🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Търговската война вкара в дупка морските превози

Шипинг бизнесът изпитва проблеми в момент, когато размерите на корабите се увеличават

Шипинг индустрията се сблъска и с нов проблем през тази година – напрежението в Ормузкия проток, който е един от най-важните водни пътища в света за търговия с петрол
Шипинг индустрията се сблъска и с нов проблем през тази година – напрежението в Ормузкия проток, който е един от най-важните водни пътища в света за търговия с петрол
Шипинг индустрията се сблъска и с нов проблем през тази година – напрежението в Ормузкия проток, който е един от най-важните водни пътища в света за търговия с петрол    ©  Reuters
Шипинг индустрията се сблъска и с нов проблем през тази година – напрежението в Ормузкия проток, който е един от най-важните водни пътища в света за търговия с петрол    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Като допълнение към влошаването на основния баланс добавените разходи за гориво от 2020 г. рисуват смущаваща картина за останалата част от тази и следващата година за контейнерното корабоплаване."

Питър Санд, главен анализатор по корабоплаването в Baltic and International Maritime Council
Вносът на морски товари, измерен с 20-футови контейнери, спадна с 5% през първите седем месеца на годината.

Когато първата по големина икономика в света обяви търговска война на втората, всички държави усещат ефектите от нея. Това се очакваше от самото начало на сблъсъка между САЩ и Китай, макар че съвсем до скоро американският президент Доналд Тръмп не признаваше за щетите върху щатската икономика. Втора година след началото негативните резултати са налице – забавяне на икономическия растеж в САЩ, Китай, еврозоната и целия свят, трудности пред международната търговия и още по-голяма несигурност в бъдеще.

По-високите мита, освен че затрудняват международната търговия, се отразяват лошо и на морския транспорт. Най-голямата браншова организация в сектора - BIMCO (Baltic and International Maritime Council), обяви, че данните й показват, че забавянето на глобалното производство и световната икономика ще ограничат перспективите за растеж на контейнерните превози по море в момент, когато размерите на корабите продължават да се увеличават. А тя може да се счита за фактор в сектора, защото нейните членове контролират 65% от световния морски тонаж и има представители от 120 страни.

Протекционизмът води до проблеми

Глобалният икономически растеж продължава да се забавя, идват предупреждения за рецесия от различни краища на света, а засега няма данни за висок ръст на обема на световната търговия за момента, обясняват ситуацията от BIMCO. Организацията обръща внимание на факта, че световният производствен PMI индекс (мениджърските поръчки) е под ниво от 50 от май тази година. Когато стойността на индекса е под 50, това показва, че е налице свиване. МВФ намали за пореден път очакванията си за глобалния икономически растеж през тази година – този път до 3.2%, но направи това преди последната ескалация на търговската война между САЩ и Китай. Това кара браншовата организация да очаква фондът да предвиди още по-нисък растеж в следващия си доклад.

Нещо повече - последната оценка на пазара на контейнери от главния анализатор по корабоплаването в BIMCO Питър Санд е, че слабите перспективи за сектора ще бъдат допълнително натоварени и от новите екоизисквания за корабното гориво, които влизат в сила от 1 януари догодина.

"Като допълнение към влошаването на основния баланс добавените разходи за гориво от 2020 г. рисуват смущаваща картина за останалата част от тази и следващата година за контейнерното корабоплаване", заявява Санд пред специализирания сайт theloadstar.com. Той отбелязва, че анализът на сухите насипни товари сочи, че свръхпредлагането на капацитет вероятно ще затрудни корабособствениците да възстановят допълнителните разходи за гориво. Компаниите за морски контейнерни превози започват да се подготвят за изискванията за гориво с ниско съдържание на сяра.

Анализаторът прогнозира много нисък до стагниращ растеж на световните сделки за превози по море през тази и следващата година в сравнение с ръста от 3.5% за тази година и прогнозираното повишение от 3.2% на контейнерния капацитет през 2020 г. Санд допълва, че са направени поръчки за 71 суперголеми контейнеровоза (ULCV - Ultra Large Container Vessel), които ще осигурят допълнителен капацитет от 1.3 млн. 20-футови контейнера на вода до края на 2021 г. Тайванският превозвач Evergreen е поръчал наскоро още 11 от този вид кораби.

Тези плавателни съдове ще бъдат на разположение по маршрутите от Азия към Европа в момент, когато тарифите за превоз на товари показват, че няма нужда от допълнителен капацитет. Освен това през тази година ще бъдат бракувани 200 хил. 20-футови контейнера, а ще бъдат произведени нови 967 хил.

Според Санд разминаването между търсенето и предлагането ще тласне морските контейнерни превози в още по-голяма дупка, което от своя страна означава, че "съкращаването на разходите ще остане на фокус, за да може да спре спадът".

Сигнал за забавяне

В началото на годината шипинг индустрията беше тази, която даде поредния сигнал за забавянето на глобалната икономика. Става дума за цените за превоз на сухи насипни товари, които спадат от средата на миналата година. Само за половин година нивата на Baltic Dry Index – индексът, който следи промяната на цената за доставка на насипни товари с най-големите търговски кораби по света, се понижиха с внушителните 50%. За проблеми сигнализира и Harpex Shipping Index, който следи цените на контейнерните превози.

