Boeing рискува да изостане сериозно от Airbus

Сериозните проблеми пред американската компания я поставят в изключително трудна позиция

След инцидента с полета на Alaska Airlines FAA наложи ограничение на броя на самолетите, които компанията може да произвежда на месец.
След инцидента с полета на Alaska Airlines FAA наложи ограничение на броя на самолетите, които компанията може да произвежда на месец.
След инцидента с полета на Alaska Airlines FAA наложи ограничение на броя на самолетите, които компанията може да произвежда на месец.    ©  Reuters
След инцидента с полета на Alaska Airlines FAA наложи ограничение на броя на самолетите, които компанията може да произвежда на месец.    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

В началото на годината редица анализатори твърдяха, че Boeing се нуждае от скучна година. Това не се беше случвало на американския производител на самолети от дълго време, а спокойствието и рутината са основополагащи изисквания в този бизнес.

За нещастие на компанията обаче 2024 г. няма да е скучна. Още на 5 януари полет на Alaska Airlines, изпълняван от Boeing 737 Max 9, трябваше да кацне принудително, след като една от аварийните врати на самолета се отвори заради дефектен болт. Инцидентът доведе до временно приземяване на всички Max 9, което от своя страна означаваше огромни загуби за всички американски авиокомпании, които използват този тип самолети.

Това беше най-лошото възможно начало на годината за американския производител. Моделите Max бяха приземени между март 2019 и декември 2020 г., като тогава мярката беше наложена заради две фатални катастрофи. Причината за двата инцидента беше проблем с една от системите за подпомагане на пилота, която измерва ъгъла на носа на самолета. Тази система обаче се оказа дефектна, като бордовият компютър се намесваше и сваляше носа на самолета в ситуации, в които подобна стъпка не е нужна.

Очакванията за 2024 г.

Тази година трябваше да бъде първата, в която компанията изцяло е загърбила миналите си проблеми. Най-очакваното събитие беше сертифицирането на най-малкия самолет от семейството Max - 737 Max 7. Boeing още миналата година заяви, че получаването на нужните разрешения ще бъде завършено до средата на 2024 г., а доставки можеше да се очакват още в края на годината.

За нещастие на Boeing и тези планове бяха провалени. Това се дължи на дефект в системата, която се грижи повърхността на самолета и крилата да не бъде заледена. По време на изпитателните полети на 737 Max 7 представителите на Федералната авиационна администрация (FAA) откриват, че ако системата по погрешка бъде оставена включена в условия на сух въздух и високи външни температури, двигателят прегаря и това може да доведе до фатален край.

Преди инцидента с полета на Alaska Airlines FAA разглеждаше молба на Boeing, която би позволила на самолетите да започнат да се използват. Компанията от своя страна щеше да направи нов дизайн, който да разреши проблема, като това трябваше да стане до 2026 г. Впоследствие всички самолети от семейството Max ще получат новите части, което би премахнало възможния проблем.

Случилото се на 5 януари обаче промени както общественото настроение срещу американския производител, така и на регулаторите. На 29 януари Boeing сам оттегли молбата си и прие, че Max 7 ще започне да лети, след като проблемът със системата за ледено покритие бъде разрешен.

Това е сериозен удар за Boeing. Очакванията на изпълнителния директор Дейв Калхун са работата по новия дизайн да бъде приключена до началото на 2025 г., което би позволило сертифициране до средата на годината.

Макар на пръв поглед забавяне от година и половина да не изглежда драматично, всъщност закъснението е много по-голямо. Още при представянето на вариантите на семейството 737 Max Boeing заяви, че очаква да започне да доставя Max 7 през 2019 г. По този начин реалното забавяне ще бъде поне шест години, и то ако процесът по редизайн и производство премине гладко - нещо, с което Boeing сериозно се затруднява през последните години.

Лъч на надежда за американския производител се оказва разработването на ново крило за 777X. То трябва да бъде изградено от композитни материали, като според анализатори наученото от него може бързо и безпроблемно да бъде прехвърлено и върху семейството Max.

Огромната разлика между първоначално обявените дати и кога всъщност самолетите ще може да бъдат използвани обаче води до сериозно недоволство сред авиокомпаниите. Southwest Airlines, която е една от пазарните лидери в САЩ, е изградила флотилията си изцяло от самолети от семейството 737. Тъй като компанията няма възможност да направи поръчка за самолети на Airbus, тъй като това би означавало сериозна инвестиция в съпътстващата инфраструктура, компанията е в задънена улица. През февруари стана ясно, че от Southwest са решили да намалят броя на поръчаните 737 Max 7, като вместо това увеличават поръчката си за Max 8 и Max 9.

Подобна е и съдбата на най-големия самолет от групата Max - Max 10. Той трябваше да започне да бъде доставян на авиокомпании още през 2020 г., но различни проблеми в производството все още не са позволили летателната машина да получи нужните сертификати. Очакванията на експерти са Max 7 и Max 10 да получат разрешенията си за летене заедно в средата на 2025 г.

Това обаче не е достатъчно за Delta Airlines. Изпълнителният директор на компанията Ед Бастиян заяви в интервю за CNBC, че авиопревозвачът е длъжен да изготви план за ситуация, в която доставките на Max 10 бъдат допълнително забавени. Именно това и накара компанията да влезе в преговори с Airbus за купуване на неголям брой самолета A321neo, които са подобни по размер и обсег на Boeing 737 Max 10. За момента няма яснота дали американската авиокомпания въобще ще купи самолети от европейския производител и какво би значело това за вече поръчаните 737 Max 10.

Как ще изглежда самолетният пазар след 2-3 години?

Най-големият проблем за Boeing обаче е друг. След инцидента с полета на Alaska Airlines FAA наложи ограничение на броя на самолетите, които компанията може да произвежда на месец. Това е твърде вероятно да се окаже пагубно за компанията.

Американският производител имаше амбиции да увеличи производството на 737 до 50 на месец от 2025 г., като по този начин щеше да достигне Airbus. За целта Boeing дори обяви откриването на четвърта производствена линия за 737, като тя се намира в Еверет, където традиционно се сглобяваха 747. FAA обаче сметна, че подобно увеличение би било риск за сигурността, като това доведе и до налагането на таван от 38 тяснофюзелажни летателни апарата на месец.

По този начин Boeing е принуден да запази нивото на доставки от 2023 г. За миналата година средно компанията е доставяла по 38 подобни самолета на месец. Броят на реално произвежданите на месец самолети обаче всъщност е 28, като другите 10 са вече произведени, но доставката им е била забавена заради трудностите покрай пандемията.

Показателите на Airbus обаче са в друга лига. Европейският производител поддържаше темп от 48 самолета от семейството А320neo на месец, а към тях трябва да бъдат добавени и по 6 от по-малките A220. Освен това компанията цели да увеличи до 75 броя от семейството A320neo и 12 до 14 броя A220 до 2026 г.

На този фон изглежда спокойно да се направи прогноза, че до три години пазарният дял в индустрията ще изглежда съвсем различно. Все повече експерти се обединяват около предположението, че Airbus ще разполага с около 66% от пазара, докато за Boeing остават 33%.

Представянето на Boeing е следствие на години невнимание и вземане на грешни решения. Проблемите за компанията растат, дизайн за изцяло нов самолет липсва, а AIrbus се откъсва напред. Значително.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар