🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

FinTech Summit 2020: Българските клиенти активно търсят и ползват финансови иновации

Владимир Махнев, директор "Дигитална трансформация" в Райфайзенбанк, за промяната в отношението на банките и клиентите към финтех

Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Какви са тенденциите и предизвикателствата пред сектора и кое ще задвижи растежа в сектора по света и у нас ще е и темата на конференцията на "Капитал" Annual FinTech&InsureTech Summit, която ще се проведе на 27 февруари в София. В нея ще вземат участие експерти, визионери, иноватори и представители на компании от страната и чужбина, както и на централната власт. Ще е се превърне ли София в следващия Fintech хъб на Централна и Източна Европа, кои са трендовете, които ще очертаят бъдещето на индустрията. Това са още част от важните теми, които ще дискутират те. Повече за конференцията може да научите тук.
Владимир Махнев е Chief digital officer на Райфайзенбанк с богат опит в дигиталната трансформация, използвайки АI, Cloud, Mobile, IoТ в банковия сектор, продажбите на дребно, бързооборотни стоки, телеком и публичния сектор. Той ще бъде сред лекторите на Annual Fintech& InsureTech Summit, която ще се проведе на 27 февруари в София.

Как се променя отношението на банките към финтех сектора - възможност, неизбежност, заплаха или не? И какво би стимулирало банковите иновации?

Вече от няколко години банките и финтех компаниите съществуват заедно на пазара и в много голяма част от случаите си партнират. Те разработват съвместни решения, които все по-широко навлязоха и на нашия пазар - електронна идентификация, опознаване на клиента (KYC), блокчейн, регулаторни технологии, бази данни, дигитални портфейли. Върху развитието на съвременния финансов сектор влияние оказват две много силни тенденции - напредъкът на технологиите и нуждите на клиентите. Ако една финансова компания, независимо дали традиционна банка или финтех компания, не се съобрази с тях, ще изпадне от пазара. Именно тези два фактора стимулират иновациите.

Смятате ли, че българският пазар и клиентите му вече са готови за финансови иновации? Търсят ли такива?

Българските клиенти не само са готови, а активно търсят и вече ползват финансови иновации. Преди можеше да отнеме години една технология да навлезе на нашия пазар. Сега е въпрос на месеци, дори седмици. Например дигиталният портфейл RaiPay, който ние предлагаме, беше пуснат пилотно първо в България, Румъния и Чехия от страните в групата "Райфайзен", включващи Австрия, Централна и Източна Европа.

Къде е най-добре да се позиционират банките във финансовите технологии?

В България банките са универсални и предоставят продукти и услуги както на корпоративни и институционални, така и на индивидуални клиенти. Всяка от тези групи има нужда от модерни, бързи, удобни и сигурни финансови решения. Тук въпросът по-скоро е как една организация да бъде в крак с развитието на технологиите и да се промени така, че да може да отговори на нуждите на клиентите. Това изисква цялостна промяна, в която клиентът и неговото изживяване стоят в центъра, а вътре в самата институция организацията и процесите са автоматизирани и адаптивни, ИТ инфраструктурата позволява бързина, постоянни подобрения на дигиталните продукти, автоматизирани тестове и в крайна сметка предлагане на услуги с високо качество на световно ниво. Промяната обхваща работната култура и всяко работно място. В Райфайзенбанк вече е в ход мащабна дигитална и адаптивна трансформация. Нашите клиенти все повече ще усещат положително усилията и инвестициите ни в посока да бъдем първо дигитални, по-бързи и по-гъвкави, следвайки нашата визия да станем най-препоръчваната финансова група в България и региона.

Какво ще е поведението на банките - разработване на собствени финтех решения или партньорства и покупки на компании, които са разработили такива?

Няма универсално решение. Една адаптивна организация ще намери най-доброто решение за клиентите си. От една страна, стимулираме и развиваме предприемаческото мислене на служителите с редица вътрешни програми, в рамките на които те предлагат и развиват иновативни решения, работейки по стартъп модел. От друга страна, както на ниво група, така и тук, в България, вече 4 години провеждаме програмата си за сътрудничество с финтех компании и стартъпи Elevator Lab, в която си партнираме с тях. Резултатите от това сътрудничество са много добри - някои от решенията на такива компании вече са "на живо" и клиентите ги ползват, а други са във фаза Proof of concept или тестове в реална среда.

Все още няма коментари
Нов коментар