🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>
Гражданите на Стара Загора протестират по артистични начини

Градските протести: за паветата, дърветата и кметовете

Протест за трафика в Пловдив и гражданска инициатива за запазване на павета в Стара Загора опират до едно и също нещо: натрупано недоволство от местната власт

Гражданите на Стара Загора протестират по артистични начини    ©  Фейсбук
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • В Пловдив гражданите протестират за пробива на Водната палата, в Стара Загора причината за недоволство е смяната на павета
  • Причините на пръв поглед са различни, но опират до едно и също - натрупано недоволство от местните власти и липсата на прозрачност
  • Това ще е все по-важно преди местните избори догодина

Понеделник сутрин. В национален ефир изгря протест до един от мостовете на Пловдив.

Там е започнал мащабен проект за ново кръстовище.

Участващите цитират няколко причини проектът да спре - трафикът няма да намалее (а вероятно и ще се увеличи), магистрала в центъра на града не съвпада с целите за премахване на автомобилите оттам, въздухът ще бъде още по-мръсен. Но най-вече, казват инициаторите, които дни преди това раздаваха листовки, ще бъдат отсечени десетки дървета по брега на Марица.

На един час път оттам, в Стара Загора, вирее друго недоволство. Граждани от дни недоволстват заради подмяната на павета на централната улица "Княз Борис" с асфалт. Обединяващата дума и там е "дървета" - махането на такива заедно с ремонтите мобилизира недоволство.

На пръв поглед, дърветата са обединяващото звено. Но зад този лесен знаменател, стои нещо доста по-голямо: стаявано дълго време недоволство от действията и бездействията на местната власт. И начинът, по който се управляват обществените пространства. Същото, както сами се досещате, стои зад недоволството за жълтите павета в центъра на София.

Липсата на съгласуване с гражданите, липсата дори на елементарна прозрачност, и резултатът от много от тези поръчки обрече отдавна общините на този челен сблъсък. Просто времето му дойде сега.

Да пробиваш на инат

Станалият вече легендарен пробив на Водната палата в Пловдив раздели града на две. От едната страна са община Пловдив и привържениците на разширяването на уличната градска мрежа (което според специалисти води до увеличаване на трафика), а от другата хората, които предпочитат алтернативните начини за придвижване, подобряване на качеството на въздуха в района на едно от големите пловдивски училища, запазването и увеличаването на зеления пояс в града.

След като община Пловдив не се вслуша в редица специалисти да не прави пробив на това място и то по този потаен начин, граждани, общински съветници в местния парламент и живущи в района на Водната палата организираха мирен протест рано сутринта в понеделник.

Протестът се наложи, за да бъдат чути от кмета Здравко Димитров и администрацията му, които до последно не показваха пред обществеността изготвения проект от изпълнителя "Иса 2000" и фирмата "Биас-М".

Всъщност повечето от доводите им би трябвало да са обект на разговори в самата община преди този проект - например превръщането на бул. "Марица - Юг" в вътрешноградска магистрала, което неизбежно ще натовари още повече пътя, близостта на хуманитарната гимназия и факта, че учениците ще дишат и пресичат в засиления трафик, и разбира се - отсичането на десетки дървета. Според общинския съветник от ДБ Добромира Костова, която присъстваше на протеста, "пробивът ще влоши градската среда и ще влоши качеството на въздуха."

Изсичането на над 60 дървета предизвика подозрението, че Регионалната инспекция по околната среда и водите (РИОСВ) в Пловдив неправилно е разрешила отсичането им чрез изготвяне на Оценката на въздействието върху околната среда (ОВОС). Това не би било първия път, когато неща в Пловдив са се случвали с тихото съгласие на РИОСВ, оттегляно в последствие.

Основен проблем в този проект обаче беше именно липсата на каквато и да е прозрачност. Той беше държан до последно в тайна, и както "Капитал" показа, дори на първа копка не всички в община и изпълнител бяха наясно какво ще се прави. След това се оказа, че е възможно да се коригират неща в него, а след интервюто на проектанта в "Капитал" организаторите на протеста разбраха, че височината на тунела ще е под изискуемото 4.5 метра, а това означава, че градски транспорт и коли на противопожарна охрана няма да могат да преминават от там.

Парти за сбогуване с паветата

Случката в Стара Загора пък е по-различна. Там общината е направила необходимото за този проект, но историческите натрупвания играят ролята на спусък. На централната улица "Свети Княз Борис" в момента тече ремонтна дейност, която цели да замени досегашните павета с настилка от асфалт, като остави павирани местата за паркиране. Проектът е съгласуван още преди 2 години, казват от общината, като тогава се провеждат разговори с граждански представители, с които се постига вземането на балансирано решение - паветата да се оползотворят другаде, а именно за направата на пешеходни зони в района около пазара.

Миналият петък обаче, след като стават зрители на сеч на дърветата по улицата, гражданите организират протест, който кръщават "Парти за сбогуване с паветата", като планират да продължат с артистични инициативи да показват своя протест срещу ремонта.

Общината отговаря на негодуванието светкавично бързо. Днес вече има Facebook страница, в която предстои да се публикува всяка фитосанитарна оценка на дървета, подкрепена със снимков материал, които да служат като доказателства, че сечта не е безпричинна, обяснява пред "Капитал" кметът на Стара Загора Живко Тодоров. Той вероятно е прав за себе си. Но гражданите нямат доверие на обещанията за прозрачност.

"В момента в Стара Загора се провеждат множество ремонти, да, паважът събуди протеста, но не в това конкретно е проблемът. Хората нямат доверие на общината, и не издържат на постоянните ремонти, затваряния, а и предишен опит показва, че проблем със сеч на дървета има", коментира политологът Първан Симеонов, родом от града и автор на редица градски инициативи там.

По-рано тази година отново случай със сеч на дървета води до масово недоволство, след като областната администрация продава терен на частно лице, което изкарва фалшива оценка на дърветата и започва сеч под претекста, че са болни. След няколко граждански сигнала общината открива, че оценката е фалшива и прекратява сечта, но това до голяма степен приключва общественото доверие в експертни оценки.

Ваня Таралежкова, собственик на заведение в центъра и един от организаторите на "партито" за сбогуване смята, че в случая с "Княз Борис" много от отсечените дървета не са били болни в действителност. "Гражданите са възмутени, дори с просто око се вижда, че дънерите са здрави и няма гнилостни процеси", казва тя. Още по-голям проблем за местните, обяснява, е това, че общината просто "не си прави труда да уведоми гражданите за подобни решения".

Обещания за прозрачност

В разговор с в. "Капитал" кметът на Стара Загора Тодоров се съгласява с оплакванията на жителите на града относно липсата на прозрачност. "Отчитам като слабост това, че досега не сме информирали гражданите в приемлив срок. В случая с дърветата е направена експертиза, която показва, че има гнилостни процеси, но не съобщихме за това навременно".

Общината уверява също, че на място на всяко изсечено дърво ще бъде поставено ново. "Тази гъвкавост обаче обикновено се проявява постфактум", обяснява Симеонов, и точно заради това хората са толкова недоволни.

Това много прилича на ситуацията в София, където управляващите от ГЕРБ "изведнъж" видяха проблема с жълтите павета и некачествения ремонт, след надигналата се вълна на недоволство.

В Пловдив пък общината зае различна позиция. След протеста те дадоха брифинг, на който обявиха, че вероятност да се откажат от реализирането на проекта няма.

Как се махат дървета

Тъй като една от основните причини за недоволството на протестиращите и в Пловдив, и в Стара Загора е изсичането на дървета, "Капитал" разговаря с ландшафтния аритект Александър Петров от "Екипът на София" за това какви са условията за премахване на дървесни видове при инвестиционни строежи или инфраструктурни проекти. Според него дърветата могат да се разделят на два вида - вековни, които са включени в регистъра на Министерство на околната среда и водите (МОСВ) и такива, които не са. Първите могат да бъдат премахвани само след изричното разрешение на министъра, докато при всички останали "за всеки инвестиционен проект се съставя експертна оценка", която да определи дали могат да бъдат отсечени.