🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Имран Ахмед: Антиваксърите успешно използват пандемията, за да увеличават публиката си онлайн

Главният изпълнителен директор на Center for Countering Digital Hate пред "Капитал"

Имран Ахмед, главен изпълнителен директор и основател на Center for Countering Digital Hate
Имран Ахмед, главен изпълнителен директор и основател на Center for Countering Digital Hate
Имран Ахмед, главен изпълнителен директор и основател на Center for Countering Digital Hate    ©  CCDH
Имран Ахмед, главен изпълнителен директор и основател на Center for Countering Digital Hate    ©  CCDH

Имран Ахмед е главен изпълнителен директор и основател на Center for Countering Digital Hate - международна НПО с нестопанска цел, насочена срещу онлайн омразата и дезинформацията с офиси в Лондон и Вашингтон. Работата на организацията комбинира както анализи, така и активни действия за увеличаване на икономическата, политическата и социалната цена за тези, които поддържат и се облагодетелстват от посегателствата срещу толерантността и демокрацията. Имран Ахмед често се появява в медиите като експерт по онлайн зловредно поведение, включително омраза на базата на идентичността, фалшиви новини, екстремизъм и дезинформация. Има магистратура по социални и политически науки от University of Cambridge.

Антиваксърите заплашват програмите срещу COVID-19 по света. Тази онлайн дезинформация увеличава ли се напоследък в сравнение с другите видове фалшиви новини?

Антиваксърите успешно използват пандемията от коронавирус, за да увеличават публиката си онлайн, като са добавили допълнителни 10 млн. последователи през последната година. При проследяването на тези групи и акаунти, което извършваме, се наблюдава огромно количество антиваксърски послания, поствано всеки ден, и това е един много реален проблем.

Какви са най-честите теории, които засича вашата организация при своя мониторинг?

Антиваксърите разпространяват множество различни митове, но всички те произлизат от три основни наратива, които са неверни - първо, COVID-19 не е опасен; второ, ваксините са опасни; трето, не може да се има доверие на лекарите и учените.

Навлизат ли антиваксърските послания все повече в ежедневието на фона на опитите да се убеди публиката, че масовата имунизация е начин за излизане от корона кризата?

От години в по-голямата си част традиционните медии вършат добра работа при недопускането на антиваксърските лъжи в репортажите си. Но социалните мрежи предоставиха възможност на антиваксърите да достигнат до по-голяма публика от всякога по един нефилтриран начин. Те им позволиха да инжектират нови съмнения в общественото съзнание спрямо сигурността, необходимостта и ефективността на ваксините.

Има ли припокриване между хората, които подкрепят различни "каузи" - например между поддържащите "Конспирацията Сорос" и вярващите в "ИзмаматаCOVID-19"? Може ли да се говори за прехвърляне на онлайн общности от една конспирация на друга?

Като организация против омразата една от причините, поради които започнахме да разглеждаме антиваксърите, беше, защото забелязахме, че те използват еднакви тактики, еднакви онлайн пространства и често бяха едни и същи хората, които разпространяваха расистки конспиративни теории и антиваксърска дезинформация.

Съществува радикален светоглед, който отхвърля експертизата, вижда конспирации навсякъде и смята групи от хора, независимо дали расови или професионални групи като медиците, за причината за големите световни проблеми. Тази гледна точка често е стимулирана от алгоритмите на социалните медии, които дават предимство на съдържание, провокиращо гняв и насилие, защото това държи потребителите закачени за техните платформи.

Какъв е броят на следващите най-големите антиваксърски акаунти в социалните мрежи?

Англоезичните антиваксъри са добавили още 10 млн. потребители към своите онлайн последователи, и са достигнали 59 млн. Това число предимно покрива Великобритания, САЩ, Канада и Австралия.

Каква е ролята на Русия за усилване на антиваксърската пропаганда в социалните мрежи? Кои са другите актьори?

Има ясни доказателства, че Русия усилва и допринася за антиваксърската онлайн дезинформация. Но мнозинството от тези, които открихме, че имат истинско влияние, са местни актьори - британци и американци, които или правят много пари, като убеждават хората да не се пазят, или наистина вярват на тези неистини и искат да зарибят и други.

Как може да бъде спечелена тази битка за сърцата и умовете на публиката? С какви послания? Някои страни например провеждат кампании за насърчаване на ваксинирането, като използват популярни личности.

Въвеждането на ваксините трябва да бъде придружено от обществена кампания за имунизацията, която да се противопостави на разпространяваните от антиваксърите лъжи. Тя трябва да се фокусира върху доказателствата, които опровергават основния наратив на антиваксърите и вместо това убеждават хората, че, първо, COVID-19 е опасен; второ, ваксините са безопасни и ефективни; трето, лекарите и учените са избрали своята професия, защото искат да помагат на хората.

Публичните личности могат да бъдат полезни в разпространяването на тези послания, но има роля за всеки на неговата собствена страница в социалните медии, в неговата местна Facebook група или онлайн форум, да разпространи благонадеждна информация за ваксините от заслужаващи доверие източници и да устои на това да се ангажира с дезинформацията, тъй като това ще спомогне за допълнителното ѝ разпространение.

Достатъчни ли са мерките за ограничаване на разпространението на фалшива информация, предприети от платформи като Twitter и Facebook?

Социалните медии не правят почти нищо, за да решат този проблем. Миналата година проведохме проучване заедно с младежката благотворителна организация Restless Development, по време на което открихме и докладвахме около 1000 публикации, съдържащи дезинформация за COVID-19 и ваксините в Twitter, Instagram, Facebook и YouTube. Когато след това проверихме, само 5% от постовете бяха премахнати или обозначени като неверни.

Би било много лесно за тях да окажат съществено влияние в намаляването броя на хората, изложени на антиваксърските лъжи онлайн. От 59-те млн. последователи на антиваксъри в английски говорещите страни повечето следват акаунти, управлявани от едва десет души. Суперразпространителите на антиваксърска дезинформация, професионалните пропагандатори с огромна публика трябва да бъдат премахнати от социалните медии и да не им бъде позволено да продължават да тровят умовете на хората с лъжи.

Интервюто взе Марина Станева

Все още няма коментари
Нов коментар