От "Капана" на моста

След като общината изхвърли "Капана фест" от емблематичния квартал, оттам имат идея да се преместят на Пешеходния мост - но тя не среща подкрепа

"Капана Мост" би бил поредният реализиран проект за екипа, стоящ зад бранд "Капана", но договорките с общината и ББР затрудняват този процес
"Капана Мост" би бил поредният реализиран проект за екипа, стоящ зад бранд "Капана", но договорките с общината и ББР затрудняват този процес
"Капана Мост" би бил поредният реализиран проект за екипа, стоящ зад бранд "Капана", но договорките с общината и ББР затрудняват този процес    ©  ''Капана фест''
"Капана Мост" би бил поредният реализиран проект за екипа, стоящ зад бранд "Капана", но договорките с общината и ББР затрудняват този процес    ©  ''Капана фест''
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • Управителят на Капана Фест Никола Сивков е готов да вложи около 7 млн. лв. в трансформацията на моста, ако получи концесията над него
  • От ББР са категорични, че единственият възможен начин за прехвърляне на концесията, е продажба на дружеството-концесионер, а не изплащане на дълга му
  • Придобиването на концесията не е приоритет на сегашното управление на общината

Няма място за занаятите в Капана вече. Няма нищо, което да насърчава творците да остават или да си вземат помещения. Всичко е насочено към ресторанти, барове и заведения.

Никола Сивков, собственик и управител на “Капана Фест”
Никола Сивков, собственик и управител на “Капана Фест”

Пешеходният мост на Марица се намира недалеч от Капана. Но докато едната забележителност (творческият квартал) на Пловдив е във властта на общината и тя отдавна работи за нейната привлекателност, другата още по-отдавна е под управлението на частно дружество и ще се върне едва през 2035 г. Както наскоро "Капитал" разказа, мостът от известно време насам е минал под контрола на държавната Банка за развитие, която обаче няма намерение да се разделя с него.

Тъй като общината няма капацитет и идея как да разреши този проблем, Никола Сивков, един от създателите на бранда "Капана" и идеолог на "Капана Фест", иска да съчетае двете. Фестът на Сивков от тази година няма да е в култовия пловдивски квартал - заради неразбирателство с общината. Затова той иска да прехвърли част от дейностите си на моста и има предложение към общината.

Настоящият собственик - ББР обаче, към момента няма отношение по въпроса, а без тях нищо не може да се случи. Въпреки че от банката коментираха за "Капитал", че са готови да се срещнат с всеки, който иска да инвестира в моста, за четирите години под тяхно управление, реализирани проекти няма. За момента няма официално водени разговори и между тях и Никола Сивков, който е готов да инвестира в обекта едва след сключване на концесионен договор с общината.

Фест извън "Капана"

"Капана фест" се превърна в емблема и синоним на квартала", категоричен е Сивков. Но тази година фестът е пренесен далеч извън квартала - срещу пощата, където по думите на управителя организирането на мероприятие е далеч по-трудоемко и скъпо.

Неочакваната промяна е следствие на решение на общината, с което не се допуска използването на ул. "Райко Даскалов" (по-позната като Малката Главна) - ключова в провеждането на фестивала след завземането на замисления за арт квартал от заведенията.

"Като цяло дисоциираме събитията с идеята да се използват възможностите на центъра, а и съответно мероприятията да не се конфронтират с търговски обекти и заведенията", коментира районният кмет Георги Стаменов за "Капитал" - с което сложно изказване общината иска да каже, че предпочита да не стоварва всичко на едно място. Според Стаменов, ползвателите на магазини наоколо са възразили, че поставянето на фестивални обекти е пречка за тях.

Сивков отрече това твърдение и представи на "Капитал" събраните от него подписи на всички търговски обекти по Райко Даскалов, както и разрешенията от спешните екипи и пожарната за разполагане на занаятчийските шатри. Което е по-странно обаче, въпреки че не получава разрешение за главната улица, Сивков получава такова за малките улички между сградите в самия Капан. Всеки, който е минавал оттам, знае колко претъпкани са те, което поставя под съмнение идеята на общината.

Така, затиснати между изхвърлянето от основната артерия и все по-претъпкания Капан, Сивков и фестът му трябва да търсят ново място.

Идеята за моста

"Пешеходният мост е някакво спасение за фестивала", обяснява Никола Сивков.

По негови думи при проверка на архивите се вижда, че кв. Капана в миналото се е простирал на далеч по-голямо пространство (стигайки до реката), което проектът за Капана Мост цели да съживи. "Духът на капана - занаятчийският дух, е там, където е фестът - цялата емоция си върви със самото събитие.", категоричен е управителят на феста.

Сивков вижда потенциала в пространството над реката и е разработил идеен проект как то би могло да изглежда, така че да е отворено към реката, подходящо за разходка и икономически изгодно място както за общината, така и за самия него, под бранда "Капана".

Основното, което той предлага, е махането на всички търговски обекти от моста и превръщането му в нещо като виенски павилион, изцяло със стъклени стени и с открити павета, които в момента са скрити под балатум. "Идеята е през седмицата да няма никаква търговия, а само през някои уикенди да има тематични занаятчийски шатри - козметика, дърворезба и т.н.".

"Едната сграда ще е образователен детски център - със занимални за различни възрастови групи, детски кътове и езикова школа. В другата сграда ще направим център за културни и артистични забавления с възможност за театър, концерти на сцена с гледка към реката. Ще бъде преместено BeeBop Cafe и концертите ще се правят там", обяснява Сивков.

На настоящото издание на фестивала, ще бъде открита изложба, на която могат да бъдат видени чертежите, изобразяваща визуалната промяна, която се предлага от Сивков.

Актив, а не пасив

Сивков е категоричен, че ще реализира проекта със собствена инвестиция. "Искам да направим революция. Концепцията ни е желязна и аз съм сигурен, че ще оправдае вложените средства ", смело заявява той.

Приходите, които в момента общината генерира от концесията на покрития мост, са фиксирани в началото на века и оттогава до днес не са актуализирани. Концесията обхваща целия мост, сградите в двата му края и прилежащите към тях паркинги - като за всичко това дружеството-концесионер плаща скромните 830 лв на месец.

"Аз предложих на общината следното: 8 хил. лв. наем за едната сграда, 8 хил. лв. за другата сграда. Заради това, че ще развивам моста, наемът за него да е 2 хил. лв. Стават 18 хил. лв. на месец.", обясни за "Капитал" Сивков, като допълни, че сумите са в случай на максимален период за концесията - 35 г. Той е категоричен, че би се явил на конкурс, ако общината направи такъв за спечелване на концесията в даден момент.

По негови думи инвестицията в пространството ще е около 7 млн. лв., но е уверен, че ще успее да я оправдае въпреки липсата на търговски обекти, разчитайки предимно и само на реклама и добър маркетинг - бизнес модел, който той прилага и към популярния фестивал. "Този проект не е за всеки. Не е финансово изгоден, няма да генерираш такива печалби, каквито ако има търговски площи. Единственият начин да го компенсираш е с реклама, но колко хора правят такава реклама", коментира още той.

По думите му той е запознал и общината, и ББР с идеята, но за момента няма входирано инвестиционно намерение, а само неофициални разговори.

"От вас чувам за тези негови намерения, с мен лично не е разговарял, но вероятно много творци ще имат интерес към тези публични пространства, тъй като там е много оживено и може да се използва за реализиране на култура", коментира по този повод районният кмет Георги Стаменов. Друг коментар от общината не получихме до редакционното приключване на текста.

Настоящият собственик-концесионер-заложен кредитор

Собствеността на дружеството, което държи концесията, се придобива от ББР със странна търговска сделка. Въпреки че към онзи момент има залог на търговското предприятие "Търговски център Марица" като обезпечение по кредитите на "Ер Виа" и "Виа кепитъл партнърс" (собственост на един и същи човек - Денис Бареков), ББР плаща на тогавашния ѝ собственик 5 хил. лв. и откупува компания с активи близо 5.5 млн. лв. Така за известно време, банката става обезпечител сама на себе си, докато през 2019 г. не са отписани тежестите в търговския регистър.

Към днешната дата единственият начин да се придобие дружеството е то да бъде изкупено, а не да се изплаща нечий заем, както твърди районният кмет Георги Стаменов. Това казаха пред "Капитал" и от ББР: "акциите в "Търговски център Марица" ЕООД са 100% собственост на ББР и към настоящия момент могат да бъдат продавани свободно, без тежести и права на трети лица. Ако бъде взето такова решение, цената ще бъде определена на базата на оценка от професионални лицензирани оценители."

От банката заявиха още, че са готови да се срещнат с всеки потенциален инвеститор, като обясниха, че всяко последващо действия във връзка с концесията, ще бъде извършено след обсъждане със заинтересованите страни. Откакто мостът е под тяхно управление в качеството им на концесионери нито има реализирани проекти, нито се наблюдава каквото и да е друга промяна в начина на управление.

Ако се съди по думите на кмета Здравко Димитров пред медиите обаче, идеята на Сивков надали ще стане при тази администрация. "По-добре да направим нова детска градина, отколкото да придобием нещо, от което после ще получаваме само наем", заяви кметът.