🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Клиентите търсят, отсяват и ценят качествените продукти

Евгения Диканска, изпълнителен директор на Europroperty

Евгения Диканска, изпълнителен директор на Europroperty
Евгения Диканска, изпълнителен директор на Europroperty
Евгения Диканска, изпълнителен директор на Europroperty
Евгения Диканска, изпълнителен директор на Europroperty
Имоти

Бюлетин на "Капитал" с мнения, данни и анализи за развитието на пазара на недвижими имоти в България и по света.

Как се справя компанията в условията на коронавирус пандемията? Кои бяха и са най-големите предизвикателства пред вашия бизнес?

Въпреки че коронавирус пандемията беше изключително предизвикателство за бизнеса по целия свят, за щастие тя не засегна Еuroprоperty. Тъкмо напротив - през изминалите две години компанията фокусира усилията си върху административни дейности като проектиране и строеж на няколко нови проекта и финална продажба на вече построените луксозни апартаменти в Edelweiss3. Удовлетворени от успеха на един от най-емблематичните ни проекти - Edelweiss 3, построихме още една сграда в комплекса- Edelweiss 3D. Тя предлага десет апартамента, които вече са напълно обзаведени и готови за отдаване под наем. Апартаментите в Edelweiss 3D са с една, две, три или четири спални, с голяма тераса и красива гледка. Мебелите и оборудването, които избрахме за тях, са от най-висок клас и гарантират усещането за лукс и класа - запазената марка на сградите в комплекс Edelweiss 1, 2, 3 и вече 3D. На пазара излезе и FOHAR - най-технологичният до момента жилищен комплекс на Europroperty. Концепцията на FOHAR развихме за клиентите, които търсят умна инвестиция в по-добро качество на живот. Комплексът предлага локация на чист въздух, която е добре свързана и с природата, и с града, устойчива архитектура и вградени smart home ready решения във всички апартаменти, които позволяват лесно надграждане с всички технологии за по-умен живот у дома, които ще се развиват все повече занапред.

Работите на два основни пазара - жилищен и офисен. Как изминалата година промени нагласите на клиентите на тях? Имат ли по-различни очаквания към площите, които наемат или купуват?

Europroperty е инвестиционна компания, която работи с добри архитекти и най-високия клас строителни материали. Оперираме в сегмента с луксозните жилищни имоти и макар амбицията ни винаги да е била да предлагаме лукс, спокойствие и сигурност на своите клиенти, винаги през годините сме успявали да поддържаме и конкурентни цени. През последните години все повече усещаме, че клиентите търсят, отсяват и ценят качествените продукти. Тази зрялост в потребителското поведение помогна на компанията ни да увеличи клиентите си и да се наложи на пазара като инвеститор със стойностни проекти.

Пандемията повлия на погледа върху офисното пространство. Ако офисите допреди две години бяха места, в които бизнесите помещаваха екипите си, то към момента по-скоро са символ на устойчивост на бизнеса, амбиции за растеж и сигурност. Времето ще покаже дали home-office тенденцията е устойчива или не.

Проектът "Еделвайс" е емблематичен за компанията. Разкажете повече за реализацията и продажбите на отделните етапи от него?

Edelweiss действително е най-емблематичният проект на Еuroproperty до момента - не само защото показва израстването на компанията през годините, но и защото се превърна във визитна картичка на качеството и стила ни на работа.
До момента всички апартаменти в сградите на Edelweiss 1, 2 и 3 са продадени. Както споменах, построихме и една допълнителна в комплекса - Edelweiss 3D, която отдаваме под наем.

Амбицията ни е да запълним търсенето на пазара на луксозни проекти и сме безкомпромисни в качеството на продукта, който предлагаме. Таваните на всички помещения в Edelweiss са по 2.95 м, а помещенията са просторни, с правилни форми. Предлагаме денонощна охрана и рецепция в сградата, басейн и фитнес за живеещите, професионална поддръжка и детски кът. Възможността за почистване, пране и гладене в жилището срещу допълнително заплащане или като част от наема е част от съпътстващите услуги.

Докъде стигна развитието на жилищния комплекс на мястото на бившия завод "Фохар" в София?

Вече започнахме строителството на комплекса на територията на бившия завод за фотохартия, чиято локация е известна на поколения софиянци. Мястото и едноименната спирка на градския транспорт на ул. "Кумата" 77 в квартал "Бояна" са сред причините да запазим името на проекта. Водеща цел в проектирането бе да разположим сградите в комплекса така, че между тях да има достатъчно въздух и светлина, за да не пречат на гледката към планината от едната страна, и към града от другата. Чистият въздух и зеленината са водещото предимство на FOHAR, защото ще позволят на бъдещите обитатели по-модерен и природосъобразен начин на живот. А знаем, че това става все по-важно след началото на пандемията и тенденцията за работа от дома, която тя отпуши.

FOHAR е планиран като "умен дом" не само защото предразполага към по-здравословен начин на живот, а поради няколко причини. Комплексът предлага smart home ready инфраструктура и вградени функционалности, с които клиентите ни ще могат да управляват дистанционно сигурността, отключването и отоплението си с едно движение чрез телефона. На проектантите от архитектурното студио "ЛП Арх" дължим и умната архитектура и отлично планираните разпределения на апартаментите. Те са мислени в контекста на заобикалящата комплекса околна среда и "в крак" с последните технологични новости и устойчиви материали. Това в съчетание с невероятна гледка към града и само на 15 минути от центъра на София превръща FOHAR във възможност за една наистина умна инвестиция, която да отговаря на нуждите на всеки съвременен човек с всички необходими функционалности - красиви междублокови пространства, градини с пейки, детски кът, фитнес, ресторант, охрана.

Как се справяте с рязкото поскъпване на строителните материали и горивата от последните месеци? Как комуникирате това с клиентите?

За съжаление и за нас, както и за другите колеги в бранша, беше неизбежно да отразим този скок. Оказа се абсолютно невъзможно, извън всякаква бизнес логика, да продаваме на цените, които бяхме планирали преди 2 години. В този случай, както и през целия ни път досега, смятаме, че най-доброто решение е да обясним истината, колкото и неприятен разговор да носи тя.

През последните години Europroperty навлезе на офисния пазар с проекта Sofia Office Center. Как върви отдаването на площите в сградата и планирате ли скоро началото на втора фаза от проекта?

През изминалата година успяхме да направим една от най-големите сделки в сегмента с наемите на офисни площи - отдадохме над 5000 кв.м. В момента текат довършителните работи в помещенията на Sofia Office Center, като ще посрещнем новите си обитатели - "Хаос софтуер", в началото на пролетта на 2022 г. Вярваме, че работенето в офиса е по-конструктивно и ще продължи.