🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>
Европейските Малдиви

Албанската икономика: на вълната на туризма

Ръстът на БВП се дължи основно на наплива от туристи и инвестициите в строителство

4ever Green Tower в Тирана, Албания, построена през 2012 г. за 25 млн. евро.
4ever Green Tower в Тирана, Албания, построена през 2012 г. за 25 млн. евро.
4ever Green Tower в Тирана, Албания, построена през 2012 г. за 25 млн. евро.    ©  Shutterstock
4ever Green Tower в Тирана, Албания, построена през 2012 г. за 25 млн. евро.    ©  Shutterstock
Темата накратко
  • Албания се очаква да посрещне над 10 млн. туристи през 2023 г.
  • Хотелите се увеличават с над 70% за последните 10 години.
  • Балканската държава продължава да е сред най-бедните в Европа.
  • Откритията на залежи от петрол и природен газ може да видоизменят икономиката в близко бъдеще.

Албания е втора отзад напред по доход на глава от население в Европа, като изпреварва единствено Косово според МВФ, а в други класации е и леко преди Молдова и Украйна. Но тази година страната чупи рекорди в туризма. Световната организация по туризъм към ООН класира страната като номер 1 по възстановяване след пандемията в света сред държавите с повече от 5 милиона туристи годишно. Само за първите шест месеца на 2023 г. адриатическата страна е посетена от около 5 млн. туристи, а очакванията са до края на годината числото да се удвои.

Малко или много

Според INSTAT - националният статистически институт на Албания, между 2018 и 2022 г. през Албания са минали малко над 28 млн. чуждестранни туристи. За страна с под 2.8 млн. население не изглежда никак малко. При тези числа не трябва да е изненада, че около 20% от икономиката на Албания е свързана с туризъм. За контекст - в България, която е с население от около 6.5 млн. души, чуждестранните туристи през 2022 г. са 10.8 млн., но и секторът не е толкова важен - грубо носи около 10% от БВП на страната.

Брутният вътрешен продукт на Албания е малък - около 18.9 млрд. долара БВП през 2022 г., като реалният ръст спрямо предходната е 4.8%. Прекият принос на пътуванията и туризма към БВП е от порядъка на 8%, но когато се вземе предвид съпътстващият бизнес, общият принос нараства до повече от 20% от БВП, което прави този сектор един от ключовите двигатели на растежа на Албания според анализаторската BMI. Световният съвет по туризъм и пътувания изчислява, че едно от пет работни места в страната е свързано с туризъм.

През април BMI, дъщерна компания на кредитната агенция Fitch, повиши прогнозата за растеж на албанската икономика през 2023 г. от 1.6 до 2.5%, цитирайки развитието в строителството и туризма. "Тъй като инвестиционно интензивните индустрии в Албания показаха окуражаващ растеж през последното тримесечие на 2022 г., ние очакваме строителният сектор да повиши растежа през 2023 г.," пишат в доклад анализатори на BMI.

От хотел на хотел

За да акумулира нарастващия поток от туристи, Албания инвестира в хотели. Според местния статистически институт към 2021 г. има около 1600 официално регистрирани хотела, което е със 70% повече спрямо десет години по-рано. В същото време леглата са се увеличили почти тройно от 2010 г. насам. Една от причините за бързото изникване на ваканционни места са фискалните стимули, които страната въвежда от януари 2018 г., сред които:

  • Намален данък добавена стойност (ДДС) до 6% за всички места за настаняване;
  • Освобождаване от определени данъци, включително данък върху печалбата за период от 10 години за всички субекти, които са получили "специален статут" до декември 2024 г. (Специален статут могат да получат четиризвездни и петзвездни хотели с инвестиция съответно най-малко 8 млн. и 15 млн. евро.)
  • Освобождаване от данък за сгради и инфраструктура за 5-звездни хотелски съоръжения със "специален статут" и които са притежатели на регистрирана и добре известна търговска марка, т.е. бранд.

За период от шест години от 2017 до 2022 г. инвестициите в нови частни хотели са над 340 млн. евро по данни на албанския статистически институт, като инвеститорите са предимно местни лица въпреки навлизането на популярни чуждестранни брандове като Melia, Marriott, Accor.

Хотелите не са единственото, което се строи в Албания. През последните няколко години архитекти от цяла Европа се надпреварват за проекти в страната. Само в Тирана, столицата на Албания, има пример за няколко проекта, сред които театър, стадион и небостъргач.

Проектът за националния театър, който бе изготвен от датски архитекти през 2018 г., се очаква да струва над 36 млн. евро. Стадионът в Тирана - продукт на италиански архитекти, който бе открит през 2019 г., вече домакинства на финал от европейските клубни турнири през 2022 г., като струва над 86 млн. евро. Новата и най-високата сграда в Албания се очаква да бъде частният проект "Планината Тирана"- сграда със смесено ползване: с апартаменти, офиси, магазини и бутиков хотел, ще се извисява на над 180 м височина и с площ от над 70 хил. кв.м, като стойността на проекта не е известна. В София нито властта, нито строителните предприемачи държат на визия от топ световни архитекти.

Финансовото състояние на Албания

И все пак Албания има много да наваксва. Държавата е една от най-бедните страни в региона и в Европа с БВП на глава от населението от под 6.5 хил. долара. Дори драстичният ръст в туристите не може да помогне, тъй като туристическият сектор не дава високи заплати.

