🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Новият смисъл на офиса

Той мигрира от място на наведените над бюрата глави към място за срещи

Имоти

Бюлетин на "Капитал" с мнения, данни и анализи за развитието на пазара на недвижими имоти в България и по света.

Термокамери мерят температурата на служителите при влизането им в 32-етажната сграда в сърцето на Манхатън на RXR Realty. Чекирането на хората автоматично извиква асансьора на първия етаж, а натискането на копчето от всички влизащи става излишно.

Служителите присъстват в офиса на ротационен принцип. Плексиглас ги разделя там, където това е необходимо. Стаите за срещи са с ограничен капацитет. Специални сензори известяват, ако някой се приближи до друг на по-малко от шест фута. А ако служител се разболее от COVID-19, системата разбира кой е бил наоколо и така става известен списъкът на контактните лица.

Коронавирусът разболя офисния живот, уби офиса, какъвто го познавахме, и предизвика истинска работна революция. Прибра служителите по къщите, превърна холовете в работно място, а срещите се случваха в Zoom. Пандемията показа, че редица бизнеси работят добре и от дистанция и за мнозина завръщането към офиса има смисъл само ако е безопасно. А отдалеченият начин на работа най-вероятно ще остане в голяма степен и поради редица други ползи за служителите.

Само 2% от мениджърите обаче смятат, че корпоративната култура има шанс да оцелее, ако изцяло излезе в домашен режим, и офисът търси новите си хибридни модели и смисъл на съществуване. А опазването на здравето на хората вече не е само задача на лекарите, но и на архитектите.

Офис с нов смисъл

Проучване на консултанта в имотите Newmark сред редица големи компании в САЩ показва, че 81% от анкетираните заявяват, че ще имат нужда от нова стратегия, свързана с работното място, и че пространствата ще се променят по-скоро по отношение на инвентара.

Според Джейсън Лари, ръководител в Mondelez, занимаващ се с хибридния подход за работа след пандемията, смисълът на офиса като такъв е започнал да се променя още преди корона кризата и по-конкретно през юли 2010 г. Тогава веригата за кафе Starbucks започва да предлага wi-fi покритие в заведенията си и да размива линията между дома и офиса.

"Служителите могат да работят успешно, без да са на работното място и без дори да живеят в същия град", казва Лари, като по думите му вече е отминало времето, когато офисът е място, на което отиваш и не вдигаш глава от бюрото си и изпращаш имейли. Той вече е място, на което отиваш, за да се свържеш с останалите и с компанията, за която работиш. "Превръща се в място, на което се отбиваш, във важен център за провеждане на срещи или набелязване на целите за следващия месец", казва Джейсън Лари.

Това на свой ред изисква и нов дизайн - от място с много бюра и наведени глави в място с различни възможности за общуване. "В Mondelez променяме процентите. До не много отдавна 60-75% от площта беше за бюра за работа и 25-30% за колаборации като стаи за срещи и конференции. Сега обръщаме съотношението и 75% от пространството ще е предназначено да дава различни възможности за общуване - затворени или отворени. А само 25% от него ще е заето с места за работа. Бюрата няма да са поименни и ще са просто възможност за работа между срещите с другите", обяснява Лари по време на уебинар, посветен на бъдещето на работното място.

Ikea среща Lego в Google

Лидерът в иновациите и home office културата - Силициевата долина и по-специално Google, също вече даде някои отговори как ще изглежда офисът на бъдещето. Процесът започва още преди няколко години, а групата от архитекти, индустриални и интериорни дизайнери, строителни инженери и технически специалисти се ръководи от Мишел Кауфман. "Търсим нещо трето. Не е нито отворен офис, нито затворен офис, а гъвкав хибрид между двете", казва тя пред NBC News.

Отговорът е оприличен като среща между Ikea и Lego. Отделни подвижни модули в обзавеждането дават на служителите огромен списък от възможности за срещи и работа. Столове, бюра, бели дъски, шкафове за съхранение могат да бъдат разпределени в различни подредби, а в някои случаи пренаредени за няколко часа. Като Lego.

Компанията предлага на служителите си и места за работа на открито в унисон с работещия метод за предпазване от вируса - дишането на свеж въздух. В централата си, където времето е приятно през по-голямата част от годината, Google преобразува паркинга в микс от тревни площи и дървени настилки с Wi-Fi навсякъде. Разположени са и шатри с маси и столове за работа. Всяка от палатките има име и определена лагерна тематика. Google съобщи, че изгражда работни пространства на открито и в Лондон, Лос Анджелис, Мюнхен, Ню Йорк и Сидни, Австралия, и вероятно и на още места.

Компанията представи и концепцията си за заседателни зали (Campfire), приличащи на лагерен огън, където всички са разположени в кръг - и присъстващите лично, и неприсъстващите. За последните има отделни екрани с големи размери, като по думите на Мишел Кауфман това не позволява на тези, които работят от дистанция, да останат като фон и да бъдат игнорирани.

Шест фута страх

Не липсват и по-консервативни подходи за организиране на офис пространството, базирани на стремежа да се осигури дистанция. Те станаха доста популярни само няколко месеца след началото на пандемията. Cushman&Wakefield разработиха специална концепция за организация на работното пространство, наречена Six Feet Office, която се и следва от RXR.

В сърцевината й са редизайн и нови технологии, които да осигурят дистанция между хората от 1.8 до 2 метра и по-добра хигиена на работното място. Йорен Локерше, ръководител на холандския офис на Cushman&Wakefield, разказва, че това се постига не само чрез разреждане на бюрата, но и чрез визуални сигнали, като например концентрични кръгове, интегрирани в подовата настилка, които да напомнят на хората да не се приближават твърде много.

Според концепцията Six Feet Office на подовете между бюрата са поставени стрелки, които да поощряват хората да се движат из офиса в редица по посока на часовниковата стрелка, намалявайки по този начин срещите лице в лице. Бюрата пък се предполага да се покриват с хартиена подложка, която накрая се изхвърля в кофата, като така намалява вероятността за потенциално разпространение на зарази.

Именно Cushman & Wakefield използват в офиса датчиците, които следят движението на служителите чрез техните телефони и подават сигнал, ако някой прекрачва границата от шест фута. Сензори могат да следят и колко души се намират в кухнята или тоалетната, за да се избягва струпването на много хора на едно място.

Пълен офис и hands free

Според редица архитекти в офис сградите ще се търсят все повече просторни помещения, по-широки коридори и врати, зелени площи, гъвкави пространства и различни възможности за достъп. Добрите системи за вентилация и дезинфекция също са сфера, в която ще се случат много инвестиции, като класическите климатични системи въртят един и същ въздух.

"Връщането в офиса ще се фокусира върху три ключови момента: уелнес, гъвкавост и причината да си в офиса", казва Ерика Мудис, президент на Helix Architecture + Design. Все повече клиенти на компанията се интересуват от пространства, които да осигурят достъп до природата, чист въздух, възможностите да се ползват стълбите, а не асансьорът, казва тя.

На почит все повече са и безконтактните устройства като безконтактните чешми и автомати за сапуни и хартия в тоалетните. Отварянето на вратите с фотоклетки, като ще има и все повече опции за контрол на различни функции на работното място през мобилния телефон или с гласови команди, така че на служителите да се налага да докосват по-малко неща.

Важен момент остават и новите технологични възможности за интегриране на тези, които не присъстват лично.

Все още няма коментари
Нов коментар