🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

FinTech Summit 2020: Финтех компаниите ще стават все по-популярни и банките ще имат много важна роля за това

Жозе Салойо, управител на БНП Париба Лични финанси в България, за мястото на отделните играчи в новата индустрия

Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Какви са тенденциите и предизвикателствата пред сектора и кое ще задвижи растежа в сектора по света и у нас ще е и темата на конференцията на "Капитал" Annual FinTech&InsureTech Summit, която ще се проведе на 27 февруари в София. В нея ще вземат участие експерти, визионери, иноватори и представители на компании от страната и чужбина, както и на централната власт. Ще е се превърне ли София в следващия Fintech хъб на Централна и Източна Европа, кои са трендовете, които ще очертаят бъдещето на индустрията. Това са още част от важните теми, които ще дискутират те. Повече за конференцията може да научите тук.
Жозе Салойо е управител на българския клон на специализираната в потребителско кредитиране френска финансова група BNP Paribas Personal Finance. Преди това е отговарял за бизнеса на групата в Чехия, Словакия, Унгария, Румъния, България и Австрия, а опитът му в потребителското кредитиране е над 15-годишен. Той ще бъде сред лекторите на Annual Fintech& InsureTech Summit, която ще се проведе на 27 февруари в София.

Къде може да очакваме новата вълна от финтех услуги - първо бяха разплащанията, някои сфери на банкирането? Кои финансови сектори и услуги имат този потенциал?

Услуги, разработени от финтех компании, имат голям потенциал за развитие в банкови сфери като кредитиране, управление на личните финанси, застраховане, депозити и т.н. Като цяло финтех индустрията ни дава възможност да предоставим на хората свързаност на финансовите услуги, достъпност 24/7, самообслужване и да действаме като "хипермаркет за услуги" за нашите клиенти.

Ето защо като лидер в кредитирането и активен играч в дигиталната трансформация на пазара ние инвестираме във финтех решения и ги прилагаме на всеки етап от потребителското изживяване на хората с БНП Париба Лични финанси. Например в областта на самообслужването повече от 7000 наши клиенти всеки месец използват чатбота ни "Чати" и проверяват статуса на кредитите си, размера на вноските, дати на плащане и т.н. Друго решение за лесно самообслужване е опцията за плащане на вноски с кредитна или дебитна карта през уебсайта ни. Предимството за клиента e, че ние не събираме каквито и да е такси за тази услуга.

В сферата на достъпността отново през уебсайта ни хората могат да заявят потребителски кредит 24/7. Те могат и да купуват онлайн стоки на изплащане с нашия процес за дистанционно подписване на договор. Това е иновация, която съкращава периода за подписване на договор от 5 дни на 20 минути. Буквално преди няколко дни стартирахме тази услуга и за потребителските кредити за финансиране на проекти като ремонт на дома или покупка на автомобил. Това е от полза в две посоки - пестим време на хората и значително намаляваме използването на хартия, което е част от политиката ни да бъдем отговорен корпоративен гражданин.

Финтех решенията улесняват и контакта между банките и клиентите. В интернет страницата ни интегрирахме инструменти за безплатно телефонно обаждане от нашите колеги и бързи връзки към социалните ни канали и точките ни за контакт, където хората могат да зададат въпрос или дори да кандидатстват за кредит.

Пораснаха ли и осъзнаха ли българските банки необходимостта от финансовите технологии? И как виждате бъдещето на отношенията им с финтех компаниите - конкуренти или партньори?

Според мен нивото на приемане и използване на нови технологии и решения при българските банки е високо. Истината е, че банките не разполагат с алтернатива, тъй като финтех играчите ни притискат да бъдем по-добри и да развиваме продуктите и услугите си с помощта на новите технологии.

Що се отнася до бъдещите отношения с финтех компаниите, аз ги разглеждам като взаимно изгодно партньорство, а не толкова като конкуренция. Ние трябва да работим заедно, за да предоставим много добро изживяване на общите ни клиенти в една бързо променяща се среда. Така резултатът от уравнението банки + финтех компании няма да е две, а ще бъде три. Нека обясня защо.

Финтех компаниите са много добри в това, което наричаме "лицето" или "интерфейса" на услугата. Обикновено техните продукти са лесни за ползване, могат бързо да удовлетворят специфични нужди на клиентите и времето за пускането им на пазара е много кратко. От друга страна, банките имат огромен опит и експертиза в информационните системи, които осигуряват процесите - регулации, защита на данните, изисквания срещу прането на пари, познания за клиентите, утвърдени продукти и услуги и така нататък. Ето защо аз съм уверен, че финансовият пазар на бъдещето ще печели от най-добрите характеристики както на банките, така и на финтех компаниите.

Повишава ли се доверието на клиентите във финтех компаниите и узрели ли са пазарът и потребителите в България за финансовите иновации?

Според мен българският пазар е все още в началото на своето финтех пътуване и има да извърви определен път, докато бъде обявен за "зрял". Добрата новина е, че секторът се развива бързо, потребителите са любопитни и са готови да тестват и ползват нови продукти и услуги. Това е и причината да наблюдаваме постоянно растящ интерес към иновативни решения за разплащане и кредитиране.

В следващите години финтех компаниите и техните продукти ще стават все по-популярни и банките ще играят много важна роля в този процес. Те имат интерес да се кооперират с разработчиците на иновативни инструменти, да ги интегрират в своето портфолио и да насочват потребителите да ги използват. Крайната цел е да бъдем иновативни и да предоставяме отлично клиентско изживяване, като използваме иновациите оптимално. Така ще успеем да отговорим на търсенето на хората за удобни, съвременни и пестящи време решения.

Що се отнася до навлизането на пазара на финтех иновации, много важно е във фокуса да бъдат поставени сигурността и отговорността. Ние, както и останалите банки инвестираме много енергия, време и средства, за да отговорим на регулаторните изисквания, които са задължителни, за да гарантираме сигурност при действията и финансовите транзакции на нашите клиенти и партньори. За нас тази отговорност е на първо място, особено като компания, която е част от най-голямата финансова група в еврозоната - BNP Paribas.

Така стигаме и до друг сегмент на партньорството между банки и финтех компании. Регулаторната рамка е тежка и сложна, а прилагането ѝ е скъпо за финтех предприемачите. Ето защо те се нуждаят от банките и тяхната експертиза в областта на сигурността на клиентите.

Кои са факторите, които ще очертават трендовете във финтех индустрията през следващите години?

Сред основните фактори, които ще движат финтех индустрията през следващите години, са регулаторната среда, развитието на технологиите, апетитът за навлизане на финансовия пазар на технологични компании като Google, развитието на партньорството между финтех компаниите и банките, както и желанието на клиентите да използват и приемат финтех инструментите. Последното е много важно, тъй като, ако хората не са готови за това, иновациите ще си останат просто технологични експерименти, а не работещи решения.

Има ли България потенциала да се превърне във финтех хъб на Балканите и от какво зависи да го реализира?

Да, България има такъв потенциал. От гледна точка на човешките ресурси в страната има много високо образовани и амбициозни IT и финансови специалисти, които доставят продукти на световно ниво. Това е и причината глобални лидери в индустрията да инвестират в България и непрекъснато да разширяват своите екипи.

Бъдещото развитие на този пазар е силно зависимо от бизнес средата. Ако тя е благоприятна за инвеститорите и подкрепяща компаниите на пазара, българският финтех сектор ще продължи да расте и ще запази лидерската си позиция в региона.

Все още няма коментари
Нов коментар