🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Как ще стигнем поляците

Реформите в образованието

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

С време, постоянство и воля дори непопулярните реформи могат да стигнат докрай.

Когато през 1989 г. пред Полша стои промяната на политическата система наред с децентрализацията на властта и либерализирането на икономиката, реформа започва и в образованието. Дотогава то подготвя учениците за точно определени професии, без да развива общите им умения. Полските политици осъзнават, че това не отговаря на новата реалност и че ако искат промяната да е успешна, имат нужда от гъвкави хора с различна квалификация. Имат и подкрепата на обществото, което иска да затвори страницата на комунистическото си минало.

Стига се до две решителни стъпки - нова училищна структура и по-адекватни учебна програма и оценяване. От 1991 г. досега се сменят седем правителства, но промяната в образованието вървят в една посока. Резултатите на полските учениците постепенно се увеличават и през 2012 г. те вече са сред най-добрите в Европа (повече вижте в текста  Достатъчно е едно смело правителство да направи голямата крачка)

Примерът на Полша показва как с време, постоянство и воля дори непопулярните реформи могат да стигнат докрай. През същото това време България се лута между нереалистичния спомен за "доброто и безплатно образование в миналото", плахите опити за незначителни промени и все по-затъващите училища. Това вече се отразява както на пазара на труда, така и на качеството на живота на хората. А ако модерното образование се забави още повече, рискът вече ще бъде пагубен.

За да стигне Полша, на България ще й трябва много - от визионерско правителство, през силни местни власти до активни граждани с желание средата, в която живеят, да стане различна. И за начало управляващи, които са готови да разклатят статуквото, било то и на цената на няколко процента подкрепа. Иначе решенията на проблемите в образованието се знаят (виж някои от тях в текста Как да излезем от дупката в образованието). А защо дългият и болезнен път до тях си струва, вече отдавна трябва да е станало ясно.

31 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    oyh53308658 avatar :-|
    oyh53308658
    • - 2
    • + 9
  • 2
    finland avatar :-|
    Finland
    • - 2
    • + 19

    Нещата са тотално изтървани... никой няма желание, та образователна реформа ще е страшно трудна с калпави политици, демотивирани учители и деца от уникално прости семейства.

    До коментар [#1] от "oyh53308658":

    И т'ва го има. Познат е в Полша и каза, че въобще не е възхитен, масово не говорели английски (или безумно слабо на ниво А1)

    Нередност?
  • 3
    daskal1 avatar :-|
    daskal1
    • - 2
    • + 21

    До коментар [#2] от "Finland":
    Финландия има една от най-добрите системи за К-12 образование (от детската градина до средно училище) в света, но погледнете как се постига това: добри заплати, осигуровки пенсии и най-важното, добро образование и постоянна финансирана професионална квалификация на учителите.
    А, и да не забравя, строг обществен ред и отговорност на родителите (помислете си за момент дали можете да не изпратите детето си на училище, и виждал ли сте пияни 15 годишни в клас).
    Познавам добре полската образователна система. Има ред, учителите са незле поставени и платени, нямат етничното многообразие на България и проблемите възникващи от това.

    Нередност?
  • 4
    finland avatar :-|
    Finland
    • - 5
    • + 11

    До коментар [#3] от "daskal1":

    Съгласен съм. Добре знаем, че учителите са едни от най-нископлатените държавни служители (май само в културата и горските са по-зле), което дава резултат.

    От друга страна обаче в НАП получават доста високи заплати за българският стандарт, но това не им пречи да са пълни некадърници. Сивият сектор (укриване на данъци, акцизи, мита и такси) ощетява хазната с минимум 10 млрд. лв. всяка година.

    Нередност?
  • 5
    daskal1 avatar :-|
    daskal1
    • + 5

    До коментар [#4] от "Finland":
    Именно, част от всеобщата неразбория от която страда образованието. Затова родутелите които могат са готови на жертви за издръжка на "елитни" училища, с план децата им да следват в чужбина и си намерят работа там. За останалите е по Илф И Петров "Спасяването на удавниците-дело на ръцете на самите удавници!"

    Нередност?
  • 6
    adar avatar :-|
    adar
    • - 4
    • + 17

    До коментар [#2] от "Finland":

    Предполагам, че познатият ти живее и работи и се среща с хора, които не говорят английски действително. Но затова пък той като българин прави всичко най-добре, има най- добри знания, най- умен е, най- красив, най- добре приет от жените...........Какво прави в Полша като не му харесва? В България е най-хубаво, най-умните хора, най-работливите....в страната с най-хубава природа, най-богата история....Каквото и да изредя относно България и българите и българките всичко ще бъде НАЙ, нали? И това е най-големия:) проблем на българите - не се учат от другите, тъй като са толкова "най", че е унизително някой друг да има по-добри качества, да е постигнал по-голям успех....

    Нередност?
  • 7
    finland avatar :-|
    Finland
    • - 2
    • + 8

    До коментар [#6] от "adar":

    Стои в Полша заради жена :) Работи като SAP консултант за Карлсберг

    Нередност?
  • 8
    kjl20352309 avatar :-|
    kjl20352309
    • - 3
    • + 17

    Работя с хора от Полша, от различни поколения. Действително малко от тях ползват английски и контакта често е труден....., но познайте. Това изобщо не им пречи, както някои от нас могат да си помислят. Така е защото при тях по-популярен е немския. Отговорът защо е така се намира на запад от тях. И вместо да ги гледаме иронично, по-добре да погледнем в нашата си градина, която нито е вързала, нито е цъфнала.

    Нередност?
  • 9
    drakon avatar :-|
    Vassil Stoychev
    • - 2
    • + 18

    Копирам коментар, който постнах под друга статия по темата:
    Съжалявам, но ако това зависи от мен и хора като мен - българи с деца от големите градове - реформата няма да я бъде в този и вид.
    Незнайния експерт предлага да ликвидираме специализираните гимназии, които дават една идея по-добро образование и да влошим перспективите за реализация на децата си- за да научим циганчетата да четат и смятат ?! (абе що не го д****те?)
    Децата от български семейства показват по-добри резултати защото:
    1. При нас българите образованието е приоритет - съответно родители, баби и дядовци надзирават децата и ги (до?)обучават вечер в къщи и плащат за уроци за да запълнят дупките останали след учителите в училище.
    2. Ние българите имаме средно по-малко деца, което прави процеса от точка 1. по-лесно осъществим.
    3. Очевидно за малцинствата получаването на образование не е приоритет /не им осигурява препитанието/
    Не разбирам, как предлаганата реформа ще реши точки 2. и 3
    Подобно на дискусията за децата на емигрантите дето не почти не говореха български, но бяха решили да ги изпращат в едно селско училище в клас с две деца - това са пълни глупости, които няма да сработят, защото това не е пътят (просто още хора ще се напуснат съответния район или страната)- за справка питайте родителите на деца от Малко Търново, които се преселват в Бургас- за да не учат децата им с диви циганчета катунарчета.
    rel="nofollow">http://www.24chasa.bg/Article.asp?ArticleId=2500280

    Нередност?
  • 10
    rosen303 avatar :-|
    rosen303
    • + 3

    Здравейте снимката от статията ми напомня толкова много на моето начално училище в град Белене .

    Нередност?
Нов коментар