Бизнесът на заведенията страда силно заради коронавируса

Ограниченията за работата на ресторанти и барове в Китай и Италия водят до 70 - 80% спад на оборотите. Доставките могат да са частично решение

Заведенията на известния венециански площад "Сан Марко" не са били така празни от десетилетия. Както и самият площад
Заведенията на известния венециански площад "Сан Марко" не са били така празни от десетилетия. Както и самият площад
Заведенията на известния венециански площад "Сан Марко" не са били така празни от десетилетия. Както и самият площад    ©  Reuters
Заведенията на известния венециански площад "Сан Марко" не са били така празни от десетилетия. Както и самият площад    ©  Reuters

Празни маси, единични клиенти, които стоят далеч един от друг, ограничено работно време... Бизнесът на ресторантите и баровете страда особено много от коронавируса и мерките за борба срещу него, показва опитът от засегнатите региони и държави. Не само заради въведените рестрикции за заведения, каквито има в Китай, а от вчера и в Северна Италия, но и защото хората сами започват да избягват публични места, секва и потокът на туристите, които често са основният двигател на този бизнес.

В България засега няма обявени ограничения за заведенията след първите 4 случая на заразени, открити през уикенда. Но ако броят нарасне, неминуемо ще пострада и бизнесът на ресторантите и баровете.

Италианската диета

В Северна Италия, където за две седмици броят на заразените набъбна до над 7300, а жертвите са почти 370, правителство в неделя обяви най-сериозните (извън Китай) засега мерки и постави под блокада 16 млн. души в 14 провинции в северната част на страната. Сред тях са цяла Ломбардия, части от Венето, Пиемонт, Емиля-Романя и Марке. Публичните събития спряха, а много публични места като кина, театри, музеи и други са затворени. Заведенията също не са пощадени.

Баровете и ресторантите ще работят само между 6 ч. сутринта и 18 ч. вечерта, а собствениците им трябва да осигурят такива условия, че посетителите да бъдат на отстояние минимум 1 метър помежду си. Предвиждат се и глоби за собствениците на обектите от 1500 евро, ако това изискване не се спазва.

В много ресторанти правилата са напечатани и сложени на видимо място: посетителите трябва да мият ръцете си, да стоят на метър разстояние един от друг и да не осъществяват физически контакт.

Не всички са готови обаче да спазват правилата, разказва Reuters. Агенцията цитира собственик на кафе-бар в Милано, който признава, че все още сервира кафе на бара - италианците обикновено пият кафето си бързо - накрак на бара, бърборейки един с друг.

"Не спазвам правилото, но така или иначе клиентите намаляха много и обикновено са сами. Обичайно сутрин изразходваме 7-8 килограма кафе, докато сега не достигаме и 3 кг", казва той и споделя притеснения, че вероятно ще затвори бизнеса си, ако епидемията продължи по-дълго.

Всъщност това е втората серия ограничения за заведенията в Ломбардия. Преди две седмици те също бяха принудени за затварят в 18 ч., но след това мярката бе вдигната. Още тогава местните медии съобщаваха, че бизнесът на заведенията е паднал с близо 80%.

Китайско в кисел сос

Близо 70 - 80% спад спрямо нормалните обороти има и в Китай според проучвания на местни асоциации на ресторантьори. Като най-засегната държавата въведе и най-строгите ограничителни мерки, които са опустошителни за ресторантьорския сектор. Особено за малкия семеен бизнес, в който са заети стотици милиони и който е много важен за регионалните икономики на Китай.

На много ресторанти, кафенетата, барове в големите китайски градове просто бе наредено да затворят. Останалите работеха в ограничени часове и само с доставки. Сега най-строгите мерки са вдигнати извън провинция Хубей и ресторантите започват отново да отварят врати, но бизнесът все още е драстично свит.

Освен липсата на клиенти проблем е и недостигът на персонал, като много от служителите са в карантина или са блокирани в родните си градове в Китай, които са посетили заради китайската нова година.

От дистанция

Доставките все пак са известно решение и именно по този начин част от ресторантите в Китай продължават да работят. Развитието на тази ниша е не само начин за оцеляване на бизнеса, но и важна услуга за милиони китайци, които живеят сами и почти не умеят да приготвят храна за себе си, тъй като досега винаги са се хранили навън - в Китай уличната храна и храната от малки семейни павилиони и ресторантчета е изключително достъпна.

Така благодарение на доставките - макар и оборотите да не достигат тези от преди вируса, част от малките бизнеси успяват да оцелеят. Представители на един от големите доставчици на храна в Китай - компанията Meituan, казват пред Business Insider например, че в последния месец поръчките им са нараснали 4 пъти в сравнение със същия период на миналата година.

За поне 50% ръст на достaвките от китайски ресторанти в Ню Йорк съобщава и специализираното издание Eater New York, въпреки че няма случай на зараза в сред китайската общност в града. Местните китайски бизнеси обаче опитват с доставките да минимизрат ефекта от страховете и предразсъдъците, които водят до спад на клиенти.