FinTech Summit 2020: Българските клиенти активно търсят и ползват финансови иновации
Владимир Махнев, директор "Дигитална трансформация" в Райфайзенбанк, за промяната в отношението на банките и клиентите към финтех
Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
Как се променя отношението на банките към финтех сектора - възможност, неизбежност, заплаха или не? И какво би стимулирало банковите иновации?
Вече от няколко години банките и финтех компаниите съществуват заедно на пазара и в много голяма част от случаите си партнират. Те разработват съвместни решения, които все по-широко навлязоха и на нашия пазар - електронна идентификация, опознаване на клиента (KYC), блокчейн, регулаторни технологии, бази данни, дигитални портфейли. Върху развитието на съвременния финансов сектор влияние оказват две много силни тенденции - напредъкът на технологиите и нуждите на клиентите. Ако една финансова компания, независимо дали традиционна банка или финтех компания, не се съобрази с тях, ще изпадне от пазара. Именно тези два фактора стимулират иновациите.
Смятате ли, че българският пазар и клиентите му вече са готови за финансови иновации? Търсят ли такива?
Българските клиенти не само са готови, а активно търсят и вече ползват финансови иновации. Преди можеше да отнеме години една технология да навлезе на нашия пазар. Сега е въпрос на месеци, дори седмици. Например дигиталният портфейл RaiPay, който ние предлагаме, беше пуснат пилотно първо в България, Румъния и Чехия от страните в групата "Райфайзен", включващи Австрия, Централна и Източна Европа.
Къде е най-добре да се позиционират банките във финансовите технологии?
В България банките са универсални и предоставят продукти и услуги както на корпоративни и институционални, така и на индивидуални клиенти. Всяка от тези групи има нужда от модерни, бързи, удобни и сигурни финансови решения. Тук въпросът по-скоро е как една организация да бъде в крак с развитието на технологиите и да се промени така, че да може да отговори на нуждите на клиентите. Това изисква цялостна промяна, в която клиентът и неговото изживяване стоят в центъра, а вътре в самата институция организацията и процесите са автоматизирани и адаптивни, ИТ инфраструктурата позволява бързина, постоянни подобрения на дигиталните продукти, автоматизирани тестове и в крайна сметка предлагане на услуги с високо качество на световно ниво. Промяната обхваща работната култура и всяко работно място. В Райфайзенбанк вече е в ход мащабна дигитална и адаптивна трансформация. Нашите клиенти все повече ще усещат положително усилията и инвестициите ни в посока да бъдем първо дигитални, по-бързи и по-гъвкави, следвайки нашата визия да станем най-препоръчваната финансова група в България и региона.
Какво ще е поведението на банките - разработване на собствени финтех решения или партньорства и покупки на компании, които са разработили такива?
Няма универсално решение. Една адаптивна организация ще намери най-доброто решение за клиентите си. От една страна, стимулираме и развиваме предприемаческото мислене на служителите с редица вътрешни програми, в рамките на които те предлагат и развиват иновативни решения, работейки по стартъп модел. От друга страна, както на ниво група, така и тук, в България, вече 4 години провеждаме програмата си за сътрудничество с финтех компании и стартъпи Elevator Lab, в която си партнираме с тях. Резултатите от това сътрудничество са много добри - някои от решенията на такива компании вече са "на живо" и клиентите ги ползват, а други са във фаза Proof of concept или тестове в реална среда.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.