🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Полетът на каргото

Българската Cargo Air успя да даде нов смисъл на товарната авиация

"Карго ер" започва с един самолет. Всяка година добавя по още един и към момента броят им е 11
"Карго ер" започва с един самолет. Всяка година добавя по още един и към момента броят им е 11
"Карго ер" започва с един самолет. Всяка година добавя по още един и към момента броят им е 11    ©  Cargo air
"Карго ер" започва с един самолет. Всяка година добавя по още един и към момента броят им е 11    ©  Cargo air
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Германският град Лайпциг, разпределителният мегацентър на DHL. Магията се случва през нощта. Всяка вечер между 23:00 и 01:00 часа през нощта там пристигат около 60 самолета от всякакъв калибър. Над 3 хил. товарачи работят по разтоварването, разпределянето и натоварването на самолетите за изпращането на пратките към крайните им дестинации, където трябва да са до няколко часа.

Пет от тези самолети са на българската авиокомпания "Карго ер", специализирана в превозите на товари. "Ние сме онези, които летим през нощта", казва Константин Тасков, директор "Полетни операции" в компанията.

Компанията расте устойчиво през последните 10 години. За 2018 г. ръстът на приходите на "Карго ер" е близо 20% и те достигат 88.2 млн. лв.

Тасков обяснява успешното развитие на българската компания с огромния глобален ръст на карго полетите през последните две десетилетия благодарение на високите технологии и скока на покупките на хората, очакващи доставката си с нетърпение още през утрешния ден.

И, разбира се, с умението на бизнеса да усеща ветровете и да се качи на гребена на вълната тогава, когато тя може да те отведе надалеч.

От офроуд до небето

Мажоритарен собственик на "Карго ер" с 59.4% участие е Петър Ценков, известен още с участията си в офроуд състезания като рали "Дакар". С 30.6% е другият съуправител Иван Иванов, като другите двама собственици са Ангел Петров и Кирил Георгиев. Съпътстващ бизнес е и четиризвездният хотел "Вега София", разположен между "Дървеница" и Студентски град в София.

Предишното име на "Карго ер" до 2008 г. е "Вега еърлайнс". Създадена е през 1997 г. като оператор на шест самолета Ан-12. Към онзи момент "Вега еърлайнс" е един от най-крупните оператори на въпросния тип самолет. На прага на влизането на страната в Европейския съюз те обаче срещат сериозно препятствие - Регулация 1702 на EASA (European Aviation Safety Agency), която ограничаваше експлоатацията на летателни апарати без европейски типов сертификат за летателна годност, какъвто те не притежават и съответно трябва да спрат да летят, а съществена част от българската карго авиация да бъде приземена. Но не за дълго.

На мястото на "Вега еърлайнс" се появява "Карго ер" и е поканен и Константин Тасков да се включи в управлението. На 9 септември 2008 г. "Карго ер" получава своето свидетелство за авиационен оператор и лиценза си за въздушен превозвач. Компанията преминава на западна техника и на мястото на руските Ан -12 се появяват флотилия от Boeing 737-300/400. В началото самолетът е само един, като всяка година се добавя по още един и към момента броят им е 11.

Голяма врата или много седалки

Самолетите на "Карго ер" са собственост на компанията. "Всичките са бивши пътнически самолети, като им се слага една голяма врата и конверсията трае няколко месеца", обяснява Тасков, като, разбира се, всичко зависи от търсенето на пазара. Така не всички самолети са преобразени, като един от тях вече три години превозва пътници.

Изначалните планове за него са били да се превърне в товарен, но не е имало свободен слот за реконструкцията му и докато чакат, от компанията решават да го използват като пътнически, за да лети и генерира средства. Така вече три години. От сайта на компанията става ясно, че през 2017 г. той работи на мокър лизинг за гръцката Astra Airlines, a последното лято той е бил в Бърно, казва Тасков.

Конверсията на самолетите пък се прави от американска фирма от Маями - Aeronautical Engineers Incorporated (AEI), която има над 60-годишен опит в преработката на пътнически в товарни самолети.

За акулите и рибките

Стратегията на компанията е не да изгражда структура и след това да търси бизнес, а обратното - да намериш бизнес и след това да изгражда структура, обяснява Тасков постепенното разрастване на фирмата и разширяването на флота с по един самолет на година. Очакванията са през 2020 г. броят им да се увеличи още с един-два, ако световната икономика продължи да се развива със същите темпове.

Компанията работи с глобалните логистични компании като DHL, TNT, UPS. "Ние не сме големите акули. Ние сме от онези рибки, които плуват покрай големите акули, от онези рибки, които подпомагат тези акули", обяснява образно Тасков. Най-големият клиент на "Карго ер" е DHL, като за него работят 5 от самолетите на дружеството на принципа на мокър лизинг, като така се работи и за други клиенти, включително Air Mediterranean.

"Имаме бази в Лайпциг, Кьолн, Мадрид и сега и един самолет в Хераклион в Гърция (о. Крит). Лети се по всички европейски дестинации, като има и ad hoc дестинации и може да е навсякъде по света", казва той.

Каргото е трудна работа

Полетите на "Карго ер" са по разписание в 99.97% от случаите, казват от компанията. "Ние сме най-сериозният партньор на DHL. Много малко хора знаят, че товарните полети излитат изключително по разписание и при нас закъсненията са до 5 минути за разлика от пътническите полети, където има много по-големи закъснения", обяснява Константин Тасков.

Полетите са най-често през нощта, след като офисите на DHL са получили поръчките и те трябва да бъдат качени на самолетите, за да бъдат пратени за друга точка на планетата за доставка.

Товарите са различни. От Българи например компанията вози части за автомобилната индустрия от заводите в страната. От Испания - рибни продукти. Около 70% от пилотите са българи, като в екипа има още италианци, гърци, пилот от Норвегия и от Чехия.

Семейството е глобално, като бъдещето на компанията ще зависи също от глобалното развитие на пазарите и докога Джеф Безос и подобните на Amazon империи ще превъртат света с клик и самолет.

Все още няма коментари
Нов коментар