Новите тенденции при проектирането и дизайна: промени в стил "хората – на първо място"

Създателят на архитектурно студио "Планинг" за промените в сектора, породени от пандемията

Shutterstock    ©  Shutterstock
Имоти

Бюлетин на "Капитал" с мнения, данни и анализи за развитието на пазара на недвижими имоти в България и по света.

Извънредната ситуация около COVID-19 даде повод да преосмислим представите си за организация на работата и работни пространства и да се запитаме "как отсега нататък". Твърде рано е за генерални изводи и дългосрочни прогнози. Но вече се наблюдават някои промени и тенденции при проектирането на офисни сгради. Бих казал, че те се оформиха още преди пандемията във връзка с промените в стила и начина на ползване на офисните пространства от големите фирми. Сегашната ситуация изведе на преден план и засили значимостта на някои от тях. Бъдещето ще покаже кои тенденции ще се окажат по-устойчиви и ще определят за по-дълго време развитието на офисния пазар и на дизайна на офисите.

Ефекти от работата от вкъщи

"Работата от вкъщи" (home office или work from home) датира от години. Големите компании отдавна установиха за себе си положителните страни на този подход. Чрез него се оптимизира ползването на офисните площи и ресурси, като част от персонала работи в офиса, а други - от вкъщи, на ротационен принцип или според текущата необходимост. Въведе се споделеното работно място (shared desks), което позволява на няколко души да го ползват по различно време. Това означава по-малък брой работни станции - бюра, компютри, периферия и т.н., и важи и за всички останали ресурси в офиса. Интересното е, че този подход не доведе до механично свиване на необходимостта от площи. Напротив, сякаш породи търсене на по-големи етажни площи, с по-високи етажи и позволи на големите компании да приложат нова визия за разпределение и използване на пространството. Съвременният офис от висок клас е общо отворено пространство с добро естествено осветление. Но той вече е с възможност за повече площ на единица работно място и за повече дистанция между работните места. В него има повече площи за колаборация, групови дейности, по-просторни зони за рекреация и неформални контакти, релакс зони, game room, открити етажни тераси, етажни кухни с организирана доставка на храни за хората в офиса, повече зеленина и т.н. Всичко това е ориентирано към създаване на висококачествен микроклимат и комфорт за работа.

Допълваща насока към гъвкавия ритъм на присъствие в офиса и възможността за работа отвсякъде (work from anywhere) е увеличаването напространстватаи залитеза срещи, обсъждания и групова работа. Актуалните scrum spaces например осигуряват подходяща обстановка за творческа и иновативна дейност в групи. Те предоставят интересни възможности за дизайнерски решения, разнообразяване и уникалност на офисната среда.

Интересна насока са и кътовете зауединяване в рамките на отворените пространства. Т.нар. офис кабини - focus room или silent cube, са своеобразен отговор на широко разпространената концепция за open space офиса. Изследвания показват, че дори кратковременният престой в тези малки "оазиси на усамотяване" подобрява тонуса и продуктивността на хората.

Всички тези тенденции са пряко свързани с въвеждането в архитектурните решения на повече естествени материали, повишените изисквания за естествена светлина, за зеленина и за високоефективни звукоизолиращи материали.

Наблюдавам и тенденция за много повече внимание към новите технологии и инвестиране в оборудване и технически средства за конферентни връзки и комуникация с високо качество и възможности. Стаите за срещи, особено в сегашната ситуация, се превръщат в своеобразни комуникационни и оперативни центрове.

Завишават се и изискванията за независимост и осигуреност на сградните системи за електрозахранване и комуникации, както и към системите,които поддържатвъздуха в помещенията. Със сигурност ще се променят разбиранията и критериите за класа на филтрация на вентилацията в офисните сгради. Възможно е решенията, които в миналото са били характерни само за т.нар. чисти производства, да се превърнат в основа за нов стандарт за по-широка типология от сгради. Много актуални са средствата за пречистване на въздуха - HEPA филтри, за дезинфекция на въздуха - йонизатори, ултравиолетови излъчватели и т.н.

Обратно в офиса?

Дълга е дискусията дали в сегашната ситуация "да върнем хората в офиса", или "да работят от вкъщи" и как да стане това. Списъкът от "за" и "против" е голям и от двете страни, а истината вероятно е някъде "по средата". Хората се различават и се нуждаят от различна среда, за да са максимално продуктивни. За едни от съществена важност са социалният живот, офисната среда и поддържането на динамичен стереотип. Други са по-ефективни и по-концентрирани, когато са в относителна изолация. Предизвикателствата са много и работещите решения със сигурност ще са хибридни. При всички случаи обаче ще разчитат на новите технологии, които са и ще бъдат силен фактор в начина на живот и работа на хората.

Пандемията доведе до необходимост от нови решения за организация на офисите и създаване на строги протоколи, които да определят мерките за хигиена, дезинфекция, контрол и движение на персонала. Актуалните за момента изисквания за контрол на достъпа, препоръчителен брой на хора в едно помещение и други целят да направят офиса по-безопасна за здравето среда за работа. В дългосрочен план е възможно от временни тези мерки и изисквания да се превърнат в устойчива тенденция. То би наложило проектантите да преосмислят някои функционални елементи на офисните пространства и критериите за инсталации на офисните сгради.

Насоките, които споменах, макар и стартирани в близкото минало от принципа "хората - на първо място" и по-високите изисквания по отношение на качеството на работната среда, се оказаха много по-ярко актуални в извънредната епидемична ситуация. Тепърва, през следващите седмици и месеци, ще бъдем свидетели на процеси на промени и развитие.

Все още няма коментари
Нов коментар