SpaceX
SpaceX    ©  SpaceX

SpaceX извърши суборбитален тестов полет със Starship от третия опит

Най-мощната космическа ракета в човешката история успешно излетя около Земята, но се разпадна при обратното навлизане в атмосферата

SpaceX    ©  SpaceX

(Добавено в 17:30)

Частната космическа компания SpaceX на милиардера Илън Мъск извърши днес трети, този път почти изцяло успешен, тестов суборбитален полет със Starship - най-мощната космическа ракета-носител, създавана до момента. Космическият апарат безаварийно излетя днес в ранния следобед от космодрума Starbase край Бока Чика, Южен Тексас, извърши безпроблемно "горещо" разделяне на първата и втората степен, продължи по планираната траектория, след което се отправи на близо едночасов полет около Земята, който трябваше да завърши с падане в Индийския океан. За разлика от предишния тестов полет този път видими аномалии и ефектни експлозии не се наблюдаваха, като двигателите и на бустера, и на орбиталния модул, функционираха безаварийно през цялото време.

Докато беше в орбита, Starship успешно тества новоинсталирания шлюз за извеждане на товари в орбита, както и технология за трансфер на гориво и презареждане в условията на микрогравитация. Така в съвсем близко бъдеще SpaceX може да започне да изстрелва повече и по-големи комуникационни сателити Starlink, използвайки експерименталната ракета, още докато се тества.

Поради неясна причина SpaceX пропусна да изпробва повторното запалване на ракетните двигатели в орбита и премина направо към навлизане в атмосферата над Индийския океан. Там Starship оцеля поне до слизане на височина от около 65 км. над повърхността, като успя да продължи да излъчва картина в реално време, дори след като триенето между апарата и въздуха започна да генерира вълни от свръхгореща плазма, блокираща радиовълните.

Няколко минути след прекъсването на връзката от компанията на Илън Мъск потвърдиха, че тестовата ракета не е успяла да оцелее при преминаването през по-плътните слоеве на атмосферата. Това най-вероятно означава, че преди следващия тестов пуск Starship ще е нужно ново разрешение от американския авиационен регулатор FAA, който ще проведе поне кратко разследване на аномалиите при полета.

По-рано по време на изпитанието SpaceX успешно успя да извърши маневра за кацане с първата степен на ракетата, наречена Super Heavy. За разлика от предишния тестов полет този път всички двигатели запалиха, функционираха нормално и насочиха бустера по правилна траектория за приводняване в Мексиканския залив. Няколко километра преди да достигне водната повърхност обаче ракетата като че ли започна да излиза от контрол и в крайна сметка също се разби, без да успее да симулира меко кацане.

Може да да видите запис от третия суборбитален полета на Starship тук:

https://www.spacex.com/launches/mission/?missionId=starship-flight-3

...или тук:

Оригинална публикация:

Частната космическа компания SpaceX на милиардера Илън Мъск получи разрешение да извърши днес трети тестов суборбитален полет със Starship - най-мощната космическа ракета носител, създавана до момента.

Експерименталното изстрелване е планирано най-рано за 14.00 ч. българско време. Тогава ще се отвори времеви прозорец с продължителност 110 минути, през които апаратът може да стартира, дори и да има забавяне по технически или метеорологични причини. Според предварителните прогнози има 70% вероятност времето да е подходящо за изстрелване.

Днешният полет получи "зелена светлина", след като в сряда късно вечерта американският авиационен регулатор FAA издаде лиценз за това на базата на допълнителните мерки и корекции в дизайна на ракетата, които SpaceX е извършил от втория тестов полет на Starship в средата на ноември миналата година досега.

По време на третия тест SpaceX ще се опита да надгради успеха от втория експериментален полет, когато всичките 33 метанови двигателя Raptor на първата степен работиха безотказно до отделянето на орбиталния модул, който от своя страна се издигна в космоса на височина около 148 км над Земята и беше ускорен до около 24 000 км/ч, преди контролният център да изгуби връзка с него 8 минути и 3 секунди след изстрелването. Според твърденията на Илън Мъск втората степен на Starship парадоксално е била загубена, защото не е носела на борда си товар и е трябвало контролирано да изпусне излишния течен кислород, което е довело до възпламеняване и активиране на автоматичната система за самоунищожение на апарата.

Днешният тестов полет ще следва малко по-различна траектория от предишния. Планирано е този път Starship да се опита да навлезе обратно в земната атмосфера не в района северно от Хавайските острови, а североизточно от Мадагаскар и да падне в средата Индийския океан. По този начин SpaceX вероятно са избегнали допълнително забавяне заради нуждата от нова оценка за ефекта върху околната среда, издаден от американските екологични регулатори.

И този път не се предвижда да бъде извършен опит за "меко" кацане на втората степен. Специалистите на SpaceX обаче евентуално ще могат да тестват ефективността на топлинния щит на апарата при обратното навлизане в атмосферата и аеродинамичното намаляване на скоростта.

Първата степен Super Heavy пък отново ще се опита да извърши плавно приводняване на морската повърхност в Мексиканския залив. При предишния подобен опит бустерът експлодира на около 70 км над земната повърхност, малко след "горещото" отделяне на орбиталния модул, извършването на маневра за кацане и опит за повторно запалване на част от двигателите. Предполага се, че някой от клапаните и тръбите в горивната система на Super Heavy не са успели да издържат на натоварването при маневрата заради т.нар. ефект на водния чук.

По време на третия полет SpaceX планира да тества няколко допълнителни функционалности на борда на Starship. На първо място, това е изпробването на специалния шлюз на втората степен, предназначен за извеждане на товари в орбита. По този начин компанията на Мъск ще може да използва Starship в близко бъдеще за едновременно извеждане на много по-голямо количество и много по-тежки комуникационни сателити от системата за орбитален интернет Starlink. Също така ще бъде изпробвано и повторното запалване на вакуумните двигатели Raptor в орбитални условия - нещо, което е критично важно за използването на апарата за мисии в по-далечния космос.

Най-важният експеримент обаче ще бъде тестването на технология за презареждане на гориво в космически условия. Тя също е критично важна за бъдещи мисии на Starship до Луната, Марс и по-далеч. За момента се предвижда прехвърляне на около 10 тона течен кислород между два резервоара на борда на самата ракета. По време на следващи тестови мисии обаче трябва да бъде демонстрирано презареждане с гориво между два отделни Starship-а, обикалящи в околоземна орбита.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар