🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Завод за 1.4 млрд. евро – мисията беше възможна

България почти сигурно загуби от Турция в надпреварата за завод на Volkswagen, но научи много

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Еднократна инвестиция от 1.4 млрд. евро в България никога не е правена. Надеждите на правителството бяха, че това за пръв път ще се случи с отварянето на голям завод на Volkswagen в страната. Но шансовете за подобен проект вече са минимални, тъй като германският автогигант почти сигурно избра Турция за производство. Въпреки това страната ни натрупа безценен опит в преговорен процес от такъв ранг и достигна до финалната шортлиста от едва два кандидата, и то в директна конкуренция с много страни от региона.

Какъв завод само

Volkswagen Group обяви в края на миналата година, че търси място за нов свой завод в Източна Европа, който да започне работа през 2022 г. Директната капиталова инвестиция ще е над 1.4 млрд. евро и включва откриването на около 5000 директно заети работни места плюс стотици инженерни, а впоследствие и още хиляди допълнителни като доставчици и обслужващи индустрии. Капацитетът му трябва да е 1000 коли на ден, тоест над 360 хил. на година. Заводът ще е от т.нар. multi-brand тип, тоест ще произвежда автомобили от различни марки под шапката на групата, включваща Volkswagen, Audi, Skoda, SЕАТ и други.

Сред кандидатите за мегаинвестицията освен България и Турция бяха и Сърбия, Румъния, Северна Македония и др. При проект от такъв мащаб автомобилните гиганти влизат с много силни позиции, подкрепени и от сигурността, че ако не получат нещо в една държава, почти сигурно ще го договорят в следващата.

Volkswagen имаше много подробни изисквания за земята и инфраструктурата около завода си. Компанията търсеше огромна площ - около 4000 декара, с достъп до индустриално електричество с голям капацитет (поне 20 МW), газопреносна мрежа, водоснабдяване, магистрала, близост до летище, жп транспорт, определeни екоизисквания и др.

Страната натрупа безценен опит в преговорен процес от такъв ранг и достигна до финалната шортлиста от едва два кандидата.

България досега никога не беше водила преговори за толкова голям проект на зелено. За целта правителството създаде работна група с представители от няколко министерства, които да работят тясно помежду си и да водят разговори както с Volkswagen и посредниците на групата, така и с възможните частни партньори тук. Постепенно страните кандидатки започнаха да отпадат една по една, докато на финалната права останаха само България и Турция. Възможните парцели за такъв завод в страната не са много и накрая останаха два - земята на бившия завод "Кремиковци" край София и терен в индустриална зона "Раковски" (част от "Тракия икономическа зона") край Пловдив.

През последните месеци представители на германския гигант и негови консултанти посещаваха региона многократно, докато в средата на лятото стана ясно, че във Volkswagen в крайна сметка са взели решение да започнат преговори за строеж на новия си завод с Турция, като предпочетеното място е индустриалната зона в Измир. Официално тази версия не беше потвърдена от компанията, която обяви, че продължава да води преговори с кандидатите в шортлистата си. Но източници от компанията обявиха пред германски медии, че решението е почти окончателно и остават да се уточнят подробностите с турското правителство.

Защо Турция

Според информация на "Капитал" няколко фактора са наклонили везните в полза на Турция, а повечето от тях са далеч извън контрола на българската страна. Турското правителство има сериозна подкрепа в лицето на Катар, а емирството държи 17% от акциите с право на глас във Volkswagen. Анкара е използвала и подкрепата на европейски лобисти, сред които и бившия германски канцлер Герхард Шрьодер.

Най-важен е факторът с държавната помощ. Тъй като не е член на ЕС, страната по никакъв начин не е ограничена от европейските правила. Според източници на "Капитал" като краен пакет предложенията на двете държави са близки, но като директна финансова помощ офертата на Турция е била в пъти по-голяма и достига 900 млн. евро при около 300 млн. евро от България. Правителството също така обещава да купи земята и да построи голяма част от самия завод.

Не бива да се забравя и опитът на Турция в автомобилния сектор. През миналата година големи производители като Fiat, Renault, Ford, Hyundai и Toyota са сглобили над 1.3 млн. коли в страната. Локацията край Измир пък е в индустриален парк, в който има редица доставчици на автомобилни компоненти, а избраният парцел за самия завод е изцяло почистен и готов за строеж (от Турция) с всички нужни изисквания за достъп до електричество, газификация и т.н. Турската държавна администрация пък е евентуален голям клиент на произведените в завода модели - източник на "Капитал" посочи, че има обещание за покупка на поне 100 хил. автомобила.

Всички тези плюсове са накарали Volkswagen да заложи на Турция пред България. Основният плюс на страната ни е членството в Европейския съюз, но то не се е оказало достатъчно.

Надежди за следващ проект

Въпреки всички сигнали, че Турция ще излезе победител на финала, отпадането на този етап не би трябвало да се счита за провал. Преди този проект държавата беше тотално неподготвена да привлича подобен тип инвестиции. Правителството никога не е действало така организирано при преговорите с подобен инвеститор. Според източници на "Капитал" в преговорите са се включвали и са работили заедно представители на почти всяко министерство, което е нещо невиждано за българската администрация. Те са се учили в движение на всички изисквания, които има подобен инвеститор, и как да отговарят на тях.

Според източници от автомобилния сектор и други гиганти оглеждат Източна Европа за инвестиции и достигането от страната ни до финалната шортлиста на Volkswagen е добра реклама пред тях. Отделно правителството вече е готово да бъде далеч по-активно и само да търси такива големи играчи за преговори, а не да чака те сами да дойдат тук. Ще му помогнат и натрупаните връзки с големите посредници.

7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    xfh59608894 avatar :-|
    xfh59608894
    • - 6
    • + 3

    С некадърните гербаджии и Плевнелиев начело на преговорите е логично, че завод в България нема да има. Особено с нелепите им опити да набутат и това чудо в София. Нещо повече, страната едва ли е била и в плановете на VW. Последните събития показват, че "вариантът България" е бил просто блъф, целящ да издейства повече привилегии от Ердоган. Нема такова нещо до последно да са се колебали, иначе при отпадане на Турция веднага щеха да дойдат тука. А те нема да дойдат, ще чакат с месеци да утихнат събитията в южната ни съседка, а ако не - ще си намерят друга дестинация за завод, но не и в България.

    Нередност?
  • 3
    amartinov avatar :-|
    amartinov
    • - 3
    • + 3

    Тази статия изглежда като да е от преди минимум повече от седмица! Турция започна война, която не се знае кога ще свърши и риска да се строи там е доста голям. Та доста нелепа статия, на фона на това което се пише от седмица поне в немската преса.

    Нередност?
  • 4
    xyha avatar :-P
    xyha
    • - 2
    • + 1

    Завод за 1.4 млрд. евро ...

    Ние пък си купихме самолети , които може и да не видим .

    Нередност?
  • 5
    kbderror avatar :-?
    kbderror

    Абе то аз и компанията за която работех през 2005г развеждахме един подизпълнител на БМВ да си търси място за завод, ама работата утече като по места кметовете(+ 1 областен) взеха да си искат подкуп (а за нас к'во ше има).... или по култивираната версия по банка да мине едно,па на ръка допълнително. Сега незнам как са нещата,но у родната България видимо нещата се подобряват,макар и бавно и то само по места.

    Нередност?
  • 6
    pornpig avatar :-|
    pornpig

    Глупости.
    Основната мотивация на правителството беше да "помогне" на ПИБ да продаде на печалба терена си.
    Никой голям инвеститор не отива в страна с драматично намаляващо население.

    Нередност?
  • 7
    zxp53317185 avatar :-|
    zxp53317185

    Доста безсмислена статия. Първо че е доста прецъфтяла и неактуална, второ пълна е с банални изводи и без никаква конкретика. Може би по - полезно би било едно директно сравнение между терена в Кремиковци и този в Маниса- със снимки, данни и заключение какви точно са разликите и минусите на Кремиковци.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал