🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Аз не съм": Кой е по-по-виновен за катастрофата в София

От ефира пак се разнася познатият punchlinе: "Всички носим отговорност, НО"

Тежката катастрофа, при която загинаха две жени, предизвика стотици хора да излязат на протест на кръстовището на булевардите "Черни връх" и "Арсеналски"
Тежката катастрофа, при която загинаха две жени, предизвика стотици хора да излязат на протест на кръстовището на булевардите "Черни връх" и "Арсеналски"
Тежката катастрофа, при която загинаха две жени, предизвика стотици хора да излязат на протест на кръстовището на булевардите "Черни връх" и "Арсеналски"    ©  Юлия Лазарова
Тежката катастрофа, при която загинаха две жени, предизвика стотици хора да излязат на протест на кръстовището на булевардите "Черни връх" и "Арсеналски"    ©  Юлия Лазарова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Ден след като няколко пъти задържан, осъждан, глобяван и вероятно дрогиран човек уби с джипа си две момичета в центъра на София, институциите пак разиграват до болка познатия риалити формат. Тон в прехвърлянето на отговорност зададе говорителката на главния прокурор Сийка Милева. Още с първото си изказване пред медиите в сряда сутрин, преди Георги Семерджиев да е заловен, тя посочи с пръст законодателната власт. Митева припомни предложенията на главния прокурор за завишаване на наказанията при управление на МПС след употреба на упойващи вещества.

"Тези предложения и към момента отлежават на бюрата на народните представители и никой не им обърна внимание", подчерта говорителката. Тя не пропусна да отбележи, че именно тези предложения са сред причините правосъдният министър Надежда Йорданова да поиска оставката на Гешев. Така той придоби статута едновременно на герой и изкупителна жертва, и то ден преди отстраняването му да мине на обсъждане по същество във ВСС. Какво благоприятно съвпадение.

Надолу по поточната линия кървавият картоф попадна в ръцете на КАТ. Директорът му Тенчо Тенев пасува в няколко посоки. Първо обратно нагоре към 7-мо РПУ, чиито служители не са арестували Семерджиев, след като на 11 юли пътна полиция е констатирала, че той шофира дрогиран.

"Ние не можем да задържаме. Ние сме административнонаказателен орган. Пътната полиция спира и проверява. Нарушенията се отразяват. На нарушителя се съставят необходимите документи", обясни Тенев в ефира на Nova. След това допълни, че пътна полиция все пак може да задържа, ако има "особено тежко" нарушение.

Очевидно шофирането на два вида амфетамини и с неясно как издадена книжка не са достатъчно алармиращи, така че пътните полицаи да работят заедно с тези от 7-о РПУ, за да гарантират задържането на опасен за околните шофьор.

Пречките пътна полиция да си свърши работата обаче продължават.

По-рано в деня на катастрофата един водач е бил "забърсан" от автомобила на Семерджиев.

Отговорен за това, че КАТ не са се активизирали, разбира се, е потърпевшият. По думите на Тенчев, ако въпросният бил алармирал 112, "нямало да се стигне до трагичния инцидент" същата вечер.

Ако съдим по случката от 11-ти, както и от факта, че 49 предходни наказателни постановления и 47 предходни акта не са свалили Семерджиев от джипа му, твърдението на Тенчев не е твърде достоверно.

Добре, че той има план Б за прехвърляне на вината. В изслушване пред Столичния общински съвет в четвъртък той си изми ръцете с младите.

"30% от водачите на МПС шофират след употреба на упойващи вещества. Това са предимно млади хора. Младото поколение не се съобразява с абсолютно нищо", каза с тревога Тенчев. Само че не е ли пътна полиция тази, която трябва да контролира движението на пътя - и на стари, и на млади.

Поведението на тези повсеместни ренегати не е податливо на административно-наказателните органи. За него, разбира се, отговорност носят семействата. Всъщност гражданите сами са си виновни.

Оправданията на Тенчев не бяха приети особено добре от общинските съветници, които бяха твърдо решени, че вината е в КАТ.

"Настояваме за незабавни мерки от МВР и КАТ за засилен контрол на шофьорите в столицата. Преди няколко години, за да подпомогне контрола на скоростта от КАТ, Столична община дари на СДВР камери за скорост. Те трябва да се използват не кампанийно, а постоянно", каза при откриването на заседанието председателят на СОС.

Преди това той се постара да подчертае, че общината работи за безопасността на градската инфраструктура, която е нейна отговорност. Самият намек, че софийските булеварди могат да се обезопасят допълнително, го накара да се наежи. Представителят на агенция "Безопасност на движението", който направи този намек, получи обратно обвинение, че отговорност всъщност носи и агенцията, без да стане ясно защо точно.

И така картофът се прехвърля от ръка в ръка.

Ако съдим по добре познатия сценарий, скоро отговорността ще се размие до неузнаваемост, общественото недоволство ще се разпръсне и затихне, а единствената поука ще остане усещането за безнаказаност.

До следващата катастрофа, когато всички затаим дъх и се замолим поредната жертва да не е нашето дете, роднина, приятел или колега.

Все още няма коментари
Нов коментар