🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

И България може да се включи в проекта за европейски патрулни корвети

Инициативата е дългосрочна и не е алтернатива на поръчваните в момента модулни бойни кораби за 1 млрд. лв.

Първоначално става дума за изработка на прототип на модулен военен кораб с водоизместимост 3300 тона, който може да бъде пригаждан към нуждите на различните държави. Бойният плавателен съд е различен и с 50% по-голям от патрулните корвети (с водоизместимост около 2000 тона), които страната ни се опитва да придобие в момента.
Първоначално става дума за изработка на прототип на модулен военен кораб с водоизместимост 3300 тона, който може да бъде пригаждан към нуждите на различните държави. Бойният плавателен съд е различен и с 50% по-голям от патрулните корвети (с водоизместимост около 2000 тона), които страната ни се опитва да придобие в момента.
Първоначално става дума за изработка на прототип на модулен военен кораб с водоизместимост 3300 тона, който може да бъде пригаждан към нуждите на различните държави. Бойният плавателен съд е различен и с 50% по-голям от патрулните корвети (с водоизместимост около 2000 тона), които страната ни се опитва да придобие в момента.    ©  Велко Ангелов
Първоначално става дума за изработка на прототип на модулен военен кораб с водоизместимост 3300 тона, който може да бъде пригаждан към нуждите на различните държави. Бойният плавателен съд е различен и с 50% по-голям от патрулните корвети (с водоизместимост около 2000 тона), които страната ни се опитва да придобие в момента.    ©  Велко Ангелов

България е проявила принципен интерес да се присъедини към проекта за създаване на европейска бойна патрулна корвета, съобщава отбранителното издание Defensenews. Първоначално става дума за изработка на прототип на модулен военен кораб с водоизместимост 3300 тона, който може да бъде пригаждан към нуждите на различните държави. Той ще е предназначен за разнообразни мисии, изпълнявани в момента от океанските патрулни кораби и леките фрегати. Бойният плавателен съд е различен и с 50% по-голям от патрулните корвети (с водоизместимост около 2000 тона), които страната ни се опитва да придобие в момента.

Въпросната военна програма се осъществява по линия на постоянното структурирано военно сътрудничество на ЕС (PESCO). Първоначално става дума за инициатива на Франция, Италия и Гърция, но преди около седмица към нея официално се присъединява и Испания. Освен България, принципен интерес за евентуално включване проявява и Португалия, съобщава Defensenews.

Източници от българското министерство на отбраната (МО) потвърдиха пред "Капитал", че въпросът за присъединяването ни към програмата европейска бойна корвета действително е бил поставян на по време на разговори с различни европейски посланици у нас и че от наша страна е изразен принципен интерес. Въпросните консултации с евродипломатите са били проведени в края на 2019 и началото на 2020 г. Някакво конкретно решение по темата обаче за момента не е било взимано.

Програмата за европейска патрулна корвета е официално одобрена в рамките на PESCO през ноември 2019 г. За момента е предложено новият тип военен кораб да бъде създаван в поне три конфигурации:

- За водене на бойни действия срещу морски, въздушни и подводни цели

- За борба с други кораби и боен обхват от 10 хил. морски мили (при скорост 14 възела)

- За крайбрежни патрулни мисии

Прототипът на европейската тежка корвета е първият проект, който ще бъде изпълнен от Naviris - съвместно предприятие на френския военен концерн Naval Group и италианския Fincantieri, което ефективно функционира от средата на януари тази година. Очаква се Франция да конструира и придобие между 9 и 11 кораба от този тип, а Италия - 8. По план първите италиански корвети трябва да бъдат в оперативна готовност през 2027 г., а френските - през 2030 г.

"Това е бъдещ проект с все още неясни параметри", коментираха за "Капитал" източници от министерство на отбраната (МО). От военното ведомство добавят, че ако бъде осигурено европейско финансиране в рамките на обща европейска отбрана и има споделяне на разходите, включването на България към въпросната инициатива може и да се случи в по-дългосрочен план. Пари за целта могат да бъдат отпуснати по линия на Европейския фонд за отбрана. За момента обаче непосредствен приоритет остава настоящият чисто български проект за леки корвети, които страната ни се опитва да построи със собствени сили и средства, допълват от МО. Също така ако се стигне до присъединяване на България към европейския проект, условие ще бъде унификация на въоръжението с вече използваното от бойния ни флот.

По принцип в случая става дума за много по-големи военни съдове от модулните патрулни кораби, за чието придобиване България обяви обществена поръчка на стойност почти 1 млрд. лв. "Тук вече става дума за тежък кораб, това си е чиста фрегата", коментираха източниците от МО. Затова в по-дългосрочен план въпросният европейски отбранителен проект може да послужи като база за постепенна подмяна на старите ни фрегати от времето на СССР, както и на придобитите "втора ръка" белгийски фрегати клас "Уилинген", които в момента са гръбнака на военноморските ни сили. Далеч по-добре е с парите, които иначе биха отишли за ремонта и модернизацията на старите кораби, да се придобият новопроизведени модерни тежки корвети, убедени са във военното ведомство. Всичко това обаче е в пряка зависимост от това кога, доколко и при какви условия ЕС би бил склонен да финансира подобен проект през европейския фонд за отбрана и каква сума е готова да задели за целта страната ни от националния военен бюджет.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    tsyrvulan avatar :-|
    tsyrvulan

    Хубава новина. Дано Родината се включи в проекта. Ще получим достъп до технологии и ноухау.

    Нередност?
  • 2
    sfasaf avatar :-P
    sfasaf

    Време е да си вземем и няколко самолетоносачи. Ламарина да има, щото асфалта не се яде.

    Нередност?
Нов коментар