🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Oтрезвяваща година за спедиторите

След огромните ръстове за 2022 г. изминалата 2023 г. дойде с охлаждане на спедиторския пазар и сериозен спад на цени по всички направления

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • След огромните ръстове за 2022 г. изминалата 2023 г. дойде с охлаждане на спедиторския пазар и сериозен спад на цени по всички направления.
  • От сектора очакват резултатите за 2023 г. да покажат спадове на приходите между 20 и 50%.
  • Прогнозите за 2024 г. са умерени, като надеждата е цените леко да започнат да се оттласкват нагоре.

Около 2.4 млрд. лв. са общите приходи на топ 30 на спедиторите за 2022 г. Година по-рано общият им резултат беше 1.9 млрд. лв., една трета от компаниите отчитат ръст с над 50%, а тези, които имат спад на приходите, са единици. Или 2022 г. е била повече от успешна за спедиторския бизнес. Големите приходи обаче едва ли ще се повторят през 2023 г., като мениджъри окачествяват изминалата година като доста отрезвяваща за сектора.

Всичко това не е изненада. Свиването на търсенето на превозите започна да се усеща през последните месеци на 2022 г., охлаждано от рецесията в Западна Европа и проблемите на развитите икономики начело с Германия. Това донесе както спад на обемите, така и на оборотите на фирмите в сектор транспорт. Очакванията на пазара от началото на миналата година за ценови войни през 2023 г. от страна на големите международни спедиторски компании в опит да запазят обороти са се случили. А от сектора очакват резултатите за 2023 г. да покажат спадове на приходите между 20 и 50%, а изчисленията стъпват на отчетите на големите международни спедиции и глобалния тренд.

Очакванията за 2024 г. не са много оптимистични, като надеждите са към края на първото тримесечие да има обръщане в положителна посока. Големите международни компании залагат на ръст на търсенето на въздушната спедиция с между 2 и 5% и на търговията с контейнери с между 2.5% и 4.5%. Очакванията за автомобилния товарен транспорт и за договорната логистика са по-скромни - около 1%.

Под вълната

Цените претърпяха значителен срив по всички направления на транспорта - най-драстичен при морските, следвани от въздушните и в по-малка степен при сухопътните транспорти.

При морския транспорт падането беше от най-високо. Ръстът на потреблението, последвало ковид кризата, огромното търсене на контейнери и задръстените пристанищата изведоха котировката на морското навло до космически нива, достигайки своя пик през есента на 2021 г., а през лятото на 2022 г. тръгна надолу. Изминалата 2023 г. започна с цена за превоз на контейнер от Азия към Средиземноморието от 4000 долара, а завършва с цени от 1500 долара и срив около 3 пъти при средна цена за 2022 г. 6-7 хил. долара, изчислява Антон Стойков, управител на "ТЕУ България", силно специализирана в морските превози. Като корекцията надолу е по-голяма при превозите към Западна Европа, обяснява

През 2022 г. A.P. Moller - Maersk отчете най-добрата година в историята си. През ноември 2023 г. обаче морският гигант съобщи, че съкращава най-малко 10 000 работни места, за да предпази своята рентабилност на пазар на корабоплаване. Отчетът на компанията показва, че годината е завършила с 51 млрд. долара приходи при 81.5 млрд. долара за 2022 г. и спад с 37.4%, а спадът на EBIT е от 30.8 млрд. долара на 3.9 млрд. долара. Компанията отчита спад на търсенето на морската услуга с 6% през първата половина на 2023 г. и натрупани запаси, което е довело до по-голямо търсене на складови услуги, като през втората половина на годината този тренд е започнал да се обръща.

През изминалата година Maersk завърши придобиването за 61 млн. долара на датската логистична компания Martin Bencher Group, тъй като се стреми да диверсифицира своята верига за доставки. Maersk влезе и в дългосрочно оперативно сътрудничество с другия голям морски играч Hapag-Lloyd - Gemini Corporation, което ще бъде осъществено от февруари 2025 г., веднага след приключване на настоящото такова с 2M Alliance. Hapag-Lloyd също публикува резултати за изминалата година. Те показват спад на приходите от 36.4 млрд. долара на 19.4 млрд. долара и на EBIT от 18.5 млрд. долара на 2.7 млрд. долара.

И за всички

По въздух стоките са пътували през 2023 г. при цени с около 50% надолу. Ковид пандемията приземи пътническата авиация и това даде силен тласък на въздушните карго превозвачи, работещи по обслужването на големите вериги на доставки на компании като DHL. Политането на пътническите самолети обаче доведе до нов товарен капацитет и свободни обеми за карго във въздуха и съответно спад на цените за превоза на товари.

При сухопътните превози от бранша коментират, че спадът на цените е между 10 и 20% за изминалата година на база 2022 г. Причините са спад на търсенето в комбинация с много камиони по пътищата заради високото търсене от преди това, гарнирано с повишени разходи за покупката на тези камиони, повишаващи се почти навсякъде пътни такси и несигурност по линия на гориво.

За общия тренд показателни са отчетите на големите в сектор спедиция. Kuehne+Nagel отчетоха 41% спад на приходите за деветмесечието на база предходната година. Местното й подразделение е на шеста позиция в класацията на спедиторите в България за 2022 г., като има ръст с 57% и приходи 108 млн. лв.