Началото на срива на Baltic Dry Index и Harpex Shipping Index съвпада с началото на търговската война между САЩ и Китай през лятото на 2018 г. След като Вашингтон и Пекин се договориха за примирие в края на миналата година, индексът плавно започна да се възстановява и през лятото дори надмина стойностите от преди година. От началото на септември обаче Baltic Dry Index отново е в низходяща тенденция.

Това е причина за притеснение, тъй като насипните товари се използват в ключови сектори на индустрията – като добива на стомана и генерирането на електроенергия например. Според някои експерти дори индексът следи реалното представяне на световната икономика и сигнализира за рискове, преди да са излезли съответните статистически данни.

Трудности в САЩ

Търговската война между САЩ и Китай засяга както производствените и търговските компании в Америка, така и морските и въздушните товари през Тихия океан. "Не мисля, че сме виждали нещо подобно преди, и това създава всякакви необичайни поведения в бранша", казва пред CNBC Марк Даймънд, директор в консултантската компания ICF. Икономисти и изпълнителни директори се опитват да оценят въздействието на митата и цялостното състояние на американската икономика на фона на смесени сигнали от показатели като потребителските разходи, слаби производствени данни и променливи пазари на акции и облигации.

Борсовият индекс Dow Jones Transportation Average, в който влизат 20 компании от превоз на товари, железопътни и авиокомпании - включително FedEx, CSX и American Airlines, е с близо 9% под нивото си от миналата година в сравнение с близо 17% печалба за по-широкия S&P 500. През юли индексът Cass Freight, който измерва обема на железопътните и товарните превози в Северна Америка, се понижи с 0.8% спрямо юни, отбелязвайки осмия си месец спад (близо 6% е годишното намаление).

"С 5.9% спад през юли, след понижения от 5.3% през юни и 6% през май, повтаряме съобщението си от последните два месеца: индексът на превозите показва, че сигналът вече е по-силен – от "предупреждение за потенциално забавяне " към "сигнал за икономическо свиване", обявява стратегът Доналд Бъртън в доклада на Cass Information Systems.

Продължаваща търговска война между САЩ и Китай принуждава компаниите да съкращават запаси, ограничавайки нови поръчки. Това се потвърждава от слабия растеж на износа от Азия през пиковия сезон на корабоплаването.

Въздушните товари в световен мащаб също очаквано се свиват на фона на повишените мита, което пък се отразява на печалбите на товарните авиокомпании. Обемите на въздушния товарен превоз, измерени в товарни километри, са намалели с 3.6% през първата половина на годината спрямо същия период на 2018 г., съобщи Международната асоциация за въздушен транспорт. Обемите на международните въздушни товари от азиатско-тихоокеанския регион са се понижили през същия период два пъти повече – с 8.1%.

Вносът на морски товари, измерен с 20-футови контейнери, спадна с 5% през първите седем месеца на годината според данните на поделението на IHS Markit - PIERS. Цените за спот доставки до пристанища по западния бряг на САЩ са били 1368 долара за 40-футов еквивалентен контейнер в края на август, което е с повече от 7% спрямо предходната седмица и с близо 30% по-ниска спрямо година по-рано, показват данните за Shanghai Containerized Freight Index provided, измерван от IHS Markit’s Journal of Commerce. Управляващият редактор на изданието Марк Жаконай отбелязва, че периодът, с който се сравнява през миналата година, е бил твърде силен, защото тогава вносителите се опитваха да прибързат с доставките, за да избегнат митата.

"Трудно е да определим в момента каква част от търговците на дребно и други компании имат достатъчно запаси и колко от тях са отражение на понижените очаквания за търсенето", казва той.

Напрежение и в Ормузкия проток

Шипинг индустрията се сблъска и с нов проблем през тази година – напрежението в Ормузкия проток, който е един от най-важните водни пътища в света за търговия с петрол. Загрижеността на корабните оператори се засили, след като Иран конфискува танкер, плаващ под флага на Великобритания. Една трета от петрола, превозван по море – почти 17 млн. барела дневно, минава през протока, който отдавна е стратегическа точка в богатия на петрол залив.

Американската администрация за информация в областта на енергетиката (EIA) изчислява, че три четвърти от суровия петрол и кондензат, преминали през Ормузкия проток през 2018 г., е бил за страни в Азия – Китай, Индия, Япония, Южна Корея и Сингапур. Проблемът е, че танкерите са се превърнали в пионки в дипломатическия спор между Иран и САЩ. Докато намирането на дългосрочно дипломатическо решение трябва да бъде приоритет, необходима е по-голяма сигурност в Персийския залив. Лидери в индустрията призовават за международна военна коалиция, която да осигури безопасното преминаване на търговски кораби.

Ситуацията обаче ще се разреши трудно, след като в средата на септември бяха атакувани петролни рафинерии в Саудитска Арабия. САЩ обвиниха за нападенията Иран, който отхвърли обвиненията, но напрежението между Вашингтон и Техеран отново се повиши.

Все още няма коментари
Нов коментар