Държавата също е доста задлъжняла - с над 65% дълг от БВП, но съотношението намалява предвид растежа на икономиката. Въпреки публичния дълг кредиторите продължават да имат доверие в албанската икономика, след като през лятото държавата набра 600 млн. евро с облигации на европейския пазар. Книжата дори се котираха с по-нисък купон и доходност спрямо държавните ценни книжа на съседни държави, като Северна Македония и Сърбия, които имат по-висок кредитен рейтинг. Причината за сравнително ниския купон е бюджетният дефицит, който в бюджета за 2023 г. е заложен да бъде около 2.6% от БВП - спад в сравнение с 3.3% предходната година.

"Албания получи по-ниска (кредитна) оценка от страните в региона, но успяхме да получим по-нисък лихвен процент от тях, което означава, че напредъкът на албанската икономика, структурните реформи, които направихме с цел укрепване на икономиката, са дали своите резултати", каза през юни финансовият министър на страната Делина Ибрахимай.

Албанският лек си тежи

Основната валута в Албания е лекът, като курсът е плаващ: тоест не е фиксиран към някоя от големите валути - еврото или долара. През последните 12 месеца лекът поскъпва драстично - с над 12% спрямо еврото и близо 24% спрямо долара. Европейската единна валута е по-важна, тъй като основният търговски партньор на Албания е ЕС, където са насочени над три четвърти от износа на страната. Въпреки че поскъпването на местната валута може да окаже натиск върху износа, по-слабото евро е положително за албанците, които получават доходите си в местна валута, но погасяват кредити в евро. Същото важи и за правителството.

Поддържането на стабилност на местната валута е основна задача на всяка централна банка. С нарастването на инфлацията глобално Албания не бе изключение и ценовият натиск достигна 6.7% средно през 2022 г., като в отговор, подобно на всички останали, централната банка повиши лихвите, макар нивата да останаха сравнително ниски - основният лихвен процент е едва 3% в сравнение с около 6% за Сърбия и Северна Македония.

"Нашите прогнози показват, че инфлацията ще достигне целта (от 3% годишно) през 2024 г.", заяви през май Гент Сейко, председател на централната банка.

Под повърхността

Въпреки старанието да привлече чуждестранни инвеститори икономиката на Албания все още се задвижва предимно от вътрешни инвестиции. В бюджета за 2023 г. при разходи от около 6.7 млрд. евро (около 30% от БВП) се забелязват високи капиталови разходи - над един милиард евро. В допълнение към текущите проекти публичният инвестиционен фонд тази година включва пускането на околовръстно на Тирана, железопътна линия, серия от водопроводни и канализационни проекти, реконструкцията на няколко професионални средни училища и реконструкцията на няколко болници.

Оборудване и машини, като хеликоптери за военните, патрулни лодки, дронове и оръжия, ще получат специално финансиране през 2023 г. Междувременно голяма част от инвестициите ще дойдат през седем концесионни договора за публично-частни партньорства (ПЧП), планирани за 2023.

Пример за подобно публично-частно партньорство е инвестицията на Shell, която от 2019 г. търси петрол и газ в Албания. А който търси, намира: "Знаците показват, че може да сме близо до много важно откритие на газ и нефт под земята, което ще повлияе на бъдещето на нашата страна, но също така ще играе роля в енергийното бъдеще на Европа", каза през юли премиерът на Албания Еди Рами, който управлява страната от 2013 г.

Освен петрол Албания търси място и в друг добив - на редки метали, но около проучванията има малко публична информация.

И за финал, на първо време туризмът и природните богатства могат и да съживят икономиката, но дългосрочно малката страна ще трябва да намери и друг двигател, нещо с по-висока и устойчива добавена стойност, ако иска да влезе в клуба на богатите.

В Албания държавата изгражда инфраструктура до терена



В страната всеки може да купи земя, казва Мирослав Миланов, ръководител на търговската служба към българското посолство в Тирана

В Албания всеки има право да купува земя. Няма ограничения за чужденци, физически лица или фирми, нито специални процедури за чуждестранни инвеститори. Терени за продажба има. Цените им варират според търсенето и предлагането и устройствени планове по места - в зависимост оттова дали са градски, в провинцията или в курортни зони, обяснява Мирослав Миланов, ръководител на търговската служба към българското посолство в Тирана.

При инвестиция от над 25 млн. евро, която се смята за стратегическа, не се плащат данъци и такси по време на строителството. В Албания общата ставка на ДДС е 20%, за туризма - само за хотелското настаняване е 6%, а данък печалба е 15%.

Държавата е длъжна да осигури и изгради цялата прилежащата инфраструктура към обекта - ток, вода, път, ВиК и т.н. В това се изразява държавният стимул. По отношение на данъците, в момента също като стимул, се подготвя закон за освобождаване на хотелите 4 и 5 звезди от данък "сгради" за постоянно.

Преобладаващите инвестиции в албанския туризъм са от Германия, САЩ, чрез европейските си представителства, Франция, Швейцария, Испания и Белгия. В страната са представени брандовете Marriott, InterContinental, Hyatt, Maritim, Radisson, Melia, mk (част от Lindner Group), Movenpick, Ibis, Novotel (предстоящо откриване), Rogner, Hilton.

Български инвеститори в сектора няма.