Провокацията с бюджета

Президентът прехвърли отговорността за държавние финанси към депутатите, но постави под риск влизането в еврозоната

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • С внасянето на бюджет с рекорден дефицит президентът прехвърли отговорността към депутатите, но постави под риск влизането в еврозоната
  • ГЕРБ и ПП/ДБ, изглежда, ще се опитат да изработят нов вариант, но консенсусът между тях все още е крехък
  • Засега двете най-големи формации не говорят за още разходи, а за свиване на дефицита

През последните две години България изпадна в странна ситуация - сумарно се управлява по-дълго време от служебни правителства, отколкото от редовно. Сега на страната в добавка към поредицата политически експерименти ѝ предстои и фискален. След като миналата есен изготвянето на бюджет за 2023 г. беше оставено за след изборите, сега тази работа на практика ще се падне на депутатите в разпокъсания парламент, където все още няма и подобие на управляващо мнозинство с ясна визия.

"Чух амбициозната ви заявка, заедно с ПП-ДБ, за бюджет, в който няма да се пипат разходите, няма да се вдигат данъците и ще има 3% дефицит. Желая ви въображение и успех!" С тези думи президентът Румен Радев се обърна към лидера на ГЕРБ Бойко Борисов при старта на консултациите за съставяне на кабинет. Ден по-късно - петък, в пет следобед служебният премиер Гълъб Донев и финансовата министърка Росица Велкова някак прибързано обявиха, че след като няма подкрепа за техните идеи за оздравяване на държавните финанси, е взето решение да внесат в парламента бюджет с немислимия доскоро дефицит от 12 млрд. лв., или 6.4% от БВП. Той не предвижда нито орязване на разходи, нито пък прави опити за ръст на приходите, каквато беше първоначалната заявка.

Така внасянето на бюджета се превръща в провокация, в която отговорността умело се прехвърли изцяло върху парламента. Той трябва да вземе схемата и да почне да я прекроява, така че като крайно да сглоби работещ бюджет и да свие дупката в него. Теоретично не е невъзможно, но би било същински подвиг да се случи. Ако трябва да ви го представим нагледно, то ще е като да изсипете две кутии лего в детската градина и да оставите децата да се оправят, като се надявате, като се върнете след час, не само да няма пострадали, а да видите сглобен макет на пътнически самолет.

Подходът на кабинета на Радев в стил "На ви едни сметки, оправяйте се!" крие очевидни рискове. Първо - ако бъде приет подобен бюджет, страната ще трябва да се сбогува с еврозоната. Второ - при дефицит от 12 млрд. лв. само за тази година ще е нужен дълг от 13.7 млрд. лв., което може би е постижимо, ще е на много висока цена. И трето - преди по-малко от година при прекрояването на бюджет 2022 депутатите нагледно показаха как, скрити зад колективната безотговорност, по-скоро са склонни да раздуват разходи, особено социални плащания, отколкото да ги режат. Tочно с този аргумент есента на миналата година служебният кабинет реши да не внесе проектобюджет за 2023 г., а да поиска да работи със стария.

Като цяло посланието, което България излъчва към и без това оскъдните чужди инвеститори, е, че тръгва в посока липса на финансова дисциплина, големи дългове и евентуално вдигане на данъци. Отчасти за влошените показатели има обективни и външни причини (инфлационният шок и покачването лихвите, както и войната в Украйна забавят всички икономики в Европа и далеч отвъд нея). На предизвикателния фон обаче ние в добавка си имаме политическа криза, като даваме заявка да си спретнем и финансова криза.

Ако има добра новина, то тя е, че този път двете най-големи парламентарно представени партийни формации - ГЕРБ и ПП-ДБ, не говорят за още разходи, обещаха да приемат бюджет с дефицит до 3% от БВП, т.е. в рамките на бюджетните правила. И то без да се вдигат данъци. Въпросът е дали това е възможно, а също и дали такова рязко фискално затягане след последните няколко охолни години няма да натисне и без това свиващия се икономически растеж, което да предизвика други проблеми.

Каква я мислихме, каква стана

Бюджетът на държавата по принцип отразява политиките на управляващото мнозинство, което го изготвя, приема и след това носи отговорността за изпълнението му. А ролята на финансовия министър в този процес е ключова - той обикновено е лошият, който казва "не" на всички искания за още разходи и предлага непопулярните мерки.

Проблемът в момента обаче е, че след поредните избори все още не е ясно дали ще има правителство. Така държавата продължава да се управлява от назначен от президента кабинет, който отдавна вече не се държи само като "служебен". Но пък, от друга страна, не може да разчита и на парламентарна подкрепа, а изпълнява законите, приети от партиите, но може и лесно да се оправдава с това, че всевъзможни помощи, данъчни облекчения, увеличения на заплати и пенсии и т.н. са му вменени от тях. В подобна среда е логично никой да не иска да взима трудни управленски решения, а да предпочете да прехвърли отговорността на опонентите си.

Това се случи и с бюджета за тази година, който още отсега е проблемен - към март е на минус от 690 млн. лв., или 0.4% от БВП, а разходите галопират доста пред приходите. Настоящият финансов министър Росица Велкова дълго време предупреждаваше, че ще има проблем с финансите на държавата за тази година и че без мерки те ще финишират с на червено от много над 3% от БВП. Така първо обяви, че ще изготви финансова рамка с конкретни мерки за свиване на дефицита. Част от тях всъщност срещнаха и подкрепата на много от експертите - за премахване на безсмислените ДДС преференции за отделни сектори, за изземване на печалбите на държавните дружества под формата на 100% дивидент, за ограничаване на разходите на ведомствата с 10%. Но включваха и налагането на временен данък свръхпечалба за бизнеса, който получи много критики. Междувременно и работните групи на ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ по бюджет, финанси и икономическа политика обявиха, че са се обединили около постигането на 3% бюджетен дефицит, но и против данъчните идеи на служебния кабинет.

На този фон премиерът Гълъб Донев изненадващо обяви, че няма смисъл да внасят финансов план с дефицит от 3% от БВП, защото и без това парламентът няма да го приеме. Така се стигна до публикуването на проект, който на практика е чисто счетоводно сметната бюджетна рамка - в нея няма нови политики по приходите, а разходите са изчислени на база "който каквото е поискал" като увеличение.

Резултатът - консолидираните приходи на държавата за 2023 г. спрямо очакваното изпълнение за миналата година са сметнати с ръст от едва 1 млрд. лв. (1.55%), а разходите - с 11.8 млрд. лв. (17.5%) нагоре. Това води до влошаване на дефицита до немислимите доскоро 6.4% от БВП, или почти 12 млрд. лв. А това води след себе си и нуждата от многомилиарден дълг, който едва ли има кой да ни даде. Най-малкото веднъж раздут, дефицит не се свива лесно. Сметките на финансовото министерство показват, че ръстът на съотношението държавен дълг към БВП от 21.8% в края на 2022 г. може да набъбне до 33% към края на 2025 г.

"Залага се нов, рекорден за България дълг, а по-важният въпрос е дали ще можем да вземем пари назаем, има ли откъде. Само преди няколко месеца Великобритания, шестата икономика в света, не можа да вземе дълг на пазарите и се наложи централната банка да прави извънредна операция, която не е правена десетилетия", обясни икономистът Васил Караиванов пред БНР.

Ако бюджетът се приеме в състоянието, в което излиза от Министерския съвет, страната ще трябва да се откаже и от приемане на еврото в обозримо бъдеще, тъй като ще влезе в процедура по свръхдефицит - на начислена основа минусът се очаква да е 6.1% от БВП, т.е. България ще спре да изпълнява и критерия за бюджетен дефицит. Той трябва да не надвишава 3% от БВП на страната за съответната година. Изпълняването на всички критерии обаче така или иначе става все по-трудна задача, тъй като много от идеите за бюджетна консолидация пък биха били проинфлационни и ще затруднят покриването на изискването за ценова стабилност, което и към момента страната надвишава.

"В този бюджет се оглеждат решенията на Народното събрание от последните две години. Когато политиците критикуват служебното правителство за бюджета, те всъщност критикуват собствените си законодателни решения, довели до 6.4% бюджетен дефицит", заяви няколко дни по-късно - в разгара на бюджетния дебат, премиерът Гълъб Донев. Друг е въпросът, че през последните месеци и неговият кабинет одобри извънредни милиардни разходи за плащания към строителни фирми и за земеделците.

Може ли да стане 3%

Логичният въпрос сега е дали все още е възможно да бъде приет реалистичен бюджет с дефицит от 3% от БВП. "Все още да, доколкото големите разходи са обикновено във втората половина на годината. Но не трябва да се допуска голямо харчене преди приемане на бюджета", казва Георги Ангелов, старши икономист в институт "Отворено общество", визирайки именно плащанията за стотици милиони за строителните фирми през последните месеци.

Ако се работи със сметките на Министерството на финансите, при очакван номинален БВП за 2023 г. от 184.5 млрд. лв. дефицитът трябва да е под 5.535 млрд. лв., за да не надвишава 3% от БВП. Това означава, че се търсят или трябва да се орежат 6.33 млрд. лв. На теория те могат да дойдат или като се увеличат някои приходи (например се вдигнат данъци и/или се повиши събираемостта), или се режат разходи, или пък механично се вдигне номиналът на прогнозирания БВП. Последното крие риск - очакванията са световната и българската икономика да забавят темп през тази година.

Пред "Капитал" Велкова казва (виж интервю с нея тук), че в доклада към проектобюджета ведомството й е предложило "приходни и разходни мерки със съответния фискален ефект, които ако срещнат парламентарна подкрепа, биха могли да спомогнат за привеждането на дефицита в рамките на 3-процентното ограничение". В документа се вижда, че ефектът от въвеждането на данък свръхпечалба за половин година се изчислява на 2.4 млрд. лв. (като от тях 1.16 млрд. лв. се очакват от големите предприятия), вдигането на ДДС ставката от 20 на 22% - на 1.6 млрд. лв., увеличението на корпоративния данък от 10 на 15% - на 2.27 млрд. лв. Ефектът от премахване на ДДС преференциите се изчислява на 500 млн. лв. и т.н.

Според Ангелов обаче вдигането на данъци при сериозно забавяне на световната и българската икономика ще има обратен ефект - ще вкара икономиката в рецесия и ще доведе до по-ниски приходи. "По-скоро усилията трябва да се насочат към повишение на икономическия растеж - чрез реформи и по-бързо стартиране на инвестициите, финансирани от еврофондовете. И разбира се, повишаване на събираемостта", казва той. И допълва, че редица разходи са раздути необяснимо - капиталови, издръжка, здравеопазване, заплати. "Бих предложил всички разходи, които се увеличават, да се разбие в детайли и по пера защо се налага увеличение, с какво е обосновано, какви проекти има, в каква фаза са проектите, колко от тях ще се реализират тази година, колко могат да се отложат за следващата и т.н. Тогава ще се види, че няма оправдание за повечето разходи, а някои могат да се отложат за есента или за следващата година, което ще облекчи бюджета тази година", допълва Ангелов.

Първият прочит на част от партиите беше в същата посока. От "Демократична България" например обърнаха внимание, че се залага увеличение с 46% на текущата издръжка, без да има обявени проекти и процедури. По-голямата част от тези средства нямат да бъдат изразходвани и това ще намали допълнително дефицита, твърдят от партията. "Аз лично виждам резерви по линия на номиналния БВП. И със сигурност осигурителните вноски ще са по-високи. През първите два месеца те растат с по 16%, а за годината е заложен ръст от под 12%", допълва Георги Ганев от ДБ.

