🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

По обратния наклон

Превозите на товари са в очакване на негативните последствия от пакета "Мобилност", тол-системата и бъдещия ход на икономиката

Основният проблем на автомобилните компании има всички изгледи да остане за дълго - липсата на международни шофьори
Основният проблем на автомобилните компании има всички изгледи да остане за дълго - липсата на международни шофьори
Основният проблем на автомобилните компании има всички изгледи да остане за дълго - липсата на международни шофьори    ©  Shutterstock
Основният проблем на автомобилните компании има всички изгледи да остане за дълго - липсата на международни шофьори    ©  Shutterstock
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Повече приходи от превоз на товари по суша демонстрират през 2018 г. най-големите превозвачи. Секторът обаче е в очакване на негативните последици от лошия развой по пакета "Мобилност" в Брюксел, който има за цел да ограничи конкуренцията на компаниите от Източна Европа. На местна почва пък превозвачите се сблъскаха с новата тол-система и високите цени, предложени от администрацията, които се очаква да оскъпят транспортната услуга.

Най-същественият въпрос обаче е накъде ще тръгне развитието на икономиката. За края на възходящия бизнес цикъл вече се говори открито, а някои големи европейски икономики начело с Германия вече отчитат свиване на БВП. По-трудна е настоящата година за тези, които работят на европейския пазар, където вече се забелязват промените и по-малко потърпевши все още са компаниите на вътрешния пазар, който винаги реагира по-бавно на световните трендове.

Очакванията на мениджъри на транспортни компании и доставчиците на оборудване са за спад от 3-4 до 6-7% през следващата година. Друг ефект, който забелязват компаниите, е свиването на маржовете, като това се дължи основно на спада на превозите за автомобилната индустрия и освобождаването на автомобилен капацитет и насочването му към друг тип превози и съответно увеличаване на конкуренцията, казват от бранша.

Точни данни за спада в сектора няма. Най-показателен обаче е бизнесът на производителите на тежкотоварни камиони, които обикновено приемат поръчки за месеци до половин година напред. Сега срокът за производство се е скъсил 2-3 пъти - до 2 месеца, разказват от бранша, което се тълкува като подготовка през следващата година да имат по-малко продажби.

Какъвто и да е размерът на икономическия спад, компаниите очакват нормализиране на пазарите в скоро време. Основният проблем на автомобилните компании обаче има всички изгледи да остане за дълго - липсата на международни шофьори.

Лидерите

При големите автомобилни и спедиторски компании няма големи размествания. На първа позиция в сектор транспорт за изминалата 2018 г. е спедиторът "Гопет транс", като компанията има 288 млн. лв. приходи. Компанията е създадена през 1995 г. от Петър Петров и съпругата му. Към днешна дата разполага с база в Казичене, а целите, които си е поставила през последните няколко години, са да стане средна европейска компания и да предлага добър групажен сервиз в Балканския регион. Компанията има мрежа от офиси в Гърция, Румъния, Австрия, Полша, Испания. От 2014 г. започва да развива и интермодални (т.е. комбинирани) превози. Началото бе положено с интермодалния влак, свързващ Стара Загора с Русе и румънския град Куртичи, а от частния терминал Rail Port Arad влаковете заминаваха за Генк, Белгия, и Великобритания. През 2017 г. фирмата добави в портфолиото си и морски контейнерни превози. Основните направления от пристанищата в Солун и Пирея са Близкият изток и Африка, като компанията си беше поставила за цел да предлага спедиция от още по-комбиниран транспорт – по суша, релси и вода. Според последният отчет на дружеството целта за 2019 г. е спедицията на въздушен транспорт, така че да се предлага спедиция на всякакъв вид транспорт на стоки. И през тази, и през миналата година фокус има върху инвестициите в нови IT продукти и платформи.

Компанията с база в Казичене е следвана от двама пловдивски превозвача - ПИМК и "Петко Ангелов БГ", с респективно 12.4% и 8.3% ръст на приходите. В края на 2018 г. ПИМК закупи още 50 влекача към автомобилния си парк от над 1400 камиона. Тя не стана концесионер на летището в Пловдив заедно с партньорите си от "Тракия икономическа зона", но пък продължава развитието си в интермодалните превози - ремаркета на влак, като поделението за жп превози е "ПИМК рейл", която има 269% ръст на приходите. Дружеството беше създадено през 2016 г., а впоследствие през 2017 г. ПИМК спечели и концесията на интермодалния терминал в Пловдив за следващите 27 години. Последва и пускането на интермодалния влак между Черкезкьой, Турция, и Европа. В края на лятото на тази година от компанията съобщиха, че са купили първия умен локомотив - Smarton на Siemens, за 2.5 млн. евро, като локомотивите са общо девет, броят на вагоните - 200, а броят на обслужваните направления - осем.

С планове за растеж

Със значителен ръст може да се похвали "Дискордиа". За 2018 г. приходите на дружеството се увеличават с 40%, като компанията достига 128 млн. лв. В края на миналата година собственикът и изпълнителен директор на "Дискордиа" Христо Христов обяви, че компанията си е поставила за цел да стане лидер в Източна Европа и да увеличи автомобилния си парк на 1380 камиона в края на 2022 г., като към онзи момент разполагаше с 535. За целта са планирани инвестиции в размер на 350 млн. лв. през следващите пет години. Към средата на тази година флотилията й достигна 600 камиона Евро 6, което беше последвано от поръчка за още 180 нови и модерни камиона. Плановете за автопарка до 2022 г. също са били преразгледани - 1400. Настоящата година обаче донесе леко свиване на заложената прогноза за ръст от 40% на 33%, като собственикът й Христо Христов отчита, че има известно забавяне. Свиване има и на маржовете.

Следващите по ръст компании са с чужди корени. С 36.4% ръст и 55 млн. лв. приходи малко извън първите 10 компании е "Батон транспорт - България", подразделение на датския собственик. Дружеството е специализирано в превоза на товари за европейските спедиторски фирми.

С 28% ръст на приходите до 40 млн. лв. е "Деламод България". Спедиторът е подразделение на Xpediator Plc Group, като съдружник в компанията е и Йордан Стоянов. Дружеството предлага транспортиране на палети, частични и цели товари между Европа и цяла България за 24 часа чрез вътрешната си мрежа. Предлага още организиране на превоз на пратки чрез морски и въздушен превоз. Групата има представителства във Великобритания, България, Литва, Естония, Македония, Черна гора, Молдова, Румъния и Сърбия, които оперират над 22 точки. Тази мрежа от офиси осигурява редовни и директни спедиторски услуги. Групата също така разполага с възможности за логистика и складиране, включително операции за електронна търговия в Обединеното кралство, България и Румъния.

Все още няма коментари
Нов коментар