🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Обратното броене на втория мандат

Защо следващите четири години на Обама обещават да са още по-трудни от първите

Обама 2.0 трябва да се надпреварва с времето
Обама 2.0 трябва да се надпреварва с времето
Обама 2.0 трябва да се надпреварва с времето    ©  reuters
Обама 2.0 трябва да се надпреварва с времето    ©  reuters

Ако се вярва на историята, повече практика и опит не правят по-добър президент. На пръв поглед вторите четири години в Белия дом би трябвало да са по-лесни и успешни, защото вече го няма натискът за преизбиране. В действителност обаче в съвременната история на САЩ значимите успехи във вторите  президентски мандати са рядкост за разлика от големите скандали. Краткият списък включва неподготвеността на администрацията на Джордж У. Буш да се справи с последствията от урагана "Катрина", разкриването на аферата на Бил Клинтън с Моника Люински, оплитането на Роналд Рейгън с "Иран-Контри" и оставката на Ричард Никсън заради "Уотъргейт".

Така че когато Барак Обама официално се закълне повторно на 21 януари, над новите му четири години в Белия дом ще тегнат тежките сенки на свръхувереността, политическите залитания и изтичащото време. Всъщност като запален любител на историята 44-ият президент на САЩ очевидно е наясно с т.нар. проклятие на втория мандат (т. е. скандалите, родени от прекомерни личностни или политически амбиции). От Белия дом тези дни изтече информация, че Обама е имал вечеря с водещите американски политически изследователи, за да с чуе съвети как да избяга от грешките на предшествениците си.

В същото време сигналите от поляризирания Вашингтон едва ли дават повод за оптимизъм, че вторият мандат може да мине по-леко, но по-ползотворно. Въпреки полупобедата на Обама в първите дни на 2013 г. в битката с републиканците около т.нар. фискална пропаст (комбинацията от автоматични бюджетни съкращения и вдигане на данъците), намирането на истински компромис тепърва предстои. Постигнатото споразумение за повишаване на данъците на американците с годишни доходи над 400 хил. долара (и  запазване на нивата от времето на Джорж У. Буш за всички останали) дори обещава да направи следващия кръг преговори още по-тежък. Заради болезнената отстъпка консерваторите сега втвърдяват позициите си и ще търсят реванш при обсъждането на вдигането на тавана на държавните задължения през февруари и финалното споразумение за намаляване на бюджетния дефицит през март.

Затова въпросът е дали на администрацията на Обама въобще ще й останат сили и - по-важното - възможности да прокара останалите си приоритети през втория мандат. 

Да бъдеш Бенджамин Бътън

Заради парадоксалното съотношение между представа и реалност може би най-доброто сравнение за втория президентски мандат би било това със сюжета на филма "Странният случай с Бенджамин Бътън". В него главният герой изживява живота си наобратно и затова вместо с годините да събира опит, всъщност губи контрола над живота си. По същия начин от момента, в който положат отново президентската клетва, за обитателите на Белия дом започва неумолимото обратно броене за загубата на власт и възможности. Вместо да бъде освободен да предприеме големи инициативи, преизбраният  президент всъщност е пленник на изтичащото време. В най-благоприятния случай той има около шестнайсет месеца, преди да настъпи т.нар. lame duck session, когато междинните избори за Конгреса и започването на надпреварата за наследника му ще блокират политическия процес във Вашингтон.   

За Обама ожесточените битки около тавана на държавния дълг и бюджетния дефицит съкращават още повече този и без това къс срок. Преговорите за тях, освен че в най-добрия случай ще се проточат поне до средата март, ще определят тона и темпото на работа във Вашингтон за следващия кръг от реформи.  Малко са оптимистите, които вярват в разведряването на атмосферата между републиканци и демократи в близкото бъдеще.

Експерти като проф. Стивън Уейн от университета "Джорджтаун" дори са на мнение, че президентът предвидливо е отчел неблагоприятните условия в политическата си програма за втория мандат. "Обама беше много внимателен да не обещава твърде много в предизборната си кампания. Освен това в Америка сега няма пари и подкрепа за рязка и широкомащабна политическа промяна", обяснява пред "Капитал" политологът.

Част от наблюдателите като шеф-кореспондента на в. US Today Сюзън Пейдж вярват, че дори стегнатият първоначален списък от два основни вътрешни приоритета – имиграционната реформа и новата енергийна политика, без да се брои силно оспорваното предложение тази седмица за затегнат контрол над огнестрелните оръжия, е твърде дълъг за втори мандат. Тя дава за пример Рейгън, съсредоточил се след преизбирането му само над данъчната реформа и затова успял. За разлика от Джордж У. Буш, опитал се първо да прокара промени в социалното осигуряване, а после и в имиграционното законодателство, и провалил се и в двете.  

Досегашният по-скоро дистанциран стил на работа на Обама също кара експертите да се съмняват дали приоритетите могат да бъдат изпълнени в ограничената рамка на втория мандат. "Той обича широкомащабните и комплексни политики, но не и процеса на прокарването им. Той не е политик, хвърлящ се да направи всичко възможно хората да се включат в инициативата и да приемат компромис",  коментира проф. Уейн. Предложените тази седмица забрана на бойните оръжия, повсеместната им регистрация при закупуване и проверка на бекграунда също се вписват донякъде в този неблагоприятен сценарий. Но дори мерките да не минат през Конгреса (най-вероятният сценарий), те вече на практика промениха тона и динамиката в дебата за контрола над оръжията.  

Време за глобално лидерство

 

За американските президенти е обичайно да обръщат повече внимание на световните дела през втория си мандат. Обяснението е лесно – освен че вече го няма предизборният натиск да се занимават предимно с вътрешни проблеми, обитателите на Белия дом още таят надеждата да влязат в историята като миротворци (особено когато имиджът им заплашва да бъде опетнен завинаги от голям скандал). Докато бушуваше аферата "Уотъргейт", Никсън посети Москва. За Рейгън преговорите с Михаил Горбачов за споразумение за ограничаване на ядрените оръжия вероятно са били желана възможност да избяга от разследването "Иран-Контри". Разтърсен от скандала "Люински", Бил Клинтън се опита да спаси репутацията си с постигането на мир на Балканите и между Израел и палестинците.

По всяка вероятност президентът Обама ще посвети повече внимание сега на външната политика. Особено след като изтеглянето на американските военни сили от Афганистан през 2014 г. освободи време и енергия в дипломатическия и военен корпус. Голяма част от ресурсите вече се пренасочват към Азия, определена от Обама още през първия му мандат като център на стратегическите интереси на САЩ през XXI век. Макар и в по-малка степен, администрацията по всяка вероятност ще остане ангажирана с Близкия изток и Северна Африка, особено докато се търси формула за стабилност след Арабската пролет.

Въпреки това никой не очаква резки и неочаквани движения в дипломатическата линия на САЩ. "Изборът на сенатор Джон Кери за държавен секретар и на бившия сенатор Чък Хейгъл за министър на отбраната в новия кабинет е доста показателен, че политиката от първия мандат ще продължи. Посоката си остава на ограничени международни интервенции, особено що се отнася до военните такива. Обама е реалист за ресурсите, които САЩ притежават в момента, и затова ще продължи да води активна политика, която обаче е с ограничено участие и цели", обяснява пред "Капитал" Емилиано Алесандри от вашингтонския офис на German Marshall Fund.

Като принадлежащи към поколението, било се във Виетнам, Кери и Хейгъл твърдо вярвaт, че военната намеса трябва да е последното решение, и то при ясна стратегия. Разбиране, което явно се вписва в подхода на Обама за т.нар. лидерство изотзад за създаване на действащи коалиции с ограничени цели, демонстрирано първо в Либия и следвано сега в помощта за френската операция в Мали (а може би приложено в близко бъдеще и в Сирия). Особено на Хейгъл, който ще е първият сержант в историята, заставащ начело на Пентагона (чинът, с който се уволнява през 1968 г.), се възлагат надежди да проведе отдавна необходимите реформи в американските военни сили, които да ги вкарат в XXI век.

Заради непремерените му изказвания за агресивните действия на "еврейското лоби" и желанието за диалог с Иран и "Хамас" номинирането на Хейгъл за военен министър породи съмнения за изостряне на отношенията между Израел и САЩ (влиятелният Национален еврейски демократически съвет обаче се обяви в негова подкрепа). Каквото и да мислят за кандидатурата в Тел Авив, засега премиерът Бенямин Нетаняху се въздържа от коментар, може би още гузен заради отявлената си подкрепа за съперника на Обама в изборите - Мит Ромни. "Всъщност ще видим раздвижване в близкоизточния процес, но не заради назначаването на Хейгъл или Кери, а защото става все по-ясно, че той е особено важен в новите реалности след Арабската пролет", обяснява Емилиано Алесандри от German Marshall Fund.

Другото възможно раздвижване в американската външна политика вероятно ще дойде по посока на  Европейския съюз. Макар че в първия си мандат Обама рядко имаше време за прескача от другата страна на Атлантическия океан, сега старата идея за създаване на зона за свободна търговия с Европа вече набира сериозна инерция. "Имаме причини да сме по-оптимистични, защото и двете икономически сили имат нужда от бърз растеж. А зоната за свободна търговия е мярка, която не повишава бюджетния дефицит и не струва пари на данъкоплатците", коментира Емилиано Алесандри. Според Камарата на американския бизнес в Германия подобно споразумение ще доведе до около 1.5% икономически растеж и за двете страни. Така Брюксел и Берлин могат да очакват да станат редовни спирки за Обама и екипа му в следващите четири години.

В известен смисъл "Проклятието на втория мандат", въпреки че е символ на прекалената увереност и амбициозност в Белия дом, има и положителна страна. Точно защото времето неумолимо изтича между пръстите им, президентите са принудени да се откажат от идеологията и да се съсредоточат само върху стъпки, обещаващи успех. Някои от тях, парадоксално, днес са смятани за най-големите им постижения - преговорите на консервативния Рейгън с Горбачов и разширяването на борбата на Буш-син със СПИН в Африка са показателни примери. Така и Обама може би няма да има време да постигне дори половината от набелязаните точки. Няколко стъпки в правилната посока по сложните теми за балансирането на бюджета, имиграцията и международните отношения обаче обещават да оставят повече следа в историята от големи, но неизпълнени инициативи. 

9 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    linderoth avatar :-|
    linderoth
    • - 15
    • + 7

    Гола вода е това момченце-кукла на конци на Джордж Сорос

    Нередност?
  • 2
    mollosso avatar :-|
    mollosso
    • - 13
    • + 4

    Той е Никой! Каквото му кажа евреите, т.е. банкерите да прави, това го прави.Момче за всичко.Видяхме капитализмът докъде доведе хората вече 2 пъти - Голямата депресия и сега...ще става още по-зле....

    Нередност?
  • 3
    geoimg avatar :-?
    Geoimg
    • - 5
    • + 4

    Грешно е да се смята, че последен мандат, като освобождава от отговорност пред избирателите е по - лесен!
    Тогава изключително се засилва отговорноста пред новата среда - банкстерите, а те са безпощадни и не приемат отговор "НЕ"!?

    Нередност?
  • 4
    daskal1 avatar :-|
    daskal1
    • - 2
    • + 5

    "В действителност обаче в съвременната история на САЩ значимите успехи във вторите президентски мандати са рядкост за разлика от големите скандали."
    - Оставете скандалните елементи настрана и докажете защо президенството на Бил Клинтън е било неуспешно. Икономически това беше едно от най-добрите съвременни управления. Дори скандалът с Моника Лоуински направи Клинтън по-близък на Европа от когото и да е било от президентите на САЩ. А това че президентството на САЩ стана с осемгодишен мандат вероятно е продукт на човешката психика на инертността, иначе как си обяснявате преизбирането на Буш (независимо от скандала във Флорида).
    Обама, както всеки президент, е принуден да стане центрист за да може да работи,изборните управления се характеризират като еволюционен процес за разлика от революциите.

    Нередност?
  • 5
    nick11 avatar :-|
    Николай_1
    • - 5
    • + 6

    Обонго се появи на американската политическа сцена благодарение на 2 фактора:
    1.- Финансовия интернационал - всички застрахователни компании в САЩ са собственост на банки и инвестиционни фондове , чрез които се осъществяват всички т.н. медицински застраховки. Обонго изпълнява поставени още от 1992 г. задачи , заради чието изпълнение расте оттогава така стремително външният дълг на страната за сметка на американския данакоплатец.
    2. - Благодарение на огромната имигрантска маса
    от хора сдобили се наскоро с американски гражандство , както и от социалано зависими пазитиращи вечно също на гърба на американския данакоплатец.

    Нередност?
  • 6
    daskal1 avatar :-|
    daskal1
    • - 2
    • + 8

    Това добре, но как ще обясните че при бяло мнозинство ( афро-американците са 13, испано говорещите - 13.2, азиато-американците около 5 процента, или общо 31-32процента етнични групи и малко под 70 процента бели) Обама спечели за втори път. Републиканската партия явно има нужда от генерална концептуална промяна на стратегията за да привлече нарастващия брой независими бели.

    Нередност?
  • 7
    nick11 avatar :-|
    Николай_1
    • - 6
    • + 3

    До коментар [#6] от "daskal1":
    Гласуващите за демократите , като Обонго в Америка , гласуват не защото не са бели , а защото са социално зависими , необразовани и нежелаещи да скъсат с паразитния начин на съществуване.
    Те винаги са представлявали идеален електорат за леви популисти , като Обонго например. Симбиозата между тях и демократите е станала вече желязна .

    Нередност?
  • 8
    daskal1 avatar :-|
    daskal1
    • - 3
    • + 5

    николай 1: За ваше сведение бедните бели американци ненавиждат да бъдат сравнявани с черните такива ползващи се от социалната система. Те са патриотични до шовинизъм и в никакъв случай не подкрепят Обама, дори с вреда за семейството си- не ползват полагащите се им права. Не пренасяйте български модели на етнично слабите върху бедните бели в САЩ, в голяма грешка сте и явно не познавате средата.

    Нередност?
  • 9
    e_mil avatar :-|
    tamada
    • - 1
    • + 1

    Цитат: "...той има около шестнайсет месеца, преди да настъпи т.нар. lame duck session, когато междинните избори за Конгреса и започването на надпреварата за наследника му ще блокират политическия процес във Вашингтон."

    Г-жо Ефтимова, "lame duck session" въобще не е това, което си мислите. Не е пауза между изборите, а е истинска сесия на Конгреса, която се свиква за решаване на спешен въпрос, във времето след избора на нов Конгрес (ноември), но преди датата на встъпване (януари). Така че в най-добрия случай, lame duck session може да има между 4.11.2014 и 3.11.2015, тоест най-рано след 21 месеца. И то само ако се наложи. Тя е изключение, а не правило. Последната такава сесия беше през 2008.

    Нередност?
Нов коментар