начело с Росица Кирова, Борисов прочел решение за изразяване на подкрепа на проекта, тунела ще се изпълнявал на концесия. Решение на МС от заседанието досега не е публикувано.
    http://www.mrrb.bg/bg/do-dekemvri-2021-g-ste-e-gotov-putyat-vidin-botevgrad-ste-struva-1-6-mlrd-lv-ste-se-podgotvi-koncesiya-za-tunel-pod-prohoda-petrohan/

    07.03.2018, Видео от заседанието на МС
    http://www.youtube.com/watch?v=QT1FLKgdyJ0

    07.08.2018, АПИ обявява обществена поръчка за изработване на прединвестиционно проучване (без решение на МС)
    http://api.bg/bg/novini/1610358333.html

    28.09.2018, АПИ отваря 7 оферти на кандидати за изпълнение на обществена поръчка за прединвестиционно проучване
    http://api.bg/bg/novini/1610377308.html

    31.01.2019, АПИ отваря 6 ценови оферти на кандидати за изработване на Прединвестиционно проучване
    http://api.bg/bg/novini/1610385422.html

    20.08.2019, АПИ възлага обществена поръчка и подписва договор за Изработване на прединвестиционно проучване с 3 варианта за трасе
    http://api.bg/bg/novini/1610398105.html

    07.12.2020, АПИ провежда заседание на Експертен технико-икономически съвет (ЕТИС) за разглеждане на изработеното прединвестиционно проучване и избор на вариант за трасе, по видео конферентна връзка участвала (в нарушение на Чл. 13 от Правилника за дейността на АПИ) и Росица Кирова, която предложила вариант, варианта бил приет и по него направили инвестиционно предложение
    http://danubebridge2.com/2020/12/29/ тунел-под-петрохан-или-това-за-което-до

    09.03.2021, АПИ подава до МОСВ уведомление за Прединвестиционно проучване с 1 вариант за трасе
    http://api.bg/bg/dokumenti
    http://api.bg/files/490d08a6d6729e5bef093459420fc44c.pdf

    16.03.2021, МОСВ обявява инвестиционно предложение за прединвестиционно проучване
    http://www.moew.government.bg/bg/predinvesticionno-prouchvane-za-trase-po-napravlenieto-montana-sofiya-s-tunel-pod-petrohan/

    31.05.2021, МОСВ издава становише за прекратяване на процедурата
    http://www.moew.government.bg/bg/reshenie-4-p-2021-g-za-ip-predinvesticionno-prouchvane-za-trase-po-napravlenieto-montana-sofiya-s-tunel-pod-petrohan/

    14.07.2021, АПИ подава уведомление до МОСВ за инвестиционно предложение за прединвестиционно проучване с 3 варианта за трасе
    http://api.bg/bg/dokumenti
    http://api.bg/files/7aaec1ca83ef2416d90109214754ca54.pdf

    20.07.2021, МОСВ обявява инвестиционно предложение за прединвестиционно проучване
    http://www.moew.government.bg/bg/predinvesticionno-prouchvane-za-trase-po-napravlenieto-montana-sofiya-s-tunel-pod-petrohan-11114/

    01.07.2022, АПИ обявява обществена поръчка и сключва договор за Изработване на Доклад по ОВОС /ДОВОС/ и Оценка на съвместимост /ДОСВ/
    http://app.eop.bg/today/165904

    Изпълнител: ДАНГО ПРОЕКТ КОНСУЛТ ЕООД
    Дата на сключване на договора: 17.06.2022
    Дата на публикуване: 01.07.2022 (4 месеца преди въпроса на Кирова)
    Стойност: 350 000 лв.
    Срок за изпълнение: 420 календарни дни

    4 години игра на варианти - некомпетентност, безотговорност, липса на финансиране, липса на официални решения по проекта.

    Нередност?
  • 4
    dabeda avatar :-P
    Da be.. da..

    Начи, британски учени са направили изследване... че Робин Худ е грабил само от богатите,, понеже! .. бедните - нямало какво да ограби от тях...
    Ако е можел - щял и тях да ошушка , и да .. хм.. раздава на избрани от него гавроши,,,

    Лично определение за поръчките и печелившите в БГ пътното строителство...
    Научно доказано,,,, от Меси,,,

    Нередност?
Нов коментар