Почти всички анализатори и партийни икономисти виждат резерв и при капиталовите разходи. По проект те са с огромен ръст от 82%, или номинално увеличение от 4.6 млрд. лв. От тях 4 млрд. лв. са свързани с европейски средства, останалите са централен бюджет (4.9 млрд. лв.) и инвестиционни разходи на общините (1.2 млрд. лв.) по данни на финансовото министерство. Според ДБ от парите в централния бюджет може да се спести поне милиард. По-неясни са сметките за европейските пари. Там се очакват разходи за 3 млрд. лв., като по информация на "Капитал" по-голямата част от тях (1.8 млрд. лв.) са плащания по стария програмен период, а заложените разходи по плана за възстановяване са 0.9 млрд. лв.

Критиките на партиите са, че за тази година не е предвидено получаването на приходи по Механизма за възстановяване. За 2023 г. България може да поиска две плащания по ПВУ - едно за малко над 1.4 млрд. лв. и второ за малко под 1.5 млрд. лв. За да получи парите по първото, страната трябва да постигне 66 междинни етапи и цели. По данни на правителството към момента са изпълнени 32, а остават за изпълнение 34. В тази връзка приемането на 22-те законови промени е важно, но не достатъчно условие. По второто за годината (и общо трето) плащане има общо 46 етапи и цели. От тях за момента са постигнати 2. От финансовото ведомство обаче твърдят: "Не е предвидено получаване на приходи заради очакваното предложение за промяна на Националния план за възстановяване и устойчивост поради невъзможност да се изпрати към ЕК искане за плащане, докато трае тази процедура."

Партиите харесаха и първоначалната идея на финансовото ведомство да се събере 100% от дивидента на държавните дружества, което означава допълнителни още около 870 млн. лв. приходи. И противно на твърденията на енергийното министерство, че това не е възможно, защото ще дестабилизира енергетиката, числата показват друго: Преди "АЕЦ Козлодуй" правеше около 200 - 300 млн. печалба и работеше без проблем, сега само за деветмесечието на 2022 г. дружеството е с 1.7 млрд. лв. печалба, и то след като е дало 2.5 млрд. за помощите за бизнеса. Още 1 млрд. лв. има в ТЕЦ 2. В НЕК са поне 650 млн. лв., поне 300 млн. са в "Булгаргаз" и още около 80 - 100 млн. в мините. Отделно са военните заводи, които също работят на пълна пара.

Според Ганев може да се оставят да изтекат всички преференциални ставки по ДДС и да не се удължава срокът им на действие, което ще допринесе с още 100 млн. лв. през тази година. Така като се събере всичко - по някаква груба първоначална сметка дефицитът се свива с около 4 млрд. лв.

Според Института за пазарна икономика могат да се спестят и още около 900 млн. лв., ако се отложат някои големи социални разходи с 3 месеца - например увеличението на пенсиите и на заплатите на учителите не е от 1 юли, а от 1 октомври.

Има и друг вариант - да се продължи действието на сегашния удължителен закон за бюджета за още някакъв период. Но тогава - както обяснява и самата Велкова, може да доведе до по-висок дефицит без ограничение.

На теория целият този дебат би трябвало да е чисто експертен - правят се изчисления, набелязват се мерки, анализира се ефектът от тях и се взимат съответните решения. На практика обаче всяко решение за махане на преференции или орязване на разходи може да засегне нечий електорат. И оттук нататък реализирането на иначе добрите намерения в парламента бюджет 2023 да се прекрои и да се стегне зависи и от разбирателството между ГЕРБ и ПП-ДБ. При липсата на синхрон финансите на държавата отново може да станат заложник на поредната предизборна борба и тънки политически сметки. Но този път паянтовият бюджетен самолет само с ляв двигател ще е рецепта за катастрофа.

Проектобюджетът на НЗОК: Всичко за болниците

Въпреки че се увеличава с 900 млн. лв. и ще надхвърля 7 млрд. лв., бюджетът на здравната каса за 2023 г. не предполага никакви реформи. Над половината от средствата са насочени за болнична помощ, като се предполага, че през тази година българите ще ползват 3.6 клинични пътеки и процедури в клиниките. Слабо нарастване има в средствата за извънболнична помощ и лекарствата, а парите за диагностика извън болниците намаляват. "Бюджетът беше наречен от гласувалите го членове на надзора "балансиран", но е такъв само от счетоводна гледна точка, защото разходите са равни на приходите, а на практика преповтаря старите дисбаланси. В него няма никакви реформи, никакви промени, няма никакъв стимул да се пренасят диагностиката и профилактиката в извънболничната помощ, това е бюджет, който има за цел да затвори на пауза системата, без развитие и да задълбочи всички проблеми през последните 10-12 години", смята доц. д-р Антон Тонев от "Продължаваме промяната".
Парите за пенсии - с нови 26% нагоре

Пенсиите в страната бяха увеличени с повече от 20% през 2022 г. след предишен ръст с около 20% през 2021 г. Правителството увеличи минималната заплата с около 10% през 2022 г. и отново с 10% през януари 2023 г. В бюджет 2023 се залага нов ръст на пенсиите с 12% от 1 юли, но той не е извънреден, а е по т.нар. швейцарско правило. В средата на всяка година те се преизчисляват на база 50% от ръста на инфлацията и на средния осигурителен доход за предходната година. Така разходите за пенсии ще са с 23.6% нагоре до 19.2 млрд. лв. Очакваните приходи от осигуровки са около 11 млрд. лв., т.е. почти 50% от плащанията в системата през тази година се очаква да се покриват от други данъци.

С този бюджет ни казват "режете вие", а не "ние"



Георги Ганев, икономист и депутат от "Демократична България"

Дори и да не се състави правителство в този парламент, трябва да се приеме бюджет. Защото разходите ще достигнат тавана някъде през третото тримесечие и Министерството на финансите и всички разпоредители няма да могат да извършват плащания. Поради това е крайно наложително да има закон, който да урежда тези неща.

Бюджетът трябва да бъде под 3% дефицит на начислена база и намерението на нашата коалиция ПП-ДБ е такова. Нашият стремеж ще бъде да се влезе в изпълнение на критериите от Маастрихт, за да може да се кандидатства в еврозоната. Това ще се постигне чрез комбинация от повишени приходи спрямо това, което е подадено в момента, и понижени разходи. Резерв за повишение на приходите виждаме в приемане на една от идеите на екипа на Министерството на финансите тази година да се вземе целият дивидент от държавните предприятия, а не половината. В една от таблиците към мотивите Министерството на финансите са дали като ефект от тази мярка 1.7 млрд. лв., но за нас не е ясно дали това е цялата печалба на държавните дружества, или тази сума е 50%. Но залагаме около 900 млн. лв. положителен ефект от там по приходната част.

Освен това също в посока увеличение на приходи, което може би за цялата година може да достигне до стотина милиона и да ги направим общо милиард, е изтичането на диференцираните ставки по ДДС, което ще стане в средата на годината.