Датската DSV пък съобщи в началото на декември за 27.4% спад на EBIT за 2023 и за 36% падащи приходи. Общият спад в световната търговия е оказал най-неблагоприятно въздействие върху подразделението Air & Sea, което отчита спад с 33,1% на EBIT в сравнение с 2022 г., докато при сухопътното подразделение той е с 10.7%.

Топ 3 по приходи

На българска земя за поредна година лидер в сектор спедиция е "Гопет транс", разполагаща с логистичната база в Казичене. Дружеството е с приходи 335 млн. лв. за 2022 г. и ръст близо 30%. Компанията е регионален играч с позиции в Гърция, Румъния, Полша, Испания, а от 2020 г. - и в Турция. Предлага решения за сухопътен автомобилен транспорт с покритие в Европа и регулярни отпътувания към Турция и Близкия изток, интермодален транспорт, свързващ Южна и Западна Европа, морски и въздушен транспорт и т.н. Компанията си поставя за цел да постигне 20% ръст на дела на пратките, доставяни с интермодален транспорт, до 2030 г.

Втори сред спедиторите е "Шенкер", част от международната DB Schenker. Компанията предлага всякакви услуги за сухопътен, въздушен и морски транспорт и за изминалата 2022 г. тя е със 173 млн. лв. приходи и с 13.8% ръст.

На трето място е "Марсфелд железопътна логистика", която запазва нивата си от предходната година. Компанията е основана в България през 2019 г. и специализира в спедиция на големи количества сяра чрез жп транспорт. Базирана е в София, като бизнесът се намира главно в Североизточна Европа и Централна Азия. Обичайните маршрути започва от казахстанската граница, през територията на Руската федерация до Балтийско море, като Русия и Казахстан се считат за едни от най-големите износители на сяра в световен мащаб поради големите нефтени находища.

Топ 5 на най-динамичните

2022 г. беше и година на огромни скокове. С най-голям ръст на приходите е "Новалог". Компанията расте с 327%, като от 24 млн. лв. приходите й нарастват на над 100 млн. лв. Тя представя себе си като специализирана в спедиторската дейност най-вече в Черноморския и Дунавския регион. Собствеността й е разпределена между пет съсобственика с равни дялове. Един от тях е швейцарската Nova Marine Carriers, която купува първия си кораб през 1981 г., като "Новалог" е местното й подразделение.

На втора позиция по ръст е "Уърлд транспорт оувърсийз - България" - WTO. Тя е еднолична собственост на Николай Николов и има 120 млн. лв. приходи за 2022 г. и ръст 76.4%. Тя представя себе си като една от най-бързо развиващите се логистични компании в Източна Европа със свои представителства в България, Гърция, Китай, Косово, Северна Македония, Румъния, Сърбия, Словения, Тайван и Хърватия. Създадена е през 2001 г. в София, като скоро след това се откриват офиси във Варна, Пловдив и Бургас. Първоначално основният фокус е в транспорта на цели контейнери по море. Шест години по-късно към портфолиото от услуги се добавя и въздушен карго транспорт и собствен морски консолидационен сервиз от Азия до Източна Европа, като днес тя се представя като един от основните морски консолидатори от Азия до Черно и Адриатическо море. През 2020 г. WTO открива собствено представителство в Китай, а през 2022 г. открива собствени представителства в Косово и Тайван.

Следваща по ръст е "Браво спед". Приходите на компанията скачат със 72% и надвишават 60 млн. лв. през 2022 г. Русенската компания е част от групата "Булмаркет", която търгува с горива и е производител на биодизел. Групата развива също сериозна дейност в транспорта, като в последните години инвестира силно в жп превозите.

На четвърто място е по ръст е "ТЕУ България" със скок 71% и приходи близо 51 млн. лв. Дружеството стартира дейността си в България в не много благоприятен момент в края на 2019 г., малко преди ковид кризата, но успява да тръгне нагоре. Компанията е 70% собственост на гръцката TEU SA Group, а останалите 30% са на Весела Стойкова.

TEU SA Shipping and Forwarding е създадена през 2004 г., като има офиси на Балканите и в Китай. Базирана е в Солун и се превръща в лидер в Северна Гърция. Офиси има и в Пирея - за обработка на морски товари, и в Атина - за въздушно карго. Пристанището в Солун се използва активно от български компании вносители. Тъй като няма директен т.нар. mother vessel от Китай до Солун поради ограниченията в дълбочината, които все още съществуват там, големите кораби спират на Пирея и контейнерите се претоварват на по-малки кораби за Солун. Удълбочаването му е от ключово значение, като то би скъсило доставките от Китай с 5-6 дни и Солун ще стане още по-атрактивен за страните на Балканите. Около 40-45% на оборота на компанията майка идва от морската спедиция, 35% от сухопътния транспорт и 20% от въздушния.

За 2023 г. компанията също има ръст на приходите - между 5 и 10%. Той идва от голямото добавяне на брой товари, клиенти и продукти, обяснява управителят Антон Стойков. Сред новите услуги са спешните пратки, които са с 24-часово обслужване, и групажните морски пратки.

Петата компания по ръст е местното подразделение на австрийската Gebrüder Weiss, която има база в Мусачево. Приходите на дружеството "Гебрюдер вайс" се увеличават с близо 66%, а размерът им е 56 млн. лв.