При разходите например по линия на парите по Плана за възстановяване и устойчивост трябва да се въведе един елементарен принцип - като разход да се планират само тези части, които през годината ще дойдат като приход. Защото това, което в момента Министерството на финансите ни казва, е, че очакваме да дойдат 0 лв от приходи по ПВУ, но бюджетираме всички разходи - все едно всичко е одобрено и минало. За да планираме някакви разходи, трябва да знаем, че ще дойдат приходи. Това трябва да е елементарният принцип, което веднага намалява и дефицита с още 2.9 млрд. лв. Имаме заложени капиталови разходи в консолидираната програма с изумителен скок - 82% ръст спрямо 2022 г. Най-вероятно аргументите тук са ПВУ и новите оперативни програми. Но за оперативните програми важи същото като за ПВУ. Хайде да не планираме разходи, преди да е сигурно, че те ще възникнат в рамките на тази година. Защото аз съм убеден, че далеч не всички заложени проекти по оперативните програми ще стигнат фазата да трябва да бъдат бюджетирани в рамките на 2023 г. Според мен тук също има много сериозен резерв. Мисля че поне 1 млрд. няма да бъдат похарчени по тази линия и затова не е разумно да се бюджетират.

Другото подобно перо е това за издръжка, където влизат най-различни харчове - примерно нафта за училища, електричество и т.н., но също така вътре са и небезизвестните вече ТРП-та. За пръв път в историята на МРРБ по тази линия са планирани 1.8 млрд. лв. Ние искаме принципно да има списък от проекти и за всеки един от тях да е ясно докъде е стигнал. И тези от тях, които няма да бъдат отчетени тази година, да не бъдат включени като потенциални разходи.

Много ни обвиняваха четворната коалиция, когато управлявахме, че сме вдигнали много социалните разходи. Сега социалните са по-малко от всички тези разходи - те са по-малко от половината от общите разходи.

За пръв път виждам изготвен от финансите бюджет, в който сякаш стимулът на министерството е бил да надуе разходите. Винаги досега е практиката е била да се дават консервативни бюджети, защото се знае, че при обсъждането в парламента се вкарват предложения за увеличение на средствата, но този бюджет е точно обратното. Какъв е мотивът за изготвянето на такъв бюджет - тук ще влезем в някаква висша политика, което на мен не ми е силна страна и не знам какво е в главите на служебното правителство и на президента. Но за мен е очевидно, че с това ни казват "режете вие", а не "ние". Може би пак има някакво желание да се каже "ето тези за нищо не стават" или "че държавата фалира", или че "трябва да се вдигат данъци". Аз не мисля, че е така, но очевидно може би се търсят някакви подобни послания.
Спокойно влизаме в 3% дефицит



Асен Василев, съпредседател на "Продължаваме промяната"

Със сигурност трябва да има бюджет, тъй като бюджетът от миналата година беше разчетен да изтече на 31 декември. Бюджетът трябва да бъде с дефицит от 3%, без да се увеличават данъчните ставки. Това е напълно постижимо по няколко линии. Едното е да се събере дивидент от държавните предприятия. В своя доклад служебното правителство казва, че ефектът от тази мярка ще е 1.7 млрд. Другото е да се огледа внимателно планирането на плана за възстановяване, като или се планират всичките приходи, т.е. двете плащания, които трябва да получим, или ако не се планират всичките приходи, значи не би следвало да се планират и всичките разходи. Общият ефект от един такъв подход би бил около 2.8 млрд. - под една или друга форма: допълнителни приходи от Европа или по-малко разходи.

Капиталовите разходи са над 10 млрд. лв. Знаете че миналата година ние заложихме 8.5 млрд, от които само 5 млрд се реализираха. В годината преди това пак са 5 млрд. Така че горе-долу изглежда като че държавата трудно може да направи поръчки и инвестиции за над 5-6 млрд. Има едно изключение - по-високи са само когато се купиха бойните самолети. Тоест 10 млрд. според мен са нереалистични. Но това, което сме поискали от Министерството на финансите, е да даде разбивка по кои проекти каква е степента на готовност: има ли избрани изпълнителни, докъде са процесите и прочие. И съответно да се пуснат тези капиталови разходи, за които работата е свършена, така да се каже.

Не на последно място трябва да отбележим, че разходите за издръжка на ведомствата (разходи за ток, вода, текущи ремонти на сгради) са се вдигнали с 40%, което е изключително висок процент. И трябва да се види ведомство по ведомство защо това се налага. Спокойно влизаме в 3% дефицит, като даже може и да остане някаква част от средствата, която да се пренасочи към други пера.

Това, което аз виждам, е нещо, което в Министерството на финансите му се казва първа версия на бюджета - всеки иска всичко, това всичкото се слага в една обща сметка и след това започва работата на министъра на финансите. А именно - да прегледа детайлно кои от тези разходи могат да бъдат свити и т.н. Това е тежка политическа битка. На мен ми се струва, че ние получаваме грубата сметка, без да е свършена тежката политическа работа, която се върши от политическия кабинет на министъра.

Това, което чухме от ГЕРБ по темата, беше, че те също искат 3% дефицит без вдигане на данъци, съгласни са с подхода - това, което чухме, е, че въпросът е колко точно да се прецизират нещата за ПВУ. И това е въпрос на едни по-детайлни експертни разговори. Също така са съгласни да се види капиталовата програма и каква част от 10 млрд. лв. са реални разходи.

Тези разговори са политически, безспорно. Но хубавото е, че там не влизаме в заплати, пенсии, социални разходи, където е най-тежката политическа задача.

По темата работиха още Велина Господинова и Полина Паунова

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 2
    • + 4

    Няма нищо по-противно от пристрастно пропагандно писане по експертни теми. И на самочувствието на държатели на единствената истина!
    Газетата се превръща наистина в някакъв Хайд парк, където всеки може да стъпи на камъка и с апломб доколкото го докара да се изказва по каквото го засърби. Стига да е в унисон с вижданията на вождовете от ПП/ДБ, да уточня.

    Времето на партийните органи отмина и продавачите на мита за предстоящото еврочленство на БГ (без да си правят труда да обосноват какво налага това) не е зле да се укротят.

    И за да не се оставяме единствено на иригациите (промивките) с партийно продиктувани тези, качвам линк към мнението на финансовия експерт Стефан Антонов:

    https://glasove.com/na-fokus/svrahdefitsitat-e-yasen-udarnoto-mu-svivane-shte-e-opasno-asen-vasilev-i-promyanata-sa-diletanti-chiyato-popara-sarbame-vsichki

    Нередност?
  • 2
    uprsport avatar :-|
    Uprsport
    • - 3
    • + 1

    Както винаги Капитал са точно в десетката - провокация. Именно това е целта на проруското правителство на Гълъб Донев, назначено от руския агент Рублен Радеф.

    Нередност?
  • 3
    nqma_zna4ka_koi avatar :-|
    nqma zna4ka koi
    • - 1
    • + 5

    Както винаги Капитал избягват да кажат очевидното - едни сраха, пък сега търсят кандидати кой да забърше... Че чак било провокация(че връчват парцала на тоя дето свърши "голямата" работа)... Да излезе ококореният и да каже - "Смешно високият ръст в социалните плащания подкрепен от инфлационните процеси и рекордния износ на военните заводи и енергийните дружества не може да донесе очакваните резултати за покупка на вота с обществени средства. Тази година обаче цената на ел енргията пада, а не може вечно да задържаме скока на доходите в обществения сектор и да поддържаме капиталова програма с размерите на македонската, което води до 12млрд дефицит. Така, че напускам политиката и се заклевам повече да не са занимавам с неща от които няма понятие (държавни финанси)" е това е мъжка постъпка, а не да се крие под полата на Капитал и "бюджетната провокация"!

    Нередност?
  • 4
    popopo avatar :-|
    popopo
    • - 2
    • + 1

    До коментар [#3] от "nqma zna4ka koi":

    Глупости на търкалета.
    Ти знаеш ли какви са пенсиите на обикновените пенсионери - 500-1000 лева на месец . С тях се покриват храна, издръжка на живот, скъпи лекарства. Относно капиталовите разходи - когато се прави ремонт 3 пъти на едно и също и 100 милиарда няма да стигнат.

    Нередност?
Нов